mogelijkheid apparaten te scannen of het signalen af geeft?

Pagina: 1
Acties:

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
.

[ Voor 117% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:17 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

tweakmember schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:21:
Hallo

ik vroeg me af, bestaan er apparatuur waarmee je kan scannen of andere apparatuur draadloze signalen afgeeft?

Veel elektronisch apparatuur geeft signalen af zoals wifi, bluetooth, gps, etc.
Bestaat er zoiets als soort van scanner die kan meten welke signalen het apparaat afgeeft?

(mocht deze vraag niet in het goede sectie zijn geplaatst, voel je vrij om het wel naar de goede sectie te plaatsen)
Elektronische apparatuur moet zelfs daarop getest en gekeurd worden dus dat kun je meten.
GPS weet ik niet; is dat niet gewoon een kwestie van alleen ontvangen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
tweakmember schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:21:
Hallo

ik vroeg me af, bestaan er apparatuur waarmee je kan scannen of andere apparatuur draadloze signalen afgeeft?

Veel elektronisch apparatuur geeft signalen af zoals wifi, bluetooth, gps, etc.
Bestaat er zoiets als soort van handscanner (ik noem maar wat) die kan meten welke signalen het apparaat afgeeft?

(mocht deze vraag niet in het goede sectie zijn geplaatst, voel je vrij om het wel naar de goede sectie te plaatsen)
hm, je kunt uit de specs van wifi, bluetooth etc exact halen welke signalen de apparaten afgeven. Gaat het om frequenties, signaalsterkte of wat anders?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
De signalen die ze afgeven zijn allemaal gedefinieerd. Wat wil je met die info? Als je het echt wilt meten/zien heb je een spectrum-analyser nodig. Of een goede SDR ontvanger.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart2005 op 10-03-2019 12:29 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
^^ dat dus.
Als het om afluisteren gaat zit je hier verkeerd, en kun je beter bij spyshop.nl kijken.

Anders zul je toch je vraag anders moeten formuleren; wat wil je precies weten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een spectrum analyzer met een richtantenne is inderdaaad de manier om na te gaan welke signalen er in de lucht hangen in bepaalde frequenties en waar ze vandaan komen.

Nu, die dingen zijn niet goedkoop, er zijn verschillende types voor verschillende types signaal en vergen bovendien behoorlijk wat kennis, kunde en inzicht om goed te gebruiken. Zoals aangegeven moeten apparaten die in EU verkocht worden voldoen aan wettelijke richtlijnen qua gezondheid maar vooral ook niet verstoren van gelicensieerde toepassingen. Je mag er in beginsel vanuit gaan dat die een stuk better getest zijn dan jij 'even' met een of ander draagbaar apparaat kunt doen.

Maar zoals de rest al aangegeven hebben, wat je exact nodig hebt, wat het gaat kosten en hoe haalbaar/zinnig de hele exercitie is staat of valt bij wat je exact denkt te bereiken. Geef daar eens uitgebreid en duidelijk antwoord op en wij kunnen je verder helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 10-03-2019 13:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
.

[ Voor 101% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:17 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Signalen" is een ongelofelijk breed begrip. Een spectrum analyzer kan energie vs frequentie weergeven, een oscilloscoop energie vs tijd. Jouw vraag raakt beide domeinen. Komt bij dat signalen ook op een enorme spectrum aan frequenties uitgezonden kunnen worden. Je noemt hier dingen die werken op frequenties van 800MHZ (4G telefonie) tot 5.7GHz (WiFi). Dat is zo'n breed spectrum dat je al snel richting SDR (Software-Defined Radio) moet om dat te kunnen dekken, waar je vervolgens ook een spectrum analyzer toepassing op moet draaien. Dat vergt een stuk meer kennis en inzet dan je hier toont, maar er is tenminste een kant-en-klare apparaat dat dit allemaal kan opvangen, de RF Explorer 6G Combo, wat voor z'n specs uitermate goedkoop is; het is een handheld device met een brak LCD-schermpje maar ook een USB-aansluiting voor veel mooiere resultaten op een laptop, dat ~EUR 350 kost. Let wel dat je je echt moet verdiepen in hoe spectrum analysis werkt om hier zinnige resultaten uit te halen, het is even wat ingewikkelder dan instellen op gewenste frequentie en klaar, zeker als je Bt of andere FHSS signalen wilt vangen.

Maar goed, dat kan alleen tonen op welke frequenties er energie aanwezig is. Jij hebt het ook over data. Om te weten welke data er verstuurd wordt moet je een stapje hoger in het OSI-model gaan naar layer 2 en een protocol analyzer nemen voor protocol in kwestie. Voor WiFi is dat betrekkelijk simpel: neem een MacBook (of andere MacOS device) en installeer Wireshark Of ga flink klussen onder Linux, of geef meer geld uit op Windows PC dan een MacBook kost :X. Voor overige protocollen zoals Bluetooth moet je dedicated oplossingen vinden. Hier geldt des te meer voor dat je moet weten waar je naar kijkt, en dat je voor versleutelde gegevens alleen metadata kunt zien (welk verkeer gaat waarheen), niet wat de daadwerkelijke inhoud is.

Rode draad:
- het is duur.
- je zult je echt diep in de materie moeten steken om iets zinnigs te achterhalen, veel dieper dan nu het geval is.

Begin eens met de bronnen die je zelf noemt beter te lezen. Het Bluetooth verhaal staat haaks op wat je roept. Dat artikel gaat erover dat als Bluetooth uitgezet wordt, er daadwerkelijk geen Bt meer uitgezonden wordt, maar de radio luistert wel passief naar de omgeving en verstuurt de genoemde data over andere netwerkverbindingen (4G, WiFi etc) naar Google. Als je op basis daarvan op zoek gaat naar Bt-signalen ga je niet veel vinden 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32

Rannasha

Does not compute.

tweakmember schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:14:
[...]

Het probleem is dat ik laatste tijd mijn "smart" apperatuur niet echt meer vertrouw als ik iets deactiveer.
[…]

Hetzelfde met gps.
Als een smartphone in airplane mode staat, en men denkt dat alle signalen worden uitgeschakeld dit dus niet blijft te zijn.
GPS is een volledig passief systeem en zendt niets uit. Het enige wat het doet is signalen van satellieten ontvangen en verwerken.

Eventuele ondersteunende functies die bij assisted-GPS horen (zoals plaatsbepaling d.m.v. zichtbare wifi netwerken) zijn mogelijk niet volledig passief, maar het GPS zelf is dat zeker wel.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1