Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:58

Fjeze

AllesPerfect!

Topicstarter
In ons huidige appartement maak ik gebruik van de volgende opstelling:

Versterker: Marantz SR-6010
Fronts: Q-Acoustics 3020
Center: Q-Acoustics 3090C
Rear: Q-acoustics 3010

In onze nieuwe woning wil ik graag gebruik van Multiroom audio (a la Sonos) ivm het plaatsen van een draadloze speaker in de keuken en bij de eettafel. Deze speakers wil ik draadloos aansturen, en kunnen combineren met mijn bestaande speakers.

Ik denk dat ik dus een nieuwe versterker moet kopen om dit voor elkaar te krijge, echter de vraag is nu hoe krijg ik het systeem zo eenvoudig mogelijk werkend? Wil graag het gebruikersgemak van Sonos/Heos maar dan niet met een soundbar of iets dergelijks.

Ben ik er als ik bijvoorbeeld een Marantz NR-1508/09 koop, en dan in de keuken en bij de eettafel een HEOS speaker plaats? Of zijn er betere alternatieven?

Sony? Yamaha met hun music cast?

Fly or Die

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je hoeft niet perse een nieuwe receiver te kopen. Aan je bestaande installatie kun je ook een Sonos Connect hangen en waar gewenst een Sonos speaker. Of je kiest voor een Heos Connect. Of een Bluesound Node. Verschillende opties zijn mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:23
Wat S1NN3D zegt: gewoon een kastje aansluiten. Met Yamaha ben je denk ik het goedkoopst uit. De WXAD-10 is er voor zo'n 120 euro.
Als ik jou was: kies wat voor speaker je wilt hebben (er is genoeg keuze in prijs, design en geluidskwaliteit) en koop er dan van dat merk zo'n connectachtig kastje bij. De site van wifimedia is misschien wel handig om eens doorheen te bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Topicstarter
S1NN3D schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:13:
Je hoeft niet perse een nieuwe receiver te kopen. Aan je bestaande installatie kun je ook een Sonos Connect hangen en waar gewenst een Sonos speaker. Of je kiest voor een Heos Connect. Of een Bluesound Node. Verschillende opties zijn mogelijk.
mikkip schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:23:
Wat S1NN3D zegt: gewoon een kastje aansluiten. Met Yamaha ben je denk ik het goedkoopst uit. De WXAD-10 is er voor zo'n 120 euro.
Als ik jou was: kies wat voor speaker je wilt hebben (er is genoeg keuze in prijs, design en geluidskwaliteit) en koop er dan van dat merk zo'n connectachtig kastje bij. De site van wifimedia is misschien wel handig om eens doorheen te bladeren.
Als ik het goed zie dan neemt dit kastje een aantal functies over zoals spotify en dergelijke, en zorgt het ervoor dat ik een multiroom audio set-up kan maken.
Ik wil dit echter liever niet met een externe oplossing omdat ik dan nog handmatig mijn versterker aan moet zetten, volume aanpassen en dergelijke.
Ik vind het geen probleem om een nieuwe versterker of dergelijke aan te schaffen als ik hiermee alles in 1 apparaat kan combineren.

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Zelf heb ik destijds gekozen voor Bluesound; de Node die aan de receiver hangt; daar hoef ik nooit iets mee te doen. Enige wat nodig is, is de juiste bron selecteren op de receiver en daarop het volume regelen.

Toevallig heb ik na een receiver-upgrade ook de beschikking gekregen over Heos. De gebruikservaring c.q. het gemak ten opzichte van zo'n "extern" kastje is exact gelijk. Als ik Heos wil gebruiken, dien ik dat net zo goed als bron te selecteren.

Verdere bediening van Bluesound dan wel Heos loopt via de desbetreffende apps. Het kopen van een nieuwe receiver heeft dus geen enkele toegevoegde waarde wat betreft het door @Fjeze genoemde gebruiksgemak. Mijn advies blijft dus: koop zo'n uitbreiding voor bij je huidige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Topicstarter
S1NN3D schreef op maandag 11 maart 2019 @ 07:44:
Zelf heb ik destijds gekozen voor Bluesound; de Node die aan de receiver hangt; daar hoef ik nooit iets mee te doen. Enige wat nodig is, is de juiste bron selecteren op de receiver en daarop het volume regelen.

Toevallig heb ik na een receiver-upgrade ook de beschikking gekregen over Heos. De gebruikservaring c.q. het gemak ten opzichte van zo'n "extern" kastje is exact gelijk. Als ik Heos wil gebruiken, dien ik dat net zo goed als bron te selecteren.

Verdere bediening van Bluesound dan wel Heos loopt via de desbetreffende apps. Het kopen van een nieuwe receiver heeft dus geen enkele toegevoegde waarde wat betreft het door @Fjeze genoemde gebruiksgemak. Mijn advies blijft dus: koop zo'n uitbreiding voor bij je huidige installatie.
Kun je met de HEOS functie in de versterker dan niet direct de versterker inschakelen, volume bedienen en dergelijk?
Of kan dat ook met die Bluesound?

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Fjeze schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:20:
[...]

Kun je met de HEOS functie in de versterker dan niet direct de versterker inschakelen, volume bedienen en dergelijk?
Of kan dat ook met die Bluesound?
Ik maak altijd gebruik van Bluesound maar heb het even voor je getest hoe het werkt met Heos. In de Heos app kan ik muziek selecteren en wanneer je deze start, springt de receiver aan op de juiste bron; ook het volume is regelbaar. De receiver ook weer uitschakelen, gaat niet rechtstreeks; moet via de app van de receiver/afstandsbediening/aan-uit-knop.

De Bluesound app kan de receiver niet inschakelen of het volume van de receiver regelen. Binnen de app is wel het uitgangsvolume van de Node regelbaar. Dit is dus een verschil. Maar persoonlijk vind ik de app van Bluesound veel beter dan die van Heos dus blijf ik zeker de losse Node boven de ingebouwde Heos verkiezen. En de app van Sonos schijnt nóg beter te zijn maar dat merk heb ik destijds af laten vallen omdat er geen ondersteuning was voor hi-res audio en omdat de DAC van Bluesound beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
S1NN3D schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:06:
[...]

Ik maak altijd gebruik van Bluesound maar heb het even voor je getest hoe het werkt met Heos. In de Heos app kan ik muziek selecteren en wanneer je deze start, springt de receiver aan op de juiste bron; ook het volume is regelbaar. De receiver ook weer uitschakelen, gaat niet rechtstreeks; moet via de app van de receiver/afstandsbediening/aan-uit-knop.

De Bluesound app kan de receiver niet inschakelen of het volume van de receiver regelen. Binnen de app is wel het uitgangsvolume van de Node regelbaar. Dit is dus een verschil. Maar persoonlijk vind ik de app van Bluesound veel beter dan die van Heos dus blijf ik zeker de losse Node boven de ingebouwde Heos verkiezen. En de app van Sonos schijnt nóg beter te zijn maar dat merk heb ik destijds af laten vallen omdat er geen ondersteuning was voor hi-res audio en omdat de DAC van Bluesound beter is.
Wanneer je receiver een trigger in hebt, kun je toch een kabeltje tussen de trigger out van de Node en de trigger in doen? Ik doe dat bij mijn voor- en eindversterker, werkt als een zonnetje.
Pagina: 1