Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dek8
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Hulp gezocht voor volgende bijleenregeling casus.

Van 2009 - 2012/2013 in buitenland gewoond en huis in NL verhuurd.

In 2013 enkele maanden in oude huis gewoond bij terugkomst uit buitenland.

Eind 2013 nieuw huis gekocht en in gaan wonen. Geen overbruggingskrediet o.i.d, gewoon extra huis. Oude huis in box 3 want:

Oude huis weer tijdelijk verhuurd (tm eind 2017).

Oude huis verkocht Dec 2017 met overwaarde.

Hoe hier mee om te gaan in aangifte IB? Ik had dit eigenlijk in IB 2017 al moeten aangeven misschien? Ik kom er niet uit in IB'18 op dit punt.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Voor IB 2018 speelt het oude huis zelf geen rol meer, slechts de opbrengst ervan is box 3 vermogen (peildatum 1-1-2018).
Voor IB 2017 is de situatie anders, de waarde van het tweede huis valt in box 3 en over de huur hoef je normaliter geen belasting box 1 te betalen, zie:
https://www.belastingdien...jn-huis/verhuur-2e-woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39
Vergeet niet dat je de overwaarde van het oude huis volledig moet gebruiken voor aanschaf of verbouwing van het nieuwe huis (of, waar de belastingdienst eigenlijk op let: de hypotheek op het nieuwe huis mag niet hoger zijn dan de marktwaarde verminderd met de overwaarde van het oude huis). Als je niet aan die voorwaarde voldoet, moet je inkomstenbelasting vermogensbelasting betalen over het stuk overwaarde wat je niet gebruikt (en heb je volgens mij ook geen recht op HRA voor dat stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
anboni schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:53:
Vergeet niet dat je de overwaarde van het oude huis volledig moet gebruiken voor aanschaf of verbouwing van het nieuwe huis (of, waar de belastingdienst eigenlijk op let: de hypotheek op het nieuwe huis mag niet hoger zijn dan de marktwaarde verminderd met de overwaarde van het oude huis). Als je niet aan die voorwaarde voldoet, moet je inkomstenbelasting betalen over het stuk overwaarde wat je niet gebruikt (en heb je volgens mij ook geen recht op HRA voor dat stuk).
Volgens mij is het vermogensbelasting.

Het zou anders raar zijn om een huis te kopen van 200.000 euro. 20k af te lossen, en vervolgens bij verkoop voor dezelfde 200.000 opeens inkomsten belasting te moeten gaan betalen voor een bedrag wat je zelf hebt afgelost. Als die 20k geen 20 maar 40k was, en je zou er geen cent van uitgeven, dan betaal je vermogensbelasting over het bedrag boven de 30k. Tenzij je binnen drie jaar dit geld weer aanwend voor een nieuwe woning.

@dek8 je aangifte van 2017 is dus niet correct. Je zal deze moeten aanpassen/opnieuw indienen. Je kan dat niet in een later jaar corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39
PROnline schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:11:
[...]

Volgens mij is het vermogensbelasting.
Je hebt gelijk, heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 15:51
dek8 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:40:
Hulp gezocht voor volgende bijleenregeling casus.

Van 2009 - 2012/2013 in buitenland gewoond en huis in NL verhuurd.

In 2013 enkele maanden in oude huis gewoond bij terugkomst uit buitenland.

Eind 2013 nieuw huis gekocht en in gaan wonen. Geen overbruggingskrediet o.i.d, gewoon extra huis. Oude huis in box 3 want:

Oude huis weer tijdelijk verhuurd (tm eind 2017).

Oude huis verkocht Dec 2017 met overwaarde.

Hoe hier mee om te gaan in aangifte IB? Ik had dit eigenlijk in IB 2017 al moeten aangeven misschien? Ik kom er niet uit in IB'18 op dit punt.

Bedankt!
Ten eerste, de bijleenregeling ziet alleen toe op de eigenwoning in box I.Je oude huis staat in box III, dus sowieso geen sprake van de bijleenregeling.

Nu begrijp ik dat je de oude woning (box III) eind 2017 hebt verkocht met overwaarde? Voor de inkomstenbelasting is de peildatum voor je box III belasting 1 januari. Door de verkoop van je box III woning is je box III vermogen toegenomen. Dit zie je op 1 januari 2018 terug in de overzichten van je bank. Je hoeft voor deze woning niets extra's op te geven, want dat is allemaal al verwerkt in de overzichten van je bank.

De situatie voor verkoop was: box III woning, box III schuld en bankrekeningen.

Na verkoop: alleen nog maar bankrekeningen (toegenomen met de overwaarde van de verkoop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dek8
Bedankt allen, dit helpt enorm. Het punt zat hem voor mij juist hier:

"Vergeet niet dat je de overwaarde van het oude huis volledig moet gebruiken voor aanschaf of verbouwing van het nieuwe huis".

Ik begrijp uit opmerking @Sparxy86 dat dit voor mij helemaal niet van toepassing is (omdat oude huis in box 3 zat en niet in box 1).

Los daarvan, was dat sowieso een beetje moeilijk gegaan, want ik had mijn nieuwe huis dus al in 2013, terwijl het oude huis van 2013 tm midden 2017 verhuurd was en pas daarna met overwaarde is verkocht. Dan kan ik toch sowieso niet met terugwerkende kracht de overwaarde van verkoop van die oude woning gebruiken voor lagere hypotheek (En/of verbouwing) van mijn nieuwe huis? Die lening is 4 jaar terug al afgesloten!

Dus voor IB 2018 was ik 'stuck' -----> Lees dus eigenlijk voor 2017.

Ik was als volgt aan het invullen:

Hebt u in de periode van 2004 tot en met 2018 (2017!) een woning (hoofdverblijf) met overwaarde verkocht?
Mijn antwoord = Ja
Maar moet dus 'nee' zijn omdat oude woning in box 3 zat (en/of die woning niet mijn hoofdverblijf was)!

En ik was verder gegaan in IB 2018 als volgt:
Kocht u in deze periode voordat de woning met overwaarde werd verkocht, al een andere woning?
Mijn antwoord was Ja (maar niet meer van toepassing nu als ik bij de vorige vraag met 'nee' beantwoord)

Hebt u deze overwaarde helemaal gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van een andere woning (hoofdverblijf)?
Antwoord = NEE, want ik wist in 2013 nog niet, dat ik in 2017 mijn oude huis met overwaarde ging verkopen. En vervolgens moet ik schuld en rentes gaan verdelen en was ik lost. Ik begrijp nu dat er eigenlijk geen issue is. De overwaarde heb ik netjes opgegeven in Box 3 (de bankrekening) dus ik ben clean!

Zo niet, hoor ik het graag.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Het moment van overgang van box 1 naar 3 staat voor de bijleenregeling gelijk aan een verkoop. De waarde op dat moment is van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dek8
:Interessant! Toen was er ZEKER geen sprake voor overwaarde (precies de reden om te gaan verhuren).
Pagina: 1