[Ubuntu] Aangepaste instellingen meenemen bij clean install

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Sinds 2012 gebruik ik thuis Ubuntu en ik ben steeds met de release upgrade overgestapt naar de volgende LTS release. Binnenkort wil ik over van 16.04 naar 18.04.

Nog niet zo lang geleden heb ik deze overstap op mijn 2e computer gedaan en dat ging niet goed: deze kreeg door de upgrade last van een memory leak, wat ik alleen opgelost kreeg door 18.04 vers te installeren. Ik ben eigenlijk wel toe aan de upgrade van mijn "daily driver" en overweeg om hierop gewoon te beginnen met een verse installatie. Dan kan ik ook gelijk overstappen van een swappartitie naar een swapfile bijvoorbeeld.

Nou heb ik in de loop van de jaren natuurlijk heel wat dingen getweakt aan de installatie. Zo heb ik bijvoorbeeld de CAPS-LOCK toets ingesteld dat hij alleen werkt in combinatie met SHIFT. En ik heb de sftp server zo ingesteld dat hij de namen van bestanden logt.

Ik wil al mijn tweaks meenemen maar deze zijn dus niet allemaal in mijn homedirectory te vinden; dat laatste is bijvoorbeeld een instelling in /etc/ssh/sshd_config .

De grote vraag is nu: hoe kan ik gemakkelijk en/of snel vinden waar mijn tweaks staan?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou kunnen zoeken naar bestanden die eindigen op '.dpkg-dist', maar dat is geen garantie dat je ook alles gaat vinden wat je hebt aangepast. De meeste tweaks zal je wel in /etc hebben gedaan, dus als je daar een backup van maakt, ben je al een heel eind. Is je /home een aparte partitie? Dan zou je die kunnen laten voor wat het is als je opnieuw gaat installeren, dan heb je je persoonlijke instellingen voor je gebruiker direct beschikbaar.

Kijk ook even of je bepaalde thema's hebt geïnstalleerd in /usr/share/themes en /usr/share/icons.

Ik pas de topictitel ook even aan. Het lijkt nu net alsof je vraagt hoe een schone installatie moet ipv een upgrade, maar dat weet je al. "[Ubuntu] 18.04 LTS verse installatie in plaats van upgrade" > "[Ubuntu] Aangepaste instellingen meenemen bij clean install".

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:40:
Je zou kunnen zoeken naar bestanden die eindigen op '.dpkg-dist', maar dat is geen garantie dat je ook alles gaat vinden wat je hebt aangepast.
Als ik met "find" zoek naar *dpkg*dist* dan vind ik alleen een aantal bestanden die dpkg-distaddfile* heten, wat zou ik daar in moeten kunnen lezen?

Door je tip ben ik wel gaan zoeken op "dpkg" en zo heb ik "debsums -ce" gevonden (zit in de Ubuntu repository). Dit commando vergelijkt de MD5 waarde van alle configfiles met de originele versie die in het installatiepackage zat en maakt een lijstje van verschillen.

Aanpassingen in /etc/sudoers en /etc/sysctl.conf heeft debsums gevonden, maar hij vindt bijvoorbeeld NIET:
  • mijn sftp aanpassingen in /etc/ssh/sshd_config
  • de netwerkshares die ik heb toegevoegd in /etc/fstab
  • settings van urlwatch in /root/.config/urlwatch/*
  • de crontab van de root-user (sudo crontab -e) in /var/spool/cron/crontabs/root
Behalve /home en /root zal ik dus inderdaad ook minstens /etc moeten terugzetten na de nieuwe installatie.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bestanden waarvan dpkg je een vraag stelt welke versie je wilt behouden plaatst meestal een .dpkg-dist versie ernaast. Maar zoals je ziet is dat, zoals ik al aangaf, geen garantie.

Let heel goed op als je klakkeloos je /etc gaat herstellen. Dat kan desastreuze gevolgen hebben. Als je met een schone installatie je fstab van je vorige installatie terugzet, zal je systeem bijna gegarandeerd niet meer opstarten. En zo zijn er nog veel meer zaken die je niet zomaar moet overschrijven als je niet weet wat het doet. Je bent gewaarschuwd. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate