eerste maanden goedkoper aanbiedingen internet providers

Pagina: 1
Acties:
  • 4.467 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-10-2019
Beste mede internet gebruikers

Ben ik de enige?
Of zijn er meer mensen zoals ik die zich storen aan het feit, dat alle providers eerste maand goedkoper aanbiedingen hebben. :( :( :(
Maak het helder en inzichtig voor de consument, om gewoon met een vaste prijs te adverteren.

Zijn onderlinge afspraken tussen dit soort bedrijven eigenlijk wel legaal?
Waar is de marktwerking?

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken.

E de Groot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat is precies het probleem? Het wordt toch duidelijk aangegeven?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
Het probleem is dat ze het allemaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
En ook had ik al aangegeven dat het er niet duidelijker op word voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
En tevens vind ik het niet fijn om de laatste maanden een hoger bedrag te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jij bent vanplan per jaar een andere provider te kiezen? Anders snap ik jouw argument(en) niet echt...

en... je hebt al sinds 2015 een account hier op GoT en jouw eerste topic open jij met dit onderwerp?

[ Voor 33% gewijzigd door _Dune_ op 10-03-2019 00:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:48
Het is helder en inzichtelijk.. je hebt een standaard prijs van een x bedrag. Als ze een actie hebben is het dus tijdelijk goedkoper, vandaar dat het een actie is. Net als dat de coca cola in de aanbieding is bij de ah of de plus..

Dat is de hele marktwerking, dat de providers onderling concurreren op aanbod, service en prijs. Ze proberen mensen te lokken met een tijdelijk aanbod om je over te halen klant te Worden. Jij een goede deal voor een aantal maanden en daarna de normale prijs. Jij blij want je betaald even minder, zij blij want je bent klant voor minimaal een x periode. Dus ik snap je probleem niet zo. Elementaire economie/marketing dit..

Overigens, pas ff je reactie aan i.p.v. er 3 achter elkaar te posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:46
Ik vind dat TS best een punt heeft in deze kwestie. ISP weten tegenwoordig aardig wat te vragen, goedkoper dan 30 euro/maand kom je niet. Vast internet wordt tegenwoordig duur betaald en de goedkoopste abonnementen zitten bij alle providers aardig in de buurt qua instapprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
Ok, sorry voor de losse reacties,ik begin net met dit forum.
Ik zie niet in waarom de providers dit bedrag niet kunnen uitsmeren over de hele periode.
Het gaat naar mijn idee gewoon om het wat onduidelijker voor de consument te maken.
Wat in hun voordeel uitpakt.
Bij gas en elektra betaal je toch ook een vast bedrag per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:46
edegroot70 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:13:
Ok, sorry voor de losse reacties,ik begin net met dit forum.
Ik zie niet in waarom de providers dit bedrag niet kunnen uitsmeren over de hele periode.
Het gaat naar mijn idee gewoon om het wat onduidelijker voor de consument te maken.
Wat in hun voordeel uitpakt.
Bij gas en elektra betaal je toch ook een vast bedrag per maand.
Nee hoor, als je overstapt van energieleverancier kan je soms eenmalig flink wat korting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
En ja elk jaar kijk ik weer of ik niet goedkoper uit kan zijn met mijn internet.
Dat moet wel anders betaal je automatisch meer.
Of zit jij jarenlang bij dezelfde provider zonder abonnement te vernieuwen?
Dan betaal je zeker te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
Ja Alooge,ik stap ook elk jaar over van energieleverancier.
Ik zei alleen dat je daar wel een vast bedrag per maand betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:55

g0tanks

Moderator CSA
edegroot70 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:43:
Zijn onderlinge afspraken tussen dit soort bedrijven eigenlijk wel legaal?
Over welke onderlinge afspraken heb je het? Hoe zie je overigens 'uitsmeren over de hele periode' precies voor je? Hoe lang is een hele periode?

Voorbeeld: Bij KPN kost een 50Mb pakket €41,50/ maand, maar de eerste 3 maanden slechts €29,00.

Effectief zou je in een jaar €38,38/ maand kwijt zijn. Na een jaar wordt het ineens weer €41,50/ maand. Dat is toch niet meer inzichtelijk dan de huidige situatie?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
vergelijken word dan een stuk eenvoudiger.
ze zouden duidelijk per periode moeten aangeven wat het per snelheid per maand gaat kosten.
En ik wil niet de laatste maanden meer moeten betalen.

Nu geef je een voorbeeld waar het niet veel scheelt.
Maar bij grotere pakketten word het nog veel erger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

edegroot70 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:16:
En ja elk jaar kijk ik weer of ik niet goedkoper uit kan zijn met mijn internet.
Ik zit al Jaren bij dezelfde provider, betaald ik daarom te veel... ik vind van niet, want deze provider biedt meer dan een ander. Betaal je daar iets meer voor.. ja, en dat heb ik er zeker voor over. Of ik moet naar zakelijke providers ga kijken, dan weet ik zeker dat ik meer betaal. Ik moet er overigens niet aan denken elk jaar over te stappen en iedere keer weer aanpassingen moeten maken aan het netwerk in huis... maar weer afwachten wat voor crap router ze bieden of je de mogelijkheid hebt een eigen router te gebruiken...

Ik persoonlijk kijk in eerste instantie ook niet naar de korting in de eerste paar maanden ik kijk naar wat je normaalgesproken zou moeten betalen, de korting is mooi meegenomen. Ik kijk eerst naar functionaliteit, wat wordt er geboden en dan naar prijzen op de langere termijn.
edegroot70 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:39:
vergelijken word dan een stuk eenvoudiger.
ze zouden duidelijk per periode moeten aangeven wat het per snelheid per maand gaat kosten.

Nu geef je een voorbeeld waar het niet veel scheelt.
Maar bij grotere pakketten word het nog veel erger.
Je beredeneerd het verkeerd. Je betaald de laatste maanden niet meer, maar je betaald de eerste maanden minder.

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 10-03-2019 00:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is de bedoeling dat mensen niet gaan vergelijken en gaan voor "de goedkoopste" van dat moment. Gewoon een trucje om mensen binnen te halen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
_Dune_ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:43:
[...]

Je beredeneerd het verkeerd. Je betaald de laatste maanden niet meer, maar je betaald de eerste maanden minder.
Dat hij het anders bekijkt, maakt niet direct dat het verkeerd is. Eerste maanden minder betalen = laatste maanden meer betalen, dat is maar net hoe je het bekijkt.

En aanbieders hopen dat mensen het van de positieve kant bekijken, zoals jij doet ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:55

g0tanks

Moderator CSA
Definieer nou eens wat een periode is? Dat is toch precies wat er wordt gedaan als er op de website staat: eerste 3 maanden korting à €29,00/ maand, daarna €41,50/ maand?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Wat is precies het doel van dit topic? Ja dat (actie)prijzen soms misleidend gepresenteerd worden en dat dat irritant is, daar is iedereen het denk ik wel mee eens. Maar wou je daar alleen even over ranten of ook nog een zinnige discussie voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
De bedoeling in eerste instantie was om erachter te komen of er meerdere zijn die zich eraan storen.

Mensen worden door dit soort truckjes misleid en iedereen schijnt het maar goed te vinden.

Sorry maar ik kan me enorm op winden over dit soort acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mcDavid schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:51:
Wat is precies het doel van dit topic? Ja dat (actie)prijzen soms misleidend gepresenteerd worden en dat dat irritant is, daar is iedereen het denk ik wel mee eens. Maar wou je daar alleen even over ranten of ook nog een zinnige discussie voeren?
Wat is er misleidend aan? Het staat over het algemeen toch duidelijk vermeld dat de eerst x maanden de prijs per maand lager is. Tegenwoordig is dit practisch standaard... het vergelijken is ook niet zo moeilijk, als je per jaar toc wilt gaan switchen van provider. Kijk hoeveel maanden de korting geldt vermenigvuldig dit met dat bedrag , doe dit voor de rest van de maanden ook en deel het door 12... doe dit voor elke provider en je kunt prima vergelijken op prijs per maand/jaar...
edegroot70 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:57:
De bedoeling in eerste instantie was om erachter te komen of er meerdere zijn die zich eraan storen.

Mensen worden door dit soort truckjes misleid en iedereen schijnt het maar goed te vinden.

Echt misleading is dit niet, anders kun je elke vorm van reclame wel misleiding noemen.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 10-03-2019 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Is totaal niet misleidend. Gewoon een kwestie van rekenen. En dan is het ook niet erg.

Je leest bijvoorbeeld:
Eerste 6 maanden € 1,00 daarna € 6,00 per maand. Minimale contractduur 2 jaar.

Dan is het toch simpel, (6*1 + 18*6)/24 = 4,75/mnd

Een ander zegt:
Eerste 6 maanden € 2,00 daarna € 5,00 per maand, Minimale contractduur 2 jaar.

Dan is het (6*2 + 18*5)/24 = 4,25/mnd

En welke abonnement zullen de meeste kiezen?
spoiler:
Het gros kiest voor de 1e omdat deze goedkoper lijkt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Wim-Bart schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:04:
[...]

Is totaal niet misleidend. Gewoon een kwestie van rekenen. En dan is het ook niet erg.

Je leest bijvoorbeeld:
Eerste 6 maanden € 1,00 daarna € 6,00 per maand. Minimale contractduur 2 jaar.

Dan is het toch simpel, (6*1 + 18*6)/24 = 4,75/mnd

Een ander zegt:
Eerste 6 maanden € 2,00 daarna € 5,00 per maand, Minimale contractduur 2 jaar.

Dan is het (6*2 + 18*5)/24 = 4,25/mnd

En welke abonnement zullen de meeste kiezen?
spoiler:
Het gros kiest voor de 1e omdat deze goedkoper lijkt.
Dit is alleen een voorbeeld die in de praktijk nooit voorkomt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Hahn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:06:
[...]

Simpel doet dat bijvoorbeeld, daar moet je echt goed rekenen als ze weer zo een soort actie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot70
Ik begin nu te begrijpen waarom die bedrijven kunnen doen wat ze willen.

Gelukkig zijn er toch een aantal mensen die het wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Dat komt wel voor, hoor. Je moet je niet blindstaren op de korting maar op de totaalprijs. Soms betaal je ook aansluitkosten wat de korting weer teniet doet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Wim-Bart schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:07:
[...]

Simpel doet dat bijvoorbeeld, daar moet je echt goed rekenen als ze weer zo een soort actie hebben.
Dan vind ik dat je jezelf wel een beetje tegen aan het spreken bent. "Totaal niet misleidend", maar wel "echt goed moeten rekenen". Als iets 'totaal niet misleidend' zou zijn, dan zou het heel duidelijk moeten zijn en niet makkelijk foutief begrepen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Hoezo niet? Als de kortings periode korter is of verschillende bedragen dan reken je uit wat je in dat jaar in totaal zou betalen en deel je door twaalf. Ik zie echt niet het probleem, je moet er alleen even voor rekenen.
Room42 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:09:
[...]
Dat komt wel voor, hoor. Je moet je niet blindstaren op de korting maar op de totaalprijs. Soms betaal je ook aansluitkosten wat de korting weer teniet doet.
Exact dit...
Hahn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:09:
[...]
Dan vind ik dat je jezelf wel een beetje tegen aan het spreken bent. "Totaal niet misleidend", maar wel "echt goed moeten rekenen". Als iets 'totaal niet misleidend' zou zijn, dan zou het heel duidelijk moeten zijn en niet makkelijk foutief begrepen kunnen worden.
Het zijn een paar simpele reken sommetjes paar minuten en je hebt het duidelijk op een rijtje. :?

[ Voor 51% gewijzigd door _Dune_ op 10-03-2019 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
edegroot70 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:09:
Ik begin nu te begrijpen waarom die bedrijven kunnen doen wat ze willen.

Gelukkig zijn er toch een aantal mensen die het wel begrijpen.
Marketing, hè? Zo zijn er ook merken waar mensen maar bakken met geld met vrachtwagens tegelijk naar toe blijven sjouwen. Maar om nou te zeggen dat die merken dat nou echt verdienen...

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
_Dune_ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:09:
[...]

Hoezo niet? Als de kortings periode korter is of verschillende bedragen dan reken je uit wat je in dat jaar in totaal zou betalen en deel je door twaalf. Ik zie echt niet het probleem, je moet er alleen even voor rekenen.
:? Ik snap ook wel hoe je moet rekenen, dat hoef je niet uit te leggen. Wat ik bedoelde is dat ik eigenlijk nooit abonnementen zie waarvan de goedkoopste optie gemiddeld uiteindelijk duurder uitvalt over de gehele loopduur. Maar ik zie graag concrete voorbeelden waarbij dat wel gebeurt.
_Dune_ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:09:
[...]

Het zijn een paar simpele reken sommetjes paar minuten en je hebt het duidelijk op een rijtje. :?
Je kan het nog zo recht proberen te lullen (waarbij ik me afvraag waarom je dat eigenlijk doet), maar je gaat mij niet vertellen dat het superduidelijk is. Ja, het is uit te vogelen. Ja, het is geen hogere wiskunde. Maar ze maken het expres een beetje vaag, zodat het goedkoper lijkt.

'Een paar minuten' nodig hebben om iets uit te rekenen geeft voor mij al aan dat het met opzet moeilijker gemaakt wordt dan heel logisch gezien nodig zou hoeven zijn.

En dat is het hele eieren eten. Ook wel bekend als marketing. Wat hun goed recht is verder, maar laten we niet doen alsof ze dit doen om mensen te helpen.

[ Voor 40% gewijzigd door Hahn op 10-03-2019 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
_Dune_ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:58:
[...]

Wat is er misleidend aan? Het staat over het algemeen toch duidelijk vermeld dat de eerst x maanden de prijs per maand lager is. Tegenwoordig is dit practisch standaard...
Dat is niet altijd het geval. Soms moet je best goed zoeken om te vinden wat nou het normale tarief is, en hoe lang het actietarief geldt. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die niet bekend zijn in deze branche (of gewoon minder inzicht hebben in dit soort praktijken) daar compleet overheen kijken.

Wij Tweakers weten over het algemeen wel dat we op moeten passen, en dan is het hooguit nog een irritatie, maar je kunt niet aannemen dat dat voor iedereen zo vanzelfsprekend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:25
Persoonlijk betaal ik liever ook de gemiddelde prijs per maand die ik het eerste jaar kwijt zou zijn, maar de laatste maanden het volle tarief betalen is een goede reminder om te kijken of het volgend jaar weer goedkoper kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 21:05
Elk jaar bel ik met Ziggo (gewoon een net gesprek hier even de korte versie) dat ik de nieuwe klanten korting wil of dat ik anders opstap. Lukt altijd en aan het eind vragen ze of ik volgend jaar weer wil bellen en niet zomaar op ga stappen. Dit laatste wil ik ook helemaal niet i.v.m. de Formule 1 :+ Met bedrijven is het soms gewoon koeienhandel.

[ Voor 7% gewijzigd door Udrene op 10-03-2019 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:54
Sta je ook zo te mopperen bij de supermarkt wanneer deze week het brood in de aanbieding is en je volgende week weer de gewone prijs moet betalen?
Wees blij dat ze een leuke aanbieding hebben. Niks misleidends aan, anders had de reclamecode-comissie allang ingegerepen.

Als voorbeeld, ik begrijp niet wat hier misleidend aan zou zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f3Pj5BZkihZ78BGzo00MgUSc/thumb.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door renegrunn op 10-03-2019 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je betaalt de laatste maanden ook niet 'meer'. Die 'meer'prijs is de normale prijs. Je betaalt juist eerst minder.

Het principe is verder vrij simpel. Abonnementen mogen nog maar per 1 jaar of per 2 jaar worden aangeboden. Je maakt zelf een kleine berekening wat je gemiddeld het eerste jaar kwijt bent + het tweede jaar. Dan komt er een bepaald bedrag per maand uit. Dan kun je vergelijken met andere aanbieders of die aanbieding gunstig is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Als je naar een vergelijkingssite toe gaat (bijvoorbeeld internetten.nl) staat er duidelijk aangegeven wat de kosten per jaar zijn.
Als je de eerste maanden minder betaalt, kun je dat geld wat je "bespaart" ten opzichte van de rest van het jaar even apart zetten. Dan heb je toch het hele jaar dezelfde lasten...

ik snap dat je je er aan kan ergeren, maar dit soort lokkertjes is normaal en zie je overal. Niet druk over maken, de wereld is veel te leuk om je chagrijnig te laten maken door dit soort futiliteiten! :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

renegrunn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:55:
Sta je ook zo te mopperen bij de supermarkt wanneer deze week het brood in de aanbieding is en je volgende week weer de gewone prijs moet betalen?
Keerzijde is wel dat er in een supermarkt tegenwoordig een prijs per liter vermeld staat. Dat filtert het gepruts met verpakkingsformaten er uit. Niet helemaal hetzelfde, maar het zit wel in dezelfde hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
renegrunn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:55:
Wees blij dat ze een leuke aanbieding hebben. Niks misleidends aan, anders had de reclamecode-comissie allang ingegerepen.

Als voorbeeld, ik begrijp niet wat hier misleidend aan zou zijn:

[Afbeelding]
Je voorbeeld geeft wel precies aan wat er mis is met de meeste reclame tegenwoordig, namelijk dat Ziggo hier niet eens 4 maanden korting durft te beloven, maar lafjes 'tot 4 maanden'. Hoeveel korting krijg je nu precies dan en kun je dat op voorhand nog uitrekenen? Of ga jij een Excel sheet maken met de kortingspercentages voor 1, 2, 3 en 4 maanden. En kan Ziggo hier ook halve maanden korting geven?

Om je analogie van de supermarkt te pakken: tot 10% korting op brood. En bij de kassa blijkt dat je 2% korting krijgt. Tsja, reclame he?

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij energie stap ik jaarlijks over. Ik vind het irritant dat dit moet, maar ik heb ook weinig behoefte om een paar honderd euro per jaar weg te gooien. Dus daar kijk ik naar welke aanbieder het goedkoopst in een jaar is.

Voor internet heb ik daar geen zin in. Zowel omdat het een hoop meer werk is (oude apparatuur moet terug, nieuwe apparatuur krijgen. Alle portforwards en vaste IP adressen moeten weer worden ingesteld, etc). Als vanwege het risico dat het niet netjes aansluit en ik een paar maanden geen internet heb. Daar negeer ik dus gewoon al die eerste 3 maanden goedkoper acties, en kijk ik enkel en alleen naar de maandprijs, want dat is wat ik uiteindelijk het overgrote gedeelte van de tijd moet gaan betalen. En als het dan een keer echt niet meer interessant is, zoals Ziggo nu die in 4 jaar tijd ruim €15 duurder per maand is geworden, terwijl de lokale glasvezel aanbieders €3-€4 duurder zijn geworden in die periode, dan stap ik eens een keertje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
arnovos schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:27:
[...]
Je voorbeeld geeft wel precies aan wat er mis is met de meeste reclame tegenwoordig, namelijk dat Ziggo hier niet eens 4 maanden korting durft te beloven, maar lafjes 'tot 4 maanden'. Hoeveel korting krijg je nu precies dan en kun je dat op voorhand nog uitrekenen?
Ik snap echt niet wat het probleem is. Wat is er onduidelijk aan tot 4 maanden? Het kost je 1 hele muisklik om de verschillende paketten, met de bijbehorende korting te zien. Zoals het Start pakket: nu 3 maanden 27,75. Daarna 49,50.- per maand. En als je de wat duurdere paketten neemt, dan krijg je 4 maanden korting. Als men dit al niet begrijpt...

Loop eens een winkelstraat in, hoe vaak staat er wel niet op een gevel tot 70% korting!! Je moet wel ff naar binnen lopen om te zien op welk artikel.

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 10-03-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
renegrunn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:43:
[...]

Ik snap echt niet wat het probleem is. Wat is er onduidelijk aan tot 4 maanden? Het kost je 1 hele muisklik om de verschillende paketten, met de bijbehorende korting te zien. Zoals het Start pakket: nu 3 maanden 27,75. Daarna 49,50.- per maand. En als je de wat duurdere paketten neemt, dan krijg je 4 maanden korting. Als men dit al niet begrijpt...

Loop eens een winkelstraat in, hoe vaak staat er wel niet op een gevel tot 70% korting!! Je moet wel ff naar binnen lopen om te zien op welk artikel.
Dat anderen het ook doen of dat iedereen eraan gewend is maakt nog niet dat het goed of eerlijk is. Het 'probleem' is, dat het veel aantrekkelijker gemaakt wordt dan het in de praktijk meestal is.

Eerlijker zou zijn: 'minimaal 2 maanden 50% korting' als kortingen bijvoorbeeld 2 tot 4 maanden zijn. Dan weet je wat je minimaal kan verwachten en kan de rest alleen maar meevallen. Door het om te draaien en te zeggen 'tot 4 maanden 50% korting' word je naar binnen gelokt met het idee dat je veel korting gaat krijgen, maar zal het in de praktijk meestal minder zijn dan die maximale korting.

Is dat illegaal? Nee. Is dat fout? Ook niet per se. Is het misleiding? Mwa, er wordt niet gelogen, dus in de puurste zin van het woord niet. Is het de meeste eerlijke vorm van communiceren? Nee, maar dat is marketing zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Hahn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:51:
[...]

Dat anderen het ook doen of dat iedereen eraan gewend is maakt nog niet dat het goed of eerlijk is. Het 'probleem' is, dat het veel aantrekkelijker gemaakt wordt dan het in de praktijk meestal is.

Eerlijker zou zijn: 'minimaal 2 maanden 50% korting' als kortingen bijvoorbeeld 2 tot 4 maanden zijn. Dan weet je wat je minimaal kan verwachten en kan de rest alleen maar meevallen. Door het om te draaien en te zeggen 'tot 4 maanden 50% korting' word je naar binnen gelokt met het idee dat je veel korting gaat krijgen, maar zal het in de praktijk meestal minder zijn dan die maximale korting.

Is dat illegaal? Nee. Is dat fout? Ook niet per se. Is het misleiding? Mwa, er wordt niet gelogen, dus in de puurste zin van het woord niet. Is het de meeste eerlijke vorm van communiceren? Nee, maar dat is marketing zelden.
Klopt allemaal wel, maar als dit al als misleiding wordt opgevat door sommigen vraag ik mij af of je je uberhaupt wel online moet begeven. Het blijft een kwestie van zelf opletten. Elke advertentie is een lokkertje, dat is nog nooit anders geweest. Misleiding mag niet, dat staat in de wet, en wordt zodanig door een toezichthouder getoetst, en daar valt dit niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
renegrunn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:55:
[...]

Klopt allemaal wel, maar als dit al als misleiding wordt opgevat door sommigen vraag ik mij af of je je uberhaupt wel online moet begeven. Het blijft een kwestie van zelf opletten. Elke advertentie is een lokkertje, dat is nog nooit anders geweest. Misleiding mag niet, dat staat in de wet, en wordt zodanig door een toezichthouder getoetst, en daar valt dit niet onder.
De lijn tussen verleiden en misleiden kan vrij dun zijn en niet iedereen deelt dezelfde mening over wat wat is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Hahn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:56:
[...]

De lijn tussen verleiden en misleiden kan vrij dun zijn en niet iedereen deelt dezelfde mening over wat wat is ;)
Klopt, en daarom hebben we we gelukkig een toezichthouder hebben die dit uiteindelijk bepaald :+

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 10-03-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Ik kan me vaag herinneren dat er in het verleden bij telefoonabonnementen ook steevast werd geadverteerd met ‘nu voor €15 per maand, na 6 maanden betaal je €30/maand, looptijd 24 maanden’. Dat is op begeven moment verdwenen, ik denk door nieuwe regelgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
renegrunn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Klopt, en daarom hebben we we gelukkig een toezichthouder hebben die dit uiteindelijk bepaald :+
Sure, maar toezichthouders kunnen niet alles overal zien en zijn ook feilbaar. Dus dat er toezichthouders zijn betekent niet gelijk dat er geen misleidende marketing is :)

Nu vind ik de voorbeelden die hier aangedragen worden weinig mis mee, maar dat is ook een beetje het punt waarom ze aangedragen werden :P Als argument dat het meestal wel meevalt. Ik wou alleen even wat tegengeluid geven dat het niet altijd zonnestralen en bloemetjes is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, mensen die niet niet verder kijken dan hun neus lang is als ze een contract aangaan krijgen hierdoor misschien het gevoel misleid te worden. Maar zo lastig is het toch niet om even naar het totaal bedrag te kijken?
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Laatst online: 27-10-2024
Heb er zelf weinig problemen mee. Gewoon goed lezen. Soms kun je een leuke deal scoren, soms kun je beter blijven waar je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:25
Zijn er hier nog mensen met een glazen bol? Komen er nog mooie aanbiedingen aan of is die tijd geweest? Standaard prijzen stijgen al jaren... Je zit al gauw rond de 40 euro per maand voor internet bellen en tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Laatst online: 27-10-2024
Deezers schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:22:
Zijn er hier nog mensen met een glazen bol? Komen er nog mooie aanbiedingen aan of is die tijd geweest? Standaard prijzen stijgen al jaren... Je zit al gauw rond de 40 euro per maand voor internet bellen en tv.
Heb even mijn bol gepakt. Ik zie dat het nog wel een tientje omhoog gaat, want 4K en netwerkverbeteringen ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 17:47
offtopic:
Offtopic: 40€ per maand en dan nog klagen :-). In België betaal je bij Telenet 70€ / maand voor internet, tv en telefoon. Wil je geen datalimiet? Dan wordt het 81€ / maand.

Ontopic: Probleem met die "rekensommetjes" die jullie aanhalen is dat deze inderdaad heel makkelijk zijn voor de gemiddelde Tweaker, maar al een heel stuk minder voor de gemiddelde persoon en voor sommige mensen onmogelijk zijn. Als iedereen het zo nuchter bekeek als wij zouden deze tijdelijke kortingen niet werken en zouden providers ze ook niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:04
Ik heb al jaren ziggo, sinds een jaar of 3 ziggo zakelijk.... ADSL is hier ruk, glas is er niet. Waarom zou ik voor de goedkoopste optie gaan (ADSL) als ik mij daar dood ga ergeren? Prijs is niet alles in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
renegrunn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:43:
[...]

Dat je het niet snapt vind ik niet erg maar dat je alleen reageert op het eerste deel van mijn post, dat vind ik echt jammer. Bovendien is het plaatje waar ik op reageer niet klikbaar, hoe wil je dan dat ik verder klik?

Verder even wat quotes uit de actievoorwaarden: verplicht een eenjarig abonnement aangaan, niet eerder klant zijn geweest, alleen voor nieuwe klanten, korting geldt alleen op internet en tv, niet op bellen. Allemaal wel relevant maar dit vind je niet op de productpagina, wel in de algemene voorwaarden.

Kortom, om deze 'aanbieding' op waarde te schatten moet je wel wat meer doen dan 1x verder klikken. Verder zou je moeten opvallen dat nergens anders dan in de algemene voorwaarden staat dat je een nieuwe klant moet zijn.

In winkelstraten vragen ze me niet om een jaar lang verplicht iets te blijven kopen om de korting te krijgen. Geen goede vergelijking dus.

Overigens kent Ziggo nog wel meer trucjes, zoals je korting automatisch in laten gaan op het bestelmoment, ipv de eerste van de maand. Dan krijg je dus voor x dagen van de maand je korting, maar zegt Ziggo wel dat je een maand korting hebt gehad. Zie je ook niet staan op de productpagina of in de actievoorwaarden..

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Deze "acties" maken het voor de consument een stuk lastiger om uit te zoeken wat het beste abonnement is. Vaak kom je er ook pas na het doorklikken in een vergelijker achter dat de prijs die je zag überhaupt een tijdelijke actie prijs was. Wat dat betreft begrijp ik de ergernis wel. Dan kan het zijn dat je ondanks de actie elders goedkoper uitbent omdat je toch al snel 12 maanden aan zon contract vast zit, soms zelfs 24 maanden. Dat maakt nogal een verschil als je dan 1 maand voor 20 euro krijgt en de rest 60 euro moet betalen. Dan is een provider die elke maand 50 euro kost uit eindelijk goedkoper.

[ Voor 36% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 10-03-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
arnovos schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:53:
[...]
Dat je het niet snapt vind ik niet erg maar dat je alleen reageert op het eerste deel van mijn post, dat vind ik echt jammer. Bovendien is het plaatje waar ik op reageer niet klikbaar, hoe wil je dan dat ik verder klik?
Blijkbaar is het je wel gelukt gezien het vervolg van je reactie ;) Je snapt ook best wel dat ik gewoon een screenshot had gedumpt.
Trouwens, volgens mij reageer ik wel op je gehele post?
Verder even wat quotes uit de actievoorwaarden: verplicht een eenjarig abonnement aangaan, niet eerder klant zijn geweest, alleen voor nieuwe klanten, korting geldt alleen op internet en tv, niet op bellen. Allemaal wel relevant maar dit vind je niet op de productpagina, wel in de algemene voorwaarden.
Euh, ja.. dat is zo ongeveer waar de algemene voorwaarden voor zijn? Kan nooit kwaad om die eens door te lezen voor dat je een contract aangaat!
En dat het om een jaarcontract gaat staat tevens gewoon duidelijk op de product pagina.
Kortom, om deze 'aanbieding' op waarde te schatten moet je wel wat meer doen dan 1x verder klikken. Verder zou je moeten opvallen dat nergens anders dan in de algemene voorwaarden staat dat je een nieuwe klant moet zijn.
Er staat zo ongeveer op elke pagina een grote oranje button 'Al Ziggo klant?'

Maar goed, we maken van een mug een olifant zo langzamerhand.. Als je bij Ziggo een alles-in-1 pakket wil, kost deze of 49,50, of 64,50 of 84.50 per maand. Oh, en er is nu een actie, waarbij je de eerste 3 of 4 maanden een beetje korting krijgt. Geen rocket science..

Andere voorbeelden:

https://www.kpn.com/internet-tv/
https://www.tele2.nl/shop/thuis/internet-bellen-tv/#/
https://thuis.t-mobile.nl/pakketdetail?i=a&t=a&b=a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Genoeg vergelijk sites waarbij je kan sorteren op prijs per jaar per 2 jaar per maand gemiddelde etc, ook geven vrijwel alle providers je de korting opnieuw na contracts periode (als je er om vraagt)

Maar ik ben het er mee eens dat verdoezelen van de echte kosten erg vervelend kan zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 10-03-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 19:02
Ik vind het niet eerlijk dat er wordt geadverteerd met €1.99 voor een kilo bananen, terwijl ik bij de kassa toch € 2 betaal (behalve als ik pin)

Begrijp je waar ik naartoe wil......

Natuurlijk is het misleidend om te zeggen nu €29.95*

*Na 3 maanden standaard prijs van €49.95

Maar als je de totale prijs wilt weten kun je het toch, zoals eerder genoemd, na rekenen. En kom op hey, je leest toch wel de spelregels door voordat je zo'n "kortingscode abonnement" afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een goede prijsvergelijker laat gewoon de kosten van een heel jaar internet zien. Waardoor de kosten makkelijker te vergelijken zijn.

Dankzij marktwerking kun je kiezen tussen die vergelijkers, mijn advies is om dat ook te doen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Volgens mij heb ik nu inmiddels 15 jaar Ziggo als ISP. Waarom?
DSL is trager en hier is geen glas. :)

Ik heb laatst wel een tijdelijke aanbieding gehad toen ik overstapte van Ziggo partikulier naar Ziggo Zakelijk, was leuk extratje, maar daar deed ik het niet voor. Ik wilde meerdere vaste IP adressen en dat kan bij Ziggo alleen als je voor Zakelijk gaat. (Ik beheer een op dit moment slapende stichting, daarvan gebruik ik het KvK nummer. Best handig en het mag. Om het mezelf makkelijk te maken en geen extra administratie er op na te hoeven houden, lopen de kosten alleen niet via de stichting.)

Maar ieder jaar overstappen? Nee. Misschien leuk als je DSL hebt en een paar tientjes wil besparen. Niet als je hogere snelheden wilt halen dan dat. Dan zit je vast aan kabel of glas en glas is lang niet overal leverbaar, dús zit je vaak vast aan kabel.

Prima. Het is stabiel en snel. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Dan vergelijk je niet goed. Ik ben juist bij mijn provider gebleven, omdat het daardoor goedkoper is. Heel soms is er een aanbieding van een andere provider, maar dan hebben we het over iets van een tientje goedkoper op jaarbasis (met daarna dus de prijsverhoging). Voor zo'n bedrag ga ik niet elk jaar van provider wisselen, voor mij geeft dat veels te veel ongemak. Of het is bij een provider met een mindere reputatie, waarom zou ik daarheen gaan? En vergeet niet dat je vaak bovenop de abonnementskosten ook nog moet betalen voor de aansluitkosten.

Hoe het mogelijk is goedkoper uit te zijn door bij dezelfde provider te blijven? Simpel, providers zijn prijzen voor een internetverbinding al jaren aan het verhogen. Dat kan niet zomaar voor bestaande abonnees, dus komen er nieuwe abonnementen. Die leveren dan net iets meer snelheid, hebben een ander naampje daaraan gegeven en dat kost dan 5 euro in de maand meer. Maar oude abonnees blijven vaak bij het oude tariefplan, hooguit met inflatiecorrectie. Uiteindelijk is dat voor mij goedkoper, of op zijn slechtst verlies ik er niet op.

Maar goed, je zal voor jezelf moeten bepalen of het loont om elk jaar op die manier een nieuwe provider te moeten uitzoeken, puur om een tientje goedkoper uit te zijn.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Goed, de meeste zaken zijn ondertussen wel benoemd.

@edegroot70 Het is inderdaad lastig vergelijken als je meerdere aanbieders hebt die met kortingen voor bepaalde periodes stunten.

Maar je kan vast wel uitrekenen wat een bepaald pakket je nu precies kost over de periode van een jaar (of 2 jaar). En dan heb je de vergelijking. Je moet aleen oppassen dat je geen appels met peren vergelijkt.

Gelukkig zijn er ook tools die je kunnen helpen: https://www.providercheck.nl/

Deze rekent het e.e.a. voor je uit.

Verder zie ik niet direct de discussie waarde in dit topic in dit forum.

[ Voor 6% gewijzigd door Equator op 11-03-2019 10:03 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.