Metalen tafel frame geeft zwarte vlekken

Pagina: 1
Acties:

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Na aardig wat uurtjes speuren stel ik toch maar hier de vraag. Hoewel we erg blij met onze houten tafel met stalen frame zijn. Geeft deze toch wat problemen. Bij het verplaatsen zagen we ineens allemaal zwarte vlekken in de de ge-oliede vloer zitten. Deze hebben we aardig weg weten te poetsen. Maar nu 2 weken later zitter er opnieuw weer zwarte vlekken in de vloer. Ondanks het plaatsen van een dikke vilt laag. We hebben twee kinderen die nog wel eens een beker drinken van de tafel laten vallen.

Nu zijn er aardig wat oplossingen te vinden voor het verwijderen van de zwarte vlekken. (Zie hier, hier en hier) Nu zou ik deze vlekken in de toekomst graag voorkomen. Zeker met de aankomende verhuizing en de nieuwe houten vloer is dat geen overbodige luxe.

Moet ik voortaan ook extra goed onder de tafelpoten droog maken. (tafel is ontilbaar dus voor mijn vriendin on mogelijk). Of is er een optie om met pootjes of zoiets te werken zonder dat de uitstraling van de tafel hier onder leid.

Om deze vlekkenwater gaat het Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SoiRefISKK7yKNGBaCX877O1/thumb.png.

Het oneindige X 0

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-12 19:01
Zitten er kunststof voetjes onder de tafel? B.v. PVC in contact met de olie in de vloer kan die vlekken veroorzaken. Alleen zou het vilt dat moeten voorkomen. Je zou de voetjes kunnen vervangen door teflon voetjes. Teflon is veel beter chemisch bestand.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 23:10
Eikenhouten vloer en stalen frame? Dat kan vlekken geven door het looizuur in het eik. Zorg dat die 2 elkaar niet raken. De vloer op de foto is namelijk eik en het frame staal.

http://www.woca.nl/weblog...kken-op-eiken-verwijderen

[ Voor 34% gewijzigd door simon op 09-03-2019 21:51 ]

|>

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:35
simon schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:50:
Eikenhouten vloer en stalen frame? Dat kan vlekken geven door het looizuur in het eik. Zorg dat die 2 elkaar niet raken.
Dat dus. Verwijderen kan dacht ik met oxaalzuur maar je moet het voorkomen. Zolang het droog blijft is het geen probleem. Je kunt ook kijken of je een soort olie of was op het staal kunt zetten zodat het minder reageert met nattigheid, harde plastic glijders eronder zijn waarschijnlijk beter dan viltjes omdat die laatste vocht opzuigen en maar traag drogen. Een doorweekt viltje zal gauw een vlek geven.

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-12 19:52

M0i

Zelf behandel ik blank metaal met Owatrol, dit voorkomt het vlekken en geeft een bescherm laag die transparant blijft. Onder de poten leg ik rubbermatjes bekend als frictiematten, deze worden in de logistiek gebruikt tijdens het laden en zijn 5 mm dik ongeveer. hierdoor heb je een redelijke bescherming en meteen een antislip oplossing mocht het nodig zijn. Vilt laat vocht door en misschien daardoor krijg je vlekken in het hout, probeer iets van rubber, of teflon wat al eerder is aangegeven. Wat ook nog kan is een reepje triplex onder de poot leggen hierdoor staat de tafel vrij van de eiken vloer en voorkom je ook vlekken, en dat is ook bijna niet te zien 3 mm hoogte.