Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux/Win10 dual-boot systeem, niet voor gaming

Pagina: 1
Acties:

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Mening gevraagd over Linux/Win10 dual-boot systeem

Budget: Niet duurder dan noodzakelijk. +1000 euro

Toepassing: PCB-ontwerp/fotobewerken/browsen geen games

Voorlopig deze combinatie in gedachten:

CPU: Ryzen5 2400G boxed.
MB : Asrock Fatil1ty B450 Gaming K4.
HD : Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD + Crucial MX500 500GB SSD
Mem: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3000 - [CMK32GX4M2D3000C16]

De Cpu heeft geintegreerde GPU waardoor ik geen videokaart denk nodig te hebben. Voor fotobewerking en printontwerp wil ik wel een goed 4K beeldscherm maar dat hoeft geen 60 frames/sec te zijn, het zal vooral statische weergave zijn.

Moederboard heeft DP, HDMI en Vega zodat ik alle type monitors kan aansluiten, immers wil ik geen grafische kaart in dit systeem. Helaas zit er slechts een enkel M2 slot op dit board. Had liever 2 M2 slots gehad, een voor Linux en de ander voor Windows. Zal nu Windows op een gewone SSD zetten. Liever niet beide OSsen op dezelfde SSD.

Geheugen moet 2933 of 3000 MHz zijn, overclokken is niet de bedoeling.

De volgende vragen komen in mij op:
Zal dit geheugen samen met de standaard meegeleverde CPU-koeler mechanisch passen ?
Is de Bios v/h MB zonder updaten geschikt voor deze CPU ?
Kan ik een ander MB vinden met 2 M2 slots, WiFi en 4Dimm-slots voor ca. 100 euro.
Heeft het veel voordeel om 64GB geheugen te plaatsen i.p.v. 32GB?

Eventueel gebruik ik de kast+voeding van mijn oude systeem met een 550W Antec voeding hoewel de voorkeur uitgaat naar een stil klein model kast, omdat er geen DVD of 3,5-Inch HD in gaat. WiFi kaartje, KB, muis en Win10-pro licentie kan ik uit het oude systeem over zetten.
Voor back-up naar oude HD en SD kaartlezer heb ik dit in bestelling staan: https://www.aliexpress.co...e-Docking/32970409474.htm

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-11 19:17
Wat is PCB-ontwerp?

• costo
  • Niet online
PCB = Printed Circuit Board.
Programma's b.v. Eagle

Ik doe vooral voor de hobbie electronische schakelingen ontwerpen/maken/testen

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het lijkt me een stuk makkelijker om gewoon een i3 of i5 NUC te nemen met twee SSD's. Meer dan 16GB RAM gaat je alleen met MultiSIM of Altium helpen. M.2 vs. mSATA vs. 2.5" SSD maakt geen zak uit voor je doeleinde.

• costo
  • Niet online
@ johnkeates

Ik ben niet bekend met NUC's. Is dat een soort mediabox die je op je TV aansluit.?

Met een dual boot schakel ik regelmatig om van Linux naar Windows en terug, daardoor lijkt mij het gebruik van M.2 disks voordeel te bieden i.v.m. snelheid van het (re)boot proces.

Een I3 of I5 lijkt mij wat te mager gezien de toekomstbestendigheid. Ik wil ook nog mijn vakantie video's editten.
Spice-achtig programma gebruik ik ook, (geen MiltiSim)

• Whounclat
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-08 15:42
NUC's zijn eigenlijk zeer kleine PC's van Intel (https://www.intel.com/con...s/000005545/mini-pcs.html).
In principe zijn het leuke computertjes, maar voor jouw werklast is een krachtigere iGPU van AMD denk ik beter. In de praktijk hoor ik ook veel mensen klagen over het gebrek aan aansluitingen, waardoor er met dongles gewerkt moet worden.
Daarnaast schrijf je dat je nog onderdelen hebt liggen. Als die nog werken, zou ik ze zeker gebruiken.
De setup die je zelf beschrijft heb ik recent nog voor iemand samengesteld om films en video's mee te editen en dat werkte prima!

• costo
  • Niet online
OK, en NUC wordt het zeker niet.

Ik zit op dit moment te kijken naar diverse MB's.

Het lijkt er op dat voor een Ryzen5 2400G ik het beste een B450M board gebruik.
Er blijken er best wel een aantal met tweemaal een M.2 slot te zijn.

Maar .....
Er zitten nogal wat haken en ogen aan als ik een Ryzen5 met interne GPU op zo'n MB zet.
Soms zijn M.2 slots dan mogelijk niet goed of helemaal niet bruikbaar en ook met de snelheid van het tweede M.2 slot zijn er soms beperkingen.

Heeft iemand ervaring met tweemaal een M.2 SSD i.c.m. Ryzen5 2400G CPU ?
Of kan iemand er iets zinnigs over zeggen zoals b.v. dit of dat MB kun je dan beter links laten liggen.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:01

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Weet niet wat je met linux gaat doen of welke distro. Kan je niet gewoln een bootable usb maken en deze starten wanneer je wilt switchen naar linux.

• costo
  • Niet online
NLKornolio schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:13:
Weet niet wat je met linux gaat doen of welke distro. Kan je niet gewoln een bootable usb maken en deze starten wanneer je wilt switchen naar linux.
Ja dat kan best maar ik weet zeker dat een O.S. veel sneller vanaf een M.2 SSD boot dan vanaf een USB stick.
Bovendien zit ik voor >90% v/d tijd op Linux. Er zijn echter diverse programma's die ik wil gebruiken maar die Windows vereisen. Daarom wil ik regelmatig rebooten in Windows en daarna weer terug naar Linux.
Ik zou ook een Virtual Machine met Win10 onder Linux kunnen laten lopen maar mijn ervaring met VM is dat het vrij langzaam is. Dus dan maar liever een dual boot met 2 super snelle SSD's

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:17
NLKornolio schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:13:
Waarom zou je linux willen draaien vanaf een USB stick, als je ook een klein beetje harde schijfruimte kan vrijlaten? ik maak al jaren 2 partities en kies voor Win/Linux via de Grub. Ik ga toch zeker niet een beetje linux-prutsen op een USB stick?

• costo
  • Niet online
@ aljooge

Op mijn laptop heb ik zowel Win10 als Linux-Mint op dezelfde SSD geinstalleerd. Maar dat is zeker niet ideaal.
Het werkt gewoon beter en is veiliger als ieder OS z'n eigen harddisk heeft.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
Hoezo zou het beter of veiliger zijn om verschillende fysieke disks te gebruiken? Nu ik er zo over nadenk kan ik eigenlijk geen enkel voordeel verzinnen. Het maakt je hooguit minder flexibel.

Als ik 2 ssd's had zou ik er denk ik een raid setup van maken, dan heeft het evt wel meerwaarde (al is dat voor desktops ook nogal beperkt). Heb alleen geen idee in hoeverre dat werkbaar zou zijn icm Windows.

• costo
  • Niet online
@ mcDavid

Ik kan je geen directe reden noemen waarom 2 aparte disks beter is. Mijn ervaring is dat je soms menselijke fouten maakt en dan is het veiliger ieder OS gescheiden op een eigen disk te houden om de impact van je fouten zo klein mogelijk te maken.
Ook ben ik 'bang' dat Windows zich wel eens vijandig kan gaan gedragen naar een concurerend OS als dat op dezelfde disk staat.

Ik vind het idee van een raid wel goed. Echter dit beschermt alleen tegen electrisch/mechanisch falen van een van de disks. menselijke fouten kun je er niet mee voorkomen. Daar moet je back-ups voor hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door costo op 10-03-2019 01:24 ]

• mcDavid
Ok, ja voor menselijke fouten bij het aanmaken van partities e.d. is misschien wat te zeggen.

Verder zou Windows zich niet"vijandig" moeten gedragen t.o.v. partities die het niet kan lezen, en heb ik daar ook nog nooit van gehoord. Maar als het dat wel zou doen zal het alsnog niet uitmaken op welk fysiek medium die partities staan.

Edit: en raid zou ik in zon geval overwegen puur om dat laatste beetje performance eruit te persen. Maar ik zie nu dat je een NVMe drive en een sata drive geselecteerd hebt, dus dat zou ook alleen maar averechts werken. Voor de snelheid zou je beter gewoon alles op die NVMe drive kunnen zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door mcDavid op 10-03-2019 01:30 ]

• costo
  • Niet online
Verder zou Windows zich niet"vijandig" moeten gedragen t.o.v. partities die het niet kan lezen,
Er is een eenvoudige Win-utility die je onder Windows gewoon een linux partitie laten lezen en eventueel bewerken.
Dus dat Windows het niet 'kan lezen' dat gaat er bij mij niet in. Eerder is het zo dat Windows het niet 'wil lezen'

• mcDavid
Zal me benieuwen of Windows kaas kan maken van mijn zfs volume :+

• costo
  • Niet online
Pas maar op dat Windows geen gehakt maakt van je zfs volume :+

• costo
  • Niet online
Edit: en raid zou ik in zon geval overwegen puur om dat laatste beetje performance eruit te persen. Maar ik zie nu dat je een NVMe drive en een sata drive geselecteerd hebt, dus dat zou ook alleen maar averechts werken. Voor de snelheid zou je beter gewoon alles op die NVMe drive kunnen zetten.
Ik ben er nog niet uit welk MB ik ga kopen.

Ik ben er ook nog niet van overtuigd dat een Ryzen CPU /GPU volledig gebruik kan maken van de beloofde prestaties van het tweede M.2 slot op een B450M board.
Kleine lettertjes in de datasheet melden over diverse beperkingen. In zo'n geval zal eenrRaid op twee M.2 slots ook wel niet lekker werken

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Vergis je niet, de laatste generatie NUC's hebben best potentie. Generatie 8 heeft niet alleen een mobiele intel chip met een hoger TDP dan de standaard U-variant + iris plus 655 grafics, je krijgt ook nog eens een Thunderboltpoort (denk aan EGPU of snelle externe storage).

De NUC8i5BEH heeft bijvoorbeeld een quadcore i5-8259U met hyperthreading en het dit model staat toe om een M.2 schijf en een standaard (laptop) HDD/SSD in te bouwen.

Kijk je naar Geekbench 4 resultaten, dan komt mijn exemplaar op 4679/16738 (single/multi).
In het archief van Geekbench staat de 2400G ook, die scoort daar 3959/11356.

Uiteraard zeggen benchmarks niet altijd alles, maar toch. Leuk resultaat voor een computer die je achter een monitor kan plakken.

PS: Ik heb zelf een combi Win10/Fedora29 op de BEH draaien. Gekocht als dualboot-hobby-project, een man moet immers wat te doen hebben. :)

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• costo
  • Niet online
Vergis je niet, de laatste generatie NUC's hebben best potentie................
Interessant, in principe voldoet deze gadget aan mijn minimale vereisten wat betereft snelheid/aansluitingen/grafisch (behalve dan DP) en ja waarom duurder maken dan noodzakelijk.

Enige beperking lijkt mij de afwezigheid van een uitbreidings mogelijkheid maar dat kun je ook als een voordeel zien.
Pagina: 1