Mening gevraagd over Linux/Win10 dual-boot systeem
Budget: Niet duurder dan noodzakelijk. +1000 euro
Toepassing: PCB-ontwerp/fotobewerken/browsen geen games
Voorlopig deze combinatie in gedachten:
CPU: Ryzen5 2400G boxed.
MB : Asrock Fatil1ty B450 Gaming K4.
HD : Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD + Crucial MX500 500GB SSD
Mem: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3000 - [CMK32GX4M2D3000C16]
De Cpu heeft geintegreerde GPU waardoor ik geen videokaart denk nodig te hebben. Voor fotobewerking en printontwerp wil ik wel een goed 4K beeldscherm maar dat hoeft geen 60 frames/sec te zijn, het zal vooral statische weergave zijn.
Moederboard heeft DP, HDMI en Vega zodat ik alle type monitors kan aansluiten, immers wil ik geen grafische kaart in dit systeem. Helaas zit er slechts een enkel M2 slot op dit board. Had liever 2 M2 slots gehad, een voor Linux en de ander voor Windows. Zal nu Windows op een gewone SSD zetten. Liever niet beide OSsen op dezelfde SSD.
Geheugen moet 2933 of 3000 MHz zijn, overclokken is niet de bedoeling.
De volgende vragen komen in mij op:
Zal dit geheugen samen met de standaard meegeleverde CPU-koeler mechanisch passen ?
Is de Bios v/h MB zonder updaten geschikt voor deze CPU ?
Kan ik een ander MB vinden met 2 M2 slots, WiFi en 4Dimm-slots voor ca. 100 euro.
Heeft het veel voordeel om 64GB geheugen te plaatsen i.p.v. 32GB?
Eventueel gebruik ik de kast+voeding van mijn oude systeem met een 550W Antec voeding hoewel de voorkeur uitgaat naar een stil klein model kast, omdat er geen DVD of 3,5-Inch HD in gaat. WiFi kaartje, KB, muis en Win10-pro licentie kan ik uit het oude systeem over zetten.
Voor back-up naar oude HD en SD kaartlezer heb ik dit in bestelling staan: https://www.aliexpress.co...e-Docking/32970409474.htm
Budget: Niet duurder dan noodzakelijk. +1000 euro
Toepassing: PCB-ontwerp/fotobewerken/browsen geen games
Voorlopig deze combinatie in gedachten:
CPU: Ryzen5 2400G boxed.
MB : Asrock Fatil1ty B450 Gaming K4.
HD : Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD + Crucial MX500 500GB SSD
Mem: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3000 - [CMK32GX4M2D3000C16]
De Cpu heeft geintegreerde GPU waardoor ik geen videokaart denk nodig te hebben. Voor fotobewerking en printontwerp wil ik wel een goed 4K beeldscherm maar dat hoeft geen 60 frames/sec te zijn, het zal vooral statische weergave zijn.
Moederboard heeft DP, HDMI en Vega zodat ik alle type monitors kan aansluiten, immers wil ik geen grafische kaart in dit systeem. Helaas zit er slechts een enkel M2 slot op dit board. Had liever 2 M2 slots gehad, een voor Linux en de ander voor Windows. Zal nu Windows op een gewone SSD zetten. Liever niet beide OSsen op dezelfde SSD.
Geheugen moet 2933 of 3000 MHz zijn, overclokken is niet de bedoeling.
De volgende vragen komen in mij op:
Zal dit geheugen samen met de standaard meegeleverde CPU-koeler mechanisch passen ?
Is de Bios v/h MB zonder updaten geschikt voor deze CPU ?
Kan ik een ander MB vinden met 2 M2 slots, WiFi en 4Dimm-slots voor ca. 100 euro.
Heeft het veel voordeel om 64GB geheugen te plaatsen i.p.v. 32GB?
Eventueel gebruik ik de kast+voeding van mijn oude systeem met een 550W Antec voeding hoewel de voorkeur uitgaat naar een stil klein model kast, omdat er geen DVD of 3,5-Inch HD in gaat. WiFi kaartje, KB, muis en Win10-pro licentie kan ik uit het oude systeem over zetten.
Voor back-up naar oude HD en SD kaartlezer heb ik dit in bestelling staan: https://www.aliexpress.co...e-Docking/32970409474.htm