Aanleggen stroom in schuurtje/overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:50
Ik heb recentelijk een schuurtje+overkapping laten bouwen in de tuin. Tevens een dikke 5-aderige grondkabel vanuit de meterkast naar het schuurtje getrokken. Deze wil ik nu gebruiken om stopcontacten en lichtpunten in het schuurtje te krijgen. Ik heb hier echter een aantal vragen over.
  1. Ik hoef geen extra groep voor de tuin. Ik vind het goed genoeg om een simpele stekker aan de kant van de meterkast te monteren en klaar. Dit is puur geredeneerd vanuit functionele behoefte. Is dit technisch gezien toegestaan?
  2. Ik heb e.e.a. uitgezocht qua materiaal; ik zou graag jullie ervaring gebruiken om te verifieren of het allemaal goed is / past
Onderaan deze post zie je een close-up foto van de kabel. Deze loopt dus van meterkast naar het schuurtje. Nu dacht ik de volgende onderdelen te bestellen:
  • Stekker om aan de kant van de meterkast aan de kabel te monteren (klik). Ik weet dat ik dan voor niets een 5-aderige kabel heb gepakt. Echter de aanvullende aders ga ik toch niet gebruiken (continue stroom in de hele tuin is prima)
  • Kabeldoos in tuinhuisje, klik
  • 8x bijpassende opzetstukjes (klik)
  • Bij de deur in het schuurtje wil ik een WCD met 2x schakelaar en 1x stopcontact (Klik)
  • Onder een bankje (veranda) wil ik een dubbele WCD: klik
  • En nog een keer dezelfde WCD, maar dan ergens anders onder de overkapping: klik
Denken jullie dat dit het juiste materiaal is? Verder nog de vraag: welk draad kan ik het beste gebruiken vanaf de kabeldoos naar de WCDs? Kant-en-klare kabel? Of zelf 3-aderig in een PVC buis ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://dump.lommers.org/download/20190309-0b33d2ad-c278-4b38-946f-8f5c28d6e73f?download=false

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 10:34
Succes met het aansluiten van die kabel aan een stekker. Wil er graag een foto van zien vooral hoe je de aarde aangesloten hebt. Vergeet niet dat je de aardraad en aardmantel onder 1 schroefje moet krijgen anders had de grondkabel geen enkele zin.
Zelf zou ik wel een extra groep maken met een eigen aardlekschakelaar dan valt er bij problemen niet se spanning in huis ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:59
Kabel in de meterkast ook netjes in een buis leggen, en rechtstreeks in de stoppenkast (laten) aansluiten. In het schuurtje gewoon losse aders ook in een buis. In een buis staat altijd netter dan zon kabel tegen de muur gespijkerd

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:17
Ik dacht dat vaste installaties niet via stekker mogen worden aangesloten. Er is geen actieve controle op, dus als je het doet en het gaat niet mis dan is het technisch geen probleem. Maar het is een prutsoplossing van een hobbyist. Gewoon een extra groep met aardlekschakelaar erbij. In dergelijke installaties is eerder wat lekstroom te verwachten dan in droge delen, dus je wil dergelijke installatiedelen liefst apart beveiligen. Voor €70 aan materiaal heb je het fatsoenlijk in elkaar zitten, hooguit een uur werk als de groepenkast netjes in orde is.

V&A

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2019 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:35

Tens

let me drink about it

Een aparte groep voor buiten/schuur is imho een must, extra groep dus.
Of gezien de kabel een driefasengroep met in de schuur een kast waar je een verdeling maakt, heb je meteen een krachtaansluiting in de schuur.

Vergis ik me, of is die kabel 5*4mm²?

Voor waterdicht materiaal ben je bij de bouwmarkten goedkoper uit als bij de website die jij linkt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
andre208 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:11:
Succes met het aansluiten van die kabel aan een stekker. Wil er graag een foto van zien vooral hoe je de aarde aangesloten hebt. Vergeet niet dat je de aardraad en aardmantel onder 1 schroefje moet krijgen anders had de grondkabel geen enkele zin.
Fout gedacht. Bij een YMvKas kabel met aardscherm ligt een geweven (litze) aarddraad onder het aardscherm. Het scherm knip je af bij de isolatie mantel en de litze aarddraad sluit je aan. Over de kabellengte liggen scherm en litze strak tegen elkaar aan, meer dan genoeg contact.
Zelf zou ik wel een extra groep maken met een eigen aardlekschakelaar dan valt er bij problemen niet se spanning in huis ook uit.
+1 dat sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 18:50
smeerbartje schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:59:
Ik heb recentelijk een schuurtje+overkapping laten bouwen in de tuin. Tevens een dikke 5-aderige grondkabel vanuit de meterkast naar het schuurtje getrokken. Deze wil ik nu gebruiken om stopcontacten en lichtpunten in het schuurtje te krijgen. Ik heb hier echter een aantal vragen over.
  1. Ik hoef geen extra groep voor de tuin. Ik vind het goed genoeg om een simpele stekker aan de kant van de meterkast te monteren en klaar. Is dit technisch gezien toegestaan?
  2. Ik heb e.e.a. uitgezocht qua materiaal; ik zou graag jullie ervaring gebruiken om te verifieren of het allemaal goed is / past
Onderaan deze post zie je een close-up foto van de kabel. Deze loopt dus van meterkast naar het schuurtje. Nu dacht ik de volgende onderdelen te bestellen:

[list=0]
• Stekker om aan de kant van de meterkast aan de kabel te monteren (klik). Ik weet dat ik dan voor niets een 5-aderige kabel heb gepakt. Echter de aanvullende aders ga ik toch niet gebruiken (continue stroom in de hele tuin is prima)
Sterkte.. dit ga je vermoedelijk niet netjes/goed voor elkaar krijgen (kabel te zwaar/aders te dik + het mag officieel niet!
Plaats even netjes een aardlekautomaat in je groepenkast voor je tuin(huisje) > 3-aderige YMvK kabel naar een lasdoosje en maak daar je 5 aderige kabel weer in vast (kan je evt. de overige 2 aders gebruiken als wisselschakeling voor tuinverlichting o.i.d.
• Kabeldoos in tuinhuisje, klik
• 8x bijpassende opzetstukjes (klik)
Kan prima, maar je kunt ook (goedkoper) de Attema AK1 of AK2 pakken.
• Bij de deur in het schuurtje wil ik een WCD met 2x schakelaar en 1x stopcontact (Klik)
Zou ook in het tuinhuisje van dezelfde serie pakken als hieronder.
Let wel op dergelijke "dubbele" schakelaars zijn vrijwel altijd serie-schakelaars, daarmee kan je dus NIET bovenstaande wisselschakeling maken voor je tuinverlichting
• Onder een bankje (veranda) wil ik een dubbele WCD: klik
• En nog een keer dezelfde WCD, maar dan ergens anders onder de overkapping: klik
[/list]

Denken jullie dat dit het juiste materiaal is? Verder nog de vraag: welk draad kan ik het beste gebruiken vanaf de kabeldoos naar de WCDs? Kant-en-klare kabel? Of zelf 3-aderig in een PVC buis ofzo?

[Afbeelding]
Ik zou in je tuinhuisje gewone 3-aderige YMvK kabel gebruiken en deze netjes in grijze (slagvaste) buis verwerken.

Kijk eens even bij www.sandervunderink.nl die is veelal een stuk(je) goedkoper dan de meeste shops/winkels.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Ramon 73 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:25:
[...]

Fout gedacht. Bij een YMvKas kabel met aardscherm ligt een geweven (litze) aarddraad onder het aardscherm. Het scherm knip je af bij de isolatie mantel en de litze aarddraad sluit je aan. Over de kabellengte liggen scherm en litze strak tegen elkaar aan, meer dan genoeg contact.

[...]

+1 dat sowieso
Hij kan ook een van de draden gebruiken voor de aarde ipv de geweven draad. Op zn minst dan even met groen/gele tape aftapen. Dit mag wel iet officieel maargoed eerlijk is eerlijk er zijn ergere braswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
T.E schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:08:
[...]

Hij kan ook een van de draden gebruiken voor de aarde ipv de geweven draad. Op zn minst dan even met groen/gele tape aftapen. Dit mag wel iet officieel maargoed eerlijk is eerlijk er zijn ergere braswerken.
Kán ook, maar overbodig want die litze is prima onder een schroef verbinding vast te zetten. Moet je in een insteek lasdop gaan, is een overgang via kroonsteentje naar VD(aard)draad toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 18:58
Ramon 73 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:13:
[...]

Kán ook, maar overbodig want die litze is prima onder een schroef verbinding vast te zetten. Moet je in een insteek lasdop gaan, is een overgang via kroonsteentje naar VD(aard)draad toegestaan.
Gewoon een Wago 222 lasklem hiervoor gebruiken. Geschikt voor flexibele en massief draad.
https://www.google.com/se......35i39j0i10.clYBkIflaMc
Tuurlijk kan pielen met een kroonsteentje ook, maar dit is makkelijker, sneller en beter 8)

[ Voor 18% gewijzigd door ybos op 09-03-2019 21:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50
T.E schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:08:
[...]

Ik vind dat een behoorlijk "braswerk" anders. Kun je net zo goed normale kabel in de grond mikken.

Het hele idee van grondkabel is natuurlijk dat wanneer je er onverhoopt doorheen steekt bij graafwerkzaamheden, dat je eerst het staalscherm raakt en daarna pas een actieve geleider, waardoor je kortsluiting maakt en de voeding uitschakelt. In plaats van dat je de schep / graafmachine onder spanning zet.

Moet dat staalscherm natuurlijk wel aan aarde liggen. (Door het aansluiten van de litze uiteraard)

Éen van de andere geleiders gebruiken doet het hele concept van grondkabel teniet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 22:15
Ik vind dit een vreemde post. Je hebt een schuurtje laten bouwen. Nu wil je zelf op meerdere plaatsen stroom gaan aanleggen, maar e.e.a. correct in de stoppenkast aansluiten, daar lijk je dan weer heel erg tegenop te zien. Maak die stoppenkast eerst eens open. Waarschijnlijk prik je er zo een groep bij en da nheb je het gewoon netjes en correct aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 23:45
Ramon 73 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:13:
[...]
Helaas hebben een aantal kabelfabrikanten besloten geen litze meer toe te voegen waardoor het enige alternatief is om de mantel uit te vlechten. Weet niet of dat bij de TS ook het geval is maar het is dus niet meer vanzelfsprekend.

Let er ook op dat diameter van de aarde "draad" minimaal de diameter van de geleider moet zijn. Afhankelijk van het type kabel kan het dus zo zijn dat je het hele AS moet gebruiken indien je dit als enige aarde wilt gaan gebruiken. (dus zonder aarde in 1 van de 5 aders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-06 20:06
Het lijkt mij onwijs vreemd als de litze ontbreekt. Als ik mij niet vergis is de litze namelijk van koper en de mantal van metaal. Zou deze metale mantel niet zo weg kunnen rotten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:23
Het idee om die kabel op een stekker aan te sluiten lijkt me nogal onzinnig. Geen idee of het überhaupt mag, maar waarom zou je?

Als je echt die paar tientjes voor een alamat niet kunt missen kun je 'm ook gewoon op een bestaande groep bijzetten. Daar heb je geen stekker en stopcontact voor nodig. Hoe je het het makkelijkst aansluit ligt natuurlijk aan hoe je meterkast eruit ziet.

Je loopt dan enkel het risico dat je hele huis zonder stroom komt te zitten als er in de tuin ergens een aardlek optreedt. Wat natuurlijk niet geheel onwaarschijnlijk is in een vochtige omgeving. Ik zou het een rare besparing vinden, maar niemand houdt je tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
MeTooPV schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:02:
Ik vind dit een vreemde post. Je hebt een schuurtje laten bouwen. Nu wil je zelf op meerdere plaatsen stroom gaan aanleggen, maar e.e.a. correct in de stoppenkast aansluiten, daar lijk je dan weer heel erg tegenop te zien. Maak die stoppenkast eerst eens open. Waarschijnlijk prik je er zo een groep bij en da nheb je het gewoon netjes en correct aangesloten.
Het is niet zozeer dat ik erop wil besparen hoor :). Het is meer de onwetendheid. Als een additionele groep beter/veiliger/whatever is, dan kies ik daar uiteraard voor. Probleem is alleen dat ik het zelf niet kan. Heb via werkspot e.e.a. gecheckt, maar daar krijg ik offertes van rond de 600 euro!!! Is dat reëel? Heeft tweakers niet iets van een "ik wil wel klussen bij je voor dit bedrag"-feature?

Zie hieronder trouwens een foto van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://dump.lommers.org/download/20190310-43216012-7213-4e23-a794-0c225dd4031a?download=false

[ Voor 4% gewijzigd door smeerbartje op 10-03-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Je hebt een hoofdschakelaar, dus je kunt eenvoudig alles spanningsvrij maken
Je ziet 4 grijze schroeven in de hoeken. Die draai je een kwart slag tegen de klok in. De voorkant eraf halen
Dan kan je eens rustig kijken hoe zo'n kast eigenlijk in elkaar zit. (voor het kijken zou ik de spanning er niet af halen. )

In het kleine kastje links kan je nog een gecombineerde groep/ aardlek kwijt. (De huidige aardleks zitten al vol met 4 groepen )
https://www.sandervunderi...ekautomaat-b16a-1p-n.html

Het is allemaal geen rocket science.

[ Voor 5% gewijzigd door MeTooPV op 10-03-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 10:34
[...]

[...]

+1 dat sowieso

[ Voor 16% gewijzigd door andre208 op 10-03-2019 10:20 . Reden: weg gehaals ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
smeerbartje schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:42:
[...]

Het is niet zozeer dat ik erop wil besparen hoor :). Het is meer de onwetendheid. Als een additionele groep beter/veiliger/whatever is, dan kies ik daar uiteraard voor. Probleem is alleen dat ik het zelf niet kan. Heb via werkspot e.e.a. gecheckt, maar daar krijg ik offertes van rond de 600 euro!!! Is dat reëel? Heeft tweakers niet iets van een "ik wil wel klussen bij je voor dit bedrag"-feature?

Zie hieronder trouwens een foto van de meterkast.

[Afbeelding]
Ik weet niet precies (kan ik zo niet zien) waarvoor dat kleine uitbreidingskastje links is, en/of er nog ruimte naast zit, want deze lijkt (bijna) vol te zitten (waarvoor is dat 1p automaatje in dat kastje?).
Als er nog ruimte naast zit (en/of het spul wat er nu naast zit kan iets verplaatst worden) dan kan je ook even kijken voor een 12 module kast OF een 24 module kast (gelijke grootte van wat er nu rechts hangt).

Dan kan je daarin een aardlekautomaat plaatsen (Heb deze gekozen i.v.m. rest ook ABB).
Dan heb je ook nog ruime uitbreidingsmogelijkheden als je dat wenst wat betreft iets als zonnepanelen of Full-electric wonen o.i.d. (als je de grote kast pakt).

Zou je evt. even een foto kunnen/willen maken van de rest v/d meterkast? Zodat we wat meer kunnen zien dan alleen je groepenkast?
V&A

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
smeerbartje schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:42:
[...]

Het is niet zozeer dat ik erop wil besparen hoor :). Het is meer de onwetendheid. Probleem is alleen dat ik het zelf niet kan. Heb via werkspot e.e.a. gecheckt, maar daar krijg ik offertes van rond de 600 euro!!! Is dat reëel? Heeft tweakers niet iets van een "ik wil wel klussen bij je voor dit bedrag"-feature?
*snip* het is goed bedoeld, maar dit is niet helemaal de bedoeling. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2019 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
MeTooPV schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:00:

In het kleine kastje links kan je nog een gecombineerde groep/ aardlek kwijt.
Kijk nog eens goed :)
Dat kastje is op 1 module na helemaal vol, zit de voeding van een home automation systeem in, gezekerd met een enkel automaatje. Daar krijg je geen alamat oid meer bij. En het schuurtje hoeft niet persé op een aparte diff, is wel makkelijker maar niet verplicht.
Goedkoopste oplossing is de grondkabel op een bestaande groep erbij zetten. Beste oplossing is een aardlekautomaat erbij zetten in los kastje.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon 73 op 10-03-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
MeTooPV schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:00:
In het kleine kastje links kan je nog een gecombineerde groep/ aardlek kwijt. (De huidige aardleks zitten al vol met 4 groepen
8 eindgroepen in de hoofdkast en 2 aardlekschakelaars, dat klopt. En dus zijn de aardlekschakelaars vol. Vraag ik mij af waar die ene groep in het kastje links op zit.... hopelijk is het een 10A (of minder) automaat die achter een eindgroep zit, anders heeft 1 aardlekschakelaar 5 eindgroepen.

Wat wél mogelijk is, is die 1p automaat uit het kastje links vervangen door een aardlekautomaat voor die Busch voeding én tuinhuisje. Scheelt gedoe met extra kastje en bekabeling. Hooguit de verbinding tussen originele kast en uitbreiding vervangen voor 4mm2. Waarschijnlijk is dat gewoon 2,5mm2 (als het een 10A automaat is achter een 16A automaat dan is dat weer geen probleem).

[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 10-03-2019 12:22 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Ramon 73 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:10:
[...]

Kijk nog eens goed :)
Dat kastje is op 1 module na helemaal vol,
Daarom was mijn oplossing ook een module waarin aardlek en automaat gecombineerd is, maar toch slechts 1 module breed is.

[ Voor 33% gewijzigd door MeTooPV op 10-03-2019 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
MeTooPV schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:23:
[...]

Daarom was mijn oplossing ook een module waarin aardlek en automaat gecombineerd is, maar toch slechts 1 module breed is.
Dat zou ook kunnen idd. Ik heb echter nooit dergelijke automaten gebruikt in 1 module breed, is de eerste keer dat ik die zie :)
Maar nodig is het niet, ik zou die ene groep voor het voedinkje eruit halen. Scheelt weer extra doorlussen. Die ene enkele automaat is niet bijzonder zinvol imho.

[ Voor 31% gewijzigd door Ramon 73 op 10-03-2019 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Ramon 73 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:24:
[...]

Nooit gezien in 1 module breed. Heb je een linkje?
Die staat in de het bericht van @MeTooPV maar bij deze:

Heb ze ook wel eens vaker gezien in/als 1 module breed, maar de meeste die ik ken zijn meestal duurder dan de 2 module brede automaten, deze valt in prijs mee in vergelijk met de ABB.

Maar de uiteindelijke keuze is toch echt voor @smeerbartje wat hij wil.

Trouwens @smeerbartje hoe ga je het deel in de schuur doen dan? Ga je dat wel zelf doen of wil je dat ook laten uitvoeren door een 3e persoon/bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Annuk schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:30:
[...]

Die staat in de het bericht van @MeTooPV maar bij deze:

Heb ze ook wel eens vaker gezien in/als 1 module breed, maar de meeste die ik ken zijn meestal duurder dan de 2 module brede automaten, deze valt in prijs mee in vergelijk met de ABB.
Dank! Je was mij voor, zag net na mijn oorspronkelijke post de link :)
Trouwens @smeerbartje hoe ga je het deel in de schuur doen dan? Ga je dat wel zelf doen of wil je dat ook laten uitvoeren door een 3e persoon/bedrijf?
Lijkt me wel het handigste om alles in 1 hand te houden. Installatie laten aanleggen én aansluiting in groepenkast door 1 persoon/bedrijf. *snip*

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Klopt, hier hebben we V&A voor, niet het topic zelf. :)

[ Voor 100% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Xander schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:54:
[...]

Ik vind dat een behoorlijk "braswerk" anders. Kun je net zo goed normale kabel in de grond mikken.

Het hele idee van grondkabel is natuurlijk dat wanneer je er onverhoopt doorheen steekt bij graafwerkzaamheden, dat je eerst het staalscherm raakt en daarna pas een actieve geleider, waardoor je kortsluiting maakt en de voeding uitschakelt. In plaats van dat je de schep / graafmachine onder spanning zet.

Moet dat staalscherm natuurlijk wel aan aarde liggen. (Door het aansluiten van de litze uiteraard)

Éen van de andere geleiders gebruiken doet het hele concept van grondkabel teniet.
[...]

Helemaal mee eens. Maar kijk eens naar de foto's van 5-aderig YMVK-as bij diverse winkels. Sommigen verkopen iets, idem wat de TS heeft, met 5 aders, litze is niet altijd zichtbaar. Ik ben het er mee eens dat een los aardscherm nogal afdoet aan de functie. Overigens zal zo'n ongeaard aardscherm via inductie alsnog oplopen naar 230V als hij nergens contact maakt met aarde. Sowieso niet fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-03-2019 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@kabeltjekabel Volgens mij zie ik in de foto van TS gewoon een litze, in de hoek rechtsonder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op maandag 11 maart 2019 @ 00:10:
@kabeltjekabel Volgens mij zie ik in de foto van TS gewoon een litze, in de hoek rechtsonder. :)
Hmm, inderdaad. Maar de ene keer krijg je dan dus 5 aders + litze en de andere "5 aderige grondkabel" is 4 aders + litze??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Ik heb werkelijk geen idee...

Het nut van een grondkabel met geel/groene ader ontgaat me eerlijk gezegd ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zo te zien krijg je dan een 2e zwart, geen groen/geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Xander schreef op maandag 11 maart 2019 @ 00:30:
Ik heb werkelijk geen idee...

Het nut van een grondkabel met geel/groene ader ontgaat me eerlijk gezegd ook een beetje.
Een kabel met metalen mantel is niet per definitie "grondkabel". Lantaarnpalen worden zelfs zonder aardscherm aangesloten want te duur.
De metalen mantel is in hoofdzaak bedoeld als aardscherm, om in- en uitstraling tegen te gaan. Daarvoor moet het aardscherm aangesloten zijn, zonder litze lastiger dan met litze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
MzKzM73 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:26:
[...]

Helaas hebben een aantal kabelfabrikanten besloten geen litze meer toe te voegen waardoor het enige alternatief is om de mantel uit te vlechten. Weet niet of dat bij de TS ook het geval is maar het is dus niet meer vanzelfsprekend.
Bron?

Ik heb op de sites van Gamma, SanderVunderink en Elektroshop gekeken, overal wordt aardlitze genoemd en soms ook in de afbeelding getoond. Wil zeker niet beweren dat de uitspraak niet klopt, maar wil graag weten waar ik vooral niet moet zijn voor het aanschaffen van afgeschermde kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
@Ramon 73 Wil je voortaan je laatste bericht aanpassen ipv telkens dubbele berichten te plaatsen?[/]

Je kan YMVK kopen of YMVK-as. De as staat voor aardscherm en heeft dus een litze. Een anders gevlochten variant is dan gewoon een gewapende kabel, maar niet perse een grondkabel.
kabeltjekabel schreef op maandag 11 maart 2019 @ 00:15:
[...]

Hmm, inderdaad. Maar de ene keer krijg je dan dus 5 aders + litze en de andere "5 aderige grondkabel" is 4 aders + litze??
Gezien je nick zou je het moeten weten. :P
4 aderig YMVK = 4 aders
4 aderig YMVK-as = 4 aders + aardschild.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 23:45
Ramon 73 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:29:
[...]
Bron?

Ik heb op de sites van Gamma, SanderVunderink en Elektroshop gekeken, overal wordt aardlitze genoemd en soms ook in de afbeelding getoond. Wil zeker niet beweren dat de uitspraak niet klopt, maar wil graag weten waar ik vooral niet moet zijn voor het aanschaffen van afgeschermde kabel.
Bron is (helaas) ervaring maar ook bij een aantal webshops wordt geen litze genoemd in de datasheet.
Deze bijvoorbeeld: https://www.incore-cables...t-VG-YMvKasmb-0.6-1kV.pdf
De VO-YMVKasmb van dezelfde leverancier heeft het dan weer wel.

Ik zou adviseren om er even specifiek om te vragen mocht je wat willen aanschaffen.
YMVKas is uiteindelijk slechts een deel van de benaming natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Een aantal van jullie willen iemand die de basis van elektronica niet eens kent, in de meterkast laten prutsen? En dat lijkt jullie dan wel een goed idee? 8)7

@smeerbartje Zeg ik niet om vervelend te zijn hoor. Maar aan jou kennis te zien moet er toch een elektricien bij komen, dus wat er dan allemaal in dit topic gezegd word is ook niet zo gek belangrijk.

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 11-03-2019 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:23
@WEBGAMING Euh, sorry hoor maar dingen zelf doen is altijd het uitgangspunt op tweakers toch? Anders kunnen we iedere vraag wel afdoen met "haal er maar een expert bij". Daar heeft de TS niets aan en anderen die met een soortgelijk probleem dit topic vinden ook niet.

Als er dingen geadviseerd worden die buiten de comfort zone van TS ligt, mag hij zelf de conclusie trekken of 'ie het uit wil besteden, wij zijn hier niet om te beoordelen wat het niveau van TS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Tot een bepaalde hoogte, prima. Maar dit is iets wat je gewoon aan de professionals moet overlaten.
Dit kan gewoon dodelijk zijn, op meerdere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
mcDavid schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:20:
@WEBGAMING Euh, sorry hoor maar dingen zelf doen is altijd het uitgangspunt op tweakers toch? Anders kunnen we iedere vraag wel afdoen met "haal er maar een expert bij". Daar heeft de TS niets aan en anderen die met een soortgelijk probleem dit topic vinden ook niet.

Als er dingen geadviseerd worden die buiten de comfort zone van TS ligt, mag hij zelf de conclusie trekken of 'ie het uit wil besteden, wij zijn hier niet om te beoordelen wat het niveau van TS is.
Een CPU frituren is wat anders dan je huiselektronica verprutsen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:21:
@Ramon 73 Wil je voortaan je laatste bericht aanpassen ipv telkens dubbele berichten te plaatsen?[/]

Je kan YMVK kopen of YMVK-as. De as staat voor aardscherm en heeft dus een litze. Een anders gevlochten variant is dan gewoon een gewapende kabel, maar niet perse een grondkabel.

[...]

Gezien je nick zou je het moeten weten. :P
4 aderig YMVK = 4 aders
4 aderig YMVK-as = 4 aders + aardschild.
Hmm, ik zat weer lekker te slapen 8)7
WEBGAMING schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:27:
Tot een bepaalde hoogte, prima. Maar dit is iets wat je gewoon aan de professionals moet overlaten.
Dit kan gewoon dodelijk zijn, op meerdere manieren.
Ja, want als een professional het CAP in de badkamer wegbezuinigd is het tenslotte beter dan wanneer een amateur dat doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
WEBGAMING schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:56:
Een aantal van jullie willen iemand die de basis van elektronica niet eens kent, in de meterkast laten prutsen? En dat lijkt jullie dan wel een goed idee? 8)7

@smeerbartje Zeg ik niet om vervelend te zijn hoor. Maar aan jou kennis te zien moet er toch een elektricien bij komen, dus wat er dan allemaal in dit topic gezegd word is ook niet zo gek belangrijk.
Ik heb nergens gezegd dat ik het ZELF wil doen, toch? Ik probeer informatie te verzamelen, voors- en tegens te verzamelen, kortom ik ben me aan het verdiepen in de materie. Doel: ik wil niet genaaid worden door een elektricien die denk mij een ferrari aan te moeten bieden voor ferrari-geld, terwijl ik eigenlijk alleen maar een Mazdaatje nodig heb.

Snap je?
Pagina: 1