Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik heb al vrij lang een probleem met Office 365 (Windows 10, 64-bit). Ik heb uiteraard een geldige subscription, maar kwam er recentelijk achter dat ik dat ik het hele Office pakket niet kan updaten; bijv. via Outlook 2016 (File -> Office Account -> Office Updates). Iedere keer zegt ie dat ie aan de download begint, maar stopt dan met Error "30015-28-(5)".

Ik heb stad en land afgezocht naar een oplossing, maar, waar je ook kijkt, je komt altijd uit bij een of andere zogenaam MS engineer, Gupta genaamd, die gewoon zijn BS-helpdesk drivel paste, zoals hoe je Office moet repareren (terwijl tal van mensen 'em al verteld hebben dat die Online Repair faalt met gewoon dezelfde fout). Ik heb toen zelf MS maar eens gebeld (heb immers gewoon recht op ondersteuning), en kreeg daar een lady die al spoedig (via een remote tool) eventjes heel mijn Office wilde de-installeren (Sic!), omdat ze ergens een linkje gevonden waarop stond 'reinstall Office' (van het gehalte van 'Dan installeert I toch gewoon Windows opnieuw!'). Ik kon haar nog net tegenhouden, en legde beleefd, doch enigszinds geirriteerd, uit, dat mijn Outlook duizenden emails bevat (POP3), met tientallen folders en rules, voor alle lists waar ik op geabonneerd ben; en of, als ze het niet erg vond, er bezwaar tegen had dat ik die wilde behouden. En heb toen maar meteen die remote connectie gekilled.

Kortom, niks schiet op. Het enige waar ik aan denk, dat die "(-5)" aan het einde van de error code nog duidt op een oude DOS error code ("Access denied"). Dat kan wel kloppen, want kreeg tijdens het proberen van de Online repair een bericht ala 'Access denied to installation source' (beetje raar, want ik heb Office destijds ook gewoon Online geinstalleerd). En volgens mijn MS Online overzicht, staat Office 365 ook gewoon bij mijn geldige subscriptions.

Wie weet er dus nog raad? Zou een file permissie probleem kunnen zijn ergens; of toch inderdaad een missend installatie-source bestand (al kan ik me die niet meer herinneren).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Beste antwoord (via albatross op 10-03-2019 15:04)

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Het maken van een backup van Outlook staat b.v. hier uitgelegd:

https://www.howto-outlook...ckupandrestore.htm#manage

Daarna doe je een uninstall van Office. Doe dat grondig met de Office Removal Tool. Die vind je via de volgende link (stukje naar beneden scrollen en de Download knop gebruiken):

https://support.office.co...4a-477a-8fcc-2fdf5dbf61d8

Na het verwijderen installeer je Office opnieuw en zet je je backup terug.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt een hoop moeilijk gaan doen, maar kans is groot dat je toch aan een clean install moet. https://aka.ms/diag_officeuninstall
En POP3 :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En dan daar optie 2 gebruiken. Vervolgens kun je een schone versie van Office installeren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Compleet opnieuw installeren, daar voel ik weinig voor.

Heb nog wel een andere error gevonden:

Subscription licensing service failed: -1073418220

Daar zal die 'access denied' dan wel mee te maken hebben, maar ook daar kom je alleen maar algemene blaat-adviesen tegen van MS.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pst file even veilig stellen en een clean install doen is wel het snelst, i.p.v. debuggen en hopen dat je het oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sinds wanneer ben je je Outlook configuratie, email en andere persoonlijke instellingen kwijt als je Office verwijdert? Dat is nooit zo geweest en zal nu niet anders zijn. En anders, tja, ehm, backups bestaan er voor een reden. Als je zo panisch bent dat je het mogelijk kwijt bent, heb je blijkbaar geen backup. Heb je geen backup ervan, dan is het blijkbaar toch niet zo belangrijk voor je.

Dus, herinstalleer gewoon Office 365.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

albatross schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:02:
Compleet opnieuw installeren, daar voel ik weinig voor.

Heb nog wel een andere error gevonden:

Subscription licensing service failed: -1073418220

Daar zal die 'access denied' dan wel mee te maken hebben, maar ook daar kom je alleen maar algemene blaat-adviesen tegen van MS.
Dus als Microsoft je netjes meld dat er iets met je licentie niet op orde is ga je hier vervolgens vragen om hulp en als er dan iets aangeraden wordt dan ga je dat niet doen want: herinstallatie?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Hero of Time schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:26:
Sinds wanneer ben je je Outlook configuratie, email en andere persoonlijke instellingen kwijt als je Office verwijdert? Dat is nooit zo geweest en zal nu niet anders zijn.
Eerst even lezen. Het betreft hier Outlook 2016 + POP3 configuratie. Ergo, alles kwijt wanneer je deinstalleert. Dat is altijd zo geweest en zal nu niet anders zijn.
En anders, tja, ehm, backups bestaan er voor een reden. Als je zo panisch bent dat je het mogelijk kwijt bent, heb je blijkbaar geen backup. Heb je geen backup ervan, dan is het blijkbaar toch niet zo belangrijk voor je.
Ik geloof niet dat je helemaal begrijpt hoe backups werken, als je zulke dingen zegt. Ik maak meer dan genoeg backups, maar, ten eerste, niet 'los' van Outlook 2016; en, ten tweede. 'los' van Outlook 2016 bestaat niet: fouten in de Registry en/of iets anders dat corrupt is geraakt, dat zou je alleen maar kunnen oplossen met een restore van heel Windows. En aangezien ik niet eens precies weet wanneer de corruptie plaats heeft gevonden (immers, het ging om een handmatige update poging waarbij ik het merkte: het zou dus al goed een jaar zo kunnen zijn), zou ook een restore (als ik die al had van een jaar geleden) totaal zinloos wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Reboot Windows in safemode met netwerk ondersteuning.
Run daar de updates en reboot in normale modus.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
wimmel_1 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:35:
[...]

Dus als Microsoft je netjes meld dat er iets met je licentie niet op orde is ga je hier vervolgens vragen om hulp en als er dan iets aangeraden wordt dan ga je dat niet doen want: herinstallatie?
Microsoft meldt netjes helemaal niets. :) Is dat ik die foutmelding zelf tegenkwam in de Event Manager. Bovendien, google er maar eens op: je krijgt een helehoop blaat te zien -- met dat waarschijnlijk 'iets' corrupt is geraakt -- maar er komt nergens een zinnig antwoord uit (anders dan het gebruikelijke 'Dan installeer je toch gewoon lekker alles opnieuw?!').

Is het overigens onmogelijk Outlook 2016 (en heel Office dus) opnieuw te installeren? Nee, maar betekent wel dat ik al die rules eerst moet zien te exporteren/importeren, alle POP accounts, alle Office sounds, etc. Kortom, een hele hoop werkt, alleen maar omdat men het bij MS gewoon even niet weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

albatross schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:42:
[...]

Eerst even lezen. Het betreft hier Outlook 2016 + POP3 configuratie. Ergo, alles kwijt wanneer je deinstalleert. Dat is altijd zo geweest en zal nu niet anders zijn.
Nee? In alle gevallen dat ik iemand hielp met Outlook of een ander Office pakket, of naar een nieuwere versie ging waarbij de oude eerst verwijdert werd, bleef alles wat de gebruiker had ingesteld bewaart. Zoals gezegd, het zijn persoonlijke instellingen. Een uninstaller komt daar niet aan. Tenzij het een optie bied en je die blind aanvinkt. En dan zal het alsnog alleen die van de huidige gebruiker verwijderen, niet van de andere gebruikers op het systeem.
[...]

Ik geloof niet dat je helemaal begrijpt hoe backups werken, als je zulke dingen zegt. Ik maak meer dan genoeg backups, maar, ten eerste, niet 'los' van Outlook 2016; en, ten tweede. 'los' van Outlook 2016 bestaat niet: fouten in de Registry en/of iets anders dat corrupt is geraakt, dat zou je alleen maar kunnen oplossen met een restore van heel Windows. En aangezien ik niet eens precies weet wanneer de corruptie plaats heeft gevonden (immers, het ging om een handmatige update poging waarbij ik het merkte: het zou dus al goed een jaar zo kunnen zijn), zou ook een restore (als ik die al had van een jaar geleden) totaal zinloos wezen.
Ik ben systeembeheerder als beroep. Weten hoe backups werken is onderdeel van mijn takenpakket. Ga mij dus niet uitleggen hoe backups werken. Dat jij niet weet wat je waar kan vinden om te backuppen is niet een reden om te zeggen 'is niet los te backuppen'. Want van alles is een backup te maken. Ook hiervan.

Ben je echt bang dat feces een bewegend object raakt, maak je eerst een complete systeemimage als backup naar een externe schijf en probeer je het toch? Niet de oplossing? Dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Ben je iets kwijt, herstel je het image.

Nu ben je alleen maar in vreemde bochten te wringen om maar een bepaalde handeling niet te hoeven doen. En waarom? Er is geen geldige reden om het niet te doen. En als het de enige oplossing is, zal je door het ontwijken van deze stap nooit tot een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
@Hero of Time of hij kan een image maken van zn huidige systeem en deze mounten in Virtual PC of Hyper-V etc. Dan kan hij daar rommelen.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WeHoDo schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:19:
@Hero of Time of hij kan een image maken van zn huidige systeem en deze mounten in Virtual PC of Hyper-V etc. Dan kan hij daar rommelen.
Dan ga je er vanuit dat Windows het slikt en Office meewerkt mbt licentiegebruik. Theoretisch wel.

Maar Virtual PC? In welk jaar leef jij dan? Dat pakket bestaat al heel lang niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

albatross schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:42:
[...]
:? Je moet je ook helemaal niet zorgen maken over het programma.
Je maakt een backup van je data (je weet wel, die duizenden mailtjes die je alleen lokaal hebt staan), en daarvoor is de zoekopdracht "backup outlook 2016" genoeg. Google gooit vervolgens pak en beet een miljoen opties op (waarbij de optie .PST verdacht vaak voorkomt). Overigens zijn die mails ook 'gewoon' vanuit Outlook naar een folder op je systeem te slepen (en zullen dan netjes als .eml-bestanden worden opgeslagen).
Je zou vervolgens een blik kunnen werpen op je %appdata% en daar alles Outlook-gerelateerd veilig kunnen stellen. Data veilig en nu kun je gewoon herinstalleren of een reparatie-installatie proberen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43

Daarna doe je een uninstall van Office. Doe dat grondig met de Office Removal Tool. Die vind je via de volgende link (stukje naar beneden scrollen en de Download knop gebruiken):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Batch schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:35:

Kijk, hier heb ik wat aan. ;) Daarmee lijkt me dat alle data gebieden wel omvat zijn. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
albatross schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Kijk, hier heb ik wat aan. ;) Daarmee lijkt me dat alle data gebieden wel omvat zijn. Bedankt!
:? hoe is dit anders dan al voorgesteld was?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Jester-NL schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:27:
[...]
:? Je moet je ook helemaal niet zorgen maken over het programma.
Je maakt een backup van je data (je weet wel, die duizenden mailtjes die je alleen lokaal hebt staan), en daarvoor is de zoekopdracht "backup outlook 2016" genoeg. Google gooit vervolgens pak en beet een miljoen opties op (waarbij de optie .PST verdacht vaak voorkomt). Overigens zijn die mails ook 'gewoon' vanuit Outlook naar een folder op je systeem te slepen (en zullen dan netjes als .eml-bestanden worden opgeslagen).
Je zou vervolgens een blik kunnen werpen op je %appdata% en daar alles Outlook-gerelateerd veilig kunnen stellen. Data veilig en nu kun je gewoon herinstalleren of een reparatie-installatie proberen.
Het ziet er na uit, dat alle relevante Outlook data wel te backupen is. Ging er mij (hierboven) alleen even om het academische punt, dat je het programma Outook 2016 gewoon, in praktische zin, totaal niet lost kunt backupen; tenzij je een portable versie van een programma hebt, is het kopieren van wat folders bij lange na niet genoeg: er wordt van alles geinstallerd, dll's, Registry entries, en volle Windows integratie, zoals associaties, etc (je zou dan op zijn minst een 'diff' van de Registry moeten bezitten). Maar bij een paket ls Office 365/Outlook 2016, is het maken van een 'losse' backup gewoon menselijk onmogelijk (tenzij je bij MS werkt, en de broncode van de volle installatie code bezit). En daar brandt ook MS zijn vingers niet aan, uiteraard (want dan is herinstalleren gewoon duizend maal sneller en makkelijker). En bovendien, zelfs als je letterlijk alles gekopieerd zou hebben wat nodig is, dan nog zouden er bepaalde permissie problemen kunnen zijn ontstaan op folders, die je dan bij een restore gewoon weer terugziet.

Maar goed, met de laatste posts van Batch en jou, zal het veiligstellen van de data wel moeten lukken. En dan maar een clean install. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Uiteindelijk dan toch maar alles eerst gedeinstallerd, en opnieuw een install gedaan. Zoals verwacht, was ik wel het een en ander kwijt, maar niet veel. :) Ik had vantevoren al een backup gemaakt van:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Profiles]

Die kon ik (na de huidige Profile key gedelete hebben) zo weer importeren, waarnaa ik al mijn POP3 accounts ook weer terug had. :) Nog even de Office Sounds weer opgehaald, en klaar is Kees.

P.S. Het is overigens geen Outlook 2016 meer wat ik terugkreeg, maar gewoon Outlook 365 (zoals het nu kennelijk heet). Ziet er vrijwel hetzelfde uit.

Pagina: 1