benodigde geheugen voor nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effects1234
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-02-2024
hallo allemaal,
ik wil graag een nieuwe laptop kopen voor mijn studie. mijn vraag is of ik aan een 256 gb SSD genoeg heb of dat ik echt minimaal 500 gb opslagruimte moet hebben? op mijn huidige laptop heb ik nu 400 gb staan hier van is een deel games maar ook erg veel troep die ik in de afgelopen 6 jaar heb verzameld. voor mijn studie zou ik in de cloud kunnen werken dus daar hoeft geen rekening mee worden gehouden. hieronder staat wat voor laptop ik wil.

Wat ga je met je laptop doen?
mijn nieuwe laptop is vooral bedoelt voor mijn studie maar ik wil er ook op kunnen gamen. ik hoef er niet de nieuwste triple A spellen op te spelen daar heb ik mijn PS4 voor, maar de total war spellen en CS:GO vind ik wel erg leuk.

Wat is je budget?
ik zoek eigenlijk een laptop onder de 1000 euro maar als hij een paar honderd euro duurder uitvalt en hij is het waard vind ik het ook goed.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja, het is de bedoeling dat hij mee gaat naar school ik wil dan ook maximaal een 14 inch laptop.

ik wil het liefst een gtx 1050 maar en mx150 is in principe sterk genoeg voor de games die ik wil spelen. belangrijk is ook dat het geen gamelaptop uiterlijk heeft. de nieuwe prestige laptops van msi leken mij een goede optie, maar mijn vraag is dan of een uitvoering met 256 gb genoeg is of dat ik er echt een met 512 gb moet hebben. ik heb ook een laptop van HP gezien waar een 1 terabyte harde schijf in zit maar deze laptop is kwalitatief minder goed dan de msi prestige laptops

Beste antwoord (via effects1234 op 11-03-2019 15:41)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:55
Gezien je eisen, denk ik dat je met 250 GB schijfruimte voldoende hebt. Daar passen meer word- en excel-documenten op dan nodig plus een tweetal uitgebreide games. Qua geheugen lijkt 8 GB mij voorlopig genoeg.
Qua processor is een Core i3-8130u of i3-8145u voldoende, al is een Core i5-8250u of i5-8265u wat meer toekomstbestendig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Welke studie doe je en welke programma's heb je daarvoor nodig?
Deze vraag bepaalt onder andere wat voor processor en hoeveel werkgeheugen (RAM) je nodig hebt.

Ga je meerdere besturingssystemen draaien of is Windows voldoende?
Deze vraag bepaalt deels hoeveel schijfruimte je nodig hebt (250 Gb of 500 Gb)

Is een netwerkaansluiting (RJ-45) noodzakelijk of kan je overal met wifi werken?
Deze vraag is belangrijk omdat er tegenwoordig veel (dunnere) laptops zijn die geen netwerkaansluiting meer hebben.

Is een goede accuduur belangrijk of heb je altijd een stopcontact in de buurt?

Wat heb je zelf al gevonden? Je hebt het over een HP laptop en prestige laptops van MSI, maar welke?

Het antwoord op deze vragen vind ik niet terug in je openingspost, maar zonder het antwoord daarop kunnen we zo'n beetje alles aanraden met een GTX 1050 of een MX150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effects1234
voor mijn studie heb ik alleen word en excel nodig

alleen windows is voldoende

ik heb overal wifi een netwerk aansluiting zou fijn zijn maar het is niet noodzakelijk

ik heb overal een stopcontact alleen is een langere accuduur natuurlijk wel fijn

de msi PS42 ik weet dus niet welke configuratie ik nodig heb en de hp pavilion 14-ce0830nd

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
Gezien je eisen, denk ik dat je met 250 GB schijfruimte voldoende hebt. Daar passen meer word- en excel-documenten op dan nodig plus een tweetal uitgebreide games. Qua geheugen lijkt 8 GB mij voorlopig genoeg.
Qua processor is een Core i3-8130u of i3-8145u voldoende, al is een Core i5-8250u of i5-8265u wat meer toekomstbestendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je topictitel is wat verwarrend. :) In je topicstart heb je het over opslag, je topictitel lijkt te verwijzen naar RAM.

Die HP waar je het over hebt, heeft die een 1T HDD of een 1T SSD?

Hoe dan ook, het prijsverschil tussen 250G en 500G hoeft in het beste geval maar een paar tientjes te zijn. Willekeurige losse SSD geprikt: pricewatch: Sandisk SSD Plus (TLC) 480GB

Daarvoor zou ik het dus niet laten en gaan voor een 500G groot exemplaar.

Wat je ook kunt doen is een laptop *zonder* SSD kopen en zelf een SSD retrofitten. De laptops met SSD af-fabriek zijn vaak nog wat duurder dan die met HDD en het kan lonen om 'm zelf in te bouwen.

Check tevoren ook of je laptop een m.2 slot heeft en mogelijk NVMe's slikt, of dat er een 2,5" SATA in moet. m.2 kán een voordeel zijn, omdat er snellere SSD's in kunnen dan in SATA. Nodig? Niet specifiek maar als je de keuze hebt en het financieel niet veel scheelt zou ik voor m.2 gaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effects1234
bedankt voor de hulp nu heb ik een nieuwe vraag. dankzij jullie hulp heb ik een Asus ZenBook Pro UX480FD-BE043T gevondenden en vraag ik mij af of deze laptop goed genoeg is voor mijn eisen? vooral de GTX1050 MAX-Q met maar 2GB aan video ram is dit snel genoeg om bijvoorbeeld CIV 6 op 60fps te spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
Zie hier.

Als je een beetje rondkijkt op de link hierboven, zie je dat een GTX 1050 Max-Q geen 60 fps haalt op 1920x1080, eerder 35. Om 60 fps te halen moet je de resolutie verlagen tot maximaal 1366x768. (Let wel, ik heb de indruk dat er hier en daar wat foutjes in de pagina geslopen zijn, maar goed, het geeft een idee). Normaal zijn de prestaties van de GTX 1050 Max-Q zo'n 10-15% lager dan bij de gewone GTX 1050 voor laptops.

Ik vraag mij wel af of 60 fps noodzakelijk is. Ik denk dat 40 ook wel doenbaar is, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
Pagina: 1