Low power video kaart - Linux/Wayland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart voor mijn oude Linux workstation:
- Mobo: Asrock Z77 extreme 4
- I7-2600K (dus PCIE2)
- 2 * 2560*1440 monitoren (AOC Q2775PQU)

Wat is je budget?
Niet te veel laten we zeggen tot 150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur. Heb zitten kijken voor RX560 of GTX1050 gebaseerde kaarten

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik het systeem eigenlijk alleen onder Linux -GEEN gaming. Ik wil wel een kaart die onder Wayland bruikbaar is
Performance is dus niet belangrijk.
Wel wil ik een zo laag mogelijk energie verbruik. Nu zie ik dat AMD kaarten memory klok niet kunnen verlagen bij 2 monitoren en het idle verbruik ligt al hoger dan bij de GTX1050...
Bij de GTX1050 heeft de Nouveau driver geen power management, dus zou ik de proprietay driver moeten gebruiken..

Suggesties?

Beste antwoord (via llagendijk op 26-07-2019 17:21)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Waarom kijk je niet nog een segment lager dan de RX 560 en GTX 1050? De RX 550 of GT 1030 zijn nog een stuk zuiniger.

Maar zoals Christiaan676 zegt, Nvidia heeft nog steeds geen ondersteuning voor Wayland, ik ben er niet zo belezen in maar als ik even wat rondzoek lijkt dat nog steeds niet opgelost te zijn (ze zijn er wel zogezegd aan bezig, maar hoe lang is dat al?).

Enne ja het idle verbruik van AMD videokaarten ligt inderdaad deels hoger door dat van die memory clock, het is niet dat dat er nog eens bij komt. Mijn R9 290 (oudje al wel) heeft altijd de hoogste memory clock, ook met maar één scherm (omdat het een 1440p scherm is? Geen idee). Je kunt altijd proberen onderklokken en undervolten.

Als je echt wakker ligt van je verbruik, zou je ook heel je systeem op de schop kunnen nemen. Vervang het door een 8ste of 9de gen Core i5/i7 (non K) en gebruik de iGPU. Zowel je idle als piek verbruik zullen zakken.

EDIT: Blijkt dat het geheugen van mijn R9 290 wel van 1400MHz naar 150MHz gaat, verkeerd gekeken. Maar dat is dus met maar één (groot) scherm.

[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 09-03-2019 17:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
De NVIDIA driver heeft geen ondersteuning voor Wayland. Zou daarom toch gaan voor een AMD kaart.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Waarom kijk je niet nog een segment lager dan de RX 560 en GTX 1050? De RX 550 of GT 1030 zijn nog een stuk zuiniger.

Maar zoals Christiaan676 zegt, Nvidia heeft nog steeds geen ondersteuning voor Wayland, ik ben er niet zo belezen in maar als ik even wat rondzoek lijkt dat nog steeds niet opgelost te zijn (ze zijn er wel zogezegd aan bezig, maar hoe lang is dat al?).

Enne ja het idle verbruik van AMD videokaarten ligt inderdaad deels hoger door dat van die memory clock, het is niet dat dat er nog eens bij komt. Mijn R9 290 (oudje al wel) heeft altijd de hoogste memory clock, ook met maar één scherm (omdat het een 1440p scherm is? Geen idee). Je kunt altijd proberen onderklokken en undervolten.

Als je echt wakker ligt van je verbruik, zou je ook heel je systeem op de schop kunnen nemen. Vervang het door een 8ste of 9de gen Core i5/i7 (non K) en gebruik de iGPU. Zowel je idle als piek verbruik zullen zakken.

EDIT: Blijkt dat het geheugen van mijn R9 290 wel van 1400MHz naar 150MHz gaat, verkeerd gekeken. Maar dat is dus met maar één (groot) scherm.

[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 09-03-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
MacPoedel schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:05:

GT1030 is geen optie, die support geen DVI-D (en ik heb tenminste 1*DV-D nodig naar mijn KVM switch). Ben nu aan het kijken bij de RX550, ik had me niet gerealiseerd dat die nog zuiniger is. Undervolten is inderdaad een optie, maar ik draai liefst alles stock
Dat komt nog wel eens als ik weer budget heb, nu even niet..