Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Homeserver voor Plex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik wil mijn Plex server graag verder uitbreiden aangezien mijn huidige situatie niet meer optimaal is voor wat ik er mee wil doen. Maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen en ben daarom op zoek naar tips.

Ik heb momenteel een Synology DS416play NAS met RAID5 en 16tb aan geheugen die ik als opslag gebruik. Plex is hier ook op geïnstalleerd, dus ik gebruik hem ook om te transcoden. Deze heb ik een anderhalf jaar geleden aangeschaft vanwege de goede reviews en omdat deze destijds goed in mijn budget paste. Normaal gesproken werkt dit prima, maar hij heeft soms nog moeite om 1080p films en series af te spelen. Daarnaast hebben wat vrienden en familie nu ook een account, maar eigenlijk is deze niet krachtig genoeg om 2 streams te ondersteunen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een vervanging hiervan dat een aantal jaar mee kan gaan. 1080p moet moeiteloos afgespeeld kunnen worden en het moet 3 streams gelijktijdig kunnen ondersteunen. Daarnaast ben ik nog aan het kijken naar mogelijkheden in seedboxes. Deze optie moet daar dus ook voor open blijven.

Mijn vraag aan jullie is hoe ik dit het beste kan aanpakken. Past mijn Synology DS416play NAS nog in dit verhaal, of zou deze eigenlijk geheel vervangen moeten worden? Voor welke setup kan ik het beste gaan? Wat zijn de minimale specificaties? Aan wat voor prijzen moet ik dan denken? En wat zou het extra vergen als ik ook films in UHD wil kunnen streamen?

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:18
Heb je de requirements gezien? Als je meer streams wilt wordt er een CPU die krachtiger dan een Core i3 is geadviseerd. Op basis van dat advies zou ik kijken naar een PC met een Core i5 of een Ryzen 5, je kunt je NAS dan gebruiken voor opslag. Zoiets zou dan voldoen
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9600K Boxed€ 279,-€ 279,-
1ASRock DeskMini 310€ 149,-€ 149,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,50€ 28,50
1Crucial CT8G4SFS824A€ 46,43€ 46,43
1Samsung 860 EVO 250GB€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,92

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 09-03-2019 15:05 . Reden: CPU fan roegevoegd ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Of je laat trancoding (en evt ook plex) voor wat het is en zet een vpn op voor de deelnemers, dan voldoet je huidige NAS prima.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:07

lasharor

7 december 2004

Probleem kan je misschien ook zoeken bij de afspeel devices. Als die gewoon 1080p ondersteunen in de formats die jij aanlevert hoef je niet te transcoden.

Volgens mij werkt hardware transcoding trouwens ook alleen met een plexpass.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 21:40

DarkSide

theres no place like ::1

Mijn DS918+ doet iig 2 4kstreams tegelijk (Wel plex pass nodig voor hardware encodig)
Ik kijk een 4k UHD stream op mijn TV.
En een vriend kijkt 120km verderop een 4k UHD film op zijn TV.
Op de tablet kan je dan nog een 1080p Filmpje kijken.

probleem is transcoding. Ik moet iig gebruik maken van SRT subs. Anders gaat hij transcoderen en daar is hij niet krachtig genoeg voor.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Als ik dit zo lees zou mijn huidige setup dus voldoende moeten zijn en zit het probleem in het transcoden. Naast de DS416play heb ik ook een gaming pc met een Intel Core i5-8400. Ik heb overigens een Plex Pass.

Maar als ik zou stoppen met transcoden zou dat toch betekenen dat ik alle files moet re-encoden naar een formaat dat wel door Plex wordt ondersteund? Daar zou enorm veel werk in zitten en is dus niet echt een optie. Zijn er nog andere mogelijkheden, of begrijp ik het niet goed? En op wat voor manier helpt een VPN daarbij?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
DarkSide schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:06:
Mijn DS918+ doet iig 2 4kstreams tegelijk (Wel plex pass nodig voor hardware encodig)
Ik kijk een 4k UHD stream op mijn TV.
En een vriend kijkt 120km verderop een 4k UHD film op zijn TV.
Op de tablet kan je dan nog een 1080p Filmpje kijken.

probleem is transcoding. Ik moet iig gebruik maken van SRT subs. Anders gaat hij transcoderen en daar is hij niet krachtig genoeg voor.
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden :
1) Je stuurt gewoon de data uit en transcodeert niet
òf
2) je transcodeert wel

Het is toch het een of het andere? Iedere normale Nas kan wel 2 UHD filmpjes aan qua datadoorvoer, afhankelijk van de snelheid van de schijven. Transcoderen is een heel ander verhaal.

Als je tv het formaat gewoon ondersteunt maakt het niets uit of je Nas nu naast de tv staat of 120 km verderop. In beide gevallen gaat de data gewoon ongewijzigd naar de tv die het omzet naar het beeld en geluid.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:02:
Bedankt voor jullie reacties!

Als ik dit zo lees zou mijn huidige setup dus voldoende moeten zijn en zit het probleem in het transcoden. Naast de DS416play heb ik ook een gaming pc met een Intel Core i5-8400. Ik heb overigens een Plex Pass.

Maar als ik zou stoppen met transcoden zou dat toch betekenen dat ik alle files moet re-encoden naar een formaat dat wel door Plex wordt ondersteund? Daar zou enorm veel werk in zitten en is dus niet echt een optie. Zijn er nog andere mogelijkheden, of begrijp ik het niet goed? En op wat voor manier helpt een VPN daarbij?
Probeer het uit zou ik zeggen ;) ik heb zelf met plex amper hoeven transcoden behalve als de subtitle niet ondersteund werd aan de mediaspeler kant.

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 10-03-2019 21:36 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lokaal transcode ik ook niet met mijn Plex..
remote transcode ik alleen als er bandbreedte issues gaan spelen... en dat is vooral tijdens vakantie etc waar het internet vaak te wensen over laat...

404 Signature not found

Pagina: 1