VPN Hardware Functionaliteit & Advies?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-05 11:57
Beste Tweakers,

Ik ben begonnen met het concept van "hardware VPN" te onderzoeken, maar het valt me best zwaar om door de bomen het bos te zien. Ik heb de indruk gekregen dat het mogelijk is om een speciaal soort router met VPN-mogelijkheden te installeren zodat al het netwerkverkeer dat mijn systeem uit gaat netjes versleuteld wordt, en ik op die manier net zo beschermd ben als wanneer ik een online VPN-service abonnement zou nemen. Klopt dat?

Als dat zo is, waar kan ik het beste terecht voor uitleg over hoe ik dit kan aanpakken, en hoe kan ik het beste de hardware voor dit doel uitzoeken en kopen? Ik hoop dat een paar van jullie me kunnen helpen met het vinden van de juiste aanknopingspunten.

Malign the Players. Hate the Game

Beste antwoord (via Matsjo op 09-03-2019 23:26)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Matsjo Volgens mij mis je het concept en doel van VPN nog een beetje. Dus ik ben eerst benieuwd waar jij jezelf tegen wilt beschermen. Wat verwacht je van de VPN-verbinding dat deze voor jou oplost, verbergt of beveiligt?

Als het voor je privacy is; VPN is daar niet de totaaloplossing. Zeker niet als je zelf de VPN-server gaat draaien, dan komt jouw verkeer nog steeds gewoon van jouw IP-adres.

Als het om databeveiliging is; Welk stuk infrastructuur vertrouw je niet? Je provider? Je eigen netwerk? Tegen wie wil je je precies beveiligen?

Hetzelfde geldt voor verbergen; Wie precies wil je voorkomen dat ze meekijken. Want je verkeer moet ooit toch de VPN-tunnel verlaten om het boze web op te komen. En ook de ontvangende kant kan je uiteindelijk identificeren als je daar gaat lopen inloggen met persoonsgebonden gegevens (e-mailadres, gebruikersnaam, etc).

Dus: Wat verwacht je van die "hardware"-VPN? En wees eerlijk, want VPN is tegenwoordig ook gewoon een buzz-woord. Maar het is absoluut geen wondermiddel.

offtopic:
En overweeg ook zelf eens bij te dragen in plaats van alleen maar te vragen 8) Jij hebt toch vast ook wel kennis of een mening? Check af en toe eens de actieve topics, daar staat vast wel wat interessants tussen. d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 09-03-2019 14:13 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Matsjo Volgens mij mis je het concept en doel van VPN nog een beetje. Dus ik ben eerst benieuwd waar jij jezelf tegen wilt beschermen. Wat verwacht je van de VPN-verbinding dat deze voor jou oplost, verbergt of beveiligt?

Als het voor je privacy is; VPN is daar niet de totaaloplossing. Zeker niet als je zelf de VPN-server gaat draaien, dan komt jouw verkeer nog steeds gewoon van jouw IP-adres.

Als het om databeveiliging is; Welk stuk infrastructuur vertrouw je niet? Je provider? Je eigen netwerk? Tegen wie wil je je precies beveiligen?

Hetzelfde geldt voor verbergen; Wie precies wil je voorkomen dat ze meekijken. Want je verkeer moet ooit toch de VPN-tunnel verlaten om het boze web op te komen. En ook de ontvangende kant kan je uiteindelijk identificeren als je daar gaat lopen inloggen met persoonsgebonden gegevens (e-mailadres, gebruikersnaam, etc).

Dus: Wat verwacht je van die "hardware"-VPN? En wees eerlijk, want VPN is tegenwoordig ook gewoon een buzz-woord. Maar het is absoluut geen wondermiddel.

offtopic:
En overweeg ook zelf eens bij te dragen in plaats van alleen maar te vragen 8) Jij hebt toch vast ook wel kennis of een mening? Check af en toe eens de actieve topics, daar staat vast wel wat interessants tussen. d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 09-03-2019 14:13 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Room42 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:45:
Dat kan heel goed, want ik heb geen vooropstaand doel ermee. Mensen zeggen dat online privacy belangrijk is, dus leek het me handig om me te informeren. Er is zoveel tegenstrijdige informatie dat ik hoopte dat iemand me naar een betrouwbare uitleg zou kunnen wijzen. Mijn probleem met de VPN services is het inloggen tussen allemaal verschillende apparaten, en het feit dat de verbindingen dan via een externe partij lopen die ik verder niet ken. En het kost geld xD.
Ik vind het niet per sé erg als iemand ziet dat er data van en naar mijn IP gaat, zolang het moeilijk voor hen wordt om te achterhalen wát die data precies is? Ik wil graag een politiek Youtuber zijn maar als dat daadwerkelijk zou lukken kan ik me voorstellen dat mensen die het met me oneens zijn het leuk kunnen vinden om mijn leven moeilijk te maken. Nu alvast kijken wat voor maatregelen ik kan treffen leek me handig.

Ik ben best handig met software uitpluizen en met Google krijg ik de meeste dingen wel voor elkaar maar zoiets als "online veiligheid" begrijpen gaat nog echt mijn pet te boven.
offtopic:
Ik heb het idee dat het hier vol zit met technobreinen waar ik vooral naast afsteek omdat mijn kennis over PCs bijna exclusief aan end-user kant zit :/. Misschien mag ik mezelf wat meer credit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:52
Je hebt een vpn provider en router met ondersteuning nodig. Wat verder belangrijk is : bandbreedte

Dus wat voor internetverbinding heb je nu en welke snelheid zou je willen halen met vpn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

Maar wat probeer je nou precies te bereiken? Dat is mij in ieder geval niet duidelijk. Leuk als jij een VPN provider gebruikt zodat websites niet kunnen zien vanaf welk IP address je bezig bent, maar je geeft zelf aan dat je dat niet belangrijk vindt.

Dus probeer eerst eens duidelijk te maken wat je wilt bewerkstelligen, dan zijn er genoeg mensen die hier mee kunnen denken over een mogelijke oplossing. (alleen zeggen 'online veiligheid' is daarvoor te vaag)

Lees de reply van @Room42 nog eens goed en geef daar antwoord op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
Jeroen V schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:24:
Maar wat probeer je nou precies te bereiken? Dat is mij in ieder geval niet duidelijk.

Lees de reply van @Room42 nog eens goed en geef daar antwoord op....
Ik dacht dat ik het al duidelijk had gemaakt, maar hier nog een poging. Ik ben aan het nadenken om me te beschermen tegen:
- Individuen die mijn online uitspraken zien, het er mee oneens zijn en mijn leven zuur proberen te maken door mijn thuisnetwerk te verstoren of te hacken.
- Individuen die mijn online uitspraken zien, en op zoek gaan naar manieren om mijn onder druk te zetten, bijvoorbeeld door me te hacken en informatie die ik niet openbaar wil hebben naar buiten te brengen.

Geeft dat meer helderheid?
laurens0619 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:18:
Je hebt een vpn provider en router met ondersteuning nodig. Wat verder belangrijk is : bandbreedte

Dus wat voor internetverbinding heb je nu en welke snelheid zou je willen halen met vpn
Ik heb als het goed is een ADSL verbinding van ongeveer 30Mbps. Ik ga als het goed is binnenkort verhuizen maar ik weet nog niet wat voor verbinding ik daar kan krijgen. Mijn huidige snelheid is voor mijn doeleinden in elk geval prima. Is dat een helder antwoord?

En als ik het goed begrijp kan ik dus geen VPN-effect krijgen met alleen een VPN router, ik zou sowieso een abonnement bij een VPN-aanbieder moeten nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Matsjo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:11:
[...]

En als ik het goed begrijp kan ik dus geen VPN-effect krijgen met alleen een VPN router, ik zou sowieso een abonnement bij een VPN-aanbieder moeten nemen?
Je zou een router moeten nemen die een ingebouwde VPN-client heeft.
Zonder een externe VPN-server heb je er niets aan, die dienst zul je moeten huren bij een partij als PIA, Nord VPN of iets dergelijks.

Je denkt / hoopt dat een VPN het verhindert dat malafide types jouw thuisnetwerk binnendringen.

Ik vrees dat ik je hier uit de droom moet helpen.

Met een VPN versleutel je het internetverkeer en zullen sites die je bezoekt het IP adres van de VPN server zien in plaats van het IP adres dat jouw provider je heeft uitgedeeld.

Maar op het IP adres dat jouw provider je heeft toegekend is jouw thuisnetwerk nog steeds te bereiken.

Om jouw zorgen weg te nemen denk ik dat je er verstandig aan doet allereerst je thuisnetwerk goed dicht te timmeren.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:52
Los van of het nut heeft voor jouw vraagstelling,
Er zijn niet veel consumenten routers die snel genoeg gaan voor vpn maar dit is een goede voor je verbinding: pricewatch: Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Moet je inderdaad nog wel een abo bijnemen van 5-10 euro per maand oid?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Matsjo schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:11:
[...] Ik dacht dat ik het al duidelijk had gemaakt, maar hier nog een poging. Ik ben aan het nadenken om me te beschermen tegen:
- Individuen die mijn online uitspraken zien, het er mee oneens zijn en mijn leven zuur proberen te maken door mijn thuisnetwerk te verstoren of te hacken.
- Individuen die mijn online uitspraken zien, en op zoek gaan naar manieren om mijn onder druk te zetten, bijvoorbeeld door me te hacken en informatie die ik niet openbaar wil hebben naar buiten te brengen.

Geeft dat meer helderheid?
Je zou je ook een beetje kunnen gedragen, misschien? O-)
[...] Ik heb als het goed is een ADSL verbinding van ongeveer 30Mbps. Ik ga als het goed is binnenkort verhuizen maar ik weet nog niet wat voor verbinding ik daar kan krijgen. Mijn huidige snelheid is voor mijn doeleinden in elk geval prima. Is dat een helder antwoord?
Houd er rekening mee dat VPN een overhead geeft en ook gelimiteerd wordt door de snelheid van de (verbinding van de) VPN-server.
Ja, als je je thuisnetwerk (of endpoint) wilt verbergen zul je inderdaad een externe VPN-server moeten nemen. Het goedkoopst is dan waarschijnlijk inderdaad een betaalde dienst. Ze zijn er ook wel gratis, trouwens, als je niet zoveel eisen stelt aan je privacy. (Zou ik niet voor kiezen ;)).
Matsjo schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:38:
[...] Misschien mag ik mezelf wat meer credit geven.
Dat denk ik wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maar: Resumé Overflakee....

TS wil dus eigenlijk politiek getinte zaken op het interne kunnen zetten zonder dat het ergens zichtbaar wordt dat dat vanaf zijn privé internetaansluiting gebeurd is?

Misschien ergens een VPS huren en vanaf daar alle posts plaatsen?

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 10-03-2019 12:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:45:
[...] politiek getinte zaken [...]
offtopic:
Echt... Waar slaat die aanname nou weer op 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 10-03-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
hp-got schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:56:Je denkt / hoopt dat een VPN het verhindert dat malafide types jouw thuisnetwerk binnendringen. Ik vrees dat ik je hier uit de droom moet helpen.
Fijn om op zo'n ongezouten manier bijgestuurd te worden, dankjewel! Als ik het goed begrijp kan ik met een VPN-router + VPN service voorkomen dat iemand mijn IP-adres kan vinden, maar als ze mijn IP-adres alsnog vinden is mijn thuisnetwerk alsnog niet beschermd tegen inbraak. Zeg ik dat goed? Voor beveiliging thuis, wat raad je aan om te doen? Moet ik per apparaat maatregelen treffen of kan ik tóch iets doen om mijn access points te beveiligen? Als je een "baby's first" netwerkbeveiligings-artikel aanraadt kan ik die ook gewoon bestuderen; anders is het misschien beetje veel uitleg.
laurens0619 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:22:
Er zijn niet veel consumenten routers die snel genoeg gaan voor vpn maar dit is een goede voor je verbinding: pricewatch: Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Moet je inderdaad nog wel een abo bijnemen van 5-10 euro per maand oid?
Dat heeft zeker nut, dankjewel! Als ik de VPN-route alsnog zou gaan gebruik ik zeker weten graag zo'n soort router omdat ik zeker wat dat het hier thuis misgaat met inloggen e.d. van onze verschillende apparaten.
Room42 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:32:Je zou je ook een beetje kunnen gedragen, misschien? O-)
Ik denk dat je sarcasme las in mijn woorden? Het was in elk geval niet sarcastisch bedoeld.
Houd er rekening mee dat VPN een overhead geeft en ook gelimiteerd wordt door de snelheid van de (verbinding van de) VPN-server.
Hmmm, dat zou wel irritant kunnen zijn. Het idee is zeker dat al het verkeer dat bij mij de deur uitgaat en terugkomt éérst langs een server van mijn VPN gaat. VPN klinkt gelijk een stuk minder aantrekkelijk, want snelle pakketten zullen vast veel duurder zijn ook.
Ja, als je je thuisnetwerk (of endpoint) wilt verbergen zul je inderdaad een externe VPN-server moeten nemen.
Als ik voor een VPN ga ben ik bereid te betalen! Als je niet de klant bent, ben je het product. Ik voel me heel suf dat ik niet had begrepen dat een VPN-router alleen niet genoeg zou zijn, dankjulliewel voor de uitleg. Is Tor Project trouwens een voorbeeld van zo'n gratis VPN, maar dan in een Browservorm?
Dat ken ik niet, en ik vind alleen deze blog als ik die term Google. Is het idee dat overmatig bezorgd ben over of iemand me online zou stalken oid?
Misschien ergens een VPS huren en vanaf daar alle posts plaatsen?
Van een VPS heb ik helemaal nooit gehoord, ik ga eens kijken wat Wikipedia er over zegt, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Matsjo schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:10:
[...]

Als ik het goed begrijp kan ik met een VPN-router + VPN service voorkomen dat iemand mijn IP-adres kan vinden, maar als ze mijn IP-adres alsnog vinden is mijn thuisnetwerk alsnog niet beschermd tegen inbraak. Zeg ik dat goed?
Een VPN beschermt je niet tegen inbraak.
Het versleutelt het internetverkeer en het laat aan de website die je bezoekt het IP adres van de VPN server zien.
Meer doet het niet voor je.
Misschien is het interessant voor je privacy, maar het is geen slot op de deur dat inbrekers op je netwerk buiten houdt.

Enneh.... hou er rekening mee dat het IP-adres dat je provider je toekent al lang gevonden kan zijn.
Vul het maar eens in op Shodan, dan zie je wat de hele wereld over jouw IP adres kan zien.
Matsjo schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:10:
Voor beveiliging thuis, wat raad je aan om te doen? Moet ik per apparaat maatregelen treffen of kan ik tóch iets doen om mijn access points te beveiligen? Als je een "baby's first" netwerkbeveiligings-artikel aanraadt kan ik die ook gewoon bestuderen; anders is het misschien beetje veel uitleg.
Ik zou beginnen bij de modem/router die aan internet hangt.
Kijk of er geen poorten open staan die niet open hoeven te staan.
Misschien kan de site van Gibson Research je hiermee op weg helpen.

Even gezond paranoïde: als je een modem/router van je provider hebt gekregen kan die provider waarschijnlijk onderhoud (software updates) doen aan het apparaat. Daarvoor moet de provider er wel "in" kunnen.
Als de provider er in kan dan kan een ander het ook :o

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 22:11
@Matsjo Ben je er uiteindelijk uitgekomen welke hardwarematige VPN je wilt nemen?
Pagina: 1