Vraag
Beste antwoord (via Vertor op 01-04-2019 08:38)
Ik kan niks vinden over het formaat van de schroef. Alleen bij deze review geven ze aan dat het inderdaad om zeer kleine schroefjes gaat.
https://www.tomshardware....ro-xtreme-290,3671-3.html
Je zou eventueel één van je reeds verwijderde schroeven mee kunnen nemen naar de bouwmarkt om te kijken welke schroevendraaier goed past (of iemand zoeken met een ifixit of ander bitjes setje).
Alle reacties
met een boortje de kop van de schroef wegboren, dan kan het koelblok eraf, en blijf er een stukje schroef rechtop staan in de kaart.
Dan kun je met een tang de schroef verwijderen.
Wat is de reden dat je de kaart wilt slopen?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Gewoon een precisieschroevendraaier. Alle andere schroeven kwamen los als nietsTens schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:19:
Schroef is al fubar; Volgende keer een passende schroevendraaier gebruiken.
met een boortje de kop van de schroef wegboren, dan kan het koelblok eraf, en blijf er een stukje schroef rechtop staan in de kaart.
Dan kun je met een tang de schroef verwijderen.
Wat is de reden dat je de kaart wilt slopen?
De reden voor "mijn kaart te slopen" is omdat deze ongeveer 5 jaar oud is en continue max temp draait. Ik wou de koelpasta vervangen.
edit: typo
De schroef verder niet beschadigen kan, maar dan krijg je de koeler er nooit af

Si vis pacem, para bellum
4HEad
Lijkt mij de veiligste en simpelste oplossing.
Een slot er in slijpen met een dremel zou ik in ieder geval zeker niet zomaar doen. Je krijgt overal metaalslijpel, en zie dat er nog maar eens helemaal perfect af te krijgen.
Boren hetzelfde verhaal,maar wel een stuk minder natuurlijk. (en dat blijft ook veel meer op 1 plaats)
[ Voor 62% gewijzigd door WEBGAMING op 09-03-2019 17:32 ]
Boren, dremelen, slijpen zou ik pas doen als het echt niet anders kan ivm de hiervoor benoemde metaaldeeltjes.
[ Voor 21% gewijzigd door voz op 09-03-2019 17:20 ]
het op de max temp draaien is niet altijd een negatief ding.Vertor schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:43:
[...]
Gewoon een precisieschroevendraaier. Alle andere schroeven kwamen los als niets
De reden voor "mijn kaart te slopen" is omdat deze ongeveer 5 jaar oud is en continue max temp draait. Ik wou de koelpasta vervangen.
edit: typo
Veel videokaarten draaien altijd op de max temp. zo draait mijn 1070 non stop op 83 graden en ondanks dat is het geen thermal throttle.
Het is het design.
Dit heeft te maken met het fan profiel dat zo is ingesteld om stil te zijn. De koeler draait dan ook maar op 900 rpm van de 4000 en als ik hem n aar irritante geluids nivo's zet is hij maar 60 graden.
kijk dus even met msi afterburner of gpuz naar de fan speed ipv naar de temp.
En ga zeker geen tang gebruiken met de kans dat je uitschiet en 1 van de 150 chips op de achterkant sloopt en hij definitief kapot is.
dat soort boeren methodes werken op een auto maar niet op een delicate gpu.
[ Voor 11% gewijzigd door computerjunky op 10-03-2019 19:00 ]
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Uitslijpen of boren is beter zeker? Boerenmethodes.computerjunky schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:58:
[...]
En ga zeker geen tang gebruiken met de kans dat je uitschiet en 1 van de 150 chips op de achterkant sloopt en hij definitief kapot is.
dat soort boeren methodes werken op een auto maar niet op een delicate gpu.

En als je dan zo bijdehand bent, noem dan zelf eens een methode om hem er uit te krijgen?
Het hele temperatuur verhaal is ook leuk, maar een moderne kaart met een kaart van 5 jaar oud vergelijken is totaal onzin. De technieken die op een 1070 gebruikt worden, werden 5 jaar geleden nog niet, of bijna niet gebruikt.
Totaal niet vergelijkbaar.
Correct, mijn kaart draait op 94°C bij 100% fan speed. De clockspeed ligt dan 100-200 mhz lager dan baseclock.WEBGAMING schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:20:
[...]
Het hele temperatuur verhaal is ook leuk, maar een moderne kaart met een kaart van 5 jaar oud vergelijken is totaal onzin. De technieken die op een 1070 gebruikt worden, werden 5 jaar geleden nog niet, of bijna niet gebruikt.
Totaal niet vergelijkbaar.
PH1 is te groot. Ik ben ondertussen opzoek naar iets betere precisieschroevendraaier om een 2de poging te wagen voor ik ga beginnen aan iets meer destructievere methodes.Zo heel kapot vind ik de schroef er nog niet uit zien. Je hebt hier juist geen precisie schroevendraaier voor nodig. Uit mijn hoofd is het gewoon een PH1
[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 11-03-2019 10:18 ]
Welke kaart gaat het om? Ik dacht dat dit altijd standaard schroeven waren. De GT230, GT630 en GTX780 die hier rondslingeren zijn allemaal PH1.Vertor schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:59:
[...]
PH1 is te groot. Ik ben ondertussen opzoek naar iets betere precisieschroevendraaier om een 2de poging te wagen voor ik ga beginnen aan iets meer destructievere methodes.

[ Voor 6% gewijzigd door Pyramiden op 11-03-2019 14:30 ]
AMD R9 290Pyramiden schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:23:
[...]
Welke kaart gaat het om? Ik dacht dat dit altijd standaard schroeven waren. De GT230, GT630 en GTX780 die hier rondslingeren zijn allemaal PH1.
[Afbeelding]
Ik kan niks vinden over het formaat van de schroef. Alleen bij deze review geven ze aan dat het inderdaad om zeer kleine schroefjes gaat.
https://www.tomshardware....ro-xtreme-290,3671-3.html
Je zou eventueel één van je reeds verwijderde schroeven mee kunnen nemen naar de bouwmarkt om te kijken welke schroevendraaier goed past (of iemand zoeken met een ifixit of ander bitjes setje).
Ik heb een Chinese ifixit kloon gekocht. Eenmaal deze binnengekomen ging nog relatief eenvoudig om de schroef los te krijgen.
De koelpasta is vervangen en de resultaten zijn spectaculair.
Voor:
94°C bij 100% fanspeed & (auto) underclock
Na
78°C bij 50% fanspeed
Ik ben zeer tevreden van het resultaat.