Zoekend naar een nieuwe PSU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 10:16
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding die wat compacter is dan mijn huidige voeding i.v.m. het te weinig ruimte hebben in de PSU shroud i.c.m. een radiator. Ik heb momenteel een EVGA SuperNOVA 1000 G2 en doet zijn werk uitstekend, echter is deze dus net een tikkie te groot en moet het kleiner.

Ondanks dat ik geen SLI draai, maar wel flinke overclocks draai op mijn CPU en GPU heb ik toch een solide en efficiënte PSU nodig. Mijn huidige voeding handelt de stroomtoevoer naar mijn GPU goed af, ondanks dat deze soms 600 watt trekt over de PCIe en 2x 8-pin aansluitingen. De nieuwe voeding die ik zoek moet dit ook kunnen! (vandaar dat ik het hier even navraag)

Het wattage mag gelijk blijven, en onder de 850 watt zal het ook zeker niet voldoende zijn, maar het gaat er mij om dat de voeding van dermate goede kwaliteit en compact is dat ik ervan overtuigt kan zijn dat ik er niet naar om hoef te kijken tijdens het overclocken.

PS: Hij mag ook wel wat stiller zijn dan mijn huidige voeding want die is erg hoorbaar, ook in idle.

Wat is je budget?
Bij kwaliteit hoort een prijskaartje, de EVGA voeding heeft mij 230 euro gekost wat wel te merken is aan de kwaliteit en eventuele garantie. Ik laat jullie vrij in het adviseren maar laat het niet te gek worden!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
  • EVGA heb ik alleen maar goede ervaring mee, zowel support/garantie als producten.
  • Corsair heb ik een goede ervaring mee, maar ben bang voor de voedingen omdat ik daar minder goede verhalen over heb gehoord (mocht dit niet meer van toepassing zijn verwelkom ik voedingen van dit merk natuurlijk ook).
  • Geen el-cheapo Antec, FSP of andere meuk voedingen.
  • Liefste een voeding die direct compatibel is met Cablemod-kabels waarbij geen extenties nodig zijn.
Graag een 80Plus gold of hoger!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik vind overclocken leuk en dat is ook de reden dat ik voor mijn huidige voeding ben gegaan, voor mijn complete systeem heb ik hier een linkje staan die qua componenten actueel is: https://www.overclock.net...action=view&rigid=6849864

Wellicht kies ik in de toekomst voor een 1080Ti SLI setup, maar gezien ik twee identieke videokaarten wil is die kans nihil. (natuurlijk laat ik beide videokaarten dan geen 600 watt p/s trekken :P )

Heb zelf deze twee voedingen op het oog

[ Voor 11% gewijzigd door Juice. op 09-03-2019 11:28 ]

Beste antwoord (via Juice. op 09-03-2019 15:41)

Verwijderd

Om een paar dingen uit de wereld te helpen:
Meerdere 12V rails zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair HX1000 V2 heeft is beter. Het is namelijk niet meer dan een kortsluit- en overbelastingsbeveiliging. Zet je de voeding op single-rail dan schakel je gewoon de beveiliging uit en daar schiet je niks mee op.

Zoals gezegd is de pricewatch: Corsair HX1000 V2 dus ook een no-brainer voor 100 euro. Is kwalitatief een hele goede voeding, met hele goede prestaties, ook is die heel stil, komt met 10 jaar garantie en individueel gesleevde kabels zijn volop verkrijgbaar.

FSP is trouwens geen slecht merk. Ze hebben zowel high-end als low-end voedingen en alles er tussen in, zoals bijna alle fabrikanten. Een redelijk deel van de EVGA voedingen en het grootste deel van de be quiet! voedingen worden bijvoorbeeld door FSP gemaakt.

Antec maakt zelf geen voedingen, net als bijvoorbeeld EVGA en Corsair, maar ook hun hebben altijd een vrij ruime keuze tussen high-end en low-end. Pas sinds zeer kort, iets van 2 jaar, lijkt Antec nog weinig interessants uit te brengen. Voorbeeld van een high-end Antec is de High Current Pro Platinum serie gemaakt door Delta, die serie van Antec kwam uit in 2012 en doet zelfs nu nog mee met de top.

Cooler Master heeft dan ook net de pricewatch: Cooler Master V1000 Platinum uitgebracht welke intern hetzelfde platform van Delta gebruikt. Dat dus 7 jaar na Antec met de voeding kwam.

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:03
Ik heb eigenlijk eerst alleen maar vragen.
600W voor een 1080ti is onmogelijk (ik heb nog geen review gevonden die boven de 400W komt), (hoe) heb je dat gemeten?
Een systeem met 7700k en 1080ti met forse overklok verbruikt pakweg 600-650W piek, waarom kijk je naar 1000-1200W voedingen?
Hoeveel kleiner wil je de nieuwe voeding hebben?
Compatibility met kabels is erg moeilijk, zelfs binnen dezelfde voeding fabrikant gebruiken ze verschillende standaarden. Welke kabels heb je nu en staat daar geen lijstje bij?

Hier een lijstje met je huidige voeding en je suggesties, samen met mijn suggesties.
https://tweakers.net/pric...46;742599;1154611;829905/

De Corsair HX1000 V2 omdat ie nu simpelweg super goedkoop is, imo de beste koop.
De Corsair RM750x (2018) Zwart omdat die imo het beste bij jouw setup past, daarnaast is ie nog wat kleiner.
De Seasonic Focus Plus 750 Gold zou ik alleen overwegen als het nog kleiner moet, prijs kwaliteit is het niet de beste.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:17
HX1000 V2 voor 96 piek is een no brainer. Absoluut de beste koop!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 11:04
@Verwijderd ?

[ Voor 14% gewijzigd door S0epkip op 09-03-2019 13:55 ]

PVO

• Juice.
mitsumark schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:51:
Ik heb eigenlijk eerst alleen maar vragen.
1. 600W voor een 1080ti is onmogelijk (ik heb nog geen review gevonden die boven de 400W komt), (hoe) heb je dat gemeten?
2. Een systeem met 7700k en 1080ti met forse overklok verbruikt pakweg 600-650W piek, waarom kijk je naar 1000-1200W voedingen?
3. Hoeveel kleiner wil je de nieuwe voeding hebben?
4. Compatibility met kabels is erg moeilijk, zelfs binnen dezelfde voeding fabrikant gebruiken ze verschillende standaarden. Welke kabels heb je nu en staat daar geen lijstje bij?

Hier een lijstje met je huidige voeding en je suggesties, samen met mijn suggesties.
https://tweakers.net/pric...46;742599;1154611;829905/

De Corsair HX1000 V2 omdat ie nu simpelweg super goedkoop is, imo de beste koop.
De Corsair RM750x (2018) Zwart omdat die imo het beste bij jouw setup past, daarnaast is ie nog wat kleiner.
De Seasonic Focus Plus 750 Gold zou ik alleen overwegen als het nog kleiner moet, prijs kwaliteit is het niet de beste.
Heb even alles opgesomd om makkelijker antwoord te geven.
1. Die vraag heb ik vaker gekregen. Heb zowel met HWinfo, HWmonitor als nvidia-smi gemeten: 2151/2164mhz op de core bij 1.2v(https://puu.sh/CsASe/9e995049f0.png).
2. Omdat ik mogelijk SLI wil gaan draaien, en heb het liever ruimer ook voor in de toekomst.
3. 2-3 centimeter lijkt mij voldoende.
4. Corsair en EVGA hebben goede compatibiliteit met Cablemod-kabels, momenteel gebruik ik de standaard kabels maar wil om mijn build af te maken een setje samenstellen.

Zal eens kijken naar jouw voorstellen.

• Juice.
@Uszka @mitsumark De HX1000 V2 is inderdaad maar 96 euro, zat ik ook naar te kijken. Echter geeft die vergeleken met andere voedingen maar 40A, maar heeft deze wel meerdere rails. Hier ben ik dus een leek in, maar zou een van jullie uit kunnen leggen waarom dat zo is en of dat beter is of juist minder?

Nevermind, is gewoon te switchen (ben scheel, hihi) 8)7

Ik heb de HX1000 V2 besteld ;) Tnx voor de tip/hulp!

[ Voor 15% gewijzigd door Juice. op 09-03-2019 14:13 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Juice. 40A, per 12v rail.
pricewatch: Corsair HX1200 V2 is ook in de aanbieding

[ Voor 68% gewijzigd door Hackus op 09-03-2019 14:20 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Juice.
Ja klopt, maar zit een switch op zag ik om 'm naar 1x 83,3A te zetten dus zit er wel goed mee.
Mocht de voeding alsnog niet passen stuur ik hem gewoon terug en kijk ik voor een alternatief en zal ik moeten afwegen wat ik liever heb/wat mogelijk is.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat is de reden dat je mogelijk voor een SLi configuratie wilt gaan? SLi en ook CrossFire is eigenlijk, zeker voor recente games helemaal niet interessant meer. De ondersteuning is er practisch niet (meer). Het is beter één snellere GPU te hebben dan twee wat minder sterke GPU's. Overigens ik zeg dit na meerdere CrossFire setups gehad te hebben ook weer naar een single GPU te zijn overgestapt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Juice. schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:22:
[...]

Ja klopt, maar zit een switch op zag ik om 'm naar 1x 83,3A te zetten dus zit er wel goed mee.
Mocht de voeding alsnog niet passen stuur ik hem gewoon terug en kijk ik voor een alternatief en zal ik moeten afwegen wat ik liever heb/wat mogelijk is.
buiten om dat je aan twee gpu's niets hebt tegenwoordig, is de H1000 iets korter dan je Evga.
H:85mm
B:150mm
D:200mm

H1000 V2 is 180mm diep
H1200 V2 is groter

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Meerdere 12V rails zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair HX1000 V2 heeft is beter. Het is namelijk niet meer dan een kortsluit- en overbelastingsbeveiliging. Zet je de voeding op single-rail dan schakel je gewoon de beveiliging uit en daar schiet je niks mee op.

Zoals gezegd is de pricewatch: Corsair HX1000 V2 dus ook een no-brainer voor 100 euro. Is kwalitatief een hele goede voeding, met hele goede prestaties, ook is die heel stil, komt met 10 jaar garantie en individueel gesleevde kabels zijn volop verkrijgbaar.

FSP is trouwens geen slecht merk. Ze hebben zowel high-end als low-end voedingen en alles er tussen in, zoals bijna alle fabrikanten. Een redelijk deel van de EVGA voedingen en het grootste deel van de be quiet! voedingen worden bijvoorbeeld door FSP gemaakt.

Antec maakt zelf geen voedingen, net als bijvoorbeeld EVGA en Corsair, maar ook hun hebben altijd een vrij ruime keuze tussen high-end en low-end. Pas sinds zeer kort, iets van 2 jaar, lijkt Antec nog weinig interessants uit te brengen. Voorbeeld van een high-end Antec is de High Current Pro Platinum serie gemaakt door Delta, die serie van Antec kwam uit in 2012 en doet zelfs nu nog mee met de top.

Cooler Master heeft dan ook net de pricewatch: Cooler Master V1000 Platinum uitgebracht welke intern hetzelfde platform van Delta gebruikt. Dat dus 7 jaar na Antec met de voeding kwam.

• Juice.
Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:34:

Thanks voor de zeer informatieve reactie!
Mijn vervolgvraag over die protectie is dan, stel mijn videokaart trekt weer ongeveer 550-600 watt, levert dat geen probleem op voor de 40A rail?

Grappig om te horen dat FSP voedingen voor andere merken maakt; ik hoor namelijk uit mijn directe omgeving dat FSP een low-budget merk is met matige kwaliteit producten. Maar zoals je aangeeft heeft ieder merk inderdaad wel low- en high-budget producten.
_Dune_ schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:29:
Wat is de reden dat je mogelijk voor een SLi configuratie wilt gaan? SLi en ook CrossFire is eigenlijk, zeker voor recente games helemaal niet interessant meer. De ondersteuning is er practisch niet (meer). Het is beter één snellere GPU te hebben dan twee wat minder sterke GPU's. Overigens ik zeg dit na meerdere CrossFire setups gehad te hebben ook weer naar een single GPU te zijn overgestapt.
De games die ik momenteel speel hebben nog een redelijk goede scaling en speel op een resolutie van 1440p met een refreshrate van 165hz (+gsync).
Hackus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:33:
[...]

buiten om dat je aan twee gpu's niets hebt tegenwoordig, is de H1000 iets korter dan je Evga.
H:85mm
B:150mm
D:200mm

H1000 V2 is 180mm diep
H1200 V2 is groter
De HX1000 is inderdaad 2 centimeter korter, dat is voldoende als het goed is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Juice. Je videokaart trekt geen 600w, zelfs een 2080-Ti niet

• Juice.
Hackus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:47:
@Juice. Je videokaart trekt geen 600w, zelfs een 2080-Ti niet
Ik kan het nu niet testen, omdat ik momenteel met luchtkoeling zit wegens omstandigheden. Maar ik wil naast de screenshot die ik eerder gepost heb, best nog eens testen zodra het beestje weer onderwater staat of ik die 600 watt weer aan kan tikken: momenteel draai ik een overclock met undervolt namelijk.

Maargoed, daar gaat deze thread niet over. Ik heb de voeding besteld en ga deze zodra alle onderdelen binnen zijn inbouwen en kijken of deze past.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Juice. schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:14:
[...]

Ik kan het nu niet testen, omdat ik momenteel met luchtkoeling zit wegens omstandigheden. Maar ik wil naast de screenshot die ik eerder gepost heb, best nog eens testen zodra het beestje weer onderwater staat of ik die 600 watt weer aan kan tikken: momenteel draai ik een overclock met undervolt namelijk.

Maargoed, daar gaat deze thread niet over. Ik heb de voeding besteld en ga deze zodra alle onderdelen binnen zijn inbouwen en kijken of deze past.
Je hele systeem is wat anders dan een GPU. ;)

• Juice.
Hackus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:19:
[...]

Je hele systeem is wat anders dan een GPU. ;)
Dat klopt, dat heb ik ook niet gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Juice. op 09-03-2019 16:20 ]

Verwijderd

Juice. schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:45:
[...]

Mijn vervolgvraag over die protectie is dan, stel mijn videokaart trekt weer ongeveer 550-600 watt, levert dat geen probleem op voor de 40A rail?
Nou het lijkt mij ten eerste niet echt waarschijnlijk dat het verbruik zo hoog ligt. Dat zou betekenen dat het power target op 200% hebt ingesteld, iets wat volgens mij niet kan. Volgens https://www.tomshardware....i-ftw3-gaming,5061-5.html is de standaard 280W en de max 350W. Dus wat heb je aangepast zodat je voorbij de limiet van 350W kan?

Maar stel dat het verbruik tot 600W zo gaan dan nog is het geen probleem. 600W komt bij 12V neer op 50A, dit kun je gewoon niet door een enkele PEG kabel trekken dat is te veel voor zo'n kabel. Maar zoals je zelf al zei wil je de videokaart aansluiten met twee PEG kabels, dan kom je dus op 25A per PEG kabel. Iets wat zo'n kabel prima zou moeten kunnen leveren en omdat elke PEG aansluiting op de voeding een eigen rail heeft is dit ook geen probleem. 25A zit immers dik onder de 40A van wat de voeding op één rail kan leveren.

Dit geeft dus ook mooi de functie van het hebben van meerdere rails weer. Eén kabel met twee connectors kan geen 50A aan, maar de beveiliging van de voeding zorgt er ook voor dat dit niet kan omdat de voeding al uit zal vallen bij 40A. Zo beschermt de voeding de kabels en connectors tegen overbelasting.
Grappig om te horen dat FSP voedingen voor andere merken maakt; ik hoor namelijk uit mijn directe omgeving dat FSP een low-budget merk is met matige kwaliteit producten. Maar zoals je aangeeft heeft ieder merk inderdaad wel low- en high-budget producten.
product: be quiet! Straight Power 11 zijn bijvoorbeeld echte high-end voedingen gemaakt door FSP. pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W is een prima geprijsde mainstream voeding gemaakt door FSP. En dit zijn bijvoorbeeld een aantal budget voedingen die FSP onder eigen naam verkoopt. Regelrechte rommel hebben ze overigens niet.

• Juice.
Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:05:
[...]

Nou het lijkt mij ten eerste niet echt waarschijnlijk dat het verbruik zo hoog ligt. Dat zou betekenen dat het power target op 200% hebt ingesteld, iets wat volgens mij niet kan. Volgens https://www.tomshardware....i-ftw3-gaming,5061-5.html is de standaard 280W en de max 350W. Dus wat heb je aangepast zodat je voorbij de limiet van 350W kan?

Maar stel dat het verbruik tot 600W zo gaan dan nog is het geen probleem. 600W komt bij 12V neer op 50A, dit kun je gewoon niet door een enkele PEG kabel trekken dat is te veel voor zo'n kabel. Maar zoals je zelf al zei wil je de videokaart aansluiten met twee PEG kabels, dan kom je dus op 25A per PEG kabel. Iets wat zo'n kabel prima zou moeten kunnen leveren en omdat elke PEG aansluiting op de voeding een eigen rail heeft is dit ook geen probleem. 25A zit immers dik onder de 40A van wat de voeding op één rail kan leveren.

Dit geeft dus ook mooi de functie van het hebben van meerdere rails weer. Eén kabel met twee connectors kan geen 50A aan, maar de beveiliging van de voeding zorgt er ook voor dat dit niet kan omdat de voeding al uit zal vallen bij 40A. Zo beschermt de voeding de kabels en connectors tegen overbelasting.

[...]

product: be quiet! Straight Power 11 zijn bijvoorbeeld echte high-end voedingen gemaakt door FSP. pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W is een prima geprijsde mainstream voeding gemaakt door FSP. En dit zijn bijvoorbeeld een aantal budget voedingen die FSP onder eigen naam verkoopt. Regelrechte rommel hebben ze overigens niet.
Thanks voor de uitleg over de werking van het hebben van meerdere 12V rails. Ik heb er een custom bios op draaien (lees: XOC bios zonder limiet). Ben zo wel met een ander oog op FSP gaan kijken als bedrijf trouwens.

Verwijderd

Ik weet niet of dat wel zo slim is. Verbruik wordt express beperkt om de videokaartcomponenten te besparen. Slijtage zal stukken hoger zijn zonder deze beperking. Mocht het verbruik overigens rond de 300W zitten met het standaard BIOS dan zou het verbruik misschien wel eens kunnen kloppen.

• Juice.
Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:32:
Ik weet niet of dat wel zo slim is. Verbruik wordt express beperkt om de videokaartcomponenten te besparen. Slijtage zal stukken hoger zijn zonder deze beperking. Mocht het verbruik overigens rond de 300W zitten met het standaard BIOS dan zou het verbruik misschien wel eens kunnen kloppen.
Inderdaad, levensduur wordt (flink)verkort maar gezien EVGA volledige garantie biedt met overclocken en geen fysieke aanpassingen(mods) doet aan de kaart behoudt je je garantie. Gezien deze videokaart met een bios-switch komt (master/slave) en ze zelfs (eigen ervaring) helpen kijken naar andere biossen duidt aan dat ze er geen problemen mee hebben. Daarnaast weet ik ook wel waar de grenzen liggen, en is het natuurlijk niet 24/7 zo'n hoog verbruik en heb ik ook lang niet altijd de zelfde overclock aanstaan. Heb zelfs vaak een limiet ingesteld van 2000mhz en 1v, en waar mogelijk 2000mhz en 0,950v zo komt de videokaart tijdens full-load onder water niet boven de 40 graden uit. (jammer dat de memory zo slecht overclockt).

• Juice.
@Hackus @Verwijderd
Dit is het verbruik op stock speed onder full load. Dit is wel worst-case scenario maar dan weet je waar het heen gaat zodra ik begin met overclocken met custom bios zonder power/temp limit.
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/CZNW2/6ea8b492c2.png

Ik dacht, laat ik voor jullie nog even een foto maken.
Pagina: 1