Welk audiospoor overnemen bij digitaliseren van films?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Groetjes mede-Tweakers,

Ik ben begonnen met het rippen van mijn Blu Ray films zodat ik deze eindelijk kan toevoegen aan mijn Plex server en de doosjes naar de kelder kan verbannen. Ik gebruik Handbrake om de encodering te doen, doch nu weet ik niet goed wat ik moet doen met de audio-sporen.

Meestal heb ik volgende bronbestanden:

DTS-HD MA 5.1
DTS 5.1
AC3 2.0 (DOLBY SURROUND)

Het lijkt me in eerste instantie aangewezen om de DTS-HD MA 5.1 naar een gewone AC3 5.1 Surround op 640 bit/s om te vormen. Na opzoekwerk zou dit een degelijke kwaliteit zijn die op de meeste apparatuur afspeelbaar is.

Wat ik me nu vooral nog afvraag is of het nuttig is om ook nog een stereo track te maken. Soms kijk ik mijn films met hoofdtelefoon, via de laptop.. Is een aparte stereo track dan beter dan een 5.1 die op 2.0 afgespeeld zal worden of maakt dit helemaal niet uit?

Alvast bedankt voor de opheldering :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-10 22:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waarom zou je niet gewoon alleen DTS-HD MA gebruiken? Elke moderne receiver kan dit signaal in elk geval downmixen naar gewone DTS 5.1 of stereo. Als ik een film of serie met 5.1 op mijn laptop afspeel en met de hoofdtelefoon beluister, hoor ik ook gewoon stereogeluid. Of gebruik je ook nog oudere afspeelapparatuur dat je bang bent dat je niet het juiste zult horen?

Nog altijd zitten er daarom op dvd's en blu-rays ook standaard Dolby of DTS tracks zodat oudere apparatuur ermee overweg kan. Ik meen dat in DTS-HD MA en Dolby TrueHD de lagere/oudere codecs gewoon in de stream zelf zitten. Als je oude apparaten in huis hebt, kun je dus overwegen om de standaard 5.1 of stereotrack mee te bakken in je rip, maar volgens mij is dat met gebruik van een moderne receiver in elk geval niet meer nodig.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Beetje off topic, sorry daarvoor, maar sinds wanneer is er zo'n verloedering opgetreden in het gebruik van de juiste en vooral beetje logische terminologie?

Bij "digitaliseren van films" denk ik toch echt aan het scannen van 8, 16 of 35mm films en die in een digitaal formaat omzetten en opslaan. Of desnoods het digitaliseren van analoge video (VHS, Video8 e.d.) hoewel dat "digitaliseren van video" is.

DVD en Blu Ray zijn al digitaal voor wie het - nauwelijks voorstelbaar - nog niet mocht weten. Net als CDs. Dus please, please als je DVDs, Blu Ray's of CD-tjes gaat omzetten naar een of andere handzaam formaat als mp4, mkv, mp3, aac of wat je dan ook prettig vindt voor je mediaspelers, pc's, telefoons etc, praat dan over rippen, converteren of reencoderen maar in ieder geval niet over digitaliseren. Het is namelijk allang gedigitaliseerd door de maker van die disks (en soms zelf dat niet want was het al digitaal vanaf de eerste bronnen, maar goed, dat is een detail).

Sorry, moest het ff kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 16:57
gewoon de DTS-MA track meenemen. Plex mixt t zelf wel down naar de output die jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Bedankt hier kan ik mee verder, ik dacht dat een 5.1 track op stereo rare dingen zou gaan doen, maar dat is dus niet het geval.
arsimo schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:34:
Beetje off topic, sorry daarvoor, maar sinds wanneer is er zo'n verloedering opgetreden in het gebruik van de juiste en vooral beetje logische terminologie?

Bij "digitaliseren van films" denk ik toch echt aan het scannen van 8, 16 of 35mm films en die in een digitaal formaat omzetten en opslaan. Of desnoods het digitaliseren van analoge video (VHS, Video8 e.d.) hoewel dat "digitaliseren van video" is.

DVD en Blu Ray zijn al digitaal voor wie het - nauwelijks voorstelbaar - nog niet mocht weten. Net als CDs. Dus please, please als je DVDs, Blu Ray's of CD-tjes gaat omzetten naar een of andere handzaam formaat als mp4, mkv, mp3, aac of wat je dan ook prettig vindt voor je mediaspelers, pc's, telefoons etc, praat dan over rippen, converteren of reencoderen maar in ieder geval niet over digitaliseren. Het is namelijk allang gedigitaliseerd door de maker van die disks (en soms zelf dat niet want was het al digitaal vanaf de eerste bronnen, maar goed, dat is een detail).

Sorry, moest het ff kwijt.
Wel, je hebt een punt. Ik gebruikte het woord foutief, eerder omdat ik doelde op het digitaal beschikbaar maken van optische schijfjes, maar je uitleg is inderdaad correct. :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks