Hdmi 4K switch + HDR en PS4 ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-08 10:59
Ik zoek een?
Ik zoek een 4K HDMI switch met minimaal 4 ingangen en 1 of 2 uitgangen (2 als HDR optie niet mogelijk is)
Verder wil ik het liefst dat hij gewoon alles ondersteunt, maar minimaal de PS4 Pro ondersteunt met VR 1.0 versie. Die ondersteunt geen HDR en het kastje los kopen kan niet.

Wat is je budget?
Max €150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Philips 43PUS6262 tv met drie hdmi aansluitingen.
1 met ARC voor Sonos
Verder wil ik erop kunnen aansluiten: apple tv 4k, 4k mediabox, laptop, en PS4 Pro HDR, PSVR 1.0 + 1 extra voor spielerei :)

https://www.bol.com/nl/p/...diening/9200000098824675/

https://www.bol.com/nl/p/...-switch/9200000087321326/

Die 2 heb ik al gehad en omdersteunen beiden de PS4 PRO niet. Die geeft dan alleen zwart beeld.
En met googlen kom ik niet op 1 uit die de PS4 PRO daadwerkelijk ondersteunt.
Althans, niet 1 die in een normale (web)winkel licht.

Pls help.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Is een receiver geen optie? Instap versies hebben zo 5 a 6 stuks 4k 60fps hdr HDMI inputs, 1 HDMI ARC uitgang naar je tv etc, HDMI cec control. Kan je eventueel ook nog een keer upgraden naar een deftige 2.1/5.1 set, Spotify connect etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met een reciever ben je meteen genoodzaakt er een paar deftige speakers bij aan te schaffen maar dat is IMHO ook de beste oplossing....

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar het spul van Marmitek en met name dit apparaatje. Persoonlijk geen ervaring mee maar het doet volgens de beschrijving dát wat jij wil.

Dat ding had je dus al genoemd en werkte niet naar wens, al lijkt me dat eerder aan een instelling op de TV óf de PS4 te liggen:?

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 09-03-2019 10:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
@ToFast
Nou... dat vind ik kwa energieverbruik niet de beste optie en is een stuk duurder.

@wimmel_1
Nee, het is echt de ps4... ik zou ff moeten googlen wat ook alweer de reden was maar tis de ps die dat geen niet ondersteund waardoor een hdmi switch vinden niet zo makkelijk is.
Die Marmitek had de juiste moeten zijn... maar ook daarop doet de ps4 het niet :(

Overigens vind ik Sonos wel voldoende voor een slaapkamer :)
Had ik nog niet gezegd he :)

Thnx voor meedenken. Hopelijk weet iemand een switch die wel geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Heb je al eens geprutst met de video output instelling van de ps4? Zoals hdr uit, rgb VS yuv, limited vs full ofzo. Misschien dat het daarmee lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Nee dat niet. Het werkte niet dus de switches teruggestuurd. Maar online is te lezen dat die ps4 gewoon slecht ondersteund wordt (of andersom)

Bijvoorbeeld:
https://gaming.stackexcha...k-with-any-4k-hdmi-switch

Aangezien ik nu geen switch meer heb, kan ik het ook niet testen. Maar HDR uitzetten kan ik ook doen met de PSVR ertussen houden, maar ja, dan heb ik geen HDR meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

callous schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:44:
Nee dat niet. Het werkte niet dus de switches teruggestuurd. Maar online is te lezen dat die psr gewoon slecht ondersteund wordt (of andersom)

Bijvoorbeeld:
https://gaming.stackexcha...k-with-any-4k-hdmi-switch

Aangezien ik nu geen switch meer heb, kan ik het ook niet testen. Maar HDR uitzetten kan ik ook doen met de PSVR ertussen houden, maar ja, dan heb ik geen HDR meer.
Een PS4 (pro) ondersteunt sowieso géén HDR dus dat mag 't probleem niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Pardon?
Link: PS4 Pro 4K HDR 60hz correcte instelling ?
Hij heeft screens in zijn topic met het bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

callous schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:53:
Pardon?
Link: PS4 Pro 4K HDR 60hz correcte instelling ?
Hij heeft screens in zijn topic met het bewijs.
Probeer maar eens een BR disk op 4K/HDR af te spelen met de PS4 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Heb ik niet dus dat kan ik niet proberen. Vele games hebben HDR, zie RDR2 bijvoorbeeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
@wimmel_1 De PS4 ondersteunt wél HDR games, maar geen Blu-ray HDR films (want speelt geen UHD Blu-ray films en alleen die kun je in HDR krijgen). Maar het is in de eerste plaats een console toch. En dat van die Blu-ray is het enige geval, je kunt wel HDR video streamen bv.

@callous Wat voor Sonos heb je? Is het een optie die met SPDIF aan te sluiten in plaats van HDMI ARC? Dan win je aan de tv een HDMI poort.

Je zou ook de PS4 Pro rechtstreeks aan de tv kunnen aansluiten, en een switch gebruiken voor de rest. Zo te horen had je alleen met de PS problemen met een switch.

Het idee om een receiver te gebruiken, kan ook met een soundbar, die zijn er ook met meerdere HDMI in.
Een receiver verbruikt trouwens niet noodzakelijk meer dan je Sonos, het is alleen wel wat moeilijker om die netjes op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Ik heb een sonos beam met 2 one’s.
Spdif kan, maar dan mis je de voordelen van hdmi (oa bandbreedte autio geluid)
En dan nog heb ik dan maar 3 aansluitingen.
Ik heb de ps4 pro waar ik de hdr van wil kunnen gebruiken en de psvr, versie 1 die geen hdr doorgeeft. Dus vandaar de optie voor 2 uitgangen op de switch.
Andere apparaten hebben ook hdr dus kom aansluitingen te kort.

In principe zou ik hdr kunnen opgeven maar vind ik dan ook wel weer zonde.
Maar goed.. tot nu toe werkt elk apparaat met een hdmi switch dus het zou eigenlijk niet moeilijk moeten zijn, alleen de PS4 pro gooit roet in het eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
callous schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:44:
Nee dat niet. Het werkte niet dus de switches teruggestuurd. Maar online is te lezen dat die ps4 gewoon slecht ondersteund wordt (of andersom)
Ik weet niet in welke mate een PS4 (pro) lastig is met EDID (dit is de identificatie van elk toestel die uitgewisseld wordt tijdens de HDMI handshake). EDID is wel een dingetje bij HDMI swtiches.

Maar: veel mensen die klagen over problemen met hun PS4pro hebben die verkeerdelijk ingesteld met chroma subsampling op 4:4:4 en deep colour op "on" (10/12bit), wellicht omdat het de hoogst mogelijke instelling is. Eigenlijk had Sony beter moeten weten en de Playstation foolproof moeten maken. Zonder iemand te willen schofferen, maar het is niet omdat je graag gamet dat je daarom veel weet van de technologie erachter.

Zolang je SDR content (8bit) afspeel, is de benodigde bandbreedte <18gbps, en dus past het in een HDMI 2.0-keten. Maar van zodra je HDR (10bit voor HDR10 en HLG, 12 bit voor Dolby Vision) probeert af te spelen komt er dus een bandbreedte probleem (20gbps voor 10bit, 24gbps vor 12bit), en krijg je een zwart scherm.
Het is dus niet enkel die switch die niet werkt, maar ook jouw kabels, de TV en de HDMI poort van de PS4pro die het niet trekken... :+
Als je 60fps (Hz) content wilt afspelen in 4K, HDR 12 bit met 4:4:4 chroma subsampling,dan zal je naar hardware moeten overstappen met HDMI 2.1 (48gbps). Tijdens het gamen in HDR kan je dus best de chroma subsampling terugschroeven naar 4:2:2 of 4:2:0 :P
Met HDR films maakt het niets uit want die zijn op enkele uitzonderingen na in 24Hz en passen dus binnen 18gbps. Maar dat is een theoretische discussie want ook al stel je 4:4:4 in en krijg je mooi 4:4:4 output, de film zelf werd op schijf geperst in 4:2:0 :+ .

Ter info: De bandbreedtes kan je nakijken op volgende spreadsheet (gevonden op de pro forum van CEDIA).
Met de PSVR doe je wel even iets anders dan "HDR uitzetten". Je dwingt jouw keten nl. in HDMI 1.4 (9gbps) ipv. HDMI 2.0 (18gbps).

[ Voor 5% gewijzigd door road rebel op 11-03-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
@road rebel
Dank je voor je uitgebreid en duideljik antwoord. Dit zou idd een en ander kunnen verklaren. Echter. heb ik wel een paar vragen/opmerkingen, puur omdat ik dat nog niet begrijp.

1. De kabels had gekund, echter die had ik wel nagekeken. Ik heb dezelfde kabels gebruikt dan wanneer ik de PS4 rechtstreeks op de tv heb en het wel goed werkt.
2. Zoals net gezegd, PS4 werkt prima, nog nooit een soortgelijk issue gehad wanneer hij rechtstreeks op de TV zit. Dus ik zou zeggen, dan de kabels en tv het gewoon aankunnen.
3. zijn er dan uberhaupt wel switches in de betaalbare range die de PS4 aankunnen? Want zelfs de marmitek is niet geschikt dan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
Ben je zeker dat je 2160p60 HDR 10 bit met 4:4:4 door HDMI 2.0 afspeelt?
Kan je hier een foto van plaatsen? Lijkt me namelijk straf (want het is onmogelijk dat door HDMI 2.0 te krijgen, dus niet door je kabels, niet door jouw TV en zeker niet door de output van de PS4pro).

Concreet: speel je HDR, dan moet de beeldinstelling van de playstation op "2160p YUV420" (4:2:0), speel je geen HDR, dan stel je 2160p RGB (dan zal de playstation zelf schakelen tussen 4:4:4 en 4:2:2 naargelang de game wel of niet "deep colour" geschikt is).

[ Voor 11% gewijzigd door road rebel op 12-03-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Foto waarvan maken?
en... het is al het standaard beeld he wat niet doorkomt dus het menu al niet.
Maar dat kan ik niet meer bewijzen want ik heb geen switches meer.

Dus, of het nu goed of fout staat, PS4 werkt wel rechtstreeks op de TV maar niet als ik er een HDMI switch (die ik eerder gelinkt had).

Dus ik moet altijd zelf handmatig schakelen, afhankelijk van wat ik op het scherm heb of wil hebben?
ofwel kortom, de beste instelling is dan dus 2160p RGB ?

Dit kan ik sowieso wel controleren waar het op dit moment op staat. Dat is iig niet meer gewijzigd sinds ik die switches niet meer heb (of ervoor :$)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
Neen, dat is het hem juist. De beste instelling voor iemand die niet voortdurend wilt veranderen is YUV420. Misschien werkte die switch wel, op voorwaarde dat de output op 4:2:0 stond ingesteld. Bij het teruglezen werd dat trouwens al twee keer aangehaald door forumgenoten voor mijn opmerkingen.

4K RGB HDR kan NIET. Maar mogelijks verandert de hdmi output wel wanneer je hdmi versteekt (het is dus niet omdat jij geen veranderingen hebt aangebracht dat die niet afgedwongen worden door de switch of je scherm).

Ik vrees dat ik het niet goed kan uitleggen, hopelijk is er iemand die het naar mensentaal kan vertalen voor je. Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
ik snap wel wat je bedoelt... ik ben ook geen mens hoor ;)
Ik zal vanavond iig ff kijken hoe het daadwerkelijk ingesteld staat. Wellicht weten we dan meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Resolutie stond op automatisch
RGB-bereik auto
HDR uit (maar ja, dit is uit ivm RDR2 dus de HDR bug nog steeds niet opgelost heeft.
Diepe kleurenuitvoer uit

Ik kan mer iig niet herinneren dat ik de resolutie heb gewijzigd eerljk gezegd.
Maar wat zegt deze instellingen dan nu precies? Ik heb hem nu in ieder geval ingesteld opYUV420

[ Voor 3% gewijzigd door callous op 12-03-2019 17:40 ]

Pagina: 1