Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:27
Mijn vraag :

Ik heb een reserve laptop Toshiba Satellite C50D-A-133 die door een huisgenootje wordt gebruikt. Helaas is het zo dat als de lap na gebruik niet correct wordt afgesloten, dus zonder klep te dichten, powerknop langdurig in te drukken of via de windowsknop wordt uitgezet, dat deze dan in coma gaat.
Dwz, de powerknop rechts bovenin blijft gloeien en de lap kan op geen enkele wijze meer in beweging worden gebracht, dwz, scherm blijft zwart, powerknop gaat niet uit of aan en geen enkele toets(en-combinatie) brengt er nog leven in.

Relevante software en hardware die ik gebruik :

- Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb :

- Zelf erachter gekomen dat het verwijderen van de batterij een oplossing is.
Na terugplaatsen is er geen probleem meer, totdat de lap weer niet op beschreven manier wordt afgesloten en dit gedoe vind mijn a-technische huisgenootje niet zo fijn.
- Tijdje geleden via met name video's een oplossing gezocht maar geen definitieve reparatie gevonden.

-Ps
De automatische sleepfunctie is helemaal uitgezet, kreeg er gister nog een waarschuwing van bij de security settings. Toch gaat de lap ergens op een gegeven moment totaal op slot.
.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 09-03-2019 10:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt dat de laptop in een S state blijft hangen en niet volledig afsluit, Windows is wel volledig afgesloten maar het power down signaal komt ergens niet goed door.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59

MsG

Forumzwerver

Kan je niet instellen dat bij de klap dicht hij niet in sleep gaat als je de klep dicht doet (waarbij de laptop dus nog stroom blijft verbruiken en uiteindelijk de accu leegtrekt, overigens bijzonder slecht voor de accu) maar afsluit, óf wat ik zelf altijd gebruik, hibernate, althans de variant waarbij het RAM-geheugen op de hardeschijf wordt gezet en de laptop echt uit gaat, terwijl je wel alles wat je open had staan gewoon weer open hebt.

Dat lijkt me de enige oplossing. Maar een volle accu in standby zou wel even moeten duren voordat hij op deze gare manier achterblijft. Is de accu helemaal naar z'n gootje?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
#MsG
Bedankt voor het antwoord, en ook Damic natuurlijk.

Het vreemde is juist dat de accu totaal niks mankeert, dat zegt ook het Health Report en ik moet die accu enkel heel kort loskoppelen om de hangende lap weer in volledige uit-positie te krijgen zodat die weer gaat reageren op toetsen na terugplaatsen accu.

De instellingen zijn als volgt, ik doe dit even uit het geheugen want heb net die lap weer opgeborgen.
Oh, wacht, ik kan het op deze lap ook ongeveer zien.

Settings-system-power&sleep- screen on battery turn off : Never
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""- screen on plug turn off.....: Never

Settings-system-power&sleep- on battery PC goes to sleep after : Never
""""""""""""""""""""""""""""""""""""" - on plug.... PC goes to sleep after : Never

Set.-syst.-power&sleep- Additional power settings- choose what the power button does : Shut Down
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""- choose what closing the lid does ... : Shut Down

Die laatste is zowel voor battery als voor plugged in.
Kortom, de Toshiba zou nooit meer automatisch uit moeten gaan en bij uitzetten dmv deksel sluiten, power knop ingedrukt houden en/of via windows icoontje klikken, zou die volledig moeten shut downen.

Toch, als die onverschillig aan blijft staan, dus ergens vergeten in een hoekje stroom staat te verspillen, dan gaat die zich 'ophangen' zeg maar. Wanneer dat precies gebeurt en na hoeveel tijd weet ik niet.

Ik zal eerst het trefwoord van Damic eens opzoeken, S State, en dan later mss nog eens uittesten.

Heb zonet een paar dingen veranderd in die lap, nieuw achtergrond kleurtje gegeven, wie weet heeft dat invloed en hopelijk wordt voortaan de lap wel goed afgesloten.

Dacht misschien dat iemand dit wel eens eerder had meegemaakt maar sommige storingen zijn zeldzaam, dat geef ik toe.
.

[ Voor 2% gewijzigd door kitao op 09-03-2019 15:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Doet het probleem zich enkel met windows 10 voor? Zo ja, heb je de laatste BIOS en alle drivers geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
-36- schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:17:
Doet het probleem zich enkel met windows 10 voor? Zo ja, heb je de laatste BIOS en alle drivers geinstalleerd?
Er zat eerst W8 op en in de periode dat je gratis kon overstappen is er W10 opgezet.
Ik wil wel even iets verduidelijken, voor mij is het een reserve lap die ik zelf nooit gebruik en vind het even losklikken van de batterij minder werk als volledige her-installaties.

Dat klinkt bizar natuurlijk om, als iemand die te lui is om tijd in zn eigen reparatie te steken, om dan toch een topic te openen , maar ja, had natuurlijk gekund dat er een simplere oplossing voorgesteld zou worden.

Toch heel erg bedankt, wie weet voor een volgende keer zal ik dat wel proberen. :)

- Kan er nog aan toevoegen dat het niet vlak na het overstappen gebeurde, pas vele maanden later toen ik die lap nog wel zelf dagelijks gebruikte. Voor mij kwam dit als gevolg zonder oorzaak, dwz, ik kon niks bedenken waarom dat ineens optrad, ineens was het er.
.

[ Voor 14% gewijzigd door kitao op 09-03-2019 15:40 . Reden: - ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49

SA007

Moderator Tweaking
Move naar CSL, dit is geen electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
SA007 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:29:
Move naar CSL, dit is geen electronica.
Het lijkt mij ook geen meubelmakerij maar ik vind het prima.
Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59

MsG

Forumzwerver

kitao schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:13:
#MsG
Bedankt voor het antwoord, en ook Damic natuurlijk.

Het vreemde is juist dat de accu totaal niks mankeert, dat zegt ook het Health Report en ik moet die accu enkel heel kort loskoppelen om de hangende lap weer in volledige uit-positie te krijgen zodat die weer gaat reageren op toetsen na terugplaatsen accu.

De instellingen zijn als volgt, ik doe dit even uit het geheugen want heb net die lap weer opgeborgen.
Oh, wacht, ik kan het op deze lap ook ongeveer zien.

Settings-system-power&sleep- screen on battery turn off : Never
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""- screen on plug turn off.....: Never

Settings-system-power&sleep- on battery PC goes to sleep after : Never
""""""""""""""""""""""""""""""""""""" - on plug.... PC goes to sleep after : Never

Set.-syst.-power&sleep- Additional power settings- choose what the power button does : Shut Down
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""- choose what closing the lid does ... : Shut Down

Die laatste is zowel voor battery als voor plugged in.
Kortom, de Toshiba zou nooit meer automatisch uit moeten gaan en bij uitzetten dmv deksel sluiten, power knop ingedrukt houden en/of via windows icoontje klikken, zou die volledig moeten shut downen.

Toch, als die onverschillig aan blijft staan, dus ergens vergeten in een hoekje stroom staat te verspillen, dan gaat die zich 'ophangen' zeg maar. Wanneer dat precies gebeurt en na hoeveel tijd weet ik niet.

Ik zal eerst het trefwoord van Damic eens opzoeken, S State, en dan later mss nog eens uittesten.

Heb zonet een paar dingen veranderd in die lap, nieuw achtergrond kleurtje gegeven, wie weet heeft dat invloed en hopelijk wordt voortaan de lap wel goed afgesloten.

Dacht misschien dat iemand dit wel eens eerder had meegemaakt maar sommige storingen zijn zeldzaam, dat geef ik toe.
.
toon volledige bericht
Hmm hij zou dus al volledig moeten afsluiten als je de klep dicht doet als ik je goed begrijp?

En wat als je hem dicht klapt, 5 minuten z'n ding laat doen, een kop koffie drinkt. En dan daarna weer open doet, dan is hij al van slag? Of is dat wel pas nadat hij een dag of een week "semi-aan" (dus klep dicht, maar blijkbaar dus niet volledig uitstaand) staat? M.a.w. hoe snel treedt het probleem op?

Geen BIOS settings die nog spanning op de USB laten, in combinatie met bijv. een USB muis die dan blijft branden, of iets anders wat stroom blijft trekken?

En zowel op netspanning als alleen aan de accu heb je dezelfde problematiek?

En wat als je de laptop zonder accu, maar wel aan de netspanning hebt. Treedt het dan ook op?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-05 14:37
Misschien is Linux live booten en kijken of het dan ook gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
MsG schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:50:

Hmm hij zou dus al volledig moeten afsluiten als je de klep dicht doet als ik je goed begrijp?

En wat als je hem dicht klapt, 5 minuten z'n ding laat doen, een kop koffie drinkt. En dan daarna weer open doet, dan is hij al van slag? Of is dat wel pas nadat hij een dag of een week "semi-aan" (dus klep dicht, maar blijkbaar dus niet volledig uitstaand) staat? M.a.w. hoe snel treedt het probleem op?

Geen BIOS settings die nog spanning op de USB laten, in combinatie met bijv. een USB muis die dan blijft branden, of iets anders wat stroom blijft trekken?

En zowel op netspanning als alleen aan de accu heb je dezelfde problematiek?

En wat als je de laptop zonder accu, maar wel aan de netspanning hebt. Treedt het dan ook op?
Als de klep tijdig wordt gesloten, dus voordat ie na niet-omgekeken te zijn zichzelf ' ophangt, (en terwijl die zo ingesteld is dat die nooit vanzelf uitgaat), dan is er geen probleem.
Waar precies die gaat hangen weet ik niet.

De bios-setting heb ik niet nagekeken, dat zal ik eens doen, bedankt.

Ik gebruik de accu zelden, ja gisteren heb ik bij het testen het netsnoer laten liggen van degeen die de lap nu in gebruik heeft, maar daarna de lap netjes afgesloten en dan is er ook geen probleem.
Merkte wel volgens mij , een paar maanden geleden toen ik de accu voor het eerst los ging klikken om de boel te resetten, dat zonder aanwezige accu maar met wel aanwezige netsnoer, de lap geen prik krijgt.

#Jordy_413
Ik heb er geen Linux op staan.
Had die wel op weer een andere lap, maar wou de Linux, of eigenlijk Mint weer verwijderen maar heb daarmee de partitie verziekt. Deze lap geeft bij starten 1 regeltje tekst in een zwart scherm en dat is het dan. Valt niet meer uit te komen, maar weet wel de oplossing ervoor.
Althans, het is een bekend probleem, er zijn diverse video's van.
Helaas moet je dan windows opnieuw installeren en heb er geen schijfjes van.
Ook geen extra harde schijf of cd trouwens.
Maar dat is lap C, het gaat nu om lap B :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Weer zoiets
Op laptopA kon ik gisteren nog gewoon geïnspireerd schrijven.

Nu wordt dat ineens ge"inspireerd. Afbeeldingslocatie: http://www.mamjo.com/forum/Smileys/default/huh.gif

.O.O.
oorzaak onbekend

Ps\

Ongeïnteresseerd, na herstart doet het nu wel. Was dus te vroeg alarm geslagen :$
maar toch, blijft vreemd dit soort dingen die uit zn eigen lijken op te treden.

BTT
De lap ben ik nu aan het testen, aangezet en kaartje met start tijd er opgelegd. En dan wachten totdat deze in een uitstand valt, dwz scherm uitgaat. Zou nooit moeten zijn, zo staat deze namelijk ingesteld en de stekker zit erin. Verder blijf ik overal vanaf, dwz tussentijds geen enkele touchpad beweging of toetsbediening. Muis zit er niet op.
.

[ Voor 77% gewijzigd door kitao op 11-03-2019 10:52 . Reden: Ps\ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zie BTT in mijn vorige post.

Dit is het voorlopige eindverslag zolang er verder niets meer gebeurt.
Punt is namelijk dat ik de storing niet heb kunnen reproduceren.

Had wel voorafgaand aan de test een paar dingetjes veranderd, namelijk Panel Open - Power On aangezet en onder het Windows-icoontje de keuze Sleep verwijderd. Daar staan nu nog maar twee keuzes : Shut-down en Restart zodat de gebruiker van de lap nog maar weinig te kiezen heeft.

Test ging als volgt :
uur 00 : Lap aan, Wachtwoord ingevoerd en Welkomscherm verschijnt, verder de hele test niets meer aangeraakt.
uur 01 : Screensaver springt aan - en blijft aan.
uur 04 : Lap uitgezet dmv deksel sluiten.
uur 05 : Deksel geopend en lap springt automatisch aan.

Voorlopig lijkt het zo opgelost, meer testen weet ik even niet te bedenken en hopelijk is de storing nu verdwenen. Iedereen bedankt voor de hulp. :)
.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 11-03-2019 16:30 ]

Pagina: 1