Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-06 22:42
Goedenavond,

Op het moment ben ik bezig met een nieuwe PC build. Deze keer wou ik ook kabels op maat hebben en ze sleeven om de boel zo netjes mogelijk te krijgen.

De spullen zijn besteld en ben al aan de slag gegaan. Na wat prutsen heb ik het trucje redelijk door hoe ze te sleeven. Enkel zit ik nu met een aantal domme beginnersfouten en nog wat kleine vragen:

Ben op dit moment bezig met de 8 pin naar 2 keer 4 pin kabel. de CPU naar voeding. Hier heb ik een pin layout van gemaakt met de notitie: weerstand op 3 en 7. Vervolgens de kabel doorgeknipt, gesleeved maar met mijn domme hoofd niet genoteerd hoe deze om stond. Dus de + op 3 of op 7. Deze zat er tussen:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/wahwcl.jpg

Maakt het uit hoe deze om komt? Indien dit wel het geval is moet ik een nieuwe kabelset kopen....

Dit stond in het boekje betreft de kabels:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2r283nr.png

Tweede vraag:

De 24 pin kabel heb ik nu gemaakt. Deze is in het begin netjes zoals ik hem wou, echter wordt hij erg rommelig verderop naar de voeding toe. Dit omdat hij van bijvoorbeeld pin 1 naar pin 14 gaat. Kabels gaan elkaar kruisen.

Op internet zie ik super strakke kabels waarbij de kleuren perfect matchen. Ik begrijp dit niet. Hoe lukt dit? Want je kan toch niet luk raak kabels van pin 1 naar pin 1 trekken?

Iemand die mij hier in kan helpen met wat tips nog?

Setup waar het om gaat:
Asus Z390-I moederbord
Seasonic Prime platinum 650w voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:19
Je "weerstand" tussen pin 3 en 7 is zo te zien een condensator, en die heeft een + en een - dus die moet wel goed om gemonteerd worden. Pin 7 is de plus en 3 is de min volgens de datasheet die je linkte.

Veel van de "mooie strakke" kabels die je ziet zijn verlengstukken. Die gaan dus tussen je voeding en je moederbord, waardoor ze netjes recht "pin 1 naar pin 1" enzovoorts lopen. Eventueel kant en klaar te koop met sleeve, maar natuurlijk ook zelf te doen.

Overigens zou ik ernstig afraden om in je kabels te knippen tijdens het sleeven. De pinnen kunnen met een simpel tooltje zo uit de connectors gedrukt worden, dan kan je de hele kabel sleeven en daarna de pin weer terug plaatsen. Mooier, veiliger, en als je de kabels 1 voor 1 doet ook geen risico op verkeerde aansluitingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Dit is inderdaad geen weerstand maar een condensator, en het maakt behoorlijk veel uit welke pin je aan wat hangt.

Het ingekleurde vlakje (boven op de foto) is de minpool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Reden voor het afknippen is dat ik de kabels op maat wil hebben.

Maar het is mij dan wel duidelijk dat aan de achterkant van de computer de kabels samen moeten komen. Voor het mooie dus alles aan de voorkant netjes naast elkaar en dan samen laten komen aan de achterkant.

Verder zie ik maar 1 kant van de kabel op die tekening. Hoe zit het met de tegenpool van die kabel?
dunedanh schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:31:
Je "weerstand" tussen pin 3 en 7 is zo te zien een condensator, en die heeft een + en een - dus die moet wel goed om gemonteerd worden. Pin 7 is de plus en 3 is de min volgens de datasheet die je linkte.

Veel van de "mooie strakke" kabels die je ziet zijn verlengstukken. Die gaan dus tussen je voeding en je moederbord, waardoor ze netjes recht "pin 1 naar pin 1" enzovoorts lopen. Eventueel kant en klaar te koop met sleeve, maar natuurlijk ook zelf te doen.

Overigens zou ik ernstig afraden om in je kabels te knippen tijdens het sleeven. De pinnen kunnen met een simpel tooltje zo uit de connectors gedrukt worden, dan kan je de hele kabel sleeven en daarna de pin weer terug plaatsen. Mooier, veiliger, en als je de kabels 1 voor 1 doet ook geen risico op verkeerde aansluitingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:19
Om je kabels netjes strak weg te werken kan je eventueel een hulpstukje gebruiken om je kabels netjes parralel te houden. Ik ken het als een "cable comb" voor voedingen (Zomaar een voorbeeldje van Google).
DeFries schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:52:

Verder zie ik maar 1 kant van de kabel op die tekening. Hoe zit het met de tegenpool van die kabel?

[...]
Ik neem aan dat je hier de "voeding" kant van de kabel bedoelt? Ik begrijp dat je voeding modulair is, dus dat is dan ook een stekker lijkt me. Staat die niet gewoon op een andere pagina van de handleiding? Anders zou ik gewoon de klantenservice van de fabrikant eens een mailtje sturen of ze je kunnen helpen, want die gegevens zijn natuurlijk gewoon bekend. Als je de situatie uitlegt is er zelfs kans dat ze je een losse vervangende kabel aanbieden...

Als laatste alternatief kan je het voor deze specifieke kabel eventueel ook gewoon meten. Het gaat om een +12v en een "min" kabel, dus dat is met een multimeter eenvoudig te checken. Pas als je dat doet wel heel goed op voor kortsluiting, want je voeding moet hier natuurlijk voor worden ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
De cable combs heb ik al. Waar het mis gaat is dus dat bij de voeding punt 1 naar punt 4 gaat bij het moederbord (als voorbeeld).

Hierdoor krijg je een verwikkeling van kabels richting de voeding. Een cable comb helpt hier niet. Zo strak zoals op de door jouw gelinkte pagina snap ik dus niet. Hoe is dat mogelijk zonder draaingen? Hebben ze op een niet zichtbare plek aansluitpunten denk ik dan?

Zal eens contact opnemen met de klantenservice dan. Wil dit wel goed hebben.
dunedanh schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:01:
Om je kabels netjes strak weg te werken kan je eventueel een hulpstukje gebruiken om je kabels netjes parralel te houden. Ik ken het als een "cable comb" voor voedingen (Zomaar een voorbeeldje van Google).

[...]

Ik neem aan dat je hier de "voeding" kant van de kabel bedoelt? Ik begrijp dat je voeding modulair is, dus dat is dan ook een stekker lijkt me. Staat die niet gewoon op een andere pagina van de handleiding? Anders zou ik gewoon de klantenservice van de fabrikant eens een mailtje sturen of ze je kunnen helpen, want die gegevens zijn natuurlijk gewoon bekend. Als je de situatie uitlegt is er zelfs kans dat ze je een losse vervangende kabel aanbieden...

Als laatste alternatief kan je het voor deze specifieke kabel eventueel ook gewoon meten. Het gaat om een +12v en een "min" kabel, dus dat is met een multimeter eenvoudig te checken. Pas als je dat doet wel heel goed op voor kortsluiting, want je voeding moet hier natuurlijk voor worden ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 14:36

World Citizen

FreeReef.nl

Is dit al opgelost?

Want het gedeelte van je vraag over de kruisingen van kabels is wel heel belangrijk.

Er is maar 1 standaard wat dat betreft, en dat is welke kabel in je mobo plug gaat. Dat is bij elke voeding hetzelfde. Dus enkel de plastic plug die in je mobo gaat heeft een standaard.

Dit wil zeggen dat als je 2 pluggen van verschillende voedingen naast elkaar legt dat deze elke pin exact hetzelfde geven

Maar

Dat geld niet voor de pluggen op je voeding zelf als je bijvoorbeeld een modulaire voeding hebt. Bij de ene voeding kan dat heel anders zijn dan bij de andere. Je moet ook nooit modulaire kabels van voedingen gaan wisselen (zeker niet van merk naar merk)

Als jouw voeding dus pluggen op de voeding heeft met een rare volgorde, dan moeten ze die kruisen zodat hij bij de plug op je mobo gewoon de standaard volgorde hebt.

Bij een modulaire voeding zou je dan IN je voeding aan de achterkant van die pluggen de kabels moeten herschikken, en dan moet je dus ook je Modulaire kabels herschikken. De plug die in je moederbord gaat heeft dus nog steeds exact dezelfde volgorde, maar vanaf de printplaat tot aan die plug heb je dingen omgerolen.

Doe dit niet als je hier niet 101% begrijpt want je kunt letterlijk dood gaan als je enorm pech hebt.

Maar ja, je kunt dus van die kruisingen af.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 14:36

World Citizen

FreeReef.nl

Voordat iemand iets verkeerd leest, even een plaatje voor de zekerheid.

Dit is heel simpel te doen, maar je moet niks in je voeding aanraken.. vooral geen condensators. Ik heb het toevallig vorige week gedaan, en met heel veel rust en zorg is er niks gebeurd. Eerst goed onlezen over voeding onderhoud, en dan pas doen.

Maar dit is wat ik heb gedaan.

(LET OP LET OP! Je kunt niet meer een andere kabel gebruiken op die aansluiting van je voeding!! Hou je kabels goed opgeslagen, en label ze 3x. Als je het verkeerd doet is het *poef*)

Je wilt dus de kruising die buiten je voeding zit, binnenin je voeding zetten. Je moet dan zowel IN de voeding als BUITEN de voeding je kabel omdraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jzUl6gqWpmtN0HuKSuLVBJMO/full.png

FreeReef.nl

Pagina: 1