Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelkoel
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-11-2024
Yes 🥲🥲🥲

[ Voor 109% gewijzigd door joelkoel op 17-12-2023 02:22 . Reden: Wil de post verwijderen kan niet dat maar sluiter ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Serieus antwoord: de havo. Teveel jongens gezien die MBO deden, daar afknapten op het te lage niveau en de slechte inhoud en gingen werken. En zichzelf nu voor hun hoofd slaan omdat MBO'ers veel mindr gevraagd worden.
Bovendien: op HBO moet je ook dingen leren door te doen, maar ook door dingen gewoon te blokken en te onthouden. En dat leer je dan op de havo wat beter.

En ICT is breed. Er is veel meer te doen dan je denkt en je maakt met vanalles kennis. Nu al zeggen dat je programmeur wilt worden is denk ik iets te kort door de bocht.
Verder: Programmeren is een skill, software engineering een vak. Mbo leidt programmeurs op, hbo software engineers. En programmeren kun je ook leren via een cursus python ofzo. Daar heb je niet sec mbo voor nodig. Voor een fatsoenlijke baankans echter wel ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
AZ >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 21:28
@joelkoel
We nemen aan dat je nu 16 of 17 bent. De kortste route met vmbo-advies: 12 + 4 jaar vmbo(-t) + 2 jaar havo = 18 jaar → hbo. Als alternatief met vmbo-advies: 12 + 4 jaar vmbo + 4 jaar mbo = 20 jaar → hbo (bron).

Vanaf 21 jaar kun je eventueel ook de 21+ toelatingstoets doen voor het hbo. Ik ben zelf via vmbo-tl en mbo-ict opgeklommen naar het hbo. Het is goed te doen, ga eens praten met je decaan :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

HBO'ers die aan hun opleiding beginnen zonder VWO of HAVO missen in mijn ogen toch vaak wat. Iets dat ze meestal hun hele leven blijven missen.

Mijn advies zou zijn gewoon HAVO doen, ipv een MBO opleiding. Je gaat op de havo niet perce al aan de slag met veel IT gerelateerde zaken, maar je leert wel in de breedte op een manier denken die je niet altijd op het (V)MBOwordt aangeleerd.

Vaak zijn HAVO opleidingen ook niet heel zwaar, dus heb je genoeg eigen tijd waarin je al wel leuke vakinhoudelijke dingen kan doen als leren programmeren.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:19
Hoi Joel,

Afhankelijk van je woonplaats kun je vaak uit één of enkele mbo-scholen in de buurt kiezen. Ik zou je adviseren om bij deze mbo-scholen eens een open dag of open avond te bezoeken. Ook kun je eens een dagje meelopen met een (eerstejaars) klas. Dit kan je helpen een beter beeld te krijgen van het mbo; past het bij jou en lijkt je de school/opleiding leuk/interessant.

Op je huidige school kun je eens een gesprek aanvragen met de decaan, die kan je veel meer vertellen over het volgen van de havo en wat dit voor jou kan betekenen. Sowieso kun je met de decaan bekijken welke opties er voor jou zijn en welke mogelijk geschikt zijn. Moet het in de buurt zijn, wil je juist op kamers in een andere stad, kun je het niveau van de havo aan, enz.

Het is voor ons heel moeilijk om te zeggen welke mbo-school geschikt zou zijn voor jou, aangezien we überhaupt niet weten waar je woont en niet weten naar welke school je eventueel zou kunnen gaan.
Succes met je keuze, goed dat je jezelf oriënteert op de verschillende mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
3x3 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:46:
HBO'ers die aan hun opleiding beginnen zonder VWO of HAVO missen in mijn ogen toch vaak wat. Iets dat ze meestal hun hele leven blijven missen.

Mijn advies zou zijn gewoon HAVO doen, ipv een MBO opleiding. Je gaat op de havo niet perce al aan de slag met veel IT gerelateerde zaken, maar je leert wel in de breedte op een manier denken die je niet altijd op het (V)MBOwordt aangeleerd.

Vaak zijn HAVO opleidingen ook niet heel zwaar, dus heb je genoeg eigen tijd waarin je al wel leuke vakinhoudelijke dingen kan doen als leren programmeren.
Zou je kunnen beschrijven wat hbo’ers zonder vwo of havo missen? Zelf denk ik dan bijvoorbeeld aan wiskunde en statistiek, maar misschien bedoel je nog wat anders :). Als de mogelijk er is zou ik toch voor de kortere havo route kiezen, dat kan financieel ook aantrekkelijk zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:19

Aganim

I have a cunning plan..

joelkoel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:08:
ik wil graag programmeur worden en op hbo niveau maar dan moet ik dus eerst of havo of mbo doen. havo overnagedacht maar ligt tever voor mij weg ik leer goed door dingen te doen dus als ik iets codeer leer ik het door het te coderen en niet uit een boek te lezen.
Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar met die gedachtengang gaat HBO sowieso een teleurstelling worden. HBO kent zeker een praktisch component, maar ga er maar vanuit dat je ook meer tijd dan je lief is in boeken doorbrengt. Red je havo niet omdat die boeken echt je ding niet zijn? Dan zal HBO, op zijn zachtst gezegd, ook een pittige kluif gaan worden.

Ik sluit mij aan bij de rest, pak die 2 jaar havo ipv MBO aangezien het een veel betere voorbereiding geeft. Het niveauverschil tussen MBO en HBO is fors en mocht havo niet lukken dan kan je altijd nog MBO doen.

En een goedbedoelde tip, als je toch om ervaringen vraagt: als je verslagen inlevert op het HBO die voorzien zijn van de vorm van de Nederlandse taal die je nu bezigt, dan kan je het ook wel schudden. Perfect hoeft doorgaans niet, maar zoveel incorrect/geen gebruik van interpunctie en hoofdletters wordt op geen enkele HBO opleiding die ik ken geaccepteerd. Lijkt logisch, maar getuige wat ik alleen al aan sollicitatiebrieven in mijn mailbox krijg lijkt dat bij de huidige generatie scholieren toch niet helemaal doorgedrongen te zijn en dat kan je echt een probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 19:34

Zenix

BOE!

The Eagle schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:25:
Serieus antwoord: de havo. Teveel jongens gezien die MBO deden, daar afknapten op het te lage niveau en de slechte inhoud en gingen werken. En zichzelf nu voor hun hoofd slaan omdat MBO'ers veel mindr gevraagd worden.
Bovendien: op HBO moet je ook dingen leren door te doen, maar ook door dingen gewoon te blokken en te onthouden. En dat leer je dan op de havo wat beter.
3x3 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:46:
Dat ligt wel aan de opleiding die je wilt gaan doen, als je zoals TS de software engineering kant op wilt gaan wilt gaan, dan is havo beter als vooropleiding, vanwege het wiskunde component. Maar in mijn geval heb ik de opleiding mbo niveau 4 netwerkbeheerder, vervolgens hbo-ict infrastructure design and security. Die opleidingen sluiten gewoon beter op elkaar aan, dan bijvoorbeeld applicatie ontwikkeling op software engineering.

Dat afknappen op het lage niveau op het mbo kan ik mij wel iets bij voorstellen. Want de docenten en de lesstof is over het algemeen niet goed qua niveau. Maar je kan ook denken, waarvoor zit ik hier? En dat is niet voor de docenten en opdrachten volgen als een schaap, maar om jezelf te ontwikkelen. Daarom ging ik bijvoorbeeld extra zelfstudie doen naast de opleiding en ook certificaten halen. Hierdoor kreeg ik ook weer vrijstellingen op het hbo. Dat zijn lessen die zeer waardevol waren om succesvol te zijn op het hbo.

Ik heb niet eens een middelbare school diploma, alleen mbo en hbo ;) Ik heb wel twee jaar havo gedaan, maar daarna mbo en hbo. Heb niet het gevoel dat ik iets heb gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 13:13
joelkoel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:08:
welke is het beste/ zal het beste voor mij zijn als ik naar hbo wil opstromen / eigen ervaring hoe het is gegaan met jouw opleiding.
Ik heb zelf de lange route gelopen (via MBO naar HBO, daarna nog WO). Kort antwoord is wat betreft HAVO -> HBO of MAVO -> MBO -> HBO. Het eerste is objectief sneller, maar of het de beste keuze is: het hangt er maar vanaf wat er bij je past. De een ontwikkelt zich nu eenmaal anders dan de ander, en heeft iets anders nodig op een andere leeftijd. Dus ik denk niet dat je kan stellen dat de ene route per se beter is dan de andere, de ene is wel duidelijk objectief korter dan de andere.

De MBO (niv. 4) opleiding die ik heb gedaan was vrij hands-on, en gericht op specifieke vaardigheden 'automatiseren'. Daar heb ik later nog veel aan gehad, maar het was wel erg schools, en uit verveling deed ik er veel naast (baantjes, open source, etc ...). De HBO Informatica opleiding die ik heb gedaan was een stuk losser en veel meer gericht op een combinatie van teamwork en het ontwikkelen van een brede set engineering skills.

Mijn advies is om eens echt te gaan kijken, zowel bij een MBO opleiding, als misschien alvast eens bij een HBO opleiding. Dat alles ter oriëntatie: proef aan wat dingen en probeer te vinden wat bij je past.

P.S. Het kan ook best zijn dat je je prima door twee jaar HAVO heen kan werken, twee jaar lijkt nu heel lang, maar dat valt (als je er een jaar of 5 later op terugkijkt) eigenlijk best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
rufio64 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:43:
[...]
Ik heb zelf de lange route gelopen (via MBO naar HBO, daarna nog WO). Kort antwoord is wat betreft HAVO -> HBO of MAVO -> MBO -> HBO. Het eerste is objectief sneller, maar of het de beste keuze is: het hangt er maar vanaf wat er bij je past. De een ontwikkelt zich nu eenmaal anders dan de ander, en heeft iets anders nodig op een andere leeftijd. Dus ik denk niet dat je kan stellen dat de ene route per se beter is dan de andere, de ene is wel duidelijk objectief korter dan de andere.

De MBO (niv. 4) opleiding die ik heb gedaan was vrij hands-on, en gericht op specifieke vaardigheden 'automatiseren'. Daar heb ik later nog veel aan gehad, maar het was wel erg schools, en uit verveling deed ik er veel naast (baantjes, open source, etc ...). De HBO Informatica opleiding die ik heb gedaan was een stuk losser en veel meer gericht op een combinatie van teamwork en het ontwikkelen van een brede set engineering skills.

Mijn advies is om eens echt te gaan kijken, zowel bij een MBO opleiding, als misschien alvast eens bij een HBO opleiding. Dat alles ter oriëntatie: proef aan wat dingen en probeer te vinden wat bij je past.

P.S. Het kan ook best zijn dat je je prima door twee jaar HAVO heen kan werken, twee jaar lijkt nu heel lang, maar dat valt (als je er een jaar of 5 later op terugkijkt) eigenlijk best mee.
Prima advies. Heb een vergelijkbare route doorlopen, van vmbo-kb → vmbo-tl → mbo-ict 3/4 → hbo-ict → pre-master Informatiekunde → wo master Information Science. Dat was wel een lange reis, maar het is te doen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:08
Nu zelf doe ik de applicatie ontwikkelaars opleiding op het MBO (niveau 4) en ben ik bijna klaar. Om een goede keuze te kunnen maken met welke studieroute je wilt nemen, is het belangrijk om de punten van elke studieroute te benoemen en te vergelijken:

Studieroute 1: MAVO -> HAVO -> HBO:

- Over het algemeen is dit de kortere route, omdat: na je MAVO: 2 jaar HAVO + 4 jaar HBO = 6 jaar.
- De vakken Nederlands, Engels en Wiskunde op HAVO niveau kunnen je goed helpen bij je HBO studie.
- Je doet geen IT werkervaring op in het HAVO traject.

Studieroute 2: MAVO -> MBO -> HBO:

- Over het algemeen is dit de langere route, omdat: na je MAVO: 3 jaar MBO + 4 jaar HBO = 7 jaar.
- Na je MBO opleiding heb je een diploma. Als je dan na je MBO door gaat in dezelfde richting op het HBO, dan heb je met je MBO vakkenis op het HBO voorsprong.
- Na je MBO traject heb je al enige werkervaring opgedaan.
- Op het MBO krijg je Nederlands, Engels en Rekenen. Als je dan op het HBO komt, wordt er van je verwacht Nederlands, Engels en Wiskunde op HAVO niveau te kunnen. Als je dat niet hebt, dan wordt dat bijleren. Ik geloof dat het MBO niveau net niet HAVO niveau is, maar wel in de buurt komt.

Daarnaast…

Ik weet niet hoe het met andere MBO scholen zit, maar op mijn AO opleiding heb ik degelijk wel de vaardigheden en kennis gekregen die men ook krijgt op de HBO “Software Engineer” opleiding. Wellicht zal de stof op het HBO meer zijn en dieper behandeld worden. Ik krijg vaker het idee dat MBO opleidingen (zeker binnen de ICT) erg onderschat worden.

Op mijn opleiding, is mij het volgende proces geleerd voor het realiseren van een applicatie:

Kerntaak 1:

- Klantvraag/informatiebehoefte vastleggen
- Projectplan/Plan van aanpak opstellen
- Functioneel ontwerp opstellen (use case diagrammen, written use cases, activiteit diagrammen, etc…)
- Technisch ontwerp opstellen (klassendiagrammen, pseudo code, etc)
- Ontwikkelomgeving inrichten

Kerntaak 2:

- Gegevensverzameling opstellen (normaalvormen, data dictionary, etc...)
- Het realiseren van de applicatie aan de hand van de gegevensverzameling en de onderdelen van kerntaak 1.
- Het testen van de applicatie (unit testen, white box testen, black box testen, etc…)

Kerntaak 3:

- Acceptatietest opstellen en uitvoeren
- Implementatieplan opstellen en uitvoeren

Kerntaak 4:

- Onderhoud van de applicaties afhandelen
- Procedures opstellen

Welke studieroute je ook kiest, ik zou je adviseren om naast je studie altijd zelf tijd te investeren om je vak goed onder de knie te krijgen. Zeker met programmeren, omdat dit veel oefening en tijd van je vereist (natuurlijk afhankelijk van hoe snel je leert).

[ Voor 6% gewijzigd door TheFrames op 16-03-2019 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38
Hier nog een 3havo-4mavo-mbo-hbo-wo “stapelaar”.

Het hangt gewoon van de persoon af. Ik was op de jonge leeftijd totaal niet geinteresseerd in school waardoor de havo mij niet lukte. Pas 4 jaar later toen ik de mbo had voltooid kwam die interesse waarna ik het hbo zo (cum laude) met 2 vingers in de neus heb gehaald.
Moet wel toegeven dat ik voor wo (vooral wiskunde!) het vwo voortraject echt mistte. Heb toen zelf bijles geregeld van een vwo5 leerling, ook prima :)

Ergo: niet naar aantal jaren kijken maar naar waar je interesses liggen nu :) als dat alleen it/praktiscg is, lekker het mbo pad volgen. Voor mij was 3havo overnieuw doen en naar 4havo gaan waarsch geen goede optie geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 16-03-2019 12:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-06 15:28
Wat voor mij een uitkomst was: een MHBO-opleiding, basically een samenwerkingsopleiding tussen ROC en de HVA, waardoor ik sneller door kon stromen. Dit heb ik later nog een keer gedaan maar dan tussen de HVA en de UVA en zo ben ik doorgerold naar m’n Master.

Ik vind het fijn dat deze route mij niet al te veel extra jaren heeft gekost, doordat ik HBO-vakken kreeg op t MBO en dus vrijstelling kreeg toen ik goed en wel met het HBO begon. Daarnaast bleef vakonhoudelijk alles meer van hetzelfde, waardoor het allemaal goed behapbaar was. Ik heb overigens MBO-administrateur —> HBO-bedrijfseconomie gedaan.

[ Voor 2% gewijzigd door Arbitrator op 16-03-2019 12:36 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4nnel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 13:28
Ik heb onlangs HBO-ict in deeltijd afgerond. Ik had daarvoor nooit gecodeerd maar wel VWO en een WO bachelor afgerond. Door mijn achtergrond moest ik wat harder trekken aan de technische componenten, maar verslaglegging en dergelijke ging me weer wat makkelijker af.

Ik ben begonnen in een deeltijd mix-klasje van ongeveer 15 ICT'ers en 15 'Bedrijfskunde ICT'ers'. Van de technische groep is nu bijna 4 jaar later nog iets minder dan de helft over. Het bleek voor velen toch lastig, redenen:

- Niveau: Sommigen hadden technisch niet genoeg aanleg, enkele anderen hadden moeite om goed planmatig te werken en goed hun stappen op papier te zetten.
- Gezinssituatie: Deeltijd is gewoon heel moeilijk met een gezin erbij. Respect voor hen die dat kunnen.
- Inzet: Zonder inzet gaat het niet lukken.

In de 'technische' groep die het gehaald heeft zit van alles. MBO'ers die al werkten, een reeds werkende havist die direct doostroomde, en ook nieuwe instromers zoals ik. Ik heb juist veel ondersteuning gehad van de MBO'ers met werkervaring, dus in mijn optiek is het traject via het MBO geen slechte. Daarin zou wel mijn advies zijn:
- Probeer alles uit de MBO opleiding te halen wat erin zit, geen zesjescultuur.
- Ontwikkel je taalvaardigheden in de tijd op het MBO zo goed mogelijk.
- Doe werkervaring op. In een werkomgeving word je professioneel gevormd.

Onlangs hebben we ook een MBO'er aangenomen op het werk en ik vond, zover ik dat kan beoordelen, dat hij best wel goede dingen had geleerd over planmatig werken en software-ontwerp. Een goede MBO school is zeker een prima start in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ieder z'n dromen natuurlijk, maar je bent zo te lezen met een reden op op vmbo ipv op havo terechtgekomen. Er kan best iets in omstandigheden veranderd zijn, maar het is wel een wezenlijk iets. Als je er toen ook al keihard voor geblokt hebt gaat het dit keer niet ineens wel lukken. In dat opzicht ziet je OP er niet zo hoopgevend uit.

Het ligt anders als je destijds voornamelijk jointjes rookte in het fietsenhok en ondertussen serieus aan de slag gegaan bent. Dan neig ik ook naar de route via havo want om een of andere reden liep het met mbo'ers op het hbo nooit echt lekker. Misschien is het ook wel kern van wat je in de OP zegt: "leer ik het door het te coderen en niet uit een boek te lezen". Hbo draait in dit opzicht in het begrijpen van concepten en precies dat was wat er bij de mbo'ers mis ging; dat was meer zoiets van 'vertel me maar wat ik moet doen' of 'laat me maar even prutsen en dan lukt het wel' en dat matcht niet heel goed met de verwachtingen op hbo.

Het moet namelijk niet 'wel werken'. Het moet in elkaar zitten zoals het bedoeld is in elkaar te zitten én ook werken. Eerlijk gezegd denk ik dat het wat hoog gegrepen voor je is en dat je het beeld romantiseert.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 16-03-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:39
Aganim schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:54:
En een goedbedoelde tip, als je toch om ervaringen vraagt: als je verslagen inlevert op het HBO die voorzien zijn van de vorm van de Nederlandse taal die je nu bezigt, dan kan je het ook wel schudden. Perfect hoeft doorgaans niet, maar zoveel incorrect/geen gebruik van interpunctie en hoofdletters wordt op geen enkele HBO opleiding die ik ken geaccepteerd. Lijkt logisch, maar getuige wat ik alleen al aan sollicitatiebrieven in mijn mailbox krijg lijkt dat bij de huidige generatie scholieren toch niet helemaal doorgedrongen te zijn en dat kan je echt een probleem opleveren.
Dit is precies wat ik TS ook zou willen adviseren. Toen ik dit topic begon te lezen heb ik na een halve zin al op ctrl+f gedrukt en gezocht op het trefwoord Nederlands. @Aganim was me gelukkig voor.

Lekker!

Pagina: 1