Yes 🥲🥲🥲
[ Voor 109% gewijzigd door joelkoel op 17-12-2023 02:22 . Reden: Wil de post verwijderen kan niet dat maar sluiter ]
[ Voor 109% gewijzigd door joelkoel op 17-12-2023 02:22 . Reden: Wil de post verwijderen kan niet dat maar sluiter ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
My favorite programming language is solder.
| live and give like no one else |
Zou je kunnen beschrijven wat hbo’ers zonder vwo of havo missen? Zelf denk ik dan bijvoorbeeld aan wiskunde en statistiek, maar misschien bedoel je nog wat anders3x3 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:46:
HBO'ers die aan hun opleiding beginnen zonder VWO of HAVO missen in mijn ogen toch vaak wat. Iets dat ze meestal hun hele leven blijven missen.
Mijn advies zou zijn gewoon HAVO doen, ipv een MBO opleiding. Je gaat op de havo niet perce al aan de slag met veel IT gerelateerde zaken, maar je leert wel in de breedte op een manier denken die je niet altijd op het (V)MBOwordt aangeleerd.
Vaak zijn HAVO opleidingen ook niet heel zwaar, dus heb je genoeg eigen tijd waarin je al wel leuke vakinhoudelijke dingen kan doen als leren programmeren.
Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar met die gedachtengang gaat HBO sowieso een teleurstelling worden. HBO kent zeker een praktisch component, maar ga er maar vanuit dat je ook meer tijd dan je lief is in boeken doorbrengt. Red je havo niet omdat die boeken echt je ding niet zijn? Dan zal HBO, op zijn zachtst gezegd, ook een pittige kluif gaan worden.joelkoel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:08:
ik wil graag programmeur worden en op hbo niveau maar dan moet ik dus eerst of havo of mbo doen. havo overnagedacht maar ligt tever voor mij weg ik leer goed door dingen te doen dus als ik iets codeer leer ik het door het te coderen en niet uit een boek te lezen.
The Eagle schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:25:
Serieus antwoord: de havo. Teveel jongens gezien die MBO deden, daar afknapten op het te lage niveau en de slechte inhoud en gingen werken. En zichzelf nu voor hun hoofd slaan omdat MBO'ers veel mindr gevraagd worden.
Bovendien: op HBO moet je ook dingen leren door te doen, maar ook door dingen gewoon te blokken en te onthouden. En dat leer je dan op de havo wat beter.
Dat ligt wel aan de opleiding die je wilt gaan doen, als je zoals TS de software engineering kant op wilt gaan wilt gaan, dan is havo beter als vooropleiding, vanwege het wiskunde component. Maar in mijn geval heb ik de opleiding mbo niveau 4 netwerkbeheerder, vervolgens hbo-ict infrastructure design and security. Die opleidingen sluiten gewoon beter op elkaar aan, dan bijvoorbeeld applicatie ontwikkeling op software engineering.3x3 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:46:
HBO'ers die aan hun opleiding beginnen zonder VWO of HAVO missen in mijn ogen toch vaak wat. Iets dat ze meestal hun hele leven blijven missen.
Ik heb zelf de lange route gelopen (via MBO naar HBO, daarna nog WO). Kort antwoord is wat betreft HAVO -> HBO of MAVO -> MBO -> HBO. Het eerste is objectief sneller, maar of het de beste keuze is: het hangt er maar vanaf wat er bij je past. De een ontwikkelt zich nu eenmaal anders dan de ander, en heeft iets anders nodig op een andere leeftijd. Dus ik denk niet dat je kan stellen dat de ene route per se beter is dan de andere, de ene is wel duidelijk objectief korter dan de andere.joelkoel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:08:
welke is het beste/ zal het beste voor mij zijn als ik naar hbo wil opstromen / eigen ervaring hoe het is gegaan met jouw opleiding.
Prima advies. Heb een vergelijkbare route doorlopen, van vmbo-kb → vmbo-tl → mbo-ict 3/4 → hbo-ict → pre-master Informatiekunde → wo master Information Science. Dat was wel een lange reis, maar het is te doenrufio64 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:43:
[...]
Ik heb zelf de lange route gelopen (via MBO naar HBO, daarna nog WO). Kort antwoord is wat betreft HAVO -> HBO of MAVO -> MBO -> HBO. Het eerste is objectief sneller, maar of het de beste keuze is: het hangt er maar vanaf wat er bij je past. De een ontwikkelt zich nu eenmaal anders dan de ander, en heeft iets anders nodig op een andere leeftijd. Dus ik denk niet dat je kan stellen dat de ene route per se beter is dan de andere, de ene is wel duidelijk objectief korter dan de andere.
De MBO (niv. 4) opleiding die ik heb gedaan was vrij hands-on, en gericht op specifieke vaardigheden 'automatiseren'. Daar heb ik later nog veel aan gehad, maar het was wel erg schools, en uit verveling deed ik er veel naast (baantjes, open source, etc ...). De HBO Informatica opleiding die ik heb gedaan was een stuk losser en veel meer gericht op een combinatie van teamwork en het ontwikkelen van een brede set engineering skills.
Mijn advies is om eens echt te gaan kijken, zowel bij een MBO opleiding, als misschien alvast eens bij een HBO opleiding. Dat alles ter oriëntatie: proef aan wat dingen en probeer te vinden wat bij je past.
P.S. Het kan ook best zijn dat je je prima door twee jaar HAVO heen kan werken, twee jaar lijkt nu heel lang, maar dat valt (als je er een jaar of 5 later op terugkijkt) eigenlijk best mee.
[ Voor 6% gewijzigd door TheFrames op 16-03-2019 20:05 ]
[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 16-03-2019 12:31 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
[ Voor 2% gewijzigd door Arbitrator op 16-03-2019 12:36 . Reden: Typo ]
[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 16-03-2019 12:52 ]
Dit is precies wat ik TS ook zou willen adviseren. Toen ik dit topic begon te lezen heb ik na een halve zin al op ctrl+f gedrukt en gezocht op het trefwoord Nederlands. @Aganim was me gelukkig voor.Aganim schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:54:
En een goedbedoelde tip, als je toch om ervaringen vraagt: als je verslagen inlevert op het HBO die voorzien zijn van de vorm van de Nederlandse taal die je nu bezigt, dan kan je het ook wel schudden. Perfect hoeft doorgaans niet, maar zoveel incorrect/geen gebruik van interpunctie en hoofdletters wordt op geen enkele HBO opleiding die ik ken geaccepteerd. Lijkt logisch, maar getuige wat ik alleen al aan sollicitatiebrieven in mijn mailbox krijg lijkt dat bij de huidige generatie scholieren toch niet helemaal doorgedrongen te zijn en dat kan je echt een probleem opleveren.
Lekker!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq