[excel] blad blokkeren met wachtwoord na een bepaalde datum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald200
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-01 12:28
Mijn vraag
...
Hoe kan ik een blad blokkeren (beveiligen) na een bepaalde datum met daarna alleen toegang via een wachtwoord.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik heb Microsoft Excel 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Private Sub Workbook_Open()
Dim d1 As Date
Dim d2 As Date
Dim password As String
d1 = 7 - 3 - 2019
d2 = Date
If d2 > d1 Then
password = InputBox("Probeerversie is verlopen, contact Ronald of geef wachtwoord op")
Else
MsgBox ("Opening file")
End If
If password = "Secret" Then
MsgBox ("Welkom!")
Else
MsgBox ("Verkeerd wachtwoord, contact Ronald!")
password = InputBox("Geef nogmaals wachtwoord op")
End If
End Sub

Bovenstaande werkt maar ten dele. Er wordt gevraagd naar wachtwoord maar ook bij verkeerde invoer
kan ik toch naar het blad en deze gebruiken.

Private Sub Workbook_Open()
Dim d1 As Date
Dim d2 As Date
Dim password As String
d1 = 7 - 3 - 2019
d2 = Date
If d2 > d1 Then
password = InputBox("Probeerversie is verlopen, contact Ronald of geef wachtwoord op")
Else
MsgBox ("Opening file")
End If
If password = "Secret" Then
MsgBox ("Welkom!")
Else
MsgBox ("Verkeerd wachtwoord, contact Ronald!")
password = InputBox("Geef nogmaals wachtwoord op")
End If
If password = invalid Then
Blad1.Protect
End If
End Sub

Nog een poging gedaan met bovenstaande maar juiste wachtwoord of niet. Het blad is te bewerken.
Krijg wel de popups te zien.

YouTube: Compare dates & password protect Excel workbook - VBA Excel

De code's heb ik van deze video. Maar of ik doe iets fout |:( of de presentatie is niet juist :?
De laatste code "If password = invalid Then ....... enz. heb ik zelf geprobeerd.

Misschien dat iemand een oplossing heeft.

m.vr.gr. Ronald

Beste antwoord (via Ronald200 op 10-03-2019 11:41)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Je zit totaal op de verkeerde weg, ik zou zeggen mail hem voor de grap eens naar een andere computer en bekijk het resultaat daar.
Als het goed is dan krijg je op die andere computer bij openen de vraag of je macro's wilt inschakelen of uitschakelen voor dit onbekende bestand. Klik op macro's uitschakelen en je VBA wordt helemaal niet uitgevoerd.

Sowieso valt er op deze manier niets te beveiligen, want met een formule als : "=Blad1!A1" op een ander blad kan ik gewoon de waarde uitlezen en kopiëren en dat voor het hele blad.

Wat jij wilt kan gewoon niet in excel, daarvoor is het simpelweg niet gemaakt. Je kan een blad effectief beveiligen via de opties en er dan een wachtwoord opzetten, maar na een bepaalde datum ondersteunt excel niet en via vba is het ook niet te doen omdat vba hier nooit voor gemaakt is, vba is enkel ter ondersteuning ende verfraaiing van office gemaakt. Niet om er dit soort dingen mee te doen.

Al zou excel zoiets ondersteunen dan is er alsnog niets wat je klant tegenhoud om zijn windows klok terug te zetten et voilà beveiliging "gehacked" en we kopiëren even het totale blad zodat we niet telkens die klok terug hoeven te zetten.

Zoals ik al zei, je zit totaal op de verkeerde weg.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Je zit totaal op de verkeerde weg, ik zou zeggen mail hem voor de grap eens naar een andere computer en bekijk het resultaat daar.
Als het goed is dan krijg je op die andere computer bij openen de vraag of je macro's wilt inschakelen of uitschakelen voor dit onbekende bestand. Klik op macro's uitschakelen en je VBA wordt helemaal niet uitgevoerd.

Sowieso valt er op deze manier niets te beveiligen, want met een formule als : "=Blad1!A1" op een ander blad kan ik gewoon de waarde uitlezen en kopiëren en dat voor het hele blad.

Wat jij wilt kan gewoon niet in excel, daarvoor is het simpelweg niet gemaakt. Je kan een blad effectief beveiligen via de opties en er dan een wachtwoord opzetten, maar na een bepaalde datum ondersteunt excel niet en via vba is het ook niet te doen omdat vba hier nooit voor gemaakt is, vba is enkel ter ondersteuning ende verfraaiing van office gemaakt. Niet om er dit soort dingen mee te doen.

Al zou excel zoiets ondersteunen dan is er alsnog niets wat je klant tegenhoud om zijn windows klok terug te zetten et voilà beveiliging "gehacked" en we kopiëren even het totale blad zodat we niet telkens die klok terug hoeven te zetten.

Zoals ik al zei, je zit totaal op de verkeerde weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je moet het sowieso andersom willen doen: document versleutelen, alleen openen als wordt voldaan aan de voorwaarde. Maar dan nog, zie boven. Niet optimaal.

Als belangrijk, overweeg https://support.office.co...1e-493f-acf7-92a39b85e30c (kost wel geld, maar wat je met je trial wilt vast ook..)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald200
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-01 12:28
@Gomez12 en @F_J_K

Beide bedankt voor de reactie's !
Weer wat geleerd, maar jammer dat ik door zo'n instructievideo op het verkeerde been wordt gezet.

Gr. Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 23:33
Volgens mij zou dit wel kunnen werken:
https://xcellcompiler.com

Kun je je document compileren en ook als trial versie laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Wat jij wilt kan wel met Pdf-documenten.

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 10-03-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
frickY schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:32:
Wat jij wilt kan wel met Pdf-documenten.
Nope, ook niet echt...

Het zal vast wel kunnen volgens de pdf-spec. Alleen is er buiten Adobe reader bijna geen enkele pdf-reader die zich iets aantrekt van de specs zolang de tekst en plaatjes maar getoond worden.
bernardV schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:07:
Volgens mij zou dit wel kunnen werken:
https://xcellcompiler.com

Kun je je document compileren en ook als trial versie laten werken.
Dat is weer een totaal ander product (als ik de site moet geloven), dat is een soort van los programma wat excel bestanden maakt. Het eind-excel bestand zal nog net zo zwak zijn als elk ander excel bestand.
Het enige wat dat programma concreet kan beschermen is als je een data-blad als een soort database gebruikt zodat het programma de database simpelweg niet in het excel bestand zal zetten, alleen het resultaat.

Het is simpelweg de vraag hoeveel van jouw formules ondersteunt worden door :
We have created our own formula calculation engine. It replaces Excel’s formula calculation engine
Oftewel je hebt 100'en MS-programmeurs die werken aan de XLS formules en je hebt een mannetje of 10 wat proberen dat na te bootsen (inclusief de bugs etc). Dat zal best goed gaan voor 80% van de formules, maar het zit hem in die laatste 20%, 1 conversie foutje en jouw xlsx is waardeloos.
Maar het is ook maar net de vraag of de klant zit te wachten op willekeurige exe-bestanden (inclusief kans op virussen/malware/spyware) terwijl die klant gewoon een xlsx wil hebben.
Bij mij als klant hoef je in ieder geval niet aan te komen met een .exe terwijl ik een .xlsx verwacht...

Alhoewel de denkwijze van dat bedrijf wel richting de enige weg gaat die ik zie. Namelijk wel de database beveiligen en enkel het eindproduct als xlsx aan de klant geven. Alleen dan zou ik het via een web-interface doen en simpelweg accepteren dat het eindproduct niet te beveiligen is (op datum dan)

En uiteraard is een .xlsx zelf wel te beveiligen met een wachtwoord en dan gaat er gewoon een sterke encryptie overheen alleen dat is niet te doen op datum.
Pagina: 1