Dilemma: review herschrijven of nieuwe review plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Er zijn bepaalde producten waarover ik in het verleden een review heb geschreven waar ik door voortschrijdend inzicht niet helemaal meer achter sta. Als ik de review nu zou doen zou ik andere scores geven en wellicht wel hele andere punten belichten dan ik toen gedaan heb.

De stemmen die in het verleden zijn uitgebracht op de reviews zijn in het geval van een complete herziening eigenlijk niet meer van toepassing, maar blijven wel staan.
Wat is in zo'n geval het beste? De review herzien of de oude review verwijderen en een compleet nieuwe schrijven?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik een nieuwe schrijven en aangeven dat je na een langere gebruikersperiode tot een ander oordeel bent gekomen. Best waardevol namelijk 2 reviews met verschillende gebruikersperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:07

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Je vraag geeft mij de indicatie dat je een consciëntieus mens bent, credits daarvoor!

Nu is het natuurlijk zo dat dat als je een bestaande review aanpast, mogelijk de beoordelingen (van lezers) uit het verleden niet meer matchen. Plus dat je niet echt karma punten met zo'n wijziging verdient, zou je dat belangrijk vinden. Zo'n wijziging is ook wat onderhuids en wordt mogelijk niet door lezers opgemerkt. Deze prijs betaal je niet als je een oude review zou terugtrekken en een nieuwe ervoor in de plaats zou schrijven. Ingeval van een nieuwe review zou ik de oude wel terugtrekken, om zo verwarring te voorkomen.

Voor mijzelf sprekende zou ik denk ik toch de bestaande review aanpassen en voor de lezer duidelijk maken waar (en wanneer) ze is aangepast, zo kan je bovenin de review een revisielijstje zetten, en kan je toe te voegen alinea's van een datum voorzien. Dat je gaande het gebruik van het product je mening hebt moeten veranderen is wat mij betreft helemaal geen schande. Dit erkennen en in je originele review toelichten doet de informatiewaarde van die review alleen maar stijgen, vanuit mijn optiek zelfs met stip.

In reactie op je dilemma. Een gewijzigde review met opmerkingen uit verschillende momenten verspreid over een langere gebruiksperiode is vele malen waardevoller dan de vele quick scans die we veelal lezen, en wat mij betreft dus ook waardevoller dan geïsoleerde reviews uit het begin en het eind van een gebruiksperiode.

Dat je opvatting over het product in eerste instantie positief is geweest en later is gaan kantelen is namelijk veel informatiever dan een eenduidig positieve of negatieve review. De extra informatiewaarde zit hem in het moeten argumenteren van je verandering. Dit maakt het verhaal wat moeilijker te schrijven, maar hiermee raak je verwacht ik punten waar een positieve of negatieve gebruiker niet eens aan toe komt.

En als ik tenslotte voor andere lezers mag praten, de meeste lezers zullen het enorm waarderen als ze merken dat de review van bijvoorbeeld enkele jaren terug recente updates met nieuwe inzichten heeft gekregen. Die updates zijn een beetje liefdewerk, en dat realiseren lezers zich donders goed. Naar mijn inschatting overstijgt die waardering ruimschoots het besef dat je opvatting over het product is veranderd.

Dus misschien is je publiek voor je wijziging kleiner. De mensen die het lezen hijsen je wel op een schild.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)