Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een belasting vraag. Ik lees zoveel op internet over belasting en de regeltjes bij ondernemen, en daarbij tegenstrijdigheden, dat ik er helemaal niet meer wijs uit wordt.

Ik heb eigenlijk twee vraag situaties

1) Stel ik ga wekelijks of maandelijks bloggen voor een website van een bedrijf. Dat bedrijf van wie die website is gaat mij daar een vergoeding per blog voor betalen.
Kan ik kiezen tussen het opgeven bij 'Inkomsten bij overige werkzaamheden' ?
Of moet ik per se een bedrijf hiervoor oprichten via KVK? Als dit mijn enige freelance werkzaamheden zijn. Of moet ik een bedrijf oprichten als ik bij meerdere websites van bedrijven betaald kan bloggen?
Moet ik btw rekenen over het bedrag ik ga factureren?
Als een bedrijf mij verteld dat ze mij 50 euro per blog willen betalen, bedoelen ze dan normaal besproken 50 euro + 21% btw= 60,50 euro wat ik totaal factureer? Of bedoel ze dan meestal 50 euro inclusief de btw.

Nog een andere vraag hieromtrent: Valt bloggen onder vrijstelling van btw? obv dit artikel https://www.belastingdien...toonisten_en_journalisten

Of maakt dat uiteindelijk weinig uit?

2) Kan je meerdere type bedrijvigheden onder 1 btw nummer hebben? Bijvoorbeeld ik ben freelance loodgieter, waardoor ik mijn uren factureer aan de opdrachtgeven, btw over bereken. Daarnaast besluit ik een stel kerstbomen vanuit China te importeren in de winter. Kan dat dan onder hetzelfde btw nummer als mijn loodgieter diensten? Of moet ik dan een tweede btw nummer aanvragen?

Ik heb weleens iemand horen zeggen, dat het ligt aan hoe je jezelf omschrijft bij KVK. Als je zegt van mijn bedrijf is een internetbedrijf. Dan kunnen daar alle 'internetdiensten' onder vallen. Bijvoorbeeld als je blogt is dat internet. Maar als je daarnaast kunstkerstbomen (uit china import) verkoopt via internet, is dat dus ook internet. En kan je het dus onder hetzelfde btw nr registreren. Want je omschrijving bij de KVK verteld dat je werkzaamheden verricht op internet. Klopt dat?

Alvast dank voor jullie tijd, en hoop dat jullie de verschillende situaties begrijpen :) Zo niet, reageer ik zsm op vragen. Dank!
mvg
Vincent

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 21:33

Matszs

><>

Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:14:

1) Stel ik ga wekelijks of maandelijks bloggen voor een website van een bedrijf. Dat bedrijf van wie die website is gaat mij daar een vergoeding per blog voor betalen.
Kan ik kiezen tussen het opgeven bij 'Inkomsten bij overige werkzaamheden' ?
Of moet ik per se een bedrijf hiervoor oprichten via KVK? Als dit mijn enige freelance werkzaamheden zijn. Of moet ik een bedrijf oprichten als ik bij meerdere websites van bedrijven betaald kan bloggen?
Moet ik btw rekenen over het bedrag ik ga factureren?
Deze vraag is het makkelijk te beantwoorden met de ondernemers check van de belastingdienst: https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-09 17:02
Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:14:
Als een bedrijf mij verteld dat ze mij 50 euro per blog willen betalen, bedoelen ze dan normaal besproken 50 euro + 21% btw= 60,50 euro wat ik totaal factureer? Of bedoel ze dan meestal 50 euro inclusief de btw.
Dat hangt er van af, als particulier mag/kan jij geen BTW rekenen. Als B2B spreekt men meestal over bedragen exclusief BTW, aangezien BTW afgedragen/teruggevorderd kan worden.
2) Kan je meerdere type bedrijvigheden onder 1 btw nummer hebben? Bijvoorbeeld ik ben freelance loodgieter, waardoor ik mijn uren factureer aan de opdrachtgeven, btw over bereken. Daarnaast besluit ik een stel kerstbomen vanuit China te importeren in de winter. Kan dat dan onder hetzelfde btw nummer als mijn loodgieter diensten? Of moet ik dan een tweede btw nummer aanvragen?

Ik heb weleens iemand horen zeggen, dat het ligt aan hoe je jezelf omschrijft bij KVK. Als je zegt van mijn bedrijf is een internetbedrijf. Dan kunnen daar alle 'internetdiensten' onder vallen. Bijvoorbeeld als je blogt is dat internet. Maar als je daarnaast kunstkerstbomen (uit china import) verkoopt via internet, is dat dus ook internet. En kan je het dus onder hetzelfde btw nr registreren. Want je omschrijving bij de KVK verteld dat je werkzaamheden verricht op internet. Klopt dat?
Je hebt in principe 1 BTW nummer, je kan wel kiezen om bij de KVK meerdere bedrijfsnamen te hanteren. Dat is handig wanneer je blogs schrijf onder naam 1 en je kerstbomen verkoopt als naam 2. Verder moet je bij de KVK je activiteiten omschrijven gekoppeld aan categorieën. Maar je bent niet beperkt tot die categorieën, wanneer jij een keer een ander soort werk aanneem mag je dat in principe ook uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super dank voor antwoorden. Als je meerdere verschillende ondernemers activiteiten bij elkaar gooit onder 1 btw nummer. Dan wordt het dus een mix van inkomsten, maar daarbij ook een mix van kosten. Lijkt mij aan de ene kant verwarrend kwa administratie, andere kant financieel wel aantrekkelijk.

Is het (administratief) verstandig om Diensten en Leveren van goederen onder 1 btw nummer te doen? Laat ik het zo zeggen, wat is jullie ervaring daarmee? Want de belastingdienst bepaalt toch op basis van het totaalpakket of je wel of geen btw moet betalen rekenen? Dus als je alles bij elkaar hebt, dan is de kans 99% dat je wel btw moet rekenen, doordat je ook Goederen Levert. Maar misschien hoef je geen btw te berekenen op je Dienst (schrijven van blog)

En dat lijkt BTW vrij te zijn...: https://www.belastingdien...toonisten_en_journalisten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:38
Belaste activiteiten van schrijvers zijn:

schrijven van reclameteksten en zakelijke teksten, zoals copywriting of content voor internetsites, ook in redactionele vorm (advertorials of infomercials)
in opdracht geschreven informatieve teksten, zoals gebruiksaanwijzingen, folders en brochures, die worden geschreven en verspreid voor rekening en verantwoording van de opdrachtgever
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat je meerdere BTW nummers kunt aanvragen. Als je af en toe wat teksten schrijft en je wil jezelf inschrijven dan zal je, hoogst waarschijnlijk, een eenmanszaak beginnen. Je kan geen meerdere eenmanszaken hebben en hebt dus maar 1 BTW nummer.

Ik snap niet zo goed waarom meerdere activiteiten verwarrend zouden zijn :) Inkoop = inkoop en verkoop = verkoop.

Mocht je jezelf echt willen gaan inschrijven vraag dan eens om informatie bij de KVK.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een verlossend antwoord kwa btw vrije facturen voor bloggers/journalisten etc?

Is dat idd waar, of zit daar een addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:38:
Heeft iemand een verlossend antwoord kwa btw vrije facturen voor bloggers/journalisten etc?
Is dat idd waar, of zit daar een addertje onder het gras?
Als je je eigen link naar de belastingdienst website leest (en even gefilterd op de twee punten die tot je vraag horen):
De volgende activiteiten zijn vrij van btw:
- schrijven van publicaties voor gedrukte of digitale media met daarin uw eigen gedachtegoed

Belaste activiteiten van schrijvers zijn:
- schrijven van reclameteksten en zakelijke teksten, zoals copywriting of content voor internetsites, ook in redactionele vorm (advertorials of infomercials)
- in opdracht geschreven informatieve teksten, zoals gebruiksaanwijzingen, folders en brochures, die worden geschreven en verspreid voor rekening en verantwoording van de opdrachtgever
Dat is dus hoogst waarschijnlijk (afhankelijk van de content - maar aangezien dat het een 'opdracht' is die je vervult) allemaal belast met btw (als je een bedrijfsvorm hebt). Is het incidenteel (of beperkt kwa omvang en je doet ook ander werk) is het veel eenvoudiger om het als overige inkomsten op te geven. Je mag daar ook gewoon kosten aftrekken ( https://www.belastingdien...ht_freelancewerkzaamheden ) zoals een laptop die je dan puur 'zakelijk' gebruikt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 139% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:12 ]

Pagina: 1