Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Alle media bestanden op desktop veranderd naar .sfk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Toen ik deze ochtend mijn computer opstartte werd ik gegroet door een hele hoop files die opeens veranderd zijn naar .sfk bestanden. Alles wat ik nu op mijn bureablad heb staan/ erop zet dat een media bestand is ( .pfd .txt .jpg .mp4) voegt mijn computer automatisch .sfk aan toe. ( Screen shot toegevoegd )

Relevante software en hardware die ik gebruik
-
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niks gedaan, want ik wil niet mijn bestanden verpesten.

foto ( alles met pijltjes in de rechter bovenhoek heeft .sfk er achter staan. )

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:20
Heb je sony vegas creative geinstalleerd?

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
HKLM_ schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:58:
Heb je sony vegas creative geinstalleerd?
Ik heb alleen Vegas pro 15.0 geïnstalleerd

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:20
Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:09:
[...]

Ik heb alleen Vegas pro 15.0 geïnstalleerd
Heb je dat kort geleden gedaan? Als ik google op .sfk files dan kom ik bij sony vegas software uit. Zou daar je probleem zoeken.

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Heb je dat kort geleden gedaan? Als ik google op .sfk files dan kom ik bij sony vegas software uit. Zou daar je probleem zoeken.
[/quote]

Ik heb vegas nu al meer dan 8 maanden, ik zie nu trouwens ook dat alle files in %appdata% zijn veranderd naar .sfk en ik ben eigenlijk ten einde raad

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:52
is er een backup of syncronisatieprogramma actief?

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Kun je (na renamen) de files nog wel openen? Zo niet, wellicht ransomware welke een random 3 letter extensie heeft gegenereerd.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:46
sh4d0wman schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:35:
Kun je (na renamen) de files nog wel openen? Zo niet, wellicht ransomware welke een random 3 letter extensie heeft gegenereerd.
Dat klinkt inderdaad waarschijnlijker. Normaal gesproken, als je een programma installeert worden bestaande extensies geassocieerd met het programma. Een programma gaat niet uit zijn weg om bestanden te renamen naar iets wat het herkent..... (Sony vegas is blijkbaar een uitzondering, maar dan zou je de bestanden die gewijzigd zijn geopend moeten hebben met het programma) Maar Sony vegas heeft ook helemaal niets te maken met een .docx of een .exe bestand.... dus lijkt me onwaarschijnlijk dat sony vegas verantwoordelijk is.

Dus @Verwijderd misschien verstandig even je computer (en andere pc's, laptops etc die je op het netwerk hebt) even te scannen met een antivirus.....

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:15

DataGhost

iPL dev

Semi-offtopic voor de mensen die Vegas niet kennen: de .sfk-files van Vegas zijn een soort cache-bestanden en worden *naast* het bestand in kwestie gezet, dus een abc.mp3 geopend in vegas krijgt een abc.mp3.sfk erbij. Ze worden niet vervangen. En ook .docx en .exe wordt inderdaad niks mee gedaan door Vegas, die gaat puur over A/V bestanden.

Daarom denk ik zelf ook aan een soort ransomware.

[ Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 09-03-2019 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
vj_slof schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:06:
is er een backup of syncronisatieprogramma actief?
Nee deze is niet actief.

Verwijderd

Topicstarter
sh4d0wman schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:35:
Ik kan files nog wel openen behalve .mp4

Verwijderd

Topicstarter
Itrme schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:54:
[...]

Dat klinkt inderdaad waarschijnlijker. Normaal gesproken, als je een programma installeert worden bestaande extensies geassocieerd met het programma. Een programma gaat niet uit zijn weg om bestanden te renamen naar iets wat het herkent..... (Sony vegas is blijkbaar een uitzondering, maar dan zou je de bestanden die gewijzigd zijn geopend moeten hebben met het programma) Maar Sony vegas heeft ook helemaal niets te maken met een .docx of een .exe bestand.... dus lijkt me onwaarschijnlijk dat sony vegas verantwoordelijk is.

Dus @Verwijderd misschien verstandig even je computer (en andere pc's, laptops etc die je op het netwerk hebt) even te scannen met een antivirus.....
Dat zal inderdaad kunnen, enige aanraders voor software?

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:01:
[...]

Dat zal inderdaad kunnen, enige aanraders voor software?
Elke antivirus? Is een apart topic voor bij privacy en beveiliging. Zelf heb ik malwarebytes.
[Virusscanners] Discussietopic deel 4

Maar even serieus, als het ransomware is (of je dit vermoed) neem gelijk even maatregelen.
- Haal de pc uit het netwerk.
- Scan hem. (Als het ransomware is en er staan geen files van waarde op, doe een full format en installeer windows opnieuw)
- Scan andere pcs in het netwerk.
- controleer verwisselbare media
- Ga na waar het mis is gegaan. (Iets gedownload bijv? Of een USB van iemand geleend)

Overigens, als je op meerdere mensen wil reageren mag dit prima in 1 post. Meerdere keren achter elkaar posten wordt een beetje spammerig, er is ook een edit knop ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Itrme op 10-03-2019 15:55 ]

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Je kan b.v. de Kaspersky Rescue Disk 18 downloaden en daarmee je pc scannen. De nieuwste versie kan je altijd via de volgende link downloaden (is niet illegaal, staat gewoon op hun website):

https://rescuedisk.s.kasp...om/updatable/2018/krd.iso

Maak er vervolgens een bootable CD/DVD of USB-stick van. Hoe dat moet staat hier uitgelegd:

https://support.kaspersky.com/14226

Voor een bootable USB stick heb je ook Rufus nodig. De portable versie download je via deze link:

https://github.com/pbatar...nload/v3.4/rufus-3.4p.exe
Pagina: 1