Update: De aansluiting op het moederbord van de lenovo is slechts een single channel aansluiting, het installeren van een hogere resolutie dan standaard is dus niet mogelijk!
Beste Tweakers,
Ik heb een Lenovo Z580. Oud beestje met een 3e generatie i5 en een waardeloos scherm. Hij werkt echter nog uitstekend en verwacht ook niet dat hij binnenkort de geest gaat geven. Om deze reden ben ik hem aan alle kanten aan het modificeren en upgraden om de laptop echt tot zn naadje te kunnen gebruiken. Ook lekker duurzaam natuurlijk.
- De accu leeft nog maar een half uur. Daarvoor heb ik losse nieuwe lithium cellen gekocht, die ga ik vervangen met de oude.
- De processor is al vrij vlot, maar ik heb voor GIS toepassingen de snelst mogelijk processor gehaald die volgens specs ondersteunt wordt.
- HDD caddy om de cd lade te vervangen voor een tweede SSD.
- USB scherm voor multiscreen toepassingen.
- RAM is gemaximaliseerd tot een whopping 12GB.
- Lichte gpu overclock.
- full hd ips scherm om het waardeloze oude scherm te vervangen.
Die laatste stap is helaas waar het mis gaat. Mooi scherm gekocht en hij past prima. Echter krijg ik alleen maar een zwart scherm. Backlight werkt goed en gaat harder/zachter, scherm wordt herkend, maar dus geen beeld.
Volgens deze bron kan het liggen aan de kabel die connect met mijn moederbord. Gezien het scherm al binnen is wil ik toch wel even een andere kabel proberen.
Waarschijnlijk zit er nu een single channel kabel aan en heb ik een dual channel nodig. Echter overstijgt dit toch wel mijn kennisgebied en google skills en richt ik mij tot jullie voor hulp.
Herkent iemand de kabels uit deze twee webshops én weet die dan welk type aansluiting ik nodig heb voor mijn moederbord? Webshop 1 en webshop 2
Volgens die eerste bron heb je dus 2 typen. LVDS en EDP.
De code die ik kan vinden die hoort bij de originele kabel is FRU P/N 90200651.
De schermkant heeft een 40 pin connector.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke kabel ik nodig heb.
En voor degene die het interessant vinden:
Totale upgrade prijs:
Accu: €18
Intern scherm: €61
HDD caddy: €9
2e SSD: €90
i7 quadcore: €50
RAM: €15 ofzo. Had iets over.
Komt dan nog een nieuw kabel bij van zo'n €15.
Alles bij elkaar zo'n €258.
Zonder extern scherm dan. Hiermee heb ik echter wel een aardig GIS workstation zonder dat ik een nieuwe laptop heb hoeven kopen. Recycling jeej.
Een nieuwe moederbord kost tussen de 50 en 70 euro. Dus mocht die sterven dan is het nog steeds geen einde verhaal.
Een nieuwe vergelijkbare laptop kost zo'n €650 euro. Niet verkeerd dus!
Beste Tweakers,
Ik heb een Lenovo Z580. Oud beestje met een 3e generatie i5 en een waardeloos scherm. Hij werkt echter nog uitstekend en verwacht ook niet dat hij binnenkort de geest gaat geven. Om deze reden ben ik hem aan alle kanten aan het modificeren en upgraden om de laptop echt tot zn naadje te kunnen gebruiken. Ook lekker duurzaam natuurlijk.
- De accu leeft nog maar een half uur. Daarvoor heb ik losse nieuwe lithium cellen gekocht, die ga ik vervangen met de oude.
- De processor is al vrij vlot, maar ik heb voor GIS toepassingen de snelst mogelijk processor gehaald die volgens specs ondersteunt wordt.
- HDD caddy om de cd lade te vervangen voor een tweede SSD.
- USB scherm voor multiscreen toepassingen.
- RAM is gemaximaliseerd tot een whopping 12GB.
- Lichte gpu overclock.
- full hd ips scherm om het waardeloze oude scherm te vervangen.
Die laatste stap is helaas waar het mis gaat. Mooi scherm gekocht en hij past prima. Echter krijg ik alleen maar een zwart scherm. Backlight werkt goed en gaat harder/zachter, scherm wordt herkend, maar dus geen beeld.
Volgens deze bron kan het liggen aan de kabel die connect met mijn moederbord. Gezien het scherm al binnen is wil ik toch wel even een andere kabel proberen.
Waarschijnlijk zit er nu een single channel kabel aan en heb ik een dual channel nodig. Echter overstijgt dit toch wel mijn kennisgebied en google skills en richt ik mij tot jullie voor hulp.
Herkent iemand de kabels uit deze twee webshops én weet die dan welk type aansluiting ik nodig heb voor mijn moederbord? Webshop 1 en webshop 2
Volgens die eerste bron heb je dus 2 typen. LVDS en EDP.
De code die ik kan vinden die hoort bij de originele kabel is FRU P/N 90200651.
De schermkant heeft een 40 pin connector.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke kabel ik nodig heb.
En voor degene die het interessant vinden:
Totale upgrade prijs:
Accu: €18
Intern scherm: €61
HDD caddy: €9
2e SSD: €90
i7 quadcore: €50
RAM: €15 ofzo. Had iets over.
Komt dan nog een nieuw kabel bij van zo'n €15.
Alles bij elkaar zo'n €258.
Zonder extern scherm dan. Hiermee heb ik echter wel een aardig GIS workstation zonder dat ik een nieuwe laptop heb hoeven kopen. Recycling jeej.
Een nieuwe moederbord kost tussen de 50 en 70 euro. Dus mocht die sterven dan is het nog steeds geen einde verhaal.
Een nieuwe vergelijkbare laptop kost zo'n €650 euro. Niet verkeerd dus!
[ Voor 3% gewijzigd door Heilige Kaas op 14-03-2019 11:36 ]