Extra pand, Airfiber gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean043
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-01-2023
Beste Tweakers,

Binnenkort gaan wij een nieuw pand huren voor extra opslag en kantoor plekken. Aangezien dit op +/- 60 meter afstand van elkaar ligt zijn wij naar opties aan het kijken om een verbinding tussen de 2 panden te krijgen.

Zelf zaten wij te denken aan een VPN Tunnel, maar een extern bedrijf kwam met het advies om naar de optie te kijken om een Airfiber van Ubiquiti te plaatsen. (https://www.ui.com/airfiber/airfiber24/)

Na wat extensieve research gedaan en dit bij mijn manager de bevindingen heb gedaan lijkt hem dit een zeer goede oplossing, ikzelf twijfel nog een beetje. Vooral om het feit omdat wij zelf op een bedrijventerrein liggen, en redelijk kort bij een industriegebied +/- 4 KM. Ik weet niet of dit eventueel problemen geeft met de verbinding. Aangezien wij eerder onze telefonie hebben moeten veranderen omdat apparatuur van het industriegebied interferentie veroorzaakte.

Over de verbinding zullen ongeveer 10 users werken in het nieuwe pand, 5 hiervan werken over een remote connectie naar een terminal server. Dit zal ook nog gaan groeien in de toekomst. Aangezien er verbinding van Airfiber zijn van 450Mbits tot 1.4Gbits weet ik wel vrij zeker dat dit meer dan genoeg is.

Heeft iemand ervaring met de Airfibers van Ubiquiti? Of heeft iemand een idee welke "solution" capabel is voor ons?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Voor hoe lang zullen jullie beide panden huren? Als dat een langetermijn-iets is, zou ik kijken of je niet gewoon wat fibre kan (laten) trekken tussen beide gebouwen. Als je een direct line of sight hebt zal Airfiber ook wel werken, maar draadloos is in mijn beleving altijd net een tikkie onbetrouwbaarder dan bekabeld (maar wellicht wel een goede backup?).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Airfiber is echt way overkill als je het mij vraag voor 60 meter.

Airfiber is mooi voor honderden meters of kilometers, maar zo'n kort stukje?

Airmax al eens bekeken?

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 08-03-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
Zoals gezegd is airfiber overkill voor die afstanden.

Als je het wireless wilt doen zou ik een Mikrotik Wireless Wire setje nemen (60Ghz)

https://mikrotik.com/product/wireless_wire

Eventueel 2 setjes, zover mogelijk uit elkaar, dan kun je ook nog wat redundancy bouwen.

Dingen als airfiber zijn leuk voor lange afstanden, maar voor zo'n linkje veel te lomp/overdreven. Een wireless wire knup je zo aan de muur, zo'n airfiber moet je goed monteren en heeft (bv) veel hogere windbelasting.

Als de terreinen tegen elkaar liggen dan zou ik gewoon glasvezel ertussen leggen. Dat is de betrouwbaarste oplossing.

Voor wireless geld wel dat je een line-of-sight moet hebben..

[ Voor 26% gewijzigd door DJSmiley op 08-03-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean043
Freeaqingme schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:25:
Voor hoe lang zullen jullie beide panden huren? Als dat een langetermijn-iets is, zou ik kijken of je niet gewoon wat fibre kan (laten) trekken tussen beide gebouwen. Als je een direct line of sight hebt zal Airfiber ook wel werken, maar draadloos is in mijn beleving altijd net een tikkie onbetrouwbaarder dan bekabeld (maar wellicht wel een goede backup?).
Helaas is bekabeld geen optie, aangezien de verhuurder van het pand er niet mee akkoord is aangezien wij het maar voor 2 jaar huren (met eventuele uitloop, gebaseerd op bedrijfsgroei)
DJSmiley schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:39:
Zoals gezegd is airfiber overkill voor die afstanden.

Als je het wireless wilt doen zou ik een Mikrotik Wireless Wire setje nemen (60Ghz)

https://mikrotik.com/product/wireless_wire

Eventueel 2 setjes, zover mogelijk uit elkaar, dan kun je ook nog wat redundancy bouwen.

Voor wireless geld wel dat je een line-of-sight moet hebben..
Bedankt voor de tip, ik zal het eens onderzoeken. Line-of-sight is geen issue, er staan geen (grote) obstakels in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb goede ervaringen met die Mikrotik setjes. Daar joegen we wel een paar honderd mbit overheen. Prima voor een Terminal Server.

Wat doen de andere 5 medewerkers op die locatie? Werk dat niet achter de computer plaats vindt of werken ze met Sony Vegas Vegas Pro? :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:13

Poenzkie

Just being Hendrick

Ik heb afgelopen januari een vergelijkbare situatie opgelost met 2 x een Ubiquiti Nanobeam AC2: https://www.ui.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/

Ik jaag hier 600+Mbps overheen. En de setup is vrij makkelijk.

Hier zitten 4 klaslokalen op met 30+ iPad's en 10 computers. Nog geen traagheid gemerkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kgMGhw4/2019-03-08-14-24-18.png

[ Voor 28% gewijzigd door Poenzkie op 08-03-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean043
Glashelder schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:56:
Ik heb goede ervaringen met die Mikrotik setjes. Daar joegen we wel een paar honderd mbit overheen. Prima voor een Terminal Server.

Wat doen de andere 5 medewerkers op die locatie? Werk dat niet achter de computer plaats vindt of werken ze met Sony Vegas Vegas Pro? :p
De andere 5 medewerkers verzorgen het magazijn en assemblage. Er zullen in totaal 5 Thin clients zijn die een remote connectie maken naar TS en 2 werkstations waar administratieve werkzaamheden op zullen plaatsvinden.
Poenzkie schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:22:
Ik heb afgelopen januari een vergelijkbare situatie opgelost met 2 x een Ubiquiti Nanobeam AC2: https://www.ui.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/

Ik jaag hier 600+Mbps overheen. En de setup is vrij makkelijk.

Hier zitten 4 klaslokalen op met 30+ iPad's en 10 computers. Nog geen traagheid gemerkt.
Beide bedankt voor de tips, zelf ben ik meer fan van Ubiquiti. De Airmax had ik nog nooit eerder gezien maar dit lijkt mij inderdaad een uitstekende oplossing. Ik zal het eens met mijn manager doornemen. Al met al hoop ik de laatste week van maart mogen te beginnen met het project. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
60 meter..... een nanostation m5 linkset voldoet hiervoor prima, kost je ongeveer (max) €200

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 19:51

Felyrion

goodgoan!

Ik heb hier ook voor een bedrijf (in afwachting van een darkfiber) tijdelijk een verbinding gemaakt op basis van airmax schoteltjes van Ubiquity over een meter of 200. Uiteindelijk heeft het bijna een half jaar gedraaid ivm allerlei vertragingen. Ik ben ontzettend tevreden over de stabiliteit van de verbinding. Het heeft er niet één keer uitgelegen.
Hier hebben een man of 30 prima over gewerkt (onderdeel van domein, dus fileserver/applicatieserver aan de andere kant van de verbinding). Geen enkele klacht.
Stabiel rond de 400/500 mbit

We gaan het dan ook in stand houden als fallback mocht een darkfiber ooit eens defect raken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nanobeam ac2 is inderdaad perfect setje.
pricewatch: Ubiquiti NanoBeam 5AC Gen2 (19dBi)

Die gigabit setjes van mikrotik zijn ook mooi maar 60ghz is tegelijk een stuk gevoeliger (regen bv) en qua snelheid overkill.
Nanostation m5 was leuk setje (vroeger) maar nu te oud/traag. Zou ik eerder voor de nieuwe standaard gaan (nanobeam of nanostation ac) aangezien de prijs ook hetzelfde is.

Airfiber idd zwaar overkill (wel vet :p)

Dit artikel bespreekt ze allemaal en geeft advies mbt beste keus voor (ubiquiti) wireless bridge
https://help.ubnt.com/hc/...ich-product-should-I-use-

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 08-03-2019 15:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
wij gebruiken deze veel voor verbindingen tbv camera,s
voor al voor industrie gebieden
werken perfect kosten niet veel

pricewatch: Ubiquiti IsoStation AC (IS-5AC)
Pagina: 1