Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10 21:22
Ik heb Home Assistant op een Raspberry draaien.
Binnenkort krijg ik een slimme meter en de gegevens daarvan wil ik gebruiken op Home Assistant.

Mijn Raspberry bevindt zich echter niet in de meterkast, dit o.a. in verband met het bereik van de RFLink
Mijn router (Netgear R7000) bevindt zich wel in de meterkast en ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om
zo'n slimme-meter kabel te verbinden met de router en daarnaar te verwijzen in Home Assistant.

Ofwel wat zou het adres dan zijn als het adres van mijn router 10.0.0.1 is ?

Alle reacties

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

Eagle Creek

Breathing security

Hi,

Wat ik even mis in je verhaal waarom je een IP-adres van een USB-poort wilt hebben Wat zit er op USB?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42
Eagle Creek schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:30:
Hi,

Wat ik even mis in je verhaal waarom je een IP-adres van een USB-poort wilt hebben Wat zit er op USB?
Uh
Nieuwsgier schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:26:
[...] ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om
zo'n slimme-meter kabel te verbinden met de router en daarnaar te verwijzen in Home Assistant.
[...]
dus usb van router gebruiken als remote USB verbinding.

Standaard zijn dergelijke USB poorten voor printers en/of USB storage. Zo out of the box gaat remote USB niet werken.

Wellicht een fancy variant van ddwrt, openwrt of tomato het ondersteunt.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

Eagle Creek

Breathing security

Ik zou ervan uit gaan dat de slimme meter op UTP wordt aangesloten, vandaar mijn vraag. Indien inderdaad remote serieel/usb denk ik niet dat de gemiddelde router hiermee om kan gaan. Ik verwacht hier sowieso geen IP-adres bij want serieel heeft geen IP-adres nodig om te communiceren.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• SniperGuy
  • Laatst online: 18:42
Eagle Creek schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:39:
Ik zou ervan uit gaan dat de slimme meter op UTP wordt aangesloten, vandaar mijn vraag. Indien inderdaad remote serieel/usb denk ik niet dat de gemiddelde router hiermee om kan gaan. Ik verwacht hier sowieso geen IP-adres bij want serieel heeft geen IP-adres nodig om te communiceren.
Nee slimme meter werkt op P1 poort (op de meter) die geinverteerde seriele data genereert.
Met een speciale USB kabel kan je die data op een pc, rapsberry oid uitlezen.

• Nieuwsgier
Ik ga inderdaad uit van zo'n speciale USB kabel.
Op basis van deze info van Home Assistant hoopte ik dat je een router kon beschouwen als host. Ik zal dus iets anders moeten bedenken.

To expose the USB/serial interface over TCP on a different host (Linux) the following command can be used:

$ socat /dev/ttyACM0,b57600 TCP-LISTEN:1234,reuseaddr

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11 12:46
Wellicht een ESP8266 gebruiken? Dus P1 naar serial en dan via WiFi oplaten pakken door HA?

Althans dit was mijn idee toen er nog twijfels waren om de RPi te verplaatsen naar de meterkast, uiteindelijk toch gedaan.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39
Ik heb zelf een youless gehaald om op m'n slimme meter aan te sluiten, die sluit je met P1 kabel aan op de slimme meter en met UTP-kabel op je netwerk. Dat lees ik dan met een scriptje uit op de pi waar HA ook draait.

• Nieuwsgier
Vloris schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:23:
Ik heb zelf een youless gehaald om op m'n slimme meter aan te sluiten, die sluit je met P1 kabel aan op de slimme meter en met UTP-kabel op je netwerk. Dat lees ik dan met een scriptje uit op de pi waar HA ook draait.
Hoop op een goedkopere oplossing...moet wel leuk blijven

• Nieuwsgier
chriistiix schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:44:
Wellicht een ESP8266 gebruiken? Dus P1 naar serial en dan via WiFi oplaten pakken door HA?

Althans dit was mijn idee toen er nog twijfels waren om de RPi te verplaatsen naar de meterkast, uiteindelijk toch gedaan.
Ga ik onderzoeken, ben niet technisch onderlegd. Eerst maar een googlen hoe zoiets moet.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het makkelijkste is denk ik een tweede rapnerryy pi in de meterkast aan te sluiten, daar de gegeven in een database opslaan en dat weer uitlezen met je andere pi...

Everything is better with Bluetooth

• Thijsmans
  • Laatst online: 23:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb een P1->USB-kabel op een Pi Zero W aangesloten. Kost een paar euro voor de kabel, en tien euro voor de Zero.

Op de Zero installeer je "ser2net", en in Home Assistant maak je een DSMR-sensor aan met de gegevens van de Zero. Kleine kosten, veel plezier :)

/update:
jeanj schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:59:
Het makkelijkste is denk ik een tweede rapnerryy pi in de meterkast aan te sluiten, daar de gegeven in een database opslaan en dat weer uitlezen met je andere pi...
Dat hoeft dus niet: ser2net mirrort een seriele poort real time naar een netwerk-poort.

[ Voor 36% gewijzigd door Thijsmans op 09-03-2019 15:53 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Nieuwsgier
@Thijsmans. Dank. ik denk dat ik voor deze oplossing ga.
Met een paar euro voor de kabel bedoel je denk ik rond de 17 euro ? Of zijn er goedkopere alternatieven ?

Prijzen lopen nogal uiteen ...van 5 euro bij de alieexpress tot rond 20 euro bij Robbshop.
Is die bij de chinees dan dezelfde ?

• Thijsmans
  • Laatst online: 23:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nieuwsgier schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:21:
@Thijsmans. Dank. ik denk dat ik voor deze oplossing ga.
Met een paar euro voor de kabel bedoel je denk ik rond de 17 euro ? Of zijn er goedkopere alternatieven ?

Prijzen lopen nogal uiteen ...van 5 euro bij de alieexpress tot rond 20 euro bij Robbshop.
Is die bij de chinees dan dezelfde ?
Mijn Ali kabel werkt prima! Qua onderdelen lijkt een prijs van meer dan een paar euro mij ook niet te verantwoorden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1