Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brambo111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:52
Sinds het begin van dit jaar is het bedrijf van mijn werkgever gefuseerd met twee andere bedrijven. Voor de fusie was er wekelijks een borrel op vrijdag vanaf 17:00. Echter werd er niet moeilijk over gedaan als er rond 16:00 al een biertje werd gepakt. Na de fusie zijn de regels veranderd en nu begint de borrel om 16:30 mits je 8 uur gewerkt hebt. Zo niet, dan begint de borrel voor jou zodra je 8 uur gewerkt hebt.

Bij mijn vorige werkgever begon de borrel om 16:00. Je kon daar zelf kiezen of je ging borrelen of doorwerkte zolang je maar 8 uur aanwezig was. Je kon dus om 8:00 beginnen en om 16:00 naar huis gaan of om 9:00 beginnen en zelf kiezen of het laatste uur van je werkdag uit borrelen of werk bestond.

Ik merk dat er meer mensen blijven hangen als er tijdens de baas zijn tijd al begonnen mag worden met borrelen en vind het jammer dat er weinig mensen blijven als het volledig in eigen tijd is. Ik ben benieuwd hoe het bij jullie is geregeld.

Zowel mijn vorige werkgever als mijn huidige werkgever zijn softwarebedrijven met ongeveer 50 personeelsleden.

Brambo111

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
brambo111 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:34:
Sinds het begin van dit jaar is het bedrijf van mijn werkgever gefuseerd met twee andere bedrijven. Voor de fusie was er wekelijks een borrel op vrijdag vanaf 17:00. Echter werd er niet moeilijk over gedaan als er rond 16:00 al een biertje werd gepakt. Na de fusie zijn de regels veranderd en nu begint de borrel om 16:30 mits je 8 uur gewerkt hebt. Zo niet, dan begint de borrel voor jou zodra je 8 uur gewerkt hebt.
Oftewel iedereen taait af. Zou ik ook doen als 't bedrijf zo kinderachtig doet.
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie is geregeld.
Mijn ervaring tot nu toe is eigenlijk altijd dat het een stukje in de baas z'n tijd is. Je bent sowieso niet erg productief zo voor 't eind van 't weekend en een beetje borrelen is goed voor de teamspirit. De nieuwe regels slaan de plank wat mij betreft volledig mis.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 20:15

Whuzz

Dodgeball!

Begint hier om 16:30 uur, ongeacht je starttijd. Start je dus om 9:00 dan kun je in de baas z'n tijd borrelen. Start je om 8:00 uur, dan borrel je in je eigen tijd.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07
Na de fusie zijn de regels veranderd en nu begint de borrel om 16:30 mits je 8 uur gewerkt hebt. Zo niet, dan begint de borrel voor jou zodra je 8 uur gewerkt hebt.
Wat een gemierenneuk!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:22
Dus jullie hebben officieel beleid m.b.t. de vrijdagmiddagborrel? Zeker bij zo'n redelijk klein bedrijf vind ik dat wel apart. Bij ons hangt het er een beetje van af, de ene week starten we om 16:00 uur, de andere week om 16:30, soms ook om 15:00 uur. Hangt een beetje ervan af hoe iedereen in zijn werkzaamheden zit. We slaan hem ook wel eens over als het druk is.

Maar mijn baas heeft hier in ieder geval geen beleid over. Als het werk gewoon op tijd af is maakt het hem niet uit of we om 15:00, 16:00 of 17:00 uur aan de borrel beginnen en zo hoort het IMHO ook.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-05 18:35
Zijn er nog bedrijven waar zo strikt op die 8 uur wordt gemonitord? Wij hebben geen vrijdagmiddagborrel, maar ik begin vrijdag vaak tussen 9-9.30 (zoals elke dag) en op vrijdag ben ik vaak rond 16 wel weg, tenzij druk, meeting, etc.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05 17:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Vrijdagmiddagborrel? Geregeld? Hier niks van dat alles... de mensen die er nog zijn op vrijdagmiddag werken gewoon tot het werk af is en de rest is al eerder naar huis gegaan omdat ze hun uren hebben gemaakt...

Ik mis een beetje je vraag of punt. Ik proef een ontevredenheid over het feit dat je niet meer in de baas z'n tijd mag borrelen maar bedenk je wel dat je contractueel nergens recht op hebt... als jij mag borrelen in zijn/haar tijd is dat een gunst, geen recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
Elke vrijdag vind ik wel erg vaak. Toen ik nog werkte (bij de overheid) was het elke laatste vrijdag van de maand.
Het begon om 15.00 uur omdat met de variabele werktijd veel mensen al om 16.00 u de 8 uur hadden gewerkt. En ja, veel mensen bleven ook niet langer dan de normale werktijd.
Je vertelt niet wie de drank betaalt, maar in mijn geval werd het door het personeel betaald en tussen de middag in eigen tijd bij een naburige makro gekocht.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Laatst online: 29-05 17:51

Aganim

I have a cunning plan..

Bij ons is het ook rond 16:00, ongeacht hoe laat je begint. Later borrelen gebeurt weleens, maar dat zijn individuele keuzes. Soms moet er gewoon iets af of is er een storing. Maar in principe gaan iedere vrijdagmiddag om 16:00 de bitterballen in de airfryer en het bier open. :Y)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 13:08
Arme jullie :P
Wij hebben minimum loon en goedkope thee of instantkoffie. Top team, goed volk, vrijdag zo snel mogelijk naar huis, als onze 8 uren er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 13:15
Bij ons begint het tussen 3-4 hangt van de bitterballen af :) Maar hangt er ook vanaf hoe druk of rustig het is

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
mercapto schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:54:
Arme jullie :P
Wij hebben minimum loon en goedkope thee of instantkoffie.
Dat doe je jezelf aan he?
JukeboxBill schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:51:
Elke vrijdag vind ik wel erg vaak. Toen ik nog werkte (bij de overheid) was het elke laatste vrijdag van de maand.
Het begon om 15.00 uur omdat met de variabele werktijd veel mensen al om 16.00 u de 8 uur hadden gewerkt. En ja, veel mensen bleven ook niet langer dan de normale werktijd.
Je vertelt niet wie de drank betaalt, maar in mijn geval werd het door het personeel betaald en tussen de middag in eigen tijd bij een naburige makro gekocht.
De overheid klaagt ondertussen wel steen en been dat het zo moeilijk is om goeie mensen te vinden. Ze betalen slecht en er kan geen blokje kaas en een glaasje cola af. Geen wonder dus.

Dat samen zijn heeft nut voor een bedrijf: een van de grootste obstakels binnen bedrijven is communicatie en je communiceert nu eenmaal makkelijker als je mensen goed kent. Het is dus niet puur een perk; het levert de werkgever ook wat op. Je eigen zooi moeten betalen is nogal sneu en goedkoop, dus dan is het logisch dat niemand komt. Als je goeie mensen wil, moet je ook een goeie werkgever zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door Hydra op 08-03-2019 12:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53
Zowel mijn vorige werkgever als mijn huidige werkgever zijn softwarebedrijven met ongeveer 50 personeelsleden.
Het is heel simpel. De oude werkgever besefte dat werknemers hebben meer is dan ze uren laten draaien tegen een salaris, zag meerwaarde in een borrel en facilliteerde dat daarom een beetje. De nieuwe werkgever moet er niets van hebben.

Dat ga je waarschijnlijk op nog wel meer vlakken merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111
VidaR-9 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:42:
Zijn er nog bedrijven waar zo strikt op die 8 uur wordt gemonitord? Wij hebben geen vrijdagmiddagborrel, maar ik begin vrijdag vaak tussen 9-9.30 (zoals elke dag) en op vrijdag ben ik vaak rond 16 wel weg, tenzij druk, meeting, etc.
Er wordt van ons verwacht dat we 8 uur per dag schrijven. Dit hoeft niet perse op projecten te zijn maar dat mag ook intern zijn. Het is dus wel mogelijk om op "intern overleg" te schrijven al gaat dat ook wel opvallen als er op borreldagen steeds een half uur "overleg" is.
JukeboxBill schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:51:
Goed punt. De drank wordt door de werkgever betaald.

[ Voor 33% gewijzigd door brambo111 op 08-03-2019 12:10 ]

Brambo111

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 29-05 12:33

mrsar

waar een sar is,is een wodka

wat is een vrijdagmiddagborrel?

:P

hier is het in ieder geval niet zoals je merkt ;)

[ Voor 50% gewijzigd door mrsar op 08-03-2019 12:12 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hydra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:03:
[knip]

De overheid klaagt ondertussen wel steen en been dat het zo moeilijk is om goeie mensen te vinden. Ze betalen slecht en er kan geen blokje kaas en een glaasje cola af. Geen wonder dus.

[knip]
Dat is echt onzin. De overheid betaalt prima (is namelijk allemaal volgens CAO) en er kan heus wel eens een "blokje kaas en glaasje cola" van af. Maar je hebt wel te maken met gemeenschapsgeld dus het moet geen overdaad worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:03:
[...]

Dat doe je jezelf aan he?
Als de arbeidsmarkt zo simpel was waren we allemaal CEO bij een systeembank. :')

Ik vind het allemaal wat pietluttig overigens. Bij mijn werkgever is er een borrel op donderdag die om 16:30 begint. Ik werk bij een groot bedrijf dus daar is een bar die bediend wordt door een kantine-dame. Als je te vroeg bent moet je wachten. Maar je mag ook om 16:29 binnen komen en meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
@Hydra
Toen ik er nog werkte is er een lange periode geweest dat de overheid veel beter betaalde dan het bedrijfsleven.
Dat het personeel zelf betaalde voor de drank is ook een kwestie van geven en nemen. Organisatorisch was het ook erg moeilijk om het bedrijf te laten betalen. Dit was een veel eenvoudiger oplossing.

[ Voor 35% gewijzigd door JukeboxBill op 08-03-2019 12:17 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
CurtPoindexter schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:13:
Als de arbeidsmarkt zo simpel was waren we allemaal CEO bij een systeembank. :')
Het ging om minimumloon he. Als je niet zelf voor 'meer' dan dat zorgt, prima, maar da's je eigen keuze. Afgeven op anderen die er wel wat van gemaakt hebben is nogal sneu.
Icephase schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:12:
Dat is echt onzin. De overheid betaalt prima
Ik zit in de software development en developer salarissen liggen op ongeveer 50% van de markt. Die CAO's werken daar tegen, niet voor, de werknemer.

[ Voor 37% gewijzigd door Hydra op 08-03-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hydra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:14:
[...]

Ik zit in de software development en developer salarissen liggen op ongeveer 50% van de markt. Die CAO's werken daar tegen, niet voor, de werknemer.
Tja als jij denk dat je (veel) meer waard bent dan een collega met dezelfde salarisschaal... dan ben je bij de overheid inderdaad aan het verkeerde adres. Gelukkig denkt niet iedereen zo. Maar dit wordt al weer aardig off-topic, het ging om vrijdagmiddagborrels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Bij een oudwerkgever van mij waren er ook geen regels, maar het viel wel op dat er mensen waren die normaal om 8-8:30 begonnen op vrijdag opeens om 10-10:30 binnen kwamen.
Eenmaal in de maand was er op dinsdag een info-avond waarbij diezelfde mensen ook opeens heel laat binnen kwamen. Denk dat je dat altijd wel houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

Ik moet mijn uren boeken op projecten. Vrijdag middag borrel uren kan ik niet boeken, ook niet op algemene posten en dus eigen tijd. Er zijn wel drankjes voorzien.

Officiële bedrijfsborrels (toen ik hier 7 jaar geleden begin 1x per maand, inmiddels afgenomen tot 4x per jaar) kan ik wel boeken en dus de baas zijn tijd.

Ik moet dus gemiddeld 8 uur per dag boeken en dat wordt alleen op het einde van een jaar bekeken en dan (bij plus) afgeroomd of (bij min) verrekend met vakantie-uren. Dus ik kan rustig om 9:00 binnenkakken en al om 16:30 aan het bier zitten maar dat uurtje moet ik dan elders inhalen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-05 17:19

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Bij mijn eerste werkgever werd er rond 16.00 begonnen aan de borrel. het merendeel van de collega's kwam dan wel even langs. Dit varieerde tussen de 5 minuten en blijven hangen tot middernacht.

Daar werd niet echt naar de uren gekeken maar begon eigenlijk iedereen die geen externe afspraken had tussen 8u00 en 8u30

Bij mijn vorige werkgever was er niets. Nadat ze hadden doorgedrukt dat iedereen op vrijdagmiddag een ADV uur opnam probeerden ze nog wel wat te organiseren maar daar had niemand interesse in.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
*knip wederom offtopic doordraven over stokpaardjes*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2019 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Hier begint elke vrijdagmiddag de borrel om een uur of 5.

Alles wordt geregeld door de werkgever. verschillende soorten fris, bier, wijn, sterke drank (wat ieder wil)
wordt gewoon netjes door de supermarkt gebracht allemaal.

Niks geen gezeur.. gewoon lekker samen wat eten en drinken, en dan gaan we soms met een groep gezellig de stad in! Ook de CEO, COO, CFO, CTO gaan af en toe mee.

Ik werk bij een bedrijf van ongeveer 100/120 man personeel

[ Voor 11% gewijzigd door Knee-Buckler op 08-03-2019 12:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:06
Bedrijven kunnen apart zijn als het op borrels aankomt. Ik moest ooit consumptiemuntjes kopen om wat te kunnen drinken bij de bedrijfsborrel :F

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Frash schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:27:
Bedrijven kunnen apart zijn als het op borrels aankomt. Ik moest ooit consumptiemuntjes kopen om wat te kunnen drinken bij de bedrijfsborrel :F
Ben een keer uitgenodigd voor een etentje, vertelden ze ons pas toen de rekening kwam dat we 't zelf moesten betalen. Lekker dan :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:06
Hydra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:29:
[...]

Ben een keer uitgenodigd voor een etentje, vertelden ze ons pas toen de rekening kwam dat we 't zelf moesten betalen. Lekker dan :D
Dat is typisch zo'n moment dat je twijfelt of iemand serieus is of een grap maakt :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 18:14

Barrycade

Through the...

Ik moest even kijken of dit niet een HK topic was.

Maar blijkbaar is dit -gezien de vele serieuze reacties- een echt punt van zorg.

Maar als je hier wilt borrelen kan je met een aantal collega's zelf de bar buiten opzoeken op het moment dat je denkt dat het beste is. Wij hebben hier geen prikklok of een tijdschrijf system.
Dat heb ik liever dan semi verplicht gezellig doen op vrijdagmiddag waar krampachtig wordt gedaan of je wel voldoende aanwezig bent geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:48:
Vrijdagmiddagborrel? Geregeld? Hier niks van dat alles... de mensen die er nog zijn op vrijdagmiddag werken gewoon tot het werk af is en de rest is al eerder naar huis gegaan omdat ze hun uren hebben gemaakt...

Ik mis een beetje je vraag of punt. Ik proef een ontevredenheid over het feit dat je niet meer in de baas z'n tijd mag borrelen maar bedenk je wel dat je contractueel nergens recht op hebt... als jij mag borrelen in zijn/haar tijd is dat een gunst, geen recht.
Wat ik wel moet opmerken, is dat een vrijmibo lang niet altijd volledig vrije tijd is. Vaak wordt er (bij ons iig) ook nog gesproken over bedrijfszaken die buiten de normale overleggen vallen. Het gebruik van bepaalde tooling, ambities voor producten en functies, lastige vraagstukken waar je niet uit komt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-05 22:37
Hier wordt rond 15:00 de frisdrank automaat geopend voor een gratis blikje fris (normaal kan je deze kopen, koffie, thee e.d. zijn natuurlijk wel gewoon gratis).

Dan vanaf 16:00 tot ... (geen idee ben nooit de laatste die weg gaat) is er een vrijdagmiddagborrel met bier, frisdrank, snacks (verzorgd door het catering bedrijf wat ook de lunch doet), tafelvoelbal, flipperen, darten, poker of gewoon met elkaar praten.

Als je gaat word er wel verwacht dat je je uren gedraaid heb (of in ieder geval genoeg uren in de week of maand), maar dat vind ik eigenlijk best logisch. Je krijgt anders collega's die op vrijdag om 9:30 beginnen en om 16:00 naar de vrijmibo gaan en zo structureel minder werken.

Naar mijn idee is dit zo prima geregeld.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo111

Mijn vraag was/is hoe de borrel bij andere bedrijven is geregeld om een gepaster voorstel aan mijn werkgever te kunnen doen om de borrel populairder te maken. Mijn werkervaring is beperkt en ik wil doormiddel van dit topic pijlen wat wel en niet raar is om te vragen. Ik besef dat het een gunst is vanuit de werkgever maar ik denk ook dat er voor de werkgever voordelen aan zitten. Zo vindt er kruisbesuiving plaats doordat collega's die normaal niet met elkaar werken toch praten over wat er in het bedrijf speelt en wordt er over technieken gediscuseerd.

Het is zeker niet mijn bedoeling om een klaagtopic te maken over mijn werkgever. Ik besef dat ik het in de IT erg goed heb en een borrel op kosten van de baas zeker niet overal gewoon is.

Brambo111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:14

PromWarMachine

Forsaken Archer

Bij ons (softwarebureau, sommige gedetacheerd, sommige niet) is er geen officiele VrijMiBo.
Wel een extra (dagelijkse) doorbetaalde pauze van 15m om 10:00, waarin er aan tafelvoetbal gedaan wordt.

Bij mijn klant is het om 16:30 VrijMiBo, ongeacht begintijd.
Omdat ik daar gedetacheerd zit, stopt mijn werktijd zodra ik stop met werken, maar intern personeel krijgt gewoon zijn 8 uur betaald.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Knee-Buckler schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:24:
Hier begint elke vrijdagmiddag de borrel om een uur of 5.

Alles wordt geregeld door de werkgever. verschillende soorten fris, bier, wijn, sterke drank (wat ieder wil)
wordt gewoon netjes door de supermarkt gebracht allemaal.

Niks geen gezeur.. gewoon lekker samen wat eten en drinken, en dan gaan we soms met een groep gezellig de stad in! Ook de CEO, COO, CFO, CTO gaan af en toe mee.

Ik werk bij een bedrijf van ongeveer 100/120 man personeel
Soms zijn het net mensen he... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@brambo111 Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt wat een vrijmibo had. Maar het is toch logisch dat jij de uren maakt waarvoor je wordt betaald? Het komt dus misschien wat 'bot' over dat er gezegd wordt dat je pas 'welkom bent' als je je (8) uren gemaakt hebt, de gedachte is erg logisch. Besef wel dat de consumpties ook al betaald wordt door de werkgever. Maar als jij op donderdag 9 uur werkt en op vrijdag 7 lijkt het mij prima om aan te schuiven op de borrel ook al heb je op die dag nog geen 8 uur gemaakt.
Liefde moet daarin van twee kanten komen.

Overigens is het ook wel bijzonder dat iedereen naar huis gaat op het moment dat die borrel in eigen tijd plaats zou vinden, dan is werk ook wel echt een verplicht nummertje/ sleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

Qwerty-273

Meukposter

Vrijdagmiddag is gewoon niet handig - omdat als je langer blijft zitten (eigen keuze natuurlijk) al een deel van je weekend tijd er in gaat zitten. Bij een werkgever onder de rivieren (waar men een eigen bar in het pand had) was het altijd een donderdagmiddag/avond borrel. Juist om voornamelijk de sales mensen (die vaak verder van het kantoor woonden vanwege hun regio's waar ze de sales voor deden) te gemoed te komen. Dus donderdagmiddag/avond borrelen, en dan op vrijdag gewoon standaard werken en op tijd naar huis om het weekend te starten. Dan neem je als werkgever namelijk niet een deel van de privé tijd van het weekend van het gezin (of te wel, heb je meer kans dat de collega's komen bij de borrel).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 13:09
Tehh schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:45:
@brambo111 Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt wat een vrijmibo had. Maar het is toch logisch dat jij de uren maakt waarvoor je wordt betaald? Het komt dus misschien wat 'bot' over dat er gezegd wordt dat je pas 'welkom bent' als je je (8) uren gemaakt hebt, de gedachte is erg logisch. Besef wel dat de consumpties ook al betaald wordt door de werkgever. Maar als jij op donderdag 9 uur werkt en op vrijdag 7 lijkt het mij prima om aan te schuiven op de borrel ook al heb je op die dag nog geen 8 uur gemaakt.
Liefde moet daarin van twee kanten komen.

Overigens is het ook wel bijzonder dat iedereen naar huis gaat op het moment dat die borrel in eigen tijd plaats zou vinden, dan is werk ook wel echt een verplicht nummertje/ sleur.
sociale interactie met je collega's kan ook een heleboel bevorderen (werksfeer/collegas van andere afdelingen kennen enz). Hoeft dus aan het einde van de streep niet perse geld te kosten, maar het is inderdaad wel een gunst van de werkgever.

@hieboven: voor mij was de vrijmibo vaka juist een sociaal gebeuren om het weekend mee te starten. Soms een half uurtje soms vele uren. Gelukkig heb ik dan ook niet iets als kinderen thuis waar ik voor moet zorgen ofzo, maar de vrijmibo was voor mij JUIST weekend en niet " minder weekend"
Ik zelf heb al een tijdje geen vrijmibo meer,m aar bij mijn afstudeeradres was het altijd erg goed geregeld, maar werd het bier en de hapjes dan wel weer uit de PV betaald.

Daar ik meestal tussen half 7 en 7 begin heb ik persoonlijk ook weinig motivatie om mee te doen met een borrel als deze pas om 16:00 begint, maar ligt ook puur aan de opkomst sfeer enzo. Als het een verplicht nummertje is op ff snel een biertje te doen en weer naar huis te gaan, zou het van mij niet hoeven, maar ik heb ook wel eens tot 23:00h gezeten om vervolgens de stad in te rollen :+

[ Voor 8% gewijzigd door s0ulmaster op 08-03-2019 13:58 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
VidaR-9 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:44:
[...]

Soms zijn het net mensen he... :+
Dat bedoel ik er ook mee te zeggen _/-\o_

Alleen is dat bij de meeste bedrijven niet zo vanzelfsprekend dat die meegaan ;) wat natuurlijk erg jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56

Honesty

kattenneus!

Toen ik nog werkte ook genoeg bedrijven gezien waar de Vrijdagmiddelborrel was, maar altijd in eigen tijd wat ik niet anders dan normaal vind. Begon voor de mensen die extern zaten na 17:00 uur+reistijd, voor de rest gewoon om 5 uur. Geen idee wat ze doen met mensen die later begonnen.
Ik heb het altijd wel als iets positiefs gezien omdat je naast met je collega's een betere band krijgt je ook over de werkzaamheden kan hebben.
Verder heb ik ook wel eens in het buitenland gezeten(hotel met collega's) en de band die je dan opbouwt gaat veel verder dan een heidag of een keer teambuilding.
Als mensen afhaken omdat het nu niet onder werktijd mag maar in eigentijd dan kan je je afvragen of het echt zo gezellig is, meestal is het alleen voor gezellig voor degene die alcohol drinken.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Frash schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:46:
Dat is typisch zo'n moment dat je twijfelt of iemand serieus is of een grap maakt :P
Het was vrij serieus inderdaad. Er waren ook nog eens wat mensen die voor een 2e ronde gegaan waren, dus eigenlijk dubbel zoveel gegeten hadden. Dus het voorstel om gewoon simpelweg het bedrag door het aantal mensen te delen viel ook niet in goede aarde. M'n collega was een van die mensen die 2 porties gehad had, en voelde zich toen ook nogal bezwaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
PromWarMachine schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:41:
Bij ons (softwarebureau, sommige gedetacheerd, sommige niet) is er geen officiele VrijMiBo.
Wel een extra (dagelijkse) doorbetaalde pauze van 15m om 10:00, waarin er aan tafelvoetbal gedaan wordt.

Bij mijn klant is het om 16:30 VrijMiBo, ongeacht begintijd.
Omdat ik daar gedetacheerd zit, stopt mijn werktijd zodra ik stop met werken, maar intern personeel krijgt gewoon zijn 8 uur betaald.
Mijn teller loopt gewoon door als ze zo nodig een soort van verplichte borrel doen tijdens kantooruren en daar wordt gelukkig nooit moeilijk over gedaan. Ik ga natuurlijk geen extra uren schrijven als ik tot na de gewone uren blijf doorborrelen.

Ook weleens een klant gehad in de film business en daar gingen ook alle contracters doorbetaald mee naar de premieres. Wel lekker om een dagdeel naar de film te gaan en gewoon door te factureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 15:33
Denk dat je ook naar jezelf kunt kijken en bepalen of je op vrijdag wellicht de pauze doorwerkt als je eerder naar de borrel wilt gaan. En ook tegenover je collega's die wel doorwerken en niks met een borrel hebben is het wel zo fair..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Ik heb ook nog nooit bij een werkgever gewerkt waar ze een vrijmibo hebben (rijksoverheid, gemeente en ziekenhuis).
Soms was er een borrel, maar die was niet verplicht. Als de borrel om 16:00 begint dan kan je er om 16:00 naar toe, het is geen moeten toch?
Of moeten jullie ook stoppen met werken om om 12:00 te gaan eten?
Je gaat er gewoon heen als je je uren hebt gemaakt. Of je haalt de uren eerder/later in.

bespreek het eerst met jou collega's en of direct leidinggevende voordat je het hoger op gaat zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:48

LankHoar

Langharig tuig

Frash schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Voor mij zou het typisch een moment zijn om op te stappen, wat een flauw gedoe zeg :p

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 15:26

eagle00789

Est. November 2005

Hier is de vrijdagmiddagborrel al om 16.00 uur met bier en chips betaald door de baas.
Soms hebben we zelfs al een woensdagmiddag borrel die ook om 16.00 uur begint en tevens door de baas betaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 14:30
Ben verwonderd dat dit zo uitgebreid is.
In België gebeurt dat véél minder, en in de meeste bedrijven is alcohol sowieso niet toegelaten.
Zelfs als er bij ons iemand op pensioen gaat of vertrekt, dan is dat zonder alcohol. Als je absoluut alcohol wil, dan moet je iets buitenhuis organiseren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bassonn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
begint hier wanneer iemand de eerste pils pakt, kan al rond 1530 zijn als iemand dorstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Hoe gaat de werkgever om met overwerken? Kan je alles schrijven of dien je dan niet moeilijk te doen over een gewerkt uurtje in de avond/weekend? Dit even ter illustratie hoe de werkgever hier mee omgaat.

Bij ons is er geen officiële VrijMibo (inhouse bar), meestal begint het om 16:30, soms wat eerder, soms ook niet, ligt eraan of mensen zin hebben. Wordt niet moeilijk overgedaan, mede omdat overwerk eigen tijd is en de werkgever echt niet gaat zeiken als je eerder borrelt. Er zijn zat mensen die om 17:00 naar huis gaan, en anderen sluiten om 18:00 als ze klaar zijn met werk, niet omdat ze 8 uur hebben gedraaid. Dat is waar het bij ons gaat, je werk "af" hebben, daarna kan je borrelen.

[ Voor 55% gewijzigd door Loev op 08-03-2019 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:07
*shock* er word verwacht dat je ook echt 8 uur maakt *shock*

vind het niet zo heel raar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R20141016
  • Nu online
geen ervaring met vrijdagmiddagborrels.

Gelukkig maar, ga liever naar huis naar mijn vrouw en kids ipv met die gasten opgescheept zitten die ik al de rest van de week zie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Loev schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:26:
Hoe gaat de werkgever om met overwerken? Kan je alles schrijven of dien je dan niet moeilijk te doen over een gewerkt uurtje in de avond/weekend? Dit even ter illustratie hoe de werkgever hier mee omgaat.
dat dus. overwerk is het pas als je lager dan 1 uur werkt ofzo. dat soort fratsen.

Bij de vorige werkgever was het in mijn geval altijd zo, week hard gewerkt, dan kon je prima om 15:00 stoppen of rustig aan met een sapje op je bureau alles afronden. meestal daarna rond 16:00 uur de radio met somertijd aan en lol hebben / weekend vieren.

En waren we druk of was er een storing? dan lekker doorknallen. Beetje geven en nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
En iedereen met een slok op gewoon in de auto naar huis natuurlijk. :-) Dat viel mij vooral op bij de... politie. :-). Persoonlijk werk ik thuis op vrijdag. De borrel begint daar pas na werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 18:51

basvn

Breezand - NHN

Hier geen VrijMiBo.

Klein kantoor, en werken op vrijdag tot 16.45/17.00.. dus iedereen kan ook langskomen tot die tijd.

Daarna gelijk naar de plaatselijke dorpskroeg, om daar een drankje te doen.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:39
Ik zou nog liever hebben dat ze niets doen, dan dit kinderachtige gedoe. Dat zijn wel de bazen waar je voor door het vuur gaat en graag wat extra's meters maakt. ;w

[ Voor 39% gewijzigd door NotSoSteady op 08-03-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 19:29

mwa

Hier nu al de eerste pretcilinder oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

bassonn schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:26:
begint hier wanneer iemand de eerste pils pakt, kan al rond 1530 zijn als iemand dorstig is.
Hier hetzelfde.
Toevallig was dit vandaag om 14:10 :+

Leuke eraan is dat de verhuurder van het pand de drank koud zet >:)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 10:33
NotSoSteady schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:52:
Ik zou nog liever hebben dat ze niets doen, dan dit kinderachtige gedoe. Dat zijn wel de bazen waar je voor door het vuur gaat en graag wat extra's meters maakt. ;w
Dit inderdaad, wat is de volgende stap? In- en uitklokken? De 30 minuten die ze hier misschien mee winnen wordt waarschijnlijk flink teniet gedaan door afnemende motivatie en mensen die exact na 8 uur werken naar huis gaan i.p.v. even wat afmaken.

Hier starten we meestal om 5 uur, soms iets eerder. Aangezien de meeste mensen hier na 9 uur komen aankakken is de vrijdag over het algemeen iets korter dan andere dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 17:26
Amras schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:09:
[...]
Dit inderdaad, wat is de volgende stap? In- en uitklokken?
Jep, meegemaakt tijdens stage bij een semi-overheid. We kregen elke week een overzicht met uren, tot op de minuut nauwkeurig :D. Wel handig voor in je stageverslag. In de praktijk zag je dat medewerkers eerst gingen inklokken, vervolgens de jas ophangen en koffie halen etc :P. Dat was ook de bedoeling.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tommie12 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:24:
In België gebeurt dat véél minder, en in de meeste bedrijven is alcohol sowieso niet toegelaten.
Zelfs als er bij ons iemand op pensioen gaat of vertrekt, dan is dat zonder alcohol. Als je absoluut alcohol wil, dan moet je iets buitenhuis organiseren.
Grappig dat dat zo hard de andere kant op gegaan is. Ik ben vroeger (10 jaar geleden) regelmatig in Belgie bij klanten geweest en daar was een wijntje bij de lunch hardstikke normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Wat een kinderachtig gedoe over die uren zeg. Dat je 8 uur gewerkt moet hebben op die dag. Zeg je dat ook als de baas met een acuut probleem komt? Nee sorry, ik heb al 8 uur gewerkt vandaag?

Dat was voor mij juist voordelig geweest, want dan kan ik heel wat weken vrijdag lekker om 12 uur naar huis. Dan zitten mijn 40 uur er vaak al op. Dat was wel aardig in mijn consultancytijdperk, ik maakte bakken met overuren dus kreeg veel geld en uren terug altijd.

Denk dat vrijdagmiddagborrels het beste passen in een bedrijf waar er niet moeilijk wordt gedaan om een uurtje meer of minder. Sterker nog, als je dit beleid toe gaat passen gaan mensen misschien eens hun uren natellen.

[ Voor 9% gewijzigd door fonsoy op 08-03-2019 15:24 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 10:33
Puch-Maxi schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:17:
[...]

Jep, meegemaakt tijdens stage bij een semi-overheid. We kregen elke week een overzicht met uren, tot op de minuut nauwkeurig :D. Wel handig voor in je stageverslag. In de praktijk zag je dat medewerkers eerst gingen inklokken, vervolgens de jas ophangen en koffie halen etc :P. Dat was ook de bedoeling.
Zelf ook meegemaakt inderdaad bij een bedrijf dat ook veel medewerkers in de fabriek had staan. Deze gasten moesten inklokken en om geen onderscheid te maken moest het dus op kantoor ook. Daarbij werd iedere minuut te weinig werken afgetrokken van je vrije uren, maar alles wat je teveel werkte werd vergeten. Ook binnen een week compenseren was niet mogelijk.

Prachtig effect had dat: zat je midden in een vergadering aan het einde van de dag, erg belangrijke discussie in volle gang, staat één van de belangrijke deelnemers plots op en vertrekt. Sorry jongens, mijn dag zit er op. Paar minuten later de volgende.

Heerlijke cultuur krijg je zo, met mensen die echt een stapje extra willen doen voor het bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je hebt helemaal gelijk, maar natuurlijk verslechtert dit wel de werksfeer. Ik zou geen tandje meer harder willen rennen voor zo'n baas.

Bij ons geeft de baas het startsein voor de borrel. Dat kan 4 uur zijn, half 5, maar altijd voor 5 uur. En of je dan op die ene dag in je week je uren wel of niet maakt, wie kan het nu werkelijk iets schelen?
We zijn veel te veel gericht op uren maken, in plaats van producten opleveren of oplossingen bedenken. Als er écht iets af moet, dan werk ik gerust door op de werkvloer met een biertje naast de laptop. Maar als iedereen aan het borrelen is, en er ligt niets op mijn bureau wat ik nog binnen een half uur afkrijg, dan gaat mijn baas echt niet met de stopwatch naast me staan om te zeggen: "Nee, je moet nog een half uurtje *iets doen."

Dat is zo enorm micro-management en killing voor je werksfeer. Want wat zeggen je uren nu? Dat je 8 uur lang aanwezig bent geweest, of dat je 8 uur lang productief bent geweest?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterChaoSs
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:48

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

Hydra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:38:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe is eigenlijk altijd dat het een stukje in de baas z'n tijd is. Je bent sowieso niet erg productief zo voor 't eind van 't weekend en een beetje borrelen is goed voor de teamspirit. De nieuwe regels slaan de plank wat mij betreft volledig mis.
Niet alleen teamspirit, als je met z'n allen gezellig kan borrelen en soms is het in de baas z'n tijd, dan gaat het personeel ook minder snel moeilijk doen over langer doorwerken.

Bij een stagebedrijf waar ik vroeger liep, gingen de eersten rond 17:15 naar de kroeg waar op kosten van de zaak gewoon vol doorgehaald kon worden, sommigen sloten rond 19:00 pas aan.

Ga je zeiken over verplicht exact 8 uur werken op een vrijdagmiddag, dan kun je ook verwachten dat medewerkers tijdens drukte niet langer gaan blijven doorwerken imo.

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Hier wordt overigens nog even rustig doorgewerkt terwijl de borrel al een tijdje bezig is, overigens begint die rustig met of zonder directeuren

* Loev heeft een hekel aan het woord "baas" ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Loev op 08-03-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:32

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wij hebben niets. Zitten trouwens vaak op locaties waar alcohol niets is toegestaan

Ben geen klokkijker en stap dus zelden na precies 8 uur in mijn auto, maar na 40+ uur ga ik lekker naar huis.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Icephase schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:12:
[...]

Dat is echt onzin. De overheid betaalt prima (is namelijk allemaal volgens CAO) en er kan heus wel eens een "blokje kaas en glaasje cola" van af. Maar je hebt wel te maken met gemeenschapsgeld dus het moet geen overdaad worden.
Ik heb bij aardig wat overheidsinstellingen gewerkt en bij geen enkele was er enige terughoudendheid te merken wat betreft huren van externe locaties, te volgen opleidingen, personeelsfeestjes, lunches of borrels. Bij een gemiddeld commercieel bedrijf dat op de kleintjes let is dat een heel stuk soberder.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 10:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hydra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:14:
[...]
Misschien voor developers maar developers worden op het moment dan ook belachelijk goed betaald.
In de regel is het bij de overheid best prima toeven.

En die vrijmibo, tja, beetje sneu van de nieuwe werkgever van TS maar zoals @Rukapul zegt, daar gaat TS nog wel meer van werken. (De werkgever ook. Zelf heb ik niet zo veel met vrimibo's maar ik snap heel goed dat de nieuwe regeling dusdanig is dat het niet bepaald goed is voor de sfeer binnen het bedrijf.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57
Hier ook meestal rond 16:00u de vrijdagmiddagborrel. In de zomervakantie of tijdens kerst ook weleens op een andere dag. Of als er iets gevierd moet worden. Dat is gewoon goed voor de teamspirit. Als je werkgever op minuten gaat bezuinigen, dan is hij verkeerd bezig. Ik ga veel liever borrelen of naar huis als het die dag gewoon niet gaat. Ga ik wel ff sporten, gamen of iets eten en 's avonds verder. Steker nog, dit gedrag wordt gestimuleerd als je überhaupt goed je best doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Hier op de universiteit elke week vrijmibo. De bar is open vanaf 16:00, maar meeste staf gaat pas vanaf 17:00. Drank voor eigen rekening, maar wel goedkoop. Vooral veel studenten op de borrel, maar dat maakt het wel gezellig. De bar is trouwens ook op woensdagmiddag open, maar ik denk dat daar echt alleen maar studenten heen gaan ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

Bij mijn vorige werkgever begon de borrel om 16:00. Je kon daar zelf kiezen of je ging borrelen of doorwerkte zolang je maar 8 uur aanwezig was. Je kon dus om 8:00 beginnen en om 16:00 naar huis gaan of om 9:00 beginnen en zelf kiezen of het laatste uur van je werkdag uit borrelen of werk bestond.

Ik merk dat er meer mensen blijven hangen als er tijdens de baas zijn tijd al begonnen mag worden met borrelen en vind het jammer dat er weinig mensen blijven als het volledig in eigen tijd is. Ik ben benieuwd hoe het bij jullie is geregeld.

Ik heb de vrijmibo altijd een merkwaardig fenomeen gevonden. Het draaide op het oog toch wel vaak om de alcoholica om vervolgens in de lease-auto naar huis te knallen. Nee, werk is voor mij primair altijd werk geweest en informele momenten en ontspanning zijn er altijd geweest, niet per se op vrijdagmiddag en niet per se met een hoop bier. In de vorm zoals ik het ken zie ik de toegevoegde waarde niet. Een maandafsluiting in een prettige sfeer, met een hapje en een drankje als er iets te vieren is, waarbij bijvoorbeeld teruggekeken wordt op de afgelopen maand en vooruitgekeken op de volgende maand kan wel nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-05 20:35
Hier vanaf 16:00 mits het werk af is dus in de baas z'n tijd. Eigen kroeg inpandig met alle soorten drank, chips frituur etc. Bedrijf met ongeveer 800 medewerkers. Eigenaresse en andere directieleden zijn er ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij ons begint 't om 15:55 (want waarom zou je wachten tot 4 uur?). Het telt bij ons ook gewoon als werktijd. Met het idee dat als je om 9 uur begint, je dan wel tot 5 uur blijft, ook al is het laatste uur borrel. Maar goed, betaald drinken en chips eten is nooit verkeerd natuurlijk.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik vaak nog wel later dan 15:55 in de bar was, omdat ik altijd nog wel iets te doen had, maar er werd nooit heel nauw naar gekeken. Toen we nog kleiner waren en 1 gebouw hadden in plaats van 4 werd er nog wel eens gezegd om 16:15 dat het toch echt tijd was om te stoppen met werken en bier te gaan drinken.

Bij ons gebeurt het vrij regelmatig dat mensen nog lang blijven hangen, ook in de eigen tijd dus. Zowel op de maandborrels als op de vrimibo. Al moet ik wel zeggen dat de vrimibo's merkwaardig genoeg rustiger zijn als de op donderdag de maandborrel hebben gehad :P

Ik denk dat je er niet echt aan ontkomt dat als zoiets volledig in eigen tijd is, mensen ook gewoon naar huis willen gaan. Dat ligt ook deels aan je collega's, als je niet met ze op kan schieten dan kan me voorstellen dat je ook echt geen zin hebt in een vrimibo. Bij ons is het eerder het tegenovergestelde en zien best veel mensen elkaar buiten werktijden. Ik denk wel dat een vrimibo wat bijdraagt aan teambuilding, dus er is wat voor te zeggen dat 't onder werktijd is. Maar 't blijft een borrel, en da's niet echt werk. Dus snap wel dat het bij sommige bedrijven onder eigen tijd valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
Of gewoon niet klagen en blij zijn dat er een borrel is.. die hebben we bij ons niet (24/ bedrijf maar toch. Uiteraard balen dat het nu minder leuk geregeld is!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Hadden die twee andere bedrijven andere regels voor een vrijmibo, of geen vrijmibp?
Misschien is dit een compromis, wat de nieuwe directiie moet maken. En gaan ze handhaven?

Eerlijk gezegd vind ik het niet vreemd, dat je na werktijd gaat borrelen.....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
R20141016 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:36:

Gelukkig maar, ga liever naar huis naar mijn vrouw en kids ipv met die gasten opgescheept zitten die ik al de rest van de week zie. :+
Ik ook. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
TERW_DAN schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:44:
[...]

werd er nog wel eens gezegd om 16:15 dat het toch echt tijd was om te stoppen met werken en bier te gaan drinken.

[...]
En dat stuit me tegen de borst. Ik drink echt wel eens een biertje maar een soort sociale druk om dat te doen vind ik gewoon raar! En ik neem aan dat er ook een soort sfeer heerste dat je met één of twee biertjes op best in de auto kon stappen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
Bij ons mag je na 5'en altijd een biertje pakken, mits je klaar bent met werken. Door de weeks wordt daar niet heel veel gebruik van gemaakt, hoewel je wel geregeld een handje vol mensen aan de bar aantreft. Vrijdagavond zijn er wel vrijwel altijd meer mensen, meestal wordt het rond half 6 goed gezellig aan de bar.

Een jaar of wat geleden was het nog vrijer, toen liep er geregeld om 5 uur iemand met een krat bier door de gang om uit te delen. Tegenwoordig is er echter een "beleid" en moet je eigenlijk wel aan de bar zitten als je wat wilt drinken. Volgens mij scheelt het in productiviteit meer dan in bierconsumptie, maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bszz schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:55:
[...]

En dat stuit me tegen de borst. Ik drink echt wel eens een biertje maar een soort sociale druk om dat te doen vind ik gewoon raar!
Waarom? Je mag lekker doen wat je wil hoor, maar op een vrijdag hoef je echt niet te werken tot 5 uur als je collega's al aan het borrelen zijn. Dat heeft niets met sociale druk te maken.
En ik neem aan dat er ook een soort sfeer heerste dat je met één of twee biertjes op best in de auto kon stappen? 8)7
Nee natuurlijk niet. Bij ons drinkt er echt niemand en stapt vervolgens nog in de auto (ook omdat 80% van de collega's om de hoek woont).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
R20141016 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:36:

Precies! Wij hebben geen borrel op het werk (alcohol op het werk is hier in Finland over het algemeen ten strengste verboden), maar ook toen ik nog in NL woonde en werkte deed ik daar nooit aan mee. Ten eerste omdat ik zelf niet drink, maar vooral omdat ik buiten werktijd totaal geen contact met mijn collega's wil hebben. Als ze me erbij willen hebben moeten ze maar overuren betalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Nu online
Micio Nero schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 00:57:
[...]

Precies! Wij hebben geen borrel op het werk (alcohol op het werk is hier in Finland over het algemeen ten strengste verboden), maar ook toen ik nog in NL woonde en werkte deed ik daar nooit aan mee. Ten eerste omdat ik zelf niet drink, maar vooral omdat ik buiten werktijd totaal geen contact met mijn collega's wil hebben. Als ze me erbij willen hebben moeten ze maar overuren betalen. :P
Werk je in Finland? Nice! Ik zou ook wel in Finland willen wonen en werken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Laatst online: 29-05 12:54
Wij hebben hier elke vrijdag een borrel. Niet officieel maar wel goed geregeld met bier(ja ook 0.0 :+ ), fris, chips, muziek en een arcademachine. Over het algemeen beginnen we om half 5. Een ieder beslist zelf wel of hij dan al kan borrelen of toch nog iets wilt afmaken.

Het hele gedoe wordt georganiseerd door en bij IT, maar je ziet steeds vaker dat collega's van andere afdelingen ook even langs komen. Je wilt niet weten hoe zoiets kleins helpt om tussen 9 en 5 beter met elkaar te werken.

Collega's die er geen zin in hebben is natuurlijk ook prima. Al mis je dan natuurlijk wel het een en ander. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Naar de vrouw van @R20141016 ? :?

Een borrel creëert een team dus in die zin zie ik het als werktijd. Mijn insteek: niet moeilijk doen over die uren, anders haal je de hele gedachte van de borrel onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:27:
[...]
Naar de vrouw van @R20141016 ? :?

Een borrel creëert een team dus in die zin zie ik het als werktijd. Mijn insteek: niet moeilijk doen over die uren, anders haal je de hele gedachte van de borrel onderuit.
Ja, joh. Lekker gezellig tussen hem en zijn vrouw liggen. Lekker warm. Aai over me bol.

Heb wel vaker gehad dat men bleef hangen en dan tot 7 a 9 uur aan het zuipen zijn. Om vervolgens

1. Gewond te raken.
2. Aangehouden worden
3. Beschonken rijden
4. Volgende dag allemaal een kater
5. Rotzooi aka kantine ontploft.

Mij niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
TERW_DAN schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:21:
[...]

Waarom? Je mag lekker doen wat je wil hoor, maar op een vrijdag hoef je echt niet te werken tot 5 uur als je collega's al aan het borrelen zijn. Dat heeft niets met sociale druk te maken.

[...]

Nee natuurlijk niet. Bij ons drinkt er echt niemand en stapt vervolgens nog in de auto (ook omdat 80% van de collega's om de hoek woont).
Prima dat het bij jullie zo gaat maar ik ben bang dat dat de uitzondering op de regel is. Ik heb iiig nog nooit meegemaakt dat het sociaal niet geaccepteerd was om met een borrel op achter het stuur te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bszz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:01:
[...]

Prima dat het bij jullie zo gaat maar ik ben bang dat dat de uitzondering op de regel is. Ik heb iiig nog nooit meegemaakt dat het sociaal niet geaccepteerd was om met een borrel op achter het stuur te stappen.
Die laatste zin met dubbele ontkenning is onduidelijk. Wat bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Roenie schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:41:
[...]
Die laatste zin met dubbele ontkenning is onduidelijk. Wat bedoel je?
Dat het normaal was om met drank op te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47

Zenix

BOE!

Ik zou gewoon altijd weggaan direct na de 8 uur, als meer collegae dat doen, is het ook niet meer zo gezellig ;)

Persoonlijk vind ik het helemaal niks. Geen behoefte om sociaal te gaan doen met alcohol op het werk. Vrijdagmiddag is hier wel wat rustiger, waardoor we meestal eerder weg mogen. Dat vind ik een groter voordeel dan vrijmibo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Tommie12 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:24:
Ik heb lang, lang geleden in België drie dagen uitzendwerk gedaan door buiten kunstgras te leggen. Lekker een kriekje er bij in de middagpauze inclusief zon :D _/-\o_ :9~

Ik werkte bij bol.com na de eeuwwisseling met ~80 man in dienst. We hadden een gameroom met twee koelkasten. 1 met Heineken de andere met Grolsch. Elke vrijdag borrel vanaf ongeveer 17:00. Een keer in de maand een uitgebreide met bittergarnituur. Nagenoeg het gehele bedrijf aanwezig. Lekker ouwehoeren met het management. Intussen met de Playstation, tafelvoetbaltafel en flipperkast spelen. Wat wil je nog meer?
bszz schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:55:
[...]
En dat stuit me tegen de borst. Ik drink echt wel eens een biertje maar een soort sociale druk om dat te doen vind ik gewoon raar!
Bij een ander bedrijf ook elke vrijdag een borrel. Maar als ik werk had af te maken, deed ik dat gewoon. Wel met een pintje er bij :p

Zolang je je tijd maar had gevuld die op je contract stond was het goed. Overuren deed men niet aan, maar we gingen wel 2x per jaar uitgebreid weg met bedrijfsuitje. Ik had helaas de skivakantie net gemist toen ik in dienst kwam.

@brambo111 er is ook zoiets als verworven recht. Wat zegt de personeelsvertegenwoordiging hierover?

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 09-03-2019 23:49 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 16:49
Bij ons begint het om 16:00u op vrijdag. Er wordt verwacht dat je het aantal uren maakt dat je in de week moet maken volgens je contract, maakt niet uit of dat dan 24 uur is of 40 uur. Vind je dat je hard genoeg werkt, boek je het als vergadering of whatever af, of je boekt het op je eigen vakantietijd, er gaat niemand op checken verder, het is bij ons je eigen verantwoordelijkheid om daar verantwoordelijk mee om te gaan. Dat dat bij ons zo relaxed gaat, heeft ook wel te maken met het feit dat haast iedereen 24x7 bereikbaar is, ongeacht of je ook daadwerkelijk een standby-dienst draait of niet.
Soms zitten er 10+ man, soms is er niemand. Bier (tap) + borrelhapjes gratis. Niemand drinkt meer dan 2 pilsjes, iedereen moet met de auto naar huis.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:49
Bij ons is er gelukkig weinig tot geen animo voor een vrijmibo. Er is wel een select groepje dat op z'n vroegst om 9:30 begint en vervolgens om 17:00 aan de borrel gaat, maar als ochtendwerker ben ik voor 16:00 weg dus hoef ik gelukkig niet aan te sluiten.

Tevens weet ik niet hoe anderen het ervaren, maar ik heb geen klik met de meeste collega's (ander type mensen) en hoef ik hen buiten kantoortijden ook helemaal niet te spreken.

Sowieso zijn al die verplichte sociale bijeenkomsten vanuit werk helemaal ruk. Beetje met z'n allen in zo'n grote groep staan en doen alsof we het allemaal zo gezellig hebben. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb verschillende bedrijven meegemaakt de afgelopen jaren, met verschillende vrijdagmiddag-culturen. Bij de een werd er geneukt over elk minuutje dat je moest boeken, en áls je dan een keer een biertje wou pakken, bleek het al over datum te zijn. Bij het andere bedrijf gingen rond 2u in de middag de eerste biertjes open, en werden de werkzaamheden afgerond. Rond 4 uur kwam er dan een lading hapjes aan van de plaatselijke snackbar, en dat ging dan door tot half 6.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
XFlame schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:49:
Bij ons is er gelukkig weinig tot geen animo voor een vrijmibo. Er is wel een select groepje dat op z'n vroegst om 9:30 begint en vervolgens om 17:00 aan de borrel gaat, maar als ochtendwerker ben ik voor 16:00 weg dus hoef ik gelukkig niet aan te sluiten.

Tevens weet ik niet hoe anderen het ervaren, maar ik heb geen klik met de meeste collega's (ander type mensen) en hoef ik hen buiten kantoortijden ook helemaal niet te spreken.

Sowieso zijn al die verplichte sociale bijeenkomsten vanuit werk helemaal ruk. Beetje met z'n allen in zo'n grote groep staan en doen alsof we het allemaal zo gezellig hebben. Bah.
Ik heb toch wel een paar zeer goede vrienden aan werk overgehouden.

Ik vond vrijdagmiddagborrel altijd wel ok (werkte toen bij Big 4), want het was 1/2 biertjes en even 15-30 min ouwehoeren voor het weekend. Tegenwoordig zit ik op kantoor met 20-25 man en op vrijdag vaak maar met maximaal 7. Die spreek ik vrijdag dan al zoveel buiten werkzaken om (bijv lekker lang lunchen) dat een borrel niet veel toegevoegde waarde heeft bij huidige werkgever.

Over het algemeen mag ik de meeste van mijn collega's wel, al ga ik er verder niet buiten het werk mee om, maar ik vind het altijd wel leuk om etentje of iets van werk te hebben. Gelukkig maar, want een beetje leuke en sociale groep collega's is voor mij wel een belangrijke factor qua werkplezier. En het werkt professioneel gezien ook gewoon beter, mensen zijn toch meer bereid net stapje meer te doen voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Ik heb prima collega's maar als de gezelligheid aan moet komen op dat uurtje borrelen een keer per maand dan is er iets mis met de algehele sfeer op werk. Ik vind het ook geforceerd en doe het niet graag in eigen tijd (eigen tijd is schaars en zoals ik al zei, ik zie de collega's al genoeg uur per week). En je ziet je collega's al met de lunchpauzes als je daar behoefte aan hebt, of gaat samen een rondje lopen.

Ik ben zelf iemand die vroeg start en je wordt bij dit soort dingen altijd benadeeld. Met kerst mag iedereen om x uur naar huis, bij sinterklaas en oudjaar e.d., veel eerlijker zou zijn om te zeggen iedereen mag 2 uur eerder naar huis dan normaal.

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 15-03-2019 14:54 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 17:42

Ongelooflijk dom, om hier moeilijk over te doen als bedrijf. Dit soort 'secundaire arbeidsvoorwaarden' zijn juist hartstikke goed voor je personeel. Het motiveert en verbindt. En ja, het kost effectief geld, maar in een goede werksfeer is je personeel veel productiever en hebben meer voor elkaar over, waardoor gaten dicht gerend worden, op momenten dat sprints (in een Agile omgeving) gehaald moeten worden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
"je mag pas borrelen als je 8 uur hebt gewerkt".

Dat signaal is strijdig met het (veel meer motoverende) signaal van vertrouwen in de zelfstandigheid en motivatie van je mensen.

Bij productiewerk zul je dergelijke regeld moeten handhaven, anders komen ze om 10 uur binnen en zitten ze om 14 uur aan het bier. Bij ICT specialisten werkt het net even anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

LordSinclair schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:53:
Ik heb prima collega's maar als de gezelligheid aan moet komen op dat uurtje borrelen een keer per maand dan is er iets mis met de algehele sfeer op werk. Ik vind het ook geforceerd en doe het niet graag in eigen tijd (eigen tijd is schaars en zoals ik al zei, ik zie de collega's al genoeg uur per week). En je ziet je collega's al met de lunchpauzes als je daar behoefte aan hebt, of gaat samen een rondje lopen.

Ik ben zelf iemand die vroeg start en je wordt bij dit soort dingen altijd benadeeld. Met kerst mag iedereen om x uur naar huis, bij sinterklaas en oudjaar e.d., veel eerlijker zou zijn om te zeggen iedereen mag 2 uur eerder naar huis dan normaal.
Start dan op die dagen ook lekker wat later? Wie let je?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Jeroenneman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:19:
Start dan op die dagen ook lekker wat later? Wie let je?
Omdat je meestal met een reden vroeg(er) start (op tijd weer thuis zijn). Bijvoorbeeld als je een lange reistijd hebt en juist bewust eerder start om op tijd (voor het eten) weer thuis te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 15-03-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

LordSinclair schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:22:
[...]

Omdat je meestal met een reden vroeg(er) start (op tijd weer thuis zijn). Als je een lange reistijd hebt en juist bewust eerder start om op tijd (voor het eten) weer thuis te zijn bijvoorbeeld.
Maar dan ben je dus ook niet aanwezig bij de activiteiten zoals een borrel lijkt me? En als je al weet dat je waarschijnlijk langer doorgaat, dan kun je toch prima die ene dag later beginnen?

Het komt een beetje zeikerig en kleinzerig op mij over.

"Hullie komen te laat, en dan maak ik meer uren dan jullie".
Ja, dus? Je kiest er toch zelf voor om zo vroeg te beginnen? En als je op tijd thuis moet/wil zijn, dan is er geen probleem, want dan doe je blijkbaar toch niet aan de activiteit mee.

Klinkt een beetje als "we moeten geen leuke dingen doen, want owee als ik daardoor langer van huis ben".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 19:34

Saven

Administrator

Borrel gewoon om 15.00 starten _O_ Ben er heilig van overtuigd dat als je tijdens die laatste 2 uurtjes wat mag drinken* je ook productiever bent. Lamballen doe je vanzelf in het laatste kwartiertje/in je eigen tijd, maar managers/directie die een borrel verbieden of pas 'toestaan' om 17.00u hebben er werkelijk niks van begrepen :') Incompetente pannekoeken.

* Met enige mate natuurlijk
t_captain schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:16:
"je mag pas borrelen als je 8 uur hebt gewerkt".

Dat signaal is strijdig met het (veel meer motoverende) signaal van vertrouwen in de zelfstandigheid en motivatie van je mensen.

Bij productiewerk zul je dergelijke regeld moeten handhaven, anders komen ze om 10 uur binnen en zitten ze om 14 uur aan het bier. Bij ICT specialisten werkt het net even anders.
Precies dit, maar eigenlijk voor kantoorwerk in het algemeen imo.

[ Voor 40% gewijzigd door Saven op 15-03-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Jeroenneman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:28:
[...]

Maar dan ben je dus ook niet aanwezig bij de activiteiten zoals een borrel lijkt me? En als je al weet dat je waarschijnlijk langer doorgaat, dan kun je toch prima die ene dag later beginnen?

Het komt een beetje zeikerig en kleinzerig op mij over.

"Hullie komen te laat, en dan maak ik meer uren dan jullie".
Ja, dus? Je kiest er toch zelf voor om zo vroeg te beginnen? En als je op tijd thuis moet/wil zijn, dan is er geen probleem, want dan doe je blijkbaar toch niet aan de activiteit mee.

Klinkt een beetje als "we moeten geen leuke dingen doen, want owee als ik daardoor langer van huis ben".
Flexibele werktijden vragen om dezelfde flexibele voordelen. Alleen die worden vaak star opgesteld (door personen die laat beginnen). En als je dat niet wilt snappen is dat prima. <+:) o<:)

Pagina: 1 2 Laatste