Dure mesh of goedkope router+AP?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-06 15:34
Beste Tweakers,

Mijn huidige router is zo langzamerhand aan vervanging toe.

Op dit moment wordt er vaak een mesh systeem aangeraden ivm met een lastige dekking in mijn huis.

Maar als het voor een router en AP al lastig is om elkaar te 'zien' waarom zouden de 'stations' van een mesh systeem elkaar wel goed zien?

Ons huis is wat aan de ruime kant omdat het een mindervalide woning is en vergeleken met andere woningen in het gebouw zeker zo groot is als 2 andere appartementen. Daarnaast bevinden zich in onze woning 2 betonnen draagmuren van zo'n 20cm dik.

Mijn huidige netwerk situatie is als volgt:
Glasvezel modem -> Acher C7 router - 2x switch -> 2e router als AP TL-WDR3600 (Alles van TP-Link) dit is dus allemaal bedraad en alleen de router en het AP geven WiFi. Deze hebben beiden exact hetzelfde SSID, wachtwoord en WiFi kanaal en dat werkt op zich gewoon goed, ik kan ook gewoon met onze telefoons/tablets/laptops door het hele huis heen gaan zonder dat het draadloze signaal wordt onderbroken, muziek en video's spelen gewoon door.... Dus doet eigenlijk gewoon hetzelfde als een mesh netwerk. Het zal vast wel anders zijn maar in mijn geval werkt het goed.
Maar nu, ik twijfel of ik een mesh systeem aan moet schaffen of een nieuwere maar zelfde opstelling moet maken zoals ik nu heb.
(Is het gewoon geluk dat mijn huidige opstelling goed werkt of gaat dat met nieuwe apparatuur ook weer werken?)

Daarnaast is de prijs ook nog een ding.
Ik lees regelmatig dat een router maar een levensduur heeft van zo'n 2 tot 5 jaar.
Ga ik dan veel geld steken in een duur mesh systeem of koop ik twee betaalbare routers?

Als ik een mesh systeem zou aanschaffen denk ik dat ik minimaal 1 basisstation en 3 losse stations nodig heb om een volledige dekking te krijgen in mijn huis en dan is het nog maar de vraag of ze elkaar goed kunnen 'zien'. In een ander topic hier op Tweakers las ik dat je veel snelheid verliest bij meer stations omdat deze ook onderling moeten kunnen communiceren.

Dus de grote vraag: wat raden jullie mij aan?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:41

lier

MikroTik nerd

nossie63 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:29:
Mijn huidige router is zo langzamerhand aan vervanging toe.
Waarom?
Dus de grote vraag: wat raden jullie mij aan?
Een compleet verhaal:

- waarom moet je router vervangen worden?
- waarom moeten je accesspoints ook vervangen worden?
- wat is je budget?
- wat zijn je eisen en wensen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:02
En zet je accesspoints op verschillende kanalen! Verder zie ik absoluut geen noodzaak voor mesh aangezien alles al bekabeld is aangesloten (?)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Mijn router gaat kuren vertonen, de WiFi valt regelmatig (dagelijks) uit en dan moet ik hem weer herstarten.
Mijn tweede, oudere router had dezelfde kuren toen deze nog als router werkte. Nu ik hem alleen als AP gebruik wordt hij minder belast en hij draait nu op DD-WRT. De C7 op DD-WRT is geen succes, trage WiFi en problemen met het verbinden.
Dus vandaar dat ie aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
blijf weg van mesh...

persoonlijk zou ik toch voor een stevige router kiezen (met voldoende troughput &mogelijkheden) en een aantal kleinere wifi zenders in huis (bv tp link eap225 / unify ac lite )
zolang je dezelfde zenders in huis gebruikt gaat je roaming prima werken

als je geen dedicated utp kabels hebt voor power over ethernet accespoints, moet je eens kijken naar bv Netgear WAC104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom is dat Mesh spul zo krankzinnig duur ten opzichte van normale merken. Heb je daarvoor nou echt zoveel meer dat het die hogere prijs waard is? Ik zou het ook zoeken in de gewone bekende merken. En waar het maar even kan in bekabelde verbindingen.

En inderdaad, is vervangen wel nodig? heb je het al geprobeerd met volledig bekabelde verbindingen? Want wifi wil wel eens wat halfbakken zijn. En regelmatig uitvallen kan ook worden veroorzaakt door een gammele voeding. Dingen die het waard zijn uit te zoeken voordat je een fors bedrag uit gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Krankzinning duur valt nu ook weer mee. Als je wired backhaul hebt dan is de deco m5 prima (200 euro voor 3 is 66 euro per ap)

Zonder wired backhaul is de deco m9 beter (310 voor 3 is 103 per stuk)

Maar persoonlijk zou ik met wired backhaul voor een ubiquiti ac lite gaan (78 per stuk) of kpn/ziggo wifi versterker (50 per stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56
laurens0619 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:04:
Krankzinning duur valt nu ook weer mee. Als je wired backhaul hebt dan is de deco m5 prima (200 euro voor 3 is 66 euro per ap)

Zonder wired backhaul is de deco m9 beter (310 voor 3 is 103 per stuk)

Maar persoonlijk zou ik met wired backhaul voor een ubiquiti ac lite gaan (78 per stuk) of kpn/ziggo wifi versterker (50 per stuk)
Vertel er wel even bij dat een 'wired backhaul' niet hetzelfde is als een AP met UTP kabel. Je moet of een eigen VLAN voor de backhaul maken, of 1:1 kabels hiervoor trekken. Dat heeft zo ongeveer niemand standaard liggen en vergt dus extra werk/kosten.

Ben erg teleurgesteld in de magische Mesh - heb het nu voor 1 kamer waar geen UTP kan komen en daar werkt het oke - maar het is nog steeds geen betere optie dan knappe AP met UTP kabel.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@NiGeLaToR nee dat vertel ik er niet bij want dat herken ik niet :p Of misschien bij asus “mesh” heb ik ooit zoiets gelezen (erg ruk idd) maar ik had het over de deco.
Bij “normale” mesh setjes heb je geen vlans nodig iig. Is gewoon hetzelfde als ap aan kabel.

Maar de meerwaarde van wired mesh tov ap is zo nihiel dat je beter voor het geld losse aps kunt kopen :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 08-03-2019 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11
NiGeLaToR schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:06:
[...]

Vertel er wel even bij dat een 'wired backhaul' niet hetzelfde is als een AP met UTP kabel. Je moet of een eigen VLAN voor de backhaul maken, of 1:1 kabels hiervoor trekken. Dat heeft zo ongeveer niemand standaard liggen en vergt dus extra werk/kosten.
Sinds wanneer? Heb hier drietal Deco M5 verdeeld over drie verdiepingen. Zitten allen op een 16 poorts switch ofwel via draadje in de muur ofwel via kleine switch en werkt prima. Op elke verdieping volle snelheid wifi. Vlan kan mijn switchje niet eens ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56
laurens0619 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:11:
@NiGeLaToR nee dat vertel ik er niet bij want dat herken ik niet :p Of misschien bij asus “mesh” heb ik ooit zoiets gelezen (erg ruk idd) maar bij “normale” mesh setjes heb je geen vlans nodig hoor. Is gewoon hetzelfde als utp aan kabel.

Maar de meerwaarde van wired mesh tov ap is zo nihiel dat je beter voor het geld losse aps kunt kopen :)
Ah, m'n collega liep hier met zijn Cisco AP's ook tegenaan, die gebruiken ook een eigen management Vlan voor de 'backhaul'. Dit is alleen wat meer bedoeld voor enterprise dan thuis. Zag het bij de Lyra's ook in de handleiding en heb ze toen geannuleerd.
Ophidian schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:11:
[...]

Sinds wanneer? Heb hier drietal Deco M5 verdeeld over drie verdiepingen. Zitten allen op een 16 poorts switch ofwel via draadje in de muur ofwel via kleine switch en werkt prima. Op elke verdieping volle snelheid wifi. Vlan kan mijn switchje niet eens ;)
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1034951/

Afbeeldingslocatie: http://kmpic.asus.com/images/2017/11/28/bb73e24b-aad1-46bb-968e-cdc1a6e28ef2.png

Opletten dus, schijnbaar als je dit gewoon in je LAN prikt wordt het een local area bende die niet werkt :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Niet iedere mesh is hetzelfde maar die asus is inderdaad prut, en je collega moet gewoon die cisco ap’s lekker op het werk laten hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ik ga sowieso niet boven €100.
En ik heb vandaag eens mijn Engels afgestoft en het één en ander over mesh gelezen. Uit aardig wat reviews en tests blijkt het helemaal niet zo rooskleurig.
O.a. Snelheid laag, beperkt mogelijk voor eigen instellingen, sommige maken een bepaald soort netwerk waardoor je niet meer bij bijvoorbeeld een NAS of netwerk printer kan en zo zijn er nog wat dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
niet iedere mesh is hetzelfde maar wat je hebt gelezen klopt voor sommige setjes wel. Maar nogmaals: mesh heeft met utp nauwelijks toegevoegde waarde dus alleen maar weggegooid geld. Gewoon voor ap gaan!

Als 100 de max is dan zou ik voor 2x kpn/ziggo wifi versterker gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11
laurens0619 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:51:
niet iedere mesh is hetzelfde maar wat je hebt gelezen klopt voor sommige setjes wel. Maar nogmaals: mesh heeft met utp nauwelijks toegevoegde waarde dus alleen maar weggegooid geld. Gewoon voor ap gaan!

Als 100 de max is dan zou ik voor 2x kpn/ziggo wifi versterker gaan
Ben ik het niet helemaal mee eens. Hier is mijn Deco set juist met Ethernet backhaul. Voorheen enkele AP's, maar waar ik tegenaan liep is dat de apparatuur bleef hangen aan het AP waarmee ze verbonden waren, ondanks dat je praktisch naast een ander stond. Heel irritant. Nu met de de Deco wisselt hij vrij snel naar het sterkste punt toe waar ik in de buurt ben, en sindsdien zonder gezeur in het hele huis goed en snel bereik.

Ik zeg niet dat Mesh in dit geval de beste keus is, maar dat het met ethernet backhaul zonde van het geld is, is wel redelijk kort door de bocht. Ligt echt aan je eisen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Ophidian
Was inderdaad wat kort door de bocht maar de extra “functionaliteit” zit hem dan meer in gebruiksvriendelijkheid en eenvoud van een goed roamend netwerk opzetten.

De “roaming” functionaliteit waar je het over hebt heeft namelijk niets met mesh te maken en je krijgt dezelfde ervaring op losse aps MITS je alles goed insteld (en daar gaat het vaak mis met decentrale oplossingen). Er zijn situaties waarin roaming met een mix van producten echt niet wil maar die worden steeds minder.
Met een mesh setje is het alleen wat minder werk/complex en voor sommige is dat het geld ook waard (persoonlijk vind ik de deco setjes prima geprijsd).

Hier heb ik een mix van een experiabox en een unifi ac lite en het roamen gaat op alle apparaten perfect!

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 09-03-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Misschien lees ik er overheen, maar waarom heb je 2 routers?

Ik zou gaan voor de meest eenvoudige setup:

Glasvezel modem -- router/firewall -- PoE switch en in die switch een paar goede accesspoints prikkken, zoals de betaalbare maar geroemde Ubiquiti AP's.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Iedereen bedankt voor de antwoorden en tips op mijn vraagstelling.
unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:40:
Misschien lees ik er overheen, maar waarom heb je 2 routers?

Ik zou gaan voor de meest eenvoudige setup:

Glasvezel modem -- router/firewall -- PoE switch en in die switch een paar goede accesspoints prikkken, zoals de betaalbare maar geroemde Ubiquiti AP's.
Ik denk dat het ook zoiets soortgelijks gaat worden.

De 2e router is in gebruik als AP en draaid op DD-WRT. Als tweede WiFi punt in het huis wordt deze een stuk minder belast dus die trekt dat wel, toen die TL-WDR3600 nog als hoofdrouter met originele firmware werkte ging hij uitvallen en moest ie zo'n beetje dagelijks gereset worden.

Daarna de Archer C7 gekocht. Die nu ook dezelfde kuren vertoont. DD-WRT draait bij mij niet goed op de C7... Dus vandaar op zoek naar een nieuwe combi van router en AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

nossie63 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:08:
[...]
Ik denk dat het ook zoiets soortgelijks gaat worden.

De 2e router is in gebruik als AP en draaid op DD-WRT. Als tweede WiFi punt in het huis wordt deze een stuk minder belast dus die trekt dat wel, toen die TL-WDR3600 nog als hoofdrouter met originele firmware werkte ging hij uitvallen en moest ie zo'n beetje dagelijks gereset worden.

Daarna de Archer C7 gekocht. Die nu ook dezelfde kuren vertoont. DD-WRT draait bij mij niet goed op de C7... Dus vandaar op zoek naar een nieuwe combi van router en AP.
Ik zou dat juist NIET combineren. :)

Het lostrekken van router en AP levert in de regel een overzichtelijker, makkelijker te beheren en stabieler netwerk op.

Kost je misschien nu iets meer geld, maar besef ook dat als je nu goed in koopt, je voor minimaal 5 jaar klaar bent. De kosten per jaar vallen uiteindelijk nog wel mee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:10:
[...]

Ik zou dat juist NIET combineren. :)

Het lostrekken van router en AP levert in de regel een overzichtelijker, makkelijker te beheren en stabieler netwerk op.

Kost je misschien nu iets meer geld, maar besef ook dat als je nu goed in koopt, je voor minimaal 5 jaar klaar bent. De kosten per jaar vallen uiteindelijk nog wel mee dus.
Wat stel jij dan voor?

Wat bedoel je met 'Het lostrekken van router en AP levert in de regel een overzichtelijker, makkelijker te beheren en stabieler netwerk op.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

nossie63 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:00:
[...]
Wat stel jij dan voor?

Wat bedoel je met 'Het lostrekken van router en AP levert in de regel een overzichtelijker, makkelijker te beheren en stabieler netwerk op.'
Wat ik voor stel is dat je een losse router koopt/gebruikt en een los AP.

Dus dit:
unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:40:
Sowieso niet gaan klooien met 2 routers.

Op die manier hou je 1 functie per apparaat, goed overzichtelijk en je kunt een goed AP kopen dat je op een logische plaats in je huis hangt. Meestal is de beste plek voor je AP, niet de meest logische plek voor je router.

Router en firewall combineren is dan weer geen probleem, dat is juist heel logisch. De meeste firewalls zijn routers, niet iedere router is een firewall. Hoe dan ook is dat vaak goed te combineren in een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Oké, duidelijk verhaal.

Maar omdat ik een klein budget heb moet ik het doen met de dingen die ik heb.
Dus het zijn dan wel 2 routers maar eentje daarvan is met een directe kabel van LAN naar LAN aangesloten en alles zoals DHCP en andere router functies staan uit. Dus de 2e router is geen 2e router in hetzelfde netwerk maar doet z'n werk als een switch/AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:07

MsG

Forumzwerver

Wat als je OpenWRT probeert? En heb je wel de Archer C7 V2? De V1's hebben kuren en je kon destijds de V1 omruilen voor een V2. Routers slijten niet oid. Welke versie van DD-WRT heb je er nu op?

Welke Wifi-instellingen heb je ze op staan? En wat voor netwerkadapters gebruik je aan de ontvangende kant. 5Ghz heeft bijvoorbeeld meer bandbreedte, maar reikt wel minder door muren en dergelijke.

En zitten er veel 2.4 Ghz netwerken in de buurt?

Klinkt meer als eventueel wat suboptimale configuratie en wellicht ligging van apparaten dan dat een mesh-systeem ineens magisch alles gaat oplossen.

Is het glasvezelmodem ook echt alleen een modem? Als het ook een router is, wat als je die als DHCP-server houdt en de C7 en de andere router gewoon beide als een AP laat fungeren?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als budget echt krap is: probeer te achterhalen wat er mis is met de huidige router en fix dat.

In de regel wordt dit soort apparatuur ontworpen op een technische levensduur van ongever 5 jaar. Aangezien er geen bewegende onderdelen in zitten is de zwakste schakel doorgaans waar de grootste electrische belasting op staat, oftewel de voedingsadapter. Vooral de condensatoren hebben het zwaar te verduren en zijn meestal van discutabele kwaliteit. TLDR, die dingen begeven het vaak ver voor het apparaat zelf, beginnend met instabiele voltages met als gevolg stabiliteitsproblemen, oftewel vrij exact wat je beschrijft.

Als je een andere voedingsadapter hebt met zelfde/betere specs (gelijke voltage, minimaal gelijke vermogen), probeer die eens. Als je daarmee de boel weer stabiel krijgt scheelt het je zelfs tov een low-end router/AP flink wat biergeld.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1