Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het lijkt een hele simpele vraag, maar ik weet niet goed wat ik ermee aan moet: Wij hebben een warmtepomp met een boilervat voor warm tapwater: Panasonic WH-TD30E3E5-1.
Daarin zit een opofferingsanode, die nu moet worden vervangen. Advies is ieder jaar controleren en om het jaar vervangen, maar dat is niet gebeurd en nu haalde ik (na ruim 3 jaar gebruik) een stukje anode van 10-15cm uit de boiler. Daardoor kan ik dus helaas ook niet meer uitvinden hoe groot deze anode oorspronkelijk was.

Helaas kan ik ook het exacte type of bestelnummer van de anode niet vinden.
Nu heeft de installateur opgezocht welke het is en deze blijkt ongeveer 200 euro te kosten.
Nogal dure hobby als deze om het jaar moet worden vervangen.

Daarom ben ik gaan denken over andere opties:
1. Een andere anode gebruiken.
De anode lijkt volgens de tekening in het boekje ongeveer 1000mm lang te zijn en zo'n lang model kan ik nergens vinden. De aansluiting is ene simpele messing dop met buitendraad (3/4"BSP), die in de boiler wordt geschroefd.

Vraag: Kan ik een kortere anode met dezelfde aansluiting monteren en deze gewoon vaker controleren en wanneer nodig vervangen? Of loop ik dan een risico omdat er te weinig contactoppervlak is? (of iets anders waar ik niet eens aan denk)

2. Een actieve anode gaan gebruiken
Er zijn ook anodes waar spanning op staat, die dus niet verbruikt worden. Maar die zou ik dan van een andere fabrikant moeten toepassen. Bij voorbeeld: https://www.warmteservice...VSL-S-NL-150-3/p/01051950

Vraag: Kan dat zomaar of is er een noodzakelijk verband tussen materialen, type anode, spanning, etc?

Voordeel van optie 1 zou een kostenbesparing zijn, aangezien kleine anodes veel goedkoper zijn. Nadeel is dat je moet blijven controleren / vervangen.

Voordeel van optie 2 zou zijn dat dit systeem onderhoudsvrij is en een eenmalige investering is. Nadeel is dat de werking (voor mij) niet te controleren is.

Derde vraag: Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten als ik voor een andere anode zou kiezen?

[ Voor 3% gewijzigd door KifArU op 08-03-2019 11:50 ]

Beste antwoord (via KifArU op 30-03-2019 21:14)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@KifArU
Een anode mag je nooit kleiner monteren dan voorgeschreven. Ook niet als je hem vaker controleert.

Je hebt 1200mm modellen, die kun je inkorten op de gewenste lengte.

Een originele anode is vaak erg duur, koop dus gerust een "merkloze"
Let wel op dat je niet teveel pakking gebruikt op de schroefdraad, het metaal van de anode moet goed contact maken met de boiler. Of kies een anode die reeds verpakt is, zoals op de OEG site

Ook de Correx anode is een optie. Staan er genoeg op Ebay voor een nette prijs.
Veel anodes geven een storingsmelding als ze niet juist werken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421155

Ik check de anodes van mijn 2 zonneboilers 1x per jaar, vervangen om de 2 of 3 jaar.
Die anodes zijn ongeveer 1 meter lang en hebben een 3/4 aansluiting, ik haal ze bij de Technische Unie voor rond de €50,-, €200,- die je installateur berekent lijkt mij wel heel erg overdreven.
Elektrische varianten zijn op Ebay in duitsland veel voordeliger dan bij warmteservice, maar hoe check je de werking?
Ik heb eerlijk gezegt geen idee of de juiste afmeting belangrijk is, hij moet niet te veel versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Ik heb zojuist mijn anode gevonden door een eenvoudige zoekopdracht.
Ik ben verbaasd over de lage prijs.........

https://www.oeg.net/speicher-solar/speichertechnik/anoden

Wellicht dat je hier (ook) een passende kan vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Vuiltje op 09-03-2019 08:58 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@KifArU
Een anode mag je nooit kleiner monteren dan voorgeschreven. Ook niet als je hem vaker controleert.

Een originele anode is vaak erg duur, koop dus gerust een "merkloze"
Let wel op dat je niet teveel pakking gebruikt op de schroefdraad, het metaal van de anode moet goed contact maken met de boiler. Of kies een anode die reeds verpakt is, zoals op de OEG site

Ook de Correx anode is een optie. Staan er genoeg op Ebay voor een nette prijs.
Veel anodes geven een storingsmelding als ze niet juist werken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik check altijd even de overgangsweerstand met de boiler na het plaatsen van de anode met de multimeter.
Een nieuwe anode is meestal voorzien van een pakking om het schroefdraad,
Bij 1 jaarlijkse controle maak ik het schroefdraad schoon en breng ik altijd een nieuwe pakking, loctite 55, aan, ik laat de isolatie dan een paar dagen weg om te kunnen zien of er lekkage is en plaats het dan weer terug, nog nooit lekkage gehad 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:23
Ik heb een Correx anode sinds 2010 in gebruik. Die heeft een groene en rode led om de correcte werking aan te geven. Het vat is nog niet lek O-)
Hier staat ook nog een geëmailleerd bronwatervat van bijna 30 jaar oud, zonder anode.. Ik ben benieuwd hoe lang dat nog goed gaat.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
KifArU schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:47:

De anode lijkt volgens de tekening in het boekje ongeveer 1000mm lang te zijn en zo'n lang model kan ik nergens vinden. De aansluiting is ene simpele messing dop met buitendraad (3/4"BSP), die in de boiler wordt geschroefd.
Kijk hier eens, kan je als particulier ook bestellen.
En: met de OEG afdichting. :) :)

https://www.econo.nl/appendages

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Oxellaar schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:33:
@KifArU

Uit nieuwsgierigheid: Waarom mag deze niet kleiner zijn?
En is langer ook een probleem?

En moet ik bij een Correx anode ook rekening houden met het formaat?

Op veel sites zie ik staan dat ze voor een geëmailleerd vat zijn tot een bepaalde inhoud. Maar mijn vat is van RVS. Hoe verhoudt zich dat?
Anoniem: 421155 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:23:
Ik check altijd even de overgangsweerstand met de boiler na het plaatsen van de anode met de multimeter.
Een nieuwe anode is meestal voorzien van een pakking om het schroefdraad,
Bij 1 jaarlijkse controle maak ik het schroefdraad schoon en breng ik altijd een nieuwe pakking, loctite 55, aan, ik laat de isolatie dan een paar dagen weg om te kunnen zien of er lekkage is en plaats het dan weer terug, nog nooit lekkage gehad 🙂
Hoe meet je die overgangsweerstand? En welke waarde is goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Inmiddels reactie van econo gekregen en een Correx anode voor een RVS vat moet enorm groot zijn uitgevoerd en kost ongeveer 750 euro.
Zij hebben ook een Mg anode van 900mm voor een tientje.
Op OEG zijn nog wat langere te krijgen en ook in kettingvorm.
Dus dat is een stuk interessanter.

Nu eens zien wat ik in het vat kan krijgen qua lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KifArU schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:26:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: Waarom mag deze niet kleiner zijn?
En is langer ook een probleem?

En moet ik bij een Correx anode ook rekening houden met het formaat?

Op veel sites zie ik staan dat ze voor een geëmailleerd vat zijn tot een bepaalde inhoud. Maar mijn vat is van RVS. Hoe verhoudt zich dat?

[...]

Hoe meet je die overgangsweerstand? En welke waarde is goed?
De anode moet goed geleiden met je boiler, dus rond de 0 ohm is goed, je multimeter geeft altijd wel een paar tiende aan, weerstand van je meetkabels en contacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Inmiddels via een andere site (ook) gevonden dat de anode niet kleiner mag zijn. Lijkt als reden te hebben dat de anode een bepaald "werkgebied" heeft dat afneemt met de afstand vanaf de anode.

En boven de boiler is nog 70cm vrije ruimte.

Dus volgende stap is zoeken naar een kettinganode van minstens 1000mm.
Tot nu toe alleen van 1126mm gevonden, maar nergens info te vinden of langer dan standaard een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Inmiddels een ketting-anode van 1126mm geïnstalleerd.
Hopelijk voldoende om het vat in leven te houden ;)

Iedereen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1