Overzicht FF camera's: scherptediepte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:49
@Yero In je overzichtsartikel over systeemcamera's schrijf je dat scherptediepte afhangt van het formaat van de sensor. Dit klopt (volgens mij) niet.

Als je een foto maakt met eenzelfde FF lens met hetzelfde diafragma op zowel een APS-C en FF sensor blijft de scherptediepte hetzelfde. De beeldhoek verandert wel.

https://fstoppers.com/edu...ffects-depth-field-312599

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Dat de beeldhoek verandert is natuurlijk nogal bepalend voor de compositie en daardoor voor de gehele foto. Als je uitgaat van volledige equivalentie dan zijn de resultaten van alle camera's inderdaad gelijk, ook bijvoorbeeld een smartphone met f/1.8 lens. Dat is alleen niet de praktijk, want los van de lensopening verschillen de brandpuntsafstand en de sensor natuurlijk. Met een smartphone kun je optisch gezien dus nooit dezelfde beperkte DoF halen dan met een camera met grote sensor (mft/aps-c/ff).

Dat kun je doortrekken. De lens is daarbij natuurlijk alles bepalend. En dan kom je op het punt dat bepaalde scherptediepte alleen op FF kunt halen, simpelweg omdat er geen equivalente lens is voor aps-c of mft. Denk bijvoorbeeld aan de Sigma 20mm f/1.4. Op aps-c zou je een 13mm f/0.9 nodig hebben om exact dezelfde foto's met dezelfde DoF te kunnen maken. Op mft zelfs een 10mm f/0.7. Een camera met fullframe sensor biedt je dus wel degelijk meer mogelijkheden om beperkte scherptediepte te creëren in je foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:49
Yero schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:22:
Een camera met fullframe sensor biedt je dus wel degelijk meer mogelijkheden om beperkte scherptediepte te creëren in je foto's.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en ik sluit me volledig bij je aan en mijn eerste post is ook wel mierenneuken.

Je laatste zin vind ik een erg goede omschrijving en samenvatting van je bovenstaande post en zou mijn inziens perfect passen in je artikel ter vervanging van dat de scherptediepte bepaald wordt door de het sensorformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-10 11:30
Hier word het ook goed uitgelegd: