Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Matsjo
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15-04 18:33
Hey lieve Tweakers,

Jullie hebben mij een paar jaar geleden geholpen met het vinden van onderdelen voor een hartstikke leuke thuisPC die ik zelf in elkaar hebt gezet en waar ik nog steeds plezier van heb. Dankjulliewel! Nu begint dit kastje met haar tweedehands GPU haar leeftijd te laten zien, en ben ik rustig aan het heroriënteren op wat er nu allemaal bestaat en hoeveel het mag kosten. Het is alleen nog maar meer een oerwoud geworden, dus ik hoopte dat ik misschien wat kennis van een paar van jullie zou mogen lenen om te voorkomen dat ik al te domme dingen doe! Alvast bedankt aan iedereen die de moeite neemt om mijn verzoek door te lezen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag een solide thuis-PC willen bouwen waar ik met goed fatsoen op kan gamen (gemodde-Skyrim-niveau prestaties maximaal nodig), en mediabewerking kan doen met Adobe Suite software. Ik zou het liefst een Linux distro draaien met daarnaast een Windows-versie voor alles dat niet op Linux draait (ik weet niet of ik redelijkerwijs nog op iets anders dan Windows 10 effectief kan werken, en ik haat dat systeem). En ik ben van plan om het op een 2560x1080 resolutie monitor te draaien op maximaal 75Hz; daar kijk ik graag natuurlijk ook films op.

Voor mij is het heel belangrijk dat de computer zo stil en zuinig als redelijkerwijs mogelijk is, ik vind het niet erg om een wat grotere kast (tower) te hebben, ik heb het liefst géén verlichting (of ik wil het helemaal uit kunnen zetten) en ik heb graag USB3 poorten op de kast, en ruimte voor in elk geval 4 opslagschijven.

Dit is nieuw terrein voor me, maar ik ben zelfs geïnteresseerd om te investeren in een vloeistofkoeling om geluid te minimaliseren. Ik heb graag de optie om mijn onderdelen te gaan overclocken, maar ik verwacht niet dat ik de functionaliteit al te vaak zou gebruiken (de koeling is vooral bedoeld voor nog meer stilte en zuinigheid, niet voor hyperprestaties).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs, maar hoe duurder het wordt hoe langer ik natuurlijk zou moeten sparen ;). Ik denk dat ik exclusief randapparatuur tussen de €1000 en €1500 zou uitgeven. Ik heb ook een aantal onderdelen die tussentijds dienst kunnen doen, dus dat geeft ook wat meer ruimte.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als ik mijn boekhouding goed heb bijgehouden heb ik nu een Raijintek Agos kast met Gigabyte G1.Sniper B5. Daarop een Intel Core i5-4460 met nieuwe koeler erop. Twee 4GB Crucial Ballistix Tactical RAMsticks en een Sapphire Radeon HD 7950 GPU. Mijn voeding is een XFX TS 550W 80Plus Bronze. Daarnaast nog een paar HDD en SSDs.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik alles behalve de CPU en opslagschijven zou willen vervangen. Ik denk dat ik naar 16GB RAM zou willen uitbreiden dus ik weet niet of ik de Ballistix kan houden (en hoe goed die nog zijn). Ik ben er best voor in om ook de CPU te vervangen als jullie dat aanraden.Het gaat vooralsnog om:
- Behuizing
- Voeding
- Moederbord (ATX of EATX)
- (Zonodig een draadloos-netwerkadapter)
- RAM: 4x4GB of 2x8GB
- Één GPU
- Stille (water?)koeling

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik laat me gewoon leiden door wie nu de betere spullen voor mijn doeleinden levert. Ik kwam in mijn eerste orientatie best wel vaak MSI-producten tegen die hoog aangeprezen werden? De volgende producten hebben tot nu toe mijn aandacht getrokken:
- Behuizing: Fractal Design Define R6 (ik vind m best mooi, nuchter, en schijnt erg stil te zijn)
- Moederbord: MSI Z170A GAMING M5 (deze had ik in mijn wenslijst gezet, maar ik weet nu niet meer waarom)
- RAM: G. Skill Ripjaws of Kingston ValueRAM
- GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X of GTX 1660
- (Water?)koeling: Corsair Hydro H150i Pro RGB
- Als mijn HDDs te luid zijn zou ik zo'n hippe Intel 66p SSD er bij kunnen halen als dat wat is

Áls ik zou moeten kijken naar een nieuwe CPU; de AMD Ryzen 5 2600X Wraith werd steeds voor me naar voren geschoven. Ik weet niet of het elkaar bijt om MSI en AMD componenten bij elkaar te hebben?

Hierboven die Define behuizing.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn prioriteiten gaan zo:
1. Videofuncties (videobewerking, media e.d.)
2. Geluidsniveau
3. Minimaal Licht
4. Energieverbruik
5. Gaming
6. Looks
7. Form Factor

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me wegwijs kunnen maken in de volgende dingen:
- Welke onderdelen raden jullie voor mij aan? Inclusief onderdelen waar ik me nog niet in heb verdiept?
- Waar overschat ik wat ik nodig heb, en waar onderschat ik het? Mis ik iets? Geld is niet mijn grootste prioriteit maar ik ga geen power gamer worden die Far Cry op Ultra wil kunnen draaien.
- Kan ik probleemloos MSI en AMD/Intel producten mengen? Zijn er redenen om dat niet te doen?
- Moet ik letten op Crossfire en SLI e.d.?
- Gaat alles netjes in de behuizing passen?
- Is waterkoeling voor mijn doeleinden een geschikte keuze? Ik vind het niet erg als het een beetje overkill is hier zolang ik het volume minimaliseer.
- Hoe goed gaat Linux draaien op de uiteindelijk gekozen hardware? Of: is er een manier voor mij om Windows 10 te omzeilen en comfortabel op bijvoorbeeld Windows 7 te draaien (volgens mij wordt die software niet meer ondersteund namelijk)? Ik zou het in elk geval fijn vinden om niet alléén van Windows 10 afhankelijk te zijn. PS: Ik zou waarsschijnlijk Manjaro draaien, mocht het uitmaken.

Ik hoop dat een paar van jullie tijd hebben om me te helpen. _/-\o_

Matsjo wijzigde deze reactie 07-03-2019 23:52 (0%)
Reden: X

Malign the Players. Hate the Game

Beste antwoord (via Matsjo op 09-03-2019 14:28)

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20-04 18:35
Waterkoeling is niet per definitie stiller dan luchtkoeler.
MSI + AMD/Intel zal geen problemen geven. Let er wel op dat je moederbord een chipset heeft die past bij de CPU. Een Z170 is niet geschikt voor de 8/9e generatie Intel.
De Define R6 is best groot, dus zal ook prima gaan.
Crossfire/SLI worden niet echt lekker meer ondersteund, 1 GPU is voldoende, tenzij je keihard meerdere dingen tegelijk wil renderen.
HDDs kunnen ook wel wat geluid maken.
Wees voorzichtig met 2 OSen op 1 schijf installeren.
Let ook op het aantal PCIe/SATA poorten op het moederbord, en hun snelheid. Sommige moederborden hebben wel een M.2 slot met PCIe interface, maar dat gaat dan over op SATA interface als je teveel SATA poorten gebruikt (ofzo).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• SpeedQber
Waterkoeling is niet per definitie stiller dan luchtkoeler.
MSI + AMD/Intel zal geen problemen geven. Let er wel op dat je moederbord een chipset heeft die past bij de CPU. Een Z170 is niet geschikt voor de 8/9e generatie Intel.
De Define R6 is best groot, dus zal ook prima gaan.
Crossfire/SLI worden niet echt lekker meer ondersteund, 1 GPU is voldoende, tenzij je keihard meerdere dingen tegelijk wil renderen.
HDDs kunnen ook wel wat geluid maken.
Wees voorzichtig met 2 OSen op 1 schijf installeren.
Let ook op het aantal PCIe/SATA poorten op het moederbord, en hun snelheid. Sommige moederborden hebben wel een M.2 slot met PCIe interface, maar dat gaat dan over op SATA interface als je teveel SATA poorten gebruikt (ofzo).

• Jasper_S1985
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20-04 16:13
Dichte fractal design r6, dark rock pro4 en 2 silent wings 3 fans en je kan niks meer van je pc horen :)

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 06:54
Heb je de Best buy guide al bekeken?

• Matsjo
Reacties, hoera! :o
SpeedQber schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:17:
  1. Waterkoeling is niet per definitie sitller dan luchtkoeler.
  2. MSI + AMD/Intel zal geen problemen geven. Let er wel op dat je moederbord een chipset heeft die past bij de CPU. Een Z170 is niet geschikt voor de 8/9e generatie Intel.
  3. De Define R6 is best groot, dus zal ook prima gaan.
  4. Crossfire/SLI worden niet echt lekker meer ondersteund, 1 GPU is voldoende, tenzij je keihard meerdere dingen tegelijk wil renderen.
  5. HDDs kunnen ook wel wat geluid maken.
  6. Wees voorzichtig met 2 OSen op 1 schijf installeren.
  7. Let ook op het aantal PCIe/SATA poorten op het moederbord, en hun snelheid. Sommige moederborden hebben wel een M.2 slot met PCIe interface, maar dat gaat dan over op SATA interface als je teveel SATA poorten gebruikt (ofzo).
  1. Niet per definitie... Maar in de praktijk? Of is er een manier dat ik zelf effectief kan vergelijken?
  2. Dankjewel voor de waarschuwing mbt het moederbord (ik heb nu de MSI MPG Z390 er bij gepakt, zijn daar bezwaren tegen?), is gewoon filteren op die zoekterm genoeg of moet ik nog ergens anders op letten?
  3. Hoera vor de Define R6!
  4. Crossfire en SLI laat ik dan lekker zitten, ik lees ook op andere plekken diezelfde conclusie, bedankt!
  5. Ik heb wat bezwaar gezien tegen de nieuwe qlc SSDs, is het aan te raden om voor tlc of zelfs mlc te gaan voor dagelijks gebruik? Ik was van plan t te gebruiken als archiefschijf, is het daar een goede keus voor?
  6. Ik zal de OSen apart houden.
  7. Ik weet niet hoe het zit met de m.2 poorten! Ik ben van plan om in elk geval vier schijven aan te sluiten dus ik zal me hier even een beetje in verdiepen, merci.
Jasper_S1985 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:59:
Dichte fractal design r6, dark rock pro4 en 2 silent wings 3 fans en je kan niks meer van je pc horen :)
Dat zijn een paar mooie ventilatoren, maar voor drie Silent Wings en een Dark Rock betaal ik rond de €135 terwijl de Corsair maar €20 meer is en ik de drie meegeleverde 140mm fans zou kunnen houden. Het beetje geldverschil is geen bezwaar, kan ik tóch beter gaan voor luchtventilatie?

Sowieso alvast bedankt voor de tips trouwens, die fans worden vet goed gereviewd.
Jazeker, en daar had ik ook inspiratie vandaan gehaald :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Matsjo Z390 is niet geschikt voor AMD (omdat je over 2600X praat) dan moet je B450 hebben, van MSI oa Tomahawk als ATX bordje

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpeedQber
1. Zelf waterkoeling en luchtkoeling vergelijken kan niet zonder dat je ze allebei in huis hebt. Zoek liever online reviews op.
2. Wat Hackus zegt, voor AMD B450 (of X470) nemen, voor Intel 9e generatie Z390 (en er was er nog 1).
5. Voor archief kan je ook een NAS overwegen, maar dat is wel even wat meer moeite. HDDs maken alleen veel geluid als ze actief aan het draaien zijn, dus ik vermoed dat het qua geluid wel zal meevallen, maar geluidsoverlast is erg persoonlijk.

• Matsjo
Hackus schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:58:
@Matsjo Z390 is niet geschikt voor AMD (omdat je over 2600X praat) dan moet je B450 hebben, van MSI oa Tomahawk als ATX bordje
Hè, dan snap ik toch echt nog niet hoe ik kan achterhalen welke CPUs op welke moederborden passen. De Tomahawk ziet er verder prima uit voor zover ik dat nu kan inschatten, zou deze ook nog werken met mijn huidige i5?
SpeedQber schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:50:
1. Zelf waterkoeling en luchtkoeling vergelijken kan niet zonder dat je ze allebei in huis hebt. Zoek liever online reviews op.
2. Wat Hackus zegt, voor AMD B450 (of X470) nemen, voor Intel 9e generatie Z390 (en er was er nog 1).
5. Voor archief kan je ook een NAS overwegen, maar dat is wel even wat meer moeite. HDDs maken alleen veel geluid als ze actief aan het draaien zijn, dus ik vermoed dat het qua geluid wel zal meevallen, maar geluidsoverlast is erg persoonlijk.
  1. Ik heb het opgezocht en online reviews zeggen dat de Black Rock en Corsair eigenlijk om het even zijn (Corsair marginaal beter, maar te duur voor het verschil) in termen van koeling en geluid, al doet de Corsair het slechter op volle toeren. Ik denk er even over na denk ik.
  2. Begrijp ik goed dat de B450 geen Intel CPU kan hebben?
  3. NAS zeg je, daar heb ik nog nooit eerder van gehoord. Klopt het dat ik daarmee mijn PC als soort privé-server kan gebruiken zodat ik overal altijd bij kan? Tot nu toe zet ik mijn PC steeds uit als ik van huis ga, die gewoonte zou ik dan moeten veranderen, maar ik vind het wel interessant om zelf games te hosten en eventueel een site te runnen oid. Hm. (8>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Matsjo Nee, je moet kijken naar welke socket er is. AMD heeft tegenwoordig AM4 en Intel 1151v2
Dus bij Ryzen AM4, en bij Intel 8th en 9th gen, 1151v2

• Matsjo
Hackus schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:33:
@Matsjo Nee, je moet kijken naar welke socket er is. AMD heeft tegenwoordig AM4 en Intel 1151v2
Dus bij Ryzen AM4, en bij Intel 8th en 9th gen, 1151v2
Ohhhh, oké! Dang. Dat schuift de dicussie over CPUs een heel stuk naar voren. Met alle upgrades die ik in gedachten heb moet ik volgens mij mijn moederbord vervangen, en het lijkt me erg onhandig om een goed moederbord te moeten vervangen zodat ik later over zou kunnen stappen naar een ander type CPU.Stomme merkoorlogen weer.

Ik heb mijn wenslijstje nu zo bijgewerkt:
#Product
1Fractal Design Define R6 Black
1Corsair RM650x (2018) Zwart
1Asus PCE-AC88
1MSI B450 Tomahawk
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
1MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC
1be quiet! Dark Rock Pro 4
3be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm

Zijn er onderdelen die niet passen, of die je zou afraden (voeding, netwerkadapter en RAM had ik nog niet eerder genoemd)? Als ik SSDs bijkoop zou ik denk ik het beste die Samsung 970s moeten halen. Ik weet niet hoe ik de koeling zou willen doen, en de stock koeler vd Ryzen wordt best positief beoordeeld lees ik online, maar zo staan ze voor de zekerheid in het lijstje.

Dankjewel voor je geduld trouwens.

Matsjo wijzigde deze reactie 08-03-2019 23:36 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

voeding kan goed naar 450w, is nog ruim. beide goede kwaliteit PSU'S
modulair: pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
niet-modulair: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Koeler van AMD is prima, als je voor normale prijs een goede/stillere koeler wilt: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Dure NVMe SSD is niet nodig(samsung 970) product: Intel 660p voldoet prima

Hackus wijzigde deze reactie 08-03-2019 23:09 (35%)

• Matsjo
Ik heb er een nachtje over geslapen, en misschien is het slim voor me om niet alles in één keer te kopen, zodat ik eerst kan kijken hoe de onderdelen bevallen en ik dan naar behoeven kan doorbouwen. Ik heb nog een 550W PSU, netwerkadapter, opslagmedia en er zitten standaardventilatoren bij de behuizing en CPU, dus in eerste instantie moet ik daar mee uit de voeten kunnen. Ik heb de Whisper en Tranquilo op mijn totale lijst gezet want ze zien er wel erg geschikt uit :). Iedereen zegt steeds dat ik het geluid en de prestaties gewoon moet meemaken; dus laat ik die adviezen dan maar aannemen. Ik vind het ieg interessant om op termijn zo'n M.2-compatible SSD te vinden als prestatieschijf, maar daar kan ik me dan langer op orienteren. De Philips qlc zal vast prachtig zijn voor normale opslag die ik nu op een HDD doe.

Ik heb mijn lijstje onderdelen teruggebracht naar de harde kern van onderdelen die ik nodig zou hebben om nú een functionerende, stille en redelijk solide PC mee te bouwen. Ik ben gegaan voor een MSI-motief want alle onderdelen leken goed voor me te zijn, en dan matchen ze ook nog eens. Ik zit nu op een Quad-core processor, dus ik dacht dat als ik toch een sprong ga maken het misschien zinniger is om gelijk te verdubbelen naar acht kernen, ipv de zes van de 2600x. Zie jij bezwaren bij deze combinatie? Moet ik me de €120 op de CPU besparen ten bate vd 2600x? Heeft het zin om voor de RAM voor Ripjaws te gaan over de Aegis? Voor de GPU had ik ook gekeken naar de RX 480 maar die lijkt nu dúúrder te zijn dan de net iets betere 580 dus leek me dat logischer.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 317,68€ 317,68
1MSI B450 Tomahawk€ 105,-€ 105,-
1MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB€ 287,62€ 287,62
1Fractal Design Define R6 Black€ 115,61€ 115,61
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 87,50€ 87,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 913,41

Kan ik hier voorlopig mee uit de voeten denk je?

• SpeedQber
Een 2700(X) is een prima CPU, maar voor gamen heb je er niet zoveel aan (sommige games alleen). Het lijkt er ook niet op dat je veel andere multicore dingen gaat doen (scaled Adobe lekker?). Meer geld in de GPU gaat meer fps opleveren.
Wat voor 550W voeding heb je nu, en hoe oud is deze?
Een netwerkadapter? Elk moederbord heeft een ethernetpoort.
Een 3200 MHz RAM voor €190 lijkt me waanzin als je ook 3000 MHz kan krijgen voor €90. De kwaliteit is misschien wat minder, maar daar merk je vooral wat van als je je RAM gaat overklokken. 3200 MHz is beter dan 3000, maar dat vind ik geen €100 waard. Evt deze: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Matsjo ik begrijp niets meer van je verhaal.

• Matsjo
SpeedQber schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:11:
Een 2700(X) is een prima CPU, maar voor gamen heb je er niet zoveel aan (sommige games alleen). Het lijkt er ook niet op dat je veel andere multicore dingen gaat doen (scaled Adobe lekker?). Meer geld in de GPU gaat meer fps opleveren.
Als ik game speel ik vooral (grand) strategy, tactics en RPG games waar veel processen tegelijkertijd voor draaien, ik heb nooit begrepen hoe ik moet inschatten hoeveel mijn CPU belast wordt. Als een 2700X me daar niet bij helpt (en de komende vijf jaar ook niet) stop ik de €120 net zo graag ergens anders in. Heb je zelf toevallig een voorstel voor een sterkere GPU?
Wat voor 550W voeding heb je nu, en hoe oud is deze?
Het is een XFX TS 550W 80Plus Bronze van ongeveer vijf jaar oud.
Een netwerkadapter? Elk moederbord heeft een ethernetpoort.
Als het goed is ga ik in de komende maanden verhuizen, maar ik gebruik hier WiFi voor mijn netwerkverbinding.
Een 3200 MHz RAM voor €190 lijkt me waanzin als je ook 3000 MHz kan krijgen voor €90. De kwaliteit is misschien wat minder, maar daar merk je vooral wat van als je je RAM gaat overklokken. 3200 MHz is beter dan 3000, maar dat vind ik geen €100 waard. Evt deze: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Heldere taal met helder advies, ik neem het gelijk aan. Bedankt! Ook voor het eerdere advies.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Matsjo als je dat bedrag uit wil geven aan gpu, dan liever deze pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC. en als het AMD moet zijn, dan ook een goede
pricewatch: Sapphire Radeon RX 590 8G Nitro+
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)

• SpeedQber
Voor zware strategy games zou een 2700(X) mss nog wel kunnen, zoek wat benchmarks van de games die je speelt op. RPG games (The Witcher enzo) zijn meer GPU heavy.
Voor 1080p75 moet een RX580 nog wel meekomen. Een upgrade zou een 1070 of modern alternatief (20xx of 16xx serie) zijn. AMD heeft nog de RX590 en Radeon VII (ofzo), maar die benchmarks zou je zelf op moeten zoeken.
@Hackus Hij wil het liefst zo min mogelijk investeren, en er zoveel mogelijk op vooruit gaan. Voeding en CPU koeler zijn nu dus uit het lijstje gehaald.

• Matsjo
Ik bedenk me net dat we nog niet eens hebben gepraat over resolutie en refresh rate. Is het voor hardware in dit segment überhaupt denkbaar om 1440p goed te draaien met een redelijke (60+) framerate? Ik denk dat mijn grafische behoeften niet veel zwaarder zullen worden in de komende vijf jaar dan iets als Total War: Three Kingdoms en Elder Scrolls VI (als ze überhaupt de moeite waard blijken) en Red Dead Redemption 2. Qua gaming is dat denk ik de grootste uitdaging waar ik mee te maken zal krijgen. Volgens systemrequirementslab wil RDR2 een Ryzen 2700 hebben en een Radeon RX 470. Als dat een beetje klopt zou ik de zwaardere CPU kunnen houden en de lichtere GPU, of begrijp ik dat nou verkeerd?
Sorry voor de verwarring Hackus, mijn idee is nu inderdaad dat ik even de focus leg op de onderdelen die ik sowieso nodig ga hebben. Dan kan ik nadat ik die een tijdje heb meegemaakt de knoop doorhakken voor betere koeling en opslag etc.

Ik heb mijn zinnen vanwege de Ryzen en FreeSync mogelijkheden nu wel een beetje gezet op AMD producten, dus daar ga ik even op in. Of is het onzin om geen Nvidia GPU op een AMD moederbord en CPU aan te willen sluiten? De Ventus was me al eerder opgevallen maar ik heb die toen uitgesloten vanwege die videochip. Klopt dat het de AMD kaarten die je noemde gunstigere versies zijn van een GPU in dezelfde prijsklasse? Ze kosten namelijk allebei een paar tientjes minder dan de RX 580.
SpeedQber schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:46:
AMD heeft nog de RX590 en Radeon VII (ofzo), maar die benchmarks zou je zelf op moeten zoeken.
De Radeon VII springt in kosten gelijk naar ruim €800, ik denk dat het overkill gaat zijn . De 590 staat niet zo goed aangegeven hier op Tweakers, ik neem aan dat het gewoon een kleine upgrade op de 580 is?

De Radeon RX Vega 56 en Vega 64 met HBM2 ipv GDDR5 waren me nog opgevallen als mogelijke medium upgrades, zijn die wat? Ik vind het niet erg om wegwijs in de BIOS te moeten worden (de reviews zeggen dat de factory settings niet zo super zijn).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Sapphire is 'de kaart' voor AMD, die richten zich alleen op AMD kaarten, en dat zie je terug aan de kwaliteit.
Nitro is de 'luxe' serie en 'pulse' de budget. kort om beter en als je dit geld uit wilt geven aan AMD kaarten, zou ik het ook goed besteden. op high, ultra zul je niet snel 60 fps halen op 1440p met een RX. ligt net aan welk spel je speelt. Vega56 giga moet je zeker vergeten, die komt met veel problemen. (zijn al 3 topics hier over op dit forum) €385,- kun je beter aan rtx2060 uitgeven. veel freesync schermen kun je ook met gsync gebruiken. nieuws: Nvidia voegt drie FreeSync-monitoren toe aan G-Sync Compatible-lijst

Hackus wijzigde deze reactie 09-03-2019 17:14 (6%)

• Matsjo
Hackus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:14:
Sapphire is 'de kaart' voor AMD, die richten zich alleen op AMD kaarten, en dat zie je terug aan de kwaliteit.
Nitro is de 'luxe' serie en 'pulse' de budget. kort om beter en als je dit geld uit wilt geven aan AMD kaarten, zou ik het ook goed besteden. op high, ultra zul je niet snel 60 fps halen op 1440p met een RX. ligt net aan welk spel je speelt. Vega56 giga moet je zeker vergeten, die komt met veel problemen. (zijn al 3 topics hier over op dit forum) €385,- kun je beter aan rtx2060 uitgeven. veel freesync schermen kun je ook met gsync gebruiken. nieuws: Nvidia voegt drie FreeSync-monitoren toe aan G-Sync Compatible-lijst
Ahaaaa, zit het zó! Ik heb dit filmpje gekeken waar iemand de prestaties van een RX590 op 1440p en 1080p vergelijkt, en de resultaten die daar uit komen doen mij denken dat ik met dit prestatieniveau (tussen 60 en 75fps voor zware grafische games op 1440p) voorlopig hartstikke tevreden zal zijn. Als ik RDR2 op lagere instellingen zou moeten spelen vind ik het prima. Dat brengt voor mij de keus naar een van de non-Vega 590s of de Ventus die jij aanraadt. Is van deze line-up de Ventus nog steeds de beste keuze? €376 vind ik prima als die €100-125 echt meerwaarde levert :). Ik zal me ook niet druk maken om FreeSync als ik een redelijke 75Hz 1440p monitor voor een normale prijs kan vinden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Ja, RTX2060 is beter dan RX580.590, vega56

Hackus wijzigde deze reactie 09-03-2019 21:01 (59%)

• Matsjo
Hackus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:59:
Ja, RTX2060 is beter dan RX580.590, vega56
Ik heb geprobeerd om me nog iets beter te verdiepen in de consensus rond een aantal vd GPUs die we hebben besproken. Voor een prijs van €375 kan ik volgens mij niet anders concluderen dan dat de MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC inderdaad de meest effectieve (bang-for-my-buck) keuze is en er is een grote kans dat ik daar voor ga. De 590 lijkt me prima en ik sluit die niet per definitie uit, maar als ik toch €290 uitgeef kan ik wss net zo goed €85 meer uitgeven en zeker weten dat ik niet bottleneck op de GPU.

Maar, omdat het me tóch stiekem ergens dwars zit dat ik dan twee aparte sets software moet draaien voor mijn CPU en GPU ben ik verder gaan kijken naar of die Vega kaarten zulke slechte keuzes zouden zijn. Verrassend genoeg krijgt de Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2 wél heel veel positieve oordelen (met het caveat dat je m moet undervolten)! Volgens userbenchmark is de Vega 64 de sterkere kaart maar betaal je gewoon eigenlijk relatief te veel meer dan gerechtvaardigd is voor die verbetering. En dat lijkt bij alle AMD kaarten in dit segment zo te zijn: prima prestaties, maar relatief duur zonder dat daar iets tegenover staat.

Ik vind deze Vega er erg aantrekkelijk uitzien (schijnt ook erg stil te zijn voor zn prestaties), maar dan betaal ik gelijk €125(!) meer dan ik voor de Ventus zou doen. Ik weet niet of dat het waard is. Stel dat ik bereid ben om de inefficiënte koop te doen op de GPU; is er naar jouw inschatting iets mis met de Vega 64? @SpeedQber, heb jij hier een mening over?

Ik lees heel graag jullie slotconclusie hierover en dan laat ik het even bezinken. Vinden jullie het leuk als ik uiteindelijk de kast post en jullie tag voor de foto's?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Matsjo kijk je ook naar het veel hoger stroomverbruik van de Vega64 ?
die behoeft ook een goede voeding, en zou ik niet aansluiten op single 12v rail. [2x8(6+2) is nodig] en wat jezelf zegt, gaan undervolten waardoor hij ook minder presteert. Grafische driver heeft niets met een CPU te maken btw. maar goed, het is je eigen keuze, ikzelf zou de RTX2060 kopen, ik vind de Vega64 nu te duur, zowel aankoop als gebruik. en dat voor een +- gelijk presterende GPU als RTX2060. AMD komst waarschijnlijk 7 juli met nieuwe GPU's misschien kun je dat afwachten, maar ik verwacht daar geen wonderen van. RX3080 zou 15% + zijn boven vega64 (verwachte prijs $259.- )

• Matsjo
Hackus schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:21:
AMD komst waarschijnlijk 7 juli met nieuwe GPU's misschien kun je dat afwachten, maar ik verwacht daar geen wonderen van. RX3080 zou 15% + zijn boven vega64 (verwachte prijs $259.- )
Je andere punten moet ik gewoon even laten bezinken (bedankt :)!), maar ik wilde even reageren dat ik me echt niét kan voorstellen dat die mid-2019 CPUs en GPUs van AMD zó goedkoop voor die prijzen gaan zijn. Daar moeten haast wel enorme compromissen op stroomverbruik, warmte, temperatuur en/of bouwkwaliteit in zitten, als die lekken überhaupt legit zijn.

Als blijkt dat het wél klopt zou ik er misschien zelfs goed aan doen om ff een paar maanden te wachten tot er meer duidelijk is zodat ik geen GPU koop die het even goed doet als een die wel €150 minder zou kunnen kosten.

PS: Ik heb de hardware besteld, inclusief de 2060. Spannend!

Matsjo wijzigde deze reactie 13-03-2019 00:19 (3%)
Reden: Update

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True