Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor onze nieuwbouwwoning heeft de zonnepaneleninstallateur het volgende voorstel qua plaatsing gedaan:

Voorstel

Het gaat om een schuin dak met een hellingsgraad van 45° geörienteerd op het ZZO (ongeveer 160°).

Het dak ziet er als volgt uit:

Dak

Er zijn dus drie mogelijke schaduwveroorzakers. Het schoorsteenpijpje van de centrale verwarming is het hoogste. Ik schat dat die ongeveer 60cm hoog is? De andere twee obstakels zijn niet zo hoog (ongeveer 20cm) en zijn deel van het ventilatiesysteem. Verder zijn er geen objecten op het dak van de buurman of in de omgeving die schaduw kunnen veroorzaken.

De geplande omvormer is een SAJ Sununo Plus 3K-M en er komen 12 275Wp panelen.

Het lijkt mij dat deze opstelling ongewenste schaduw kan veroorzaken wanneer de zon naar het westen draait. Ik kan echter moeilijk inschatten hoe groot dit effect zou zijn. Ik ben al uren aan het opzoeken en berekenen geweest maar dit is niet echt mijn ding :X

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als de zon schaduw werpt op dat ene paneel staat hij toch niet mooi meer op de panelen, dus verlies valt mee.

Maar neem dan een tigo optimizer voor dat ene paneel, of een Sma met optitrac.

Maar ik zie iets veel ergers.
Het dak ligt niet vol.
En “oude” panelen. Gangbaar is nu 300 Wp per paneel.
En de ventilatie pijpjes zou je kunnen vervangen door een klober ventilatiepan(en)
Huidige is van de wtw ventilatie denk ik?
Je gaat dan iets terug in aansluiting diameter met de klober(s).

Mag ik vragen wat je offerte kost?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2019 06:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@AUijtdehaag Ons huis wordt 'sleutel op de deur' gebouwd wat ergens tussen projectbouw en zelfbouw in zit. Dit wil zeggen dat er minder vrijheid is in materialen en leveranciers of dat dit gepaard gaat met een forse meerprijs of veel extra eigen werk. Dat verklaart de 'oude' panelen. De prijs van de zonnepanelen zit ook ergens in de aanneemsom verborgen. Nu zit ik hier niet heel hard mee in aangezien het doel niet is om de opbrengst te maximaliseren voor het dakoppervlak.

Het gaat hier immers om een installatie in Vlaanderen en er heerst veel onduidelijkheid over hoe de opbrengst in de toekomst verrekend zal worden. Momenteel heb ik nog een klassieke ferrarismeter gekregen en deze draait gewoon terug op momenten dat de opbrengst hoger is dan het verbruik. Dit is een zeer gunstig scenario bij overproductie. Men spreekt echter al jaren over het invoeren van digitale/slimme meters en de eerste doelgroep zijn eigenaren van zonnepanelen. Het is niet duidelijk hoe er dan met overproductie omgegaan wordt maar het ziet er naar uit dat men gebruikers wil aanmoedigen om zoveel mogelijk te gebruiken op het moment van productie. In zo'n geval lijkt mij een grote installatie op ZZO niet interessant want dat zijn de momenten dat ik tijdens de week niet thuis ben. Ik ben dus tevreden met een installatie van 3300Wp.

De ventilatiepijpjes lijken mij niet zo'n groot probleem door de grote hellingshoek van het dak. Het is meer de schaduw van de CV ketel waar ik over nadenk.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Als je het niet vertrouwt qua schaduw kan er een Tigo op 1 of 2 panelen, dan ben je 100 euro verder en van je zorgen af, moeilijk te voorspellen hoe lang het duurt voor je die 100 euro terugverdiend hebt.

Of je legt die panelen een rijtje lager. Dat laatste zou ik niet doen omdat het er minder mooi uit ziet.

Voor Belgie heb je denk ik nog een best zware omvormer. Maar ik begrijp dat de omvormertax binnen afzienbare tijd wordt afgeschaft? Ik heb nog nooit van dat merk omvormers gehoord, maar dat wil niet zeggen dat het troep is. Als je graag uitgebreide monitoring naar PVOut stuurt oid kan het wel iets zijn om rekening mee te houden. Voor logging moet je er zo te zien sowieso een Wi-Fi stick of Ethernet stick bij kopen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)