Leasebedrag t.o.v. collega

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beniknougek?
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-10-2021
Hi Tweakers,

Ik hoor graag jullie mening over het volgende.

Exact vandaag ben ik twee jaar in het bezit van mijn leaseauto. Sinds enekele weken heeft een collega van mij ook een nieuwe lease auto.

Ik heb een leaseauto t.w.v. €35.000 en betaal een eigen bijdrage van €150 p/maand. Mijn collega heeft een leaseauto t.w.v. €38.000 en betaald enkel zijn bijtelling.

Naar mijn inzien is dit ongelooflijk scheef, ook indien er in de tussentijd iets veranderd is in de leaseregeling. Ik ben dan ook van plan mijn beklag hier over te doen. Of is mijn berekening te simpel en zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hij heeft beter onderhandeld dan jij denk ik.

Hoi!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
“Ja, maar hij” is echt een bijzonder slap excuus om mee aan te komen. Probeer je werkgever aan te geven waarom jij 150 euro salarisverhoging verdient en laat je collega d’r buiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De ene auto van 35k is toch in geen enkel opzicht gelijkwaardig aan een andere auto van 35k (+/- 3k)? :S Zonder de details van die auto's te kennen enzo, inclusief het verschil in leeftijd van het lease-contract.

[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 07-03-2019 22:45 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ik nu een nieuwe auto bestel kan ik variëren tussen een 3008 automaat met 50 euro eigen bijdrage en een X2 met automaat zonder...
In dezelfde categorie...

Mag je zelf opzoeken wat dat kost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Beniknougek? schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:38:

Ik heb een leaseauto t.w.v. €35.000 en betaal een eigen bijdrage van €150 p/maand. Mijn collega heeft een leaseauto t.w.v. €38.000 en betaald enkel zijn bijtelling.
Baseer je dat nu op catalogusprijs? Zo ja: Niet doen. Auto's van verschillende merken en types die bij de dealer even duur zijn kunnen qua leasekosten voor jouw werkgever heel verschillend uitpakken. En die werkgever kijkt naar de leasekosten en niet naar de catalogusprijs.

Daarnaast: Waarom zou jij hetzelfde als jouw collega moeten krijgen? Zo zit de wereld niet in elkaar. We verdienen niet allemaal hetzelfde ook al doen we hetzelfde werk.

[ Voor 5% gewijzigd door downtime op 07-03-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18

Reinier

\o/

EWK schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:41:
Hij heeft beter onderhandeld dan jij denk ik.
Of de collega rijdt in een elektrische auto.

Te weinig info :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beniknougek?
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-10-2021
Bedankt voor de reacties. Mijn berekening is dus niet relevant :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 13:47
Leasemaatschappij kijkt inderdaad primair naar de afschrijving. Dit zijn uiteindelijk de echte kosten, ongeacht of de auto nu 30,000 of 40.000 kost. Een auto van 40.000 welke 10.000 afschrijft (verwachting uiteraard) kan daardoor goedkoper te leasen zijn dan een van 30.000 welke 15.000 afschrijft.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Croga

The Unreasonable Man

NoepZor schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:59:
Leasemaatschappij kijkt inderdaad primair naar de afschrijving. Dit zijn uiteindelijk de echte kosten, ongeacht of de auto nu 30,000 of 40.000 kost. Een auto van 40.000 welke 10.000 afschrijft (verwachting uiteraard) kan daardoor goedkoper te leasen zijn dan een van 30.000 welke 15.000 afschrijft.
En het onderhoud.... en de verzekering... en het verbruik..... en nog een hele berg andere variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 15:33
Ik weet niet hoe het in de zakelijke lease is, maar in de private lease hebben de hogere / speciale uitvoeringen een hogere restwaarde waardoor de lease prijs lager kan uitvallen. In mijn geval een 2018 polo Beats editie. Een "normale" versie met dezelfde opties/extras zou duurder uitvallen per maand. Dit komt ook omdat een leverancier bepaalde versies standaard inkoopt en hierop korting kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:11
MikeyMan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:47:
Als ik nu een nieuwe auto bestel kan ik variëren tussen een 3008 automaat met 50 euro eigen bijdrage en een X2 met automaat zonder...
In dezelfde categorie...

Mag je zelf opzoeken wat dat kost :P
Dit dus. Het is een soort RNG op de leaselijst hier. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 09:05

TheFruitNerd

iets met fruit

Als wagenparkbeheerder kan ik alles zoals hierboven gezegd beamen.
Waarom jij bedrag x moet betalen en je buurman niet hangt van veel verschillende factoren af.
Dat kan simpelweg onderhandeling zijn, maar vaker heeft het te maken met de TCO.

Veel gehanteerde opties voor leaseauto's zijn;
1. Indeling obv fiscale waarde
2. Indeling obv TCO gekoppeld aan een normcalculatie
3. Indeling obv TCO zonder normcalculatie

Tenzij je buurman beter onderhandeld heeft dan jij, zal optie 1 denk ik niet aan de orde zijn.

Optie 2 heeft een grotere kans; de auto wordt berekend op basis van een norm om zo voor iedereen dezelfde meetlat te kunnen gebruiken. De gebruikte meetlat kan per bedrijf verschillen maar denk aan bijvoorbeeld full operational lease obv een x hoeveelheid kilometers per jaar, afgezet tegen een x looptijd. Dan kunnen daar ook secundaire voorwaarden aan gekoppeld worden zoals een bepaald brandstoftype, maximum aantal km om in aanmerking te kunnen komen voor benzine / elektrisch, afstand woon/werk verkeer, hoe vaak je buiten de deur gaat, aantal privé km per jaar, etc etc.
Vaak krijg je de discussie "waarom rijdt mijn buurman in een mercedes terwijl ik het met een peugeot moet doen?". Ten eerste; je hoeft niets. Ten tweede, als het binnen het door je bedrijf gestelde budget past, dan heeft je buurman gewoon beter zijn huiswerk gemaakt.

Optie 3 komt bij grotere bedrijven minder snel voor. Zonder meetlat is het namelijk erg lastig oordelen en krijg je snel discussie.

Concreet; het kan heel goed zijn dat jou auto obv de meetlat duurder is dan die van je buurman waardoor hij geen eigen bijdrage hoeft te betalen en jij wel. Staar je niet blind op de fiscale waarde aangezien er zo veel redenen kunnen zijn waarom iets wel of niet past.

Maar als je ontevreden bent of er vragen over hebt, stap dan vooral bij leidinggevende / wagenparkbeheerder en/of hrm binnen. Er op gaan zitten broeden daar heb je alleen maar jezelf mee. ;)

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
Overigens, in twee jaar tijd zijn door de WLTP ook aardig wat auto's duurder geworden. Dus het kan zomaar zijn dat jouw auto nu 39k kost.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Volgens mij heb je al je antwoord. Vraag is natuurlijk:
1. Hebben jullie dezelfde lease regeling (in bedrag, km's/jaar, wel of niet incl. brandstof en aantal jaar looptijd?)
Als 1. Nee is, dan ben je al uitgepraat
Als jullie wel dezelfde regeling hebben dan hangt het zoals gezegd van de auto of wat deze per maand kost en daar zijn weer hele andere factoren van toepassing:
- Aanschaf
- Restwaarde
- Benzine/Diesel/Elektrisch/Waterstof/Gas/Trapauto
- Hoe goed kan je werkgever onderhandelen
Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 15:07
Zelf ook rond gekeken voor lease auto's en lease bedrijven er zit alleen al een verschil tussen de lease maatschappijen en dat verschilt al zo een paar honderd euro.

Mijn huidige lease loopt bij ALD omdat ze afspraken hebben Met o.a. nissan en tesla. Dus hun lease is zo veel goedkoper (op dat moment nu kan het weer anders zijn) dan de andere bedrijven. maar zou je (als voorbeeld) een volkwagen nemen (hebben ze geen afspraken mee) dan kan het stukken duurder uitpakken.

Plus bij ons was ook dat de auto die wij in de lease hebben een speciale versie was waar geen korting op te krijgen was dus was de lease meer dan dezelfde prijs standaard model. (speciale versie had meer features dan het standaard model maar de catalogus waarde was gelijk) maar toch duurder in de lease. Ik heb een eigenbedrijf dus heb redelijk moeten onderhandelen en uitzoeken met ze hoe of wat de prijs

Hoe ze dingen berekenen is zo lastig te doorgronden. Vraag je collega eens naar het lease bedrag. Of check even online met jouw auto en de zijne kan best zijn dat ze redelijk gelijk uit komen of zelf goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 18:50
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:32:
Overigens, in twee jaar tijd zijn door de WLTP ook aardig wat auto's duurder geworden. Dus het kan zomaar zijn dat jouw auto nu 39k kost.
Mooi hoe ze zeiden dat dit wel gecompenseerd zou worden in iets als een bpm verlaging. Not.
Pagina: 1