Store Service: advies MBP 2012 stuk kort na reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik heb een MacBook Pro 2012 overgekocht die midden januari van zijn oorspronkelijke eigenaar een vervangende batterij heeft gekregen (waarbij de hele topcase is vervangen). Deze deed het prima, echter zijn we kort daarna vertrokken uit Nederland en de laptop gaf geen beeld meer na het opstarten meteen nadat we aangekomen waren. Met een extern scherm werkt hij echter wel, dus zo goed als zeker is de kabel los geschoten en zo kort na de reparatie zonder dat er verder rare dingen mee zijn gebeurd zo goed als zeker doordat de kabel niet zo goed vast is gezet.

Echter de garantietermijn op reparatie is 90 dagen en we zijn pas eind april terug, nét na het verstrijken van de termijn. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen:
  • MacBook opsturen naar verkoper, verkoper neemt hem binnen 90 dagen terug
  • Er zelf mee terug gaan als ik er weer ben, na 90 dagen en dan zelf de kosten betalen
  • Een afspraak boeken op dag 88 voor een van de eerste dagen dat ik terug ben en dan zeuren en zwetsen
De eerste optie is het veiligste maar verzenden is duur, ik moet de laptop door de douane krijgen (van buiten de EU) en het is een hoop gedoe. De tweede optie is makkelijker maar ik heb géén idee wat het gaat kosten als het de kabel is, laat staan wat ergers. De derde optie is niet veel beter dan de tweede.

Wat kan ik het beste doen?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties zijn meer iets voor het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:11

InFamous

excommunicado

@BikkelZ Misschien even de partij contacteren die de reparatie heeft uitgevoerd? Dan heb je het probleem al ruim binnen de garantie termijn gemeld en kan je direct aangeven wanneer je weer beschikbaar bent.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Melden binnen de garantietermijn kan al voldoende zijn, de laptop ter reparatie aanbieden kan dan wellicht later. Misschien even vragen of dat kan?

Goed, wat @InFamous zegt dus :+

[ Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 07-03-2019 21:39 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Het is gebeurd bij de Apple Store Den Haag. Ik heb ze gebeld maar goed de laptop moet in de winkel verschijnen binnen 90 dagen. Ik zit er aan te denken om de reparatie uit eigen zak te betalen maar ik heb geen idee wat de te verwachten kosten zijn.

iOS developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@BikkelZ dat zou ik niet zonder meer accepteren, zover mij bekend is is het melden binnen de garantie periode genoeg om aanspraak te kunnen maken.

Ik zou dit morgen even voor je moeten opzoeken of @Verwijderd moet het uit zijn hoofd weten.

Zie bijvoorbeeld dit topic en dan voornamelijk deze reactie: Tom-Z in "Defect gemeld binnen garantie, nu geweigerd"

[ Voor 32% gewijzigd door InFamous op 07-03-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad 2 jaar geleden. Had in Nederland mijn topcase laten repareren (toetsenbord probleem bij 2016 MBP) en ging na een paar dagen ook naar het buitenland. Daar aangekomen werkte op de 2e dag mijn WiFi niet meer goed. Bleek dat de antenne kabels waren losgeschoten. Ik ben toen naar de lokale Apple Store gegaan en zij hebben mijn MacBook Pro kosteloos nagekeken en de antennekabels weer aangesloten. Als er in het land waar je verblijft een Apple Store zit, dan is het slim om daar even heen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
MelvinW schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:01:
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad 2 jaar geleden. Had in Nederland mijn topcase laten repareren (toetsenbord probleem bij 2016 MBP) en ging na een paar dagen ook naar het buitenland. Daar aangekomen werkte op de 2e dag mijn WiFi niet meer goed. Bleek dat de antenne kabels waren losgeschoten. Ik ben toen naar de lokale Apple Store gegaan en zij hebben mijn MacBook Pro kosteloos nagekeken en de antennekabels weer aangesloten. Als er in het land waar je verblijft een Apple Store zit, dan is het slim om daar even heen te gaan.
Helaas helaas. De enige officiële keten zit hier toevallig maar 30 meter verderop en die zeiden dat de 2012 hier al vintage is, dus geen enkele support. Support op Apple is echt goed zolang je maar een officiële store hebt. Zelfs een toko als Amac daar loop ik al met een ruime boog omheen als ik wat wil weten.

Maar nu een reparatie prikken ná 90 dagen zou betekenen dat ik het probleem al op tijd heb aangekaart?

[ Voor 5% gewijzigd door BikkelZ op 07-03-2019 23:26 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
InFamous schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:34:
@BikkelZ dat zou ik niet zonder meer accepteren, zover mij bekend is is het melden binnen de garantie periode genoeg om aanspraak te kunnen maken.
Valt reparatiegarantie onder échte garantie?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@BikkelZ zover mij bekend, en wat ik kan vinden, maakt de wet geen onderscheid. Garantie is een deugdelijk product binnen een X gestelde termijn.

De Apple store geeft jouw 90 dagen garantie op de reparatie, binnen deze gestelde termijn moet het product dan ook deugdelijk zijn. In dit geval is het product niet deugdelijk en heb je dit binnen de 90 dagen gemeld. Hierdoor heb je ook nog na de 90 dagen recht op garantie, zoals gesteld in het topic waarna ik verwees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de vraag of er een garantie of aansprakelijkheid geldt, is het moment van melden relevant. Uiteraard kan je niet daarna onbeperkt niets doen, maar in redelijkheid is April ook geen eind weg.

Ik zou de winkel dit ook aangeven. Meestal worden dit soort dingen ergens opgeschreven of bedacht door mensen die nooit een wetboek hebben ingezien en hun conclusie logisch vinden.

Zie bv BW 7:23 die ook rept over tijdig melden en *niet* over tijdig inleveren.
Of kijk naar koop op afstand, waarbij het moment van ontbinden ook in basis relevant is, niet het moment van terug ontvangen (hoewel er uiteraard wel grenzen aan zitten).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2019 19:50 ]

Pagina: 1