Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyDude
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 10:04
Beste Tweakers,

Onderstaande vraag is afkomstig van mijn zus, die werkzaam is al lerares in het basisonderwijs.
Ik zou graag jullie advies ontvangen!
(Mocht dit niet de juiste plek zijn, dan hoor ik graag waar ik het moet posten :) )

“Voor de staking van 15 maart voor alle onderwijsinstanties moesten wij ons in het team op mijn school (PO) aanmelden. Dat heb ik natuurlijk gedaan, via de mail naar mijn directie. Vlak daarna meldde de school dat er zoveel collega’s wilden gaan staken, dat de school dicht zou gaan. Nu blijkt dat degene die niet gemaild hebben om te gaan staken (en nu dus ook niet kunnen werken) wél doorbetaald worden, maar degene die wel wilde staken niét doorbetaald worden. Terwijl we ALLEMAAL een dag niet voor de klas staan en de school vrijwillig besluit dicht te gaan.”

Kan dit? Dit is toch niet oke?

Alle reacties

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:26
lijkt me normaal idd; het is voor sommigen een verplicht vrije dag geworden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:25
Ze zijn slachtoffer van het staken van andere. Moeten ze daar dan financieel voor opdraaien? Overigens wordt je zus vanuit de vakbond betaald als ze daar lid van is. Lijkt mij helemaal oke!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Dat is geen discriminatie.

Staken is altijd onbetaald.

Naar huis worden gestuurd omdat je werkgever je geen gelegenheid geeft om te werken, is in principe betaald.

De stakersuitkering van de vakbond trekt het verschil recht.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:21

g0tanks

Moderator CSA
Als buitenstaander lijkt mij dit eigenlijk de meest eerlijke optie.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis de redenatie waarom dit niet ok zou zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tens schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:05:
lijkt me normaal idd; het is voor sommigen een verplicht vrije dag geworden.
Dit & principes mogen geld kosten (en wordt lid van een vakbond)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M. Cannibale
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 12:43
Het is imo buitengewoon laf van een school om stakende docenten, die opkomen voor zowel het belang van de kinderen, docenten, de scholen zelf als het onderwijs in het algemeen (en dus het hele land) hdie dag niet door te betalen. Maar oke, het is niet verboden.

Het onderwijs in Nederland wordt vakkundig kapot gemaakt door het beleid grotendeels uit handen te geven aan de vrije markt. Een staking is een begin om het tij te keren.

Mocht je lid zijn van een vakbond dan krijg je een vergoeding voor die dag dat je geen salaris krijgt zoals eerder gezegd hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

M. Cannibale schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:09:
Het is imo buitengewoon laf van een school om stakende docenten, die opkomen voor zowel het belang van de kinderen, docenten, de scholen zelf als het onderwijs in het algemeen (en dus het hele land) hdie dag niet door te betalen. Maar oke, het is niet verboden.
Zou het anders werken voor een school als voor een bedrijf in de metaal of een bedrijf in de ICT?

Denk het niet eigenlijk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:19:
[...]

Zou het anders werken voor een school als voor een bedrijf in de metaal of een bedrijf in de ICT?

Denk het niet eigenlijk.
Nee maar als je aangesloten bent bij de vakbond waar je voor betaalt wordt je gewoon netjes gecompenseerd. Hier al 3x gestaakt de afgelopen 5 jaar voor de CAO metalektro.

@FunkyDude Ja dat mag een bedrijf/instelling doen. Zoals al is aangeven als je bij een vakbond zit wordt je gewoon gecompenseerd. Niks vreemds aan de school houd zich gewoon aan de regels.

[ Voor 78% gewijzigd door Rukapul op 07-03-2019 20:43 . Reden: reactie op troll geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
FunkyDude schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:04:
ctie. Vlak daarna meldde de school dat er zoveel collega’s wilden gaan staken, dat de school dicht zou gaan. Nu blijkt dat degene die niet gemaild hebben om te gaan staken (en nu dus ook niet kunnen werken) wél doorbetaald worden, maar degene die wel wilde staken niét doorbetaald worden. Terwijl we ALLEMAAL een dag niet voor de klas staan en de school vrijwillig besluit dicht te gaan.”
"Geen arbeid, geen loon".
De werkwillenden (niet-stakenden) moeten door de school nu worden doorbetaald, omdat het niet kunnen werken door de school veroorzaakt wordt (sluiten van de hele school) althans in hun risicosfeer ligt.
De stakende werknemers hoeven niet doorbetaald te worden, omdat ze hebben aangegeven sowieso niet te willen werken. Stakende werknemers die lid zijn van de vakbond kunnen meestal een beroep doen op de stakingskas van de vakbond - en zo alsnog betaald krijgen op de dag dat ze gaan staken.

Dus al de stakende collega's gewoon die dag gaan staken en lid zijn van de vakbond kunnen ze alsnog betaald krijgen.

Maar idd nu de hele school plat gaat wel een beetje flauw van de school om dan niet gewoon iedereen netjes door te betalen - maar juridisch gezien mogen ze het onderscheid maken.

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 07-03-2019 20:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Modbreak:Een hele rij aan reacties is verwijderd: een troll en vele die daarop meenden te moeten reageren :/

Dit topic gaat niet over het docentschap of de beloning ervan. En al helemaal niet voor trolls daarover. Het gaat ook niet over het effect op ouders, etc. Er is een vraag over staken en alleen dat.

[ Voor 109% gewijzigd door Rukapul op 07-03-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiBi
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:15
(...)
“Voor de staking van 15 maart voor alle onderwijsinstanties moesten wij ons in het team op mijn school (PO) aanmelden. Dat heb ik natuurlijk gedaan, via de mail naar mijn directie.
(...)
Waarom moest je je bereidheid te staken melden bij de directie? Als je op deze manier gaat staken heeft het echt geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:24
BiBi schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:59:
[...]

Waarom moest je je bereidheid te staken melden bij de directie? Als je op deze manier gaat staken heeft het echt geen zin.
Onderwijzers en ondersteuners staken niet tegen hun eigen directie die juist vaak vierkant achter hen staan en zelf waarschijnlijk ook meestaken. Ze staken om druk op Den Haag te zetten. Daarnaast hoeft een staking helemaal niet "wild" om effect te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Als je niet aangeeft dat je staakt is het werkweigering en das een heel ander verhaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Omdat de directie moet bepalen of ze al dan niet doorbetalen eventueel in overleg met de bovenschoolse structuur.

Vanuit de CAO wordt het lidmaatschap van een vakbond reeds (grotendeels) vergoed. Hierom vond ik de redenatie van de school van mijn zoon eind vorig jaar ridicuul om niet te staken. Dan sta je dus ook niet achter je standpunten. Pluche tijger.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Dat moest ook niet, dat werd alleen zo gebracht door de directie :P (om begrijpelijke redenen). Maar je bent (bij een 'standaard' staking) niet verplicht om vooraf je staking aan te kondigen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Staken is een recht.

Net zoals het recht om je te verenigen in een werknemersvertegenwoordiging of vakbond. Het zijn instrumenten die de machtsverhoudingen tussen werkgevers en werknemers moeten balanceren.

Aan de andere kant, heeft een werkgever geen zaken met het staken van de werknemer. Het zou onredelijk zijn als de werkgever er wel voor moest betalen; de mogelijkheid om onbeperkt en doorbetaald te staken zou de balans volledig in het voordeel van de werknemer doen doorslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik lees trouwens wel meerdere bronnen (o.a. hier en hier) dat de school het recht zou hebben om bij een door de vakbond georganiseerde staking iedereen te korten wanneer de niet-stakers het onmogelijk gemaakt wordt om te werken. Maar in deze bronnen en deze casus ontbreekt de nuance of het onmogelijk was om te werken, of dat het onmogelijk gemaakt was door de directie om te werken :P . In alle gevallen lijkt in ieder geval de werkgever in het recht te staan om onderscheid te maken tussen wel / niet stakers, met als uitzondering dat dit onderscheid mogelijk niet gemaakt mag worden in het voordeel van de niet-stakers. De wel-stakers zullen er in ieder geval niet op vooruit gaan :P

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 08-03-2019 09:50 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
M. Cannibale schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:09:
Het is imo buitengewoon laf van een school om stakende docenten, die opkomen voor zowel het belang van de kinderen, docenten, de scholen zelf als het onderwijs in het algemeen (en dus het hele land) hdie dag niet door te betalen. Maar oke, het is niet verboden...
Laf? het is volstrekt logisch: geen werk betekent geen loon. Mijn vader zij altijd: principes kosten geld en/of tijd. Dit is er zo eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 16:29
Dat de school sluit vanwege de staking betekent toch niet automatisch dat de leerkrachten die niet staken dan vrij zijn?

Ik neem aan dat directie die gewoon van 8u tot 16.30u laat werken?

Bij de eerste staking staakte het hele team; school gesloten.

Bij de tweede staking staakte bij ons een groot deel van het team, waren de leerlingen vrij maar moest de rest gewoon werken

Nu bij de derde staakt de helft. Sommige klassen zijn vrij, andere klassen moeten naar school

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Cannibale
Roenie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:02:
[...]
Laf? het is volstrekt logisch: geen werk betekent geen loon. Mijn vader zij altijd: principes kosten geld en/of tijd. Dit is er zo eentje.
Een school mist geen cent inkomen als er gestaakt wordt want ze krijgen per lln per jaar betaald.

Werkgevers worden ook jaar na jaar met minder middelen voor een grotere taak gezet: als zij willen laten zien dat ze druk willen zetten op de regering om de situatie te verbeteren dan moeten ze de werknemers nu juist aanmoedigen om te staken. De leider hoort het voorbeeld te geven. En anders heeft hij geen recht van klagen.

Dus als een werkgever een dag salaris denkt te kunnen besparen vind ik dat laf. Ik ben blij dat een vakbond hier tegenwicht aan kan bieden. Het is zo wel duidelijk wie er zijn nek uitsteekt voor de toekomst van onze kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

M. Cannibale schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:06:
[...]

Een school mist geen cent inkomen als er gestaakt wordt want ze krijgen per lln per jaar betaald.
De school wordt ook geacht een aantal lesuren per jaar te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
M. Cannibale schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:06:
[...]

Werkgevers worden ook jaar na jaar met minder middelen voor een grotere taak gezet: als zij willen laten zien dat ze druk willen zetten op de regering om de situatie te verbeteren dan moeten ze de werknemers nu juist aanmoedigen om te staken. De leider hoort het voorbeeld te geven. En anders heeft hij geen recht van klagen.

Dus als een werkgever een dag salaris denkt te kunnen besparen vind ik dat laf. Ik ben blij dat een vakbond hier tegenwicht aan kan bieden. Het is zo wel duidelijk wie er zijn nek uitsteekt voor de toekomst van onze kinderen.
Wat heeft inkomen van de school daar mee te maken? Of besparen? Je krijgt loon voor je arbeid en geen arbeid is ook geen loon. Je krijgt ook geen loon als je buiten je vrije dagen niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me terecht. De stakers krijgen ook een vergoeding vanuit de vakbond trouwens en de niet-stakers niet en kiezen er ook niet voor te staken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 16:29
Roenie schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:01:
[...]
Wat heeft inkomen van de school daar mee te maken? Of besparen? Je krijgt loon voor je arbeid en geen arbeid is ook geen loon. Je krijgt ook geen loon als je buiten je vrije dagen niet werkt.
Punt is dat de besturen, waarbij de leerkrachten in dienst zijn, wel gewoon van de overheid loon krijgt voor alle leerkrachten voor deze dag. Zoals eerder aangehaald is het een de GMR van het bestuur om dit bedrag anders aan te wenden, maar in de praktijk houden de meeste besturen dit geld zelf om aan andere zaken uit te geven.

Los dat ik vind dat staken = geen loon (je kan b beroep doen op de stakingskas als je lid bent van een vakbond), snap ik wel dat het vreemd is omdat de werkgever wel gewoon het geld ontvangt.

*offtopic*

[ Voor 50% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
*knip op de man*

Ik begrijp alleen niet wat het feit dat scholen geld krijgen er mee te maken heeft. Dat is een afspraak tussen overheid en schoolorganisatie. Loon een afspraak tussen werkgever en werknemer.

Het onderwijs is trouwens inderdaad erg soft. Net als de gezondheidszorg trouwens. Daardoor is een 'beroep' op medewerkers in het belang van de leerling (of patiënt) ook effectief. Medewerkers laten het gebeuren.

*offtopic in ot tags nota bene 8)7*

[ Voor 55% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2019 09:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:27
niet meer doen dus die vooraankondiging. Gewoon hard en onverwacht erin.

Stakingen zijn bedoeld om overlast te veroorzaken richting werkgever, meedenken over en meewerken aan dempende maatregelen lijkt mij nogal contraproductief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:25
delpit schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:58:

Stakingen zijn bedoeld om overlast te veroorzaken richting werkgever, meedenken over en meewerken aan dempende maatregelen lijkt mij nogal contraproductief
En waar moet je dan heen met de kinderen waar je dan plotseling geen leerkrachten meer voor hebt? Dat is waarschijnlijk ook waarom de leerkrachten bij de directie moeten melden wie gaat staken, de school is naar de ouders verantwoordelijk voor de kinderen tijdens schooltijd. Dat kan je niet zomaar zonder aankondiging stilzetten. Nu hebben de ouders de tijd om wat anders te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:27
Invisible_man schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:10:
[...]

En waar moet je dan heen met de kinderen waar je dan plotseling geen leerkrachten meer voor hebt? Dat is waarschijnlijk ook waarom de leerkrachten bij de directie moeten melden wie gaat staken, de school is naar de ouders verantwoordelijk voor de kinderen tijdens schooltijd. Dat kan je niet zomaar zonder aankondiging stilzetten. Nu hebben de ouders de tijd om wat anders te regelen.
Als alles zo fijn en in goed overleg regelbaar was, was een staking niet nodig geweest.

Laten we wel wezen dat gedrag van de directie is beetje geniepig en zeer waarschijnlijk niet toevallig. Iets met verdeel en heers of zo. Dus de volgende keer diezelfde directie de shit laten opruimen is best een aardig idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
*knip ouder-geklaag*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
En in hoeverre is dat anders bij een andere staking? Als NS staakt is het mijn probleem hoe ik op mijn werk kom en krijg ik daarvoor geen compensatie. Als de boeren of de politie de snelweg dicht gooien met acties, is het mijn probleem dat ik te laat ben en krijg ik daarvoor geen compensatie. Als de vakkenvullers de supermarkt dicht gooien, is dat mijn probleem. Als onze toeleveranciers staken en wij daardoor productieproblemen oplopen, is dat ons probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Modbreak:*knip* Dit topic gaat over de arbeidsrechtelijke kant, niet over de consequenties voor derden.

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2019 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:25
Pizza_Boom schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:28:
[...]
En in hoeverre is dat anders bij een andere staking? Als NS staakt is het mijn probleem hoe ik op mijn werk kom en krijg ik daarvoor geen compensatie. Als de boeren of de politie de snelweg dicht gooien met acties, is het mijn probleem dat ik te laat ben en krijg ik daarvoor geen compensatie. Als de vakkenvullers de supermarkt dicht gooien, is dat mijn probleem. Als onze toeleveranciers staken en wij daardoor productieproblemen oplopen, is dat ons probleem.
Als een boer zal staken (of eerder protesteren dan), zal hij altijd nog voor zijn vee zorgen.
Als de politie/brandweer/ambulancepersoneel staakt, zullen ze altijd nog uitrukken wanneer iemand in levensgevaar is.
En in die zelfde lijn zal een school niet zonder voorbericht zomaar even dicht.

Maakt dat de impact van de staking kleiner, waarschijnlijk wel, maar lijkt mij niet meer dan normaal en de mensen in die beroepen zullen die verantwoordelijkheden ook niet zomaar naast zich neer willen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip offtopic taalnazi*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2019 09:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
zelf eens in een dergelijke situatie gezeten, en zelf het wel slim gespeeld:

het ging slecht met het bedrijf, en de directie had een verzoek aan het personeel gedaan om een dag minder te gaan werken en daarmee instemmen om minder salaris te verdienen.
Het personeel moest met dit voorstel instemmen, en wel met een meerderheid van ten minste 97%.
Wanneer je besloot hieraan niet deel te nemen, mocht je gewoon door blijven werken, met behoud van je salaris, en behoud van je volledige WW.

De uitslag had ik wel voorspeld dat deze hoog zou zijn, en heb dus bewust NEE gestemd. ( wetende dat deze maatregel uiteindelijk meer uitstel van executie bleek, en er uiteindelijk toch wel ontslagen zouden vallen.)

De doelstelling werd dus ruim gehaald, ik behield mijn salaris, en de Ja stemmers moesten het doen met minder salaris. Binnen het jaar daarna werd er voor onze afdeling alsnog beslist deze te saneren. -O-

Kortom, het gaat erom wat jij ermee wilt bereiken. Kijk niet te veel naar anderen of het groepsbelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Terwijl we ALLEMAAL een dag niet voor de klas staan en de school vrijwillig besluit dicht te gaan.”
In hoeverre is het een vrijwillige beslissing van de school dan? Als er niet gestaakt zou worden, zouden ze dan ook een dag 'vrijwillig' dicht zijn gegaan?
Volgens mij wordt dóór de staking de school geforceerd een dag te sluiten. Dus vrijwilligheid is hier ver te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:32

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Bij de laatste staking in NL heeft onze afdeling personeelszaken ook op voorhand gevraagd wie er ging staken. Dit was een vrijblijvende vraag, je hoefde niet te reageren.

Staken is een recht, maar heeft consequenties. Eén daarvan is dat je niet betaald wordt. Als lid van een bond krijg je dan een vergoeding. Het is netjes van de school om mensen die niet wilden gaan staken door te betalen.

Ben momenteel werkzaam in België en daar kregen mijn belgische collega's te horen dat zij die niet gingen staken maar door blokkades niet op hun werk zouden kunnen komen die dag niet betaald zouden krijgen. Die mannen/vrouwen moeten dan weer speciaal briefje krijgen van HR om een dag te kunnen 'doppen'.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 20:58

Theo

moederbord

Als je staakt heeft de wergever idd de keuze om het loon niet door te betalen. Dan kom je bij de vakbond in aanmerking voor een staakvergoeding welke ongeveer gelijk staat aan een dagloon.

Dat geldt trouwens ook voor andere dagen die vanuit de vakbond worden georganiseerd. (al moet je dan wel kaderlid zijn binnen de vakbond)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:26
HyperTrophy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:15:
zelf eens in een dergelijke situatie gezeten, en zelf het wel slim gespeeld:

het ging slecht met het bedrijf, en de directie had een verzoek aan het personeel gedaan om een dag minder te gaan werken en daarmee instemmen om minder salaris te verdienen.
Het personeel moest met dit voorstel instemmen, en wel met een meerderheid van ten minste 97%.
Wanneer je besloot hieraan niet deel te nemen, mocht je gewoon door blijven werken, met behoud van je salaris, en behoud van je volledige WW.

De uitslag had ik wel voorspeld dat deze hoog zou zijn, en heb dus bewust NEE gestemd. ( wetende dat deze maatregel uiteindelijk meer uitstel van executie bleek, en er uiteindelijk toch wel ontslagen zouden vallen.)

De doelstelling werd dus ruim gehaald, ik behield mijn salaris, en de Ja stemmers moesten het doen met minder salaris. Binnen het jaar daarna werd er voor onze afdeling alsnog beslist deze te saneren. -O-

Kortom, het gaat erom wat jij ermee wilt bereiken. Kijk niet te veel naar anderen of het groepsbelang.
Hoe is dit ook maar een soort van relevant in dit topic?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat de keuzes die je voor je werk maakt, als individu, je voor je zelf moet maken.

De persoon in kwestie kijkt nu erg naar anderen, terwijl zij zelf de keus al had gemaakt om te gaan staken.

Zou dit voor haar betekenen dat ze een volgende keer niet zichzelf opgeeft om te gaan staken? Om vervolgens dus wel in aanmerking te kunnen komen voor het miezerige salaris, waarvoor ze graag wil gaan staken?

ps. : https://www.aob.nl/nieuws...et-loondervingsformulier/

[ Voor 9% gewijzigd door HyperTrophy op 08-03-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het lijkt mij niet meer dan terecht. Als iemand ervoor kiest om te gaan staken, waardoor ze door de vakbond verloning krijgen hiervoor, prima. Dan geen salaris want je werkt die dag niet.
Maar als jij gedwongen thuis moet zitten, omdat er doordat anderen gaan staken geen school is? Lijkt me onterecht om iemand dan op z'n salaris te korten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
@TS: dit is waarom er vakbonden en stakingspotten bestaan. In het ideale geval had je dit met je collegae (onderhands) kunnen coordineren, als je niet bij een vakbond zit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
delpit schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:58:

Het verschil is in deze dat de directie van de school net zo achter de staking staat. De directie heeft namelijk geen enkele invloed op het de salarishuishouding. Dit alles wordt in Den Haag beslist.

Door het wel aan te kondingen bereik je denk ik alleen maar meer omdat je de "slachtoffers" (ouders en kinderen) wel kan blijven informeren en daardoor meer begrip kan krijgen en dus draagvlak.

[ Voor 3% gewijzigd door Jwlb op 08-03-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 13:50
Zijn er ook leraren die staken, die daardoor geen loon krijgen voor de stakingsdag(en), ook geen vakbonds lid zijn, en dus staken op eigen kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik vind het vooral een heel bizar besluit omdat het stakingen zijn die ook echt gaan om het belang van de scholen en het onderwijs. Het signaal dat een school uitzendt dat ze het lerarentekort niet belangrijk genoeg vinden (en zelfs staking ontmoedigen en onderlingen wrevel aanmoedigen) is onverstandig en niet in hun eigen belang. Dit is anders dan stakingen bij bedrijven zoals distributiecentra ofzo, waar de belangen van de werknemers (flexkrachten / schijnzzp'ers) rechtstreeks tegen de winst van de werkgever in gaan.
Scholen en docenten staan hier in principe aan dezelfde kant: de functie van leerkracht voldoende op waarde schatten en kwaliteit voor het onderwijs behouden. Als school ondermijn je zo je eigen toekomst. (In veel discussies, bijvoorbeeld ook over passend onderwijs en kwaliteit en pesten en bijles en dergelijke is personeelstekort een van de problemen die genoemd worden. Steun dan acties die proberen de situatie te verbeteren.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:35
MicroVAX3400 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:51:
Zijn er ook leraren die staken, die daardoor geen loon krijgen voor de stakingsdag(en), ook geen vakbonds lid zijn, en dus staken op eigen kosten?
Ja die staken op eigen kosten.

Een staking is per definitie een situatie waarbij het schoolbestuur zegt we geven les en dat de leraren (/vakbonden) eenzijdig zeggen we komen niet opdagen omdat we het niet eens zijn met de voorwaarden waaronder we moeten werken. Het is dan niet gek dat een schoolbestuur zegt prima dan betalen we je niet.

Voor de mensen die niet staken die moeten dus ook beschikbaar zijn om werk te doen (de tijd besteden aan les voorbereiden, administratie, etc). Natuurlijk krijg je dan wel betaald. (Op veel scholen wordt bijvoorbeeld voor die paar ouders die echt in de knel komen aparte opvang geregeld juist door deze mensen).

Het schoolbestuur kan besluiten dat zij ook actie gaan voeren tegen den haag en de school dicht doen voor iedereen. Maar dat is nu gewoon niet de situatie. Dat had geregeld moeten worden voordat de staking werd aangekondigd als je het op die manier wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MicroVAX3400 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:51:
In theorie wel, maar dan ging op onze school de staking niet door omdat ze niet betaald kregen... :')
PcDealer in "Discriminatie bij stakers en niet stakers"
Het ministerie van OCW heeft schoolbesturen bij de eerdere stakingsdagen (in oktober
en december) de mogelijkheid gegeven de salarissen door te betalen, zodat werknemers
in de gelegenheid werden gesteld om – zonder verlies van inkomen – te staken.
Het bestuur van [bovenschools bestuur] heeft er echter voor gekozen de staking niet te
ondersteunen. Dit heeft tot gevolg gehad dat medewerkers die gebruik hebben gemaakt
van hun stakingsrecht, deze twee dagen geen salaris hebben ontvangen.
Nu de volgende stakingsdag is aangekondigd, hebben de teamleden afgewogen of ze
bereid en in staat zijn opnieuw een dag salaris in te leveren. Ondanks het feit dat het
team volledig achter de staking staat, hebben de medewerkers vanwege
bovengenoemde salarisconsequenties besloten niet te gaan staken.

U kunt zich voorstellen dat de afweging om vanwege het inhouden van het salaris niet te
staken, een bepaalde frustratie met zich meebrengt. Het hele team stond beide keren
volledig achter de staking, maar nu wordt er om een andere dan inhoudelijke reden een
keuze gemaakt. Wij betreuren het dat we nu geen stem kunnen laten horen. Andere
opties om onze stem te laten horen, bv een ludieke actie kunnen ook niet doorgaan, om
de simpele reden dat, als we het recht om te staken niet pakken, we verplicht zijn om
ons werk te doen zoals het bedoeld is, en dat is onderwijs geven.

[ Voor 61% gewijzigd door PcDealer op 08-03-2019 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Cannibale
PcDealer schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:50:
[...]

De school wordt ook geacht een aantal lesuren per jaar te geven.
Dat is voor een groot deel losgelaten een paar jaar terug. Die strenge 1050-norm is afgezwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

M. Cannibale schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:33:
[...]

Dat is voor een groot deel losgelaten een paar jaar terug. Die strenge 1050-norm is afgezwakt.
Was dat niet alleen voor scholen met een goede reden daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:50
PcDealer schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:03:
[...]

Was dat niet alleen voor scholen met een goede reden daarvoor?
Wat ik zo snel kan vinden bij onze overheid, is het vooral flexibeler gemaakt, omdat de urennormen over meerdere jaren heen zijn getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Cannibale
Transportman schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 08:25:
[...]

Wat ik zo snel kan vinden bij onze overheid, is het vooral flexibeler gemaakt, omdat de urennormen over meerdere jaren heen zijn getrokken.
En ik heb niet gecheckt of het nieuw is maar ook andere activiteiten die uitgaan van chool tellen mee. Een schoolreis van 7u 's ochtends tot 7u s' avonds telt voor 12 klokuren. Al zit je 5 uur in de bus chips te eten :Y)
Pagina: 1