Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-11 21:01
(jarig!)
In mijn woning heb ik naar al mijn wandschakelaars 2 aderig sensordraad lopen naar de meterkast toe. (Daarnaast heb ik ook de gewone draden getrokken voor als ik ooit verlichting op conventionele manier wil aansluiten)

Mijn idee is dat alle verlichting standaard aan staat en dan gebruik te maken van Philips hue. De wandschakelaars wil ik dan koppelen aan Domoticz of vergelijkbaar. Ik heb geprobeerd een z-uno bord (https://z-uno.z-wave.me/) te pakken en de wandschakelaars hierop aan te sluiten. Dit lijkt echter niet heel stabiel te werken, ik vermoed dat dit komt door de vrij lange kabellengtes. Ik heb het ook geprobeerd met optocouplers ertussen maar daar wordt het niet stabieler van. Hoe ik het gedaan heb is de ingangen van de z-uno (arduino) aarden door middel van de wandschakelaar. (wandschakelaar gesloten = ingang van de arduino naar gnd getrokken, wandschakelaar open is ingang van arduino met interne pullup omhoog naar 5V.

Wat ik het liefst zou gebruiken is een module waarop ik x (bij voorkeur 10 of meer, circa 24 in totaal nodig) schakelaars op aan kan sluiten die de standen van deze schakelaars dan met minimale vertraging via Zwave aan mijn domotica systeem doorgeeft. Ik kan hier vrij weinig voor vinden, het meest gangbare wat ik tegenkom is de binaire sensor van Fibaro. (https://www.robbshop.nl/f...-universele-binare-sensor)
Probleem daarmee is dan weer dat deze vrij duur is, ik er per schakelaar 1 nodig ben en ik betwijfel of die wel robuust gaat werken.

Het mag wel een paar honderd euro kosten, mocht de Fibaro oplossing wel echt stabiel werken dan is het mij dat geld nog wel waard.

Iemand tips en/of ervaringen hiermee?

Edit: Kwam net nog de Fibaro smart implant tegen:
https://www.homecontrols....22US-Operating-Manual.pdf
Als ik het goed begrijp kan ik daar 2 wandschakelaars aan hangen. Ik denk dat ik daar een paar van bestel om mee te testen. Daar zou ik er 12 van nodig hebben voor mijn hele huis. Niet goedkoop maar als het daarmee goed werkt dan is het ok.

[ Voor 10% gewijzigd door warcow op 07-03-2019 18:41 ]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39
Wat ik mij als eerste afvraag is waarom je eerst alles bedraad naar de meterkast brengt om vervolgens toch (via z-wave) draadloos aan te sluiten op een domotica-systeem.
Ik heb gewoon de z-wave sensoren op de plek van de schakelaars zelf zitten.

• warcow
(jarig!)
Vloris schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:27:
Wat ik mij als eerste afvraag is waarom je eerst alles bedraad naar de meterkast brengt om vervolgens toch (via z-wave) draadloos aan te sluiten op een domotica-systeem.
Ik heb gewoon de z-wave sensoren op de plek van de schakelaars zelf zitten.
Is nog steeds een optie maar dat leek mij wat omslachtig, dan moet ik ook stroom trekken naar alle schakelaars. Ik zou de huidige 2 aderige kabels wel kunnen gebruiken om een dc spanning naar alle schakelaars te trekken. Als ik het centraal doe heb ik 1 punt waar alle techniek zit en waar ik voor onderhoud moet zijn. Ben het er mee eens dat het een beetje dom is om dan via zwave het signaal nog 10 cm te versturen maar ik weet zo geen bedraad alternatief dat zonder omkijken op elk systeem werkt.

edit: nog een wens is batterijloos, maak ook veel gebruik van sensoren en heb geen zin 30+ batterijen te moeten vervangen dus dat wat dc nodig heeft doe ik vanaf een centraal punt met draad en een buck converter voor het apparaat. :)

[ Voor 12% gewijzigd door warcow op 08-03-2019 08:36 ]

• warcow
(jarig!)
Uiteindelijk toch opgelost met de z-uno waar ik het over had.
Om het schakelen goed te laten verlopen heb ik er optocouplers tussen gedaan. Het schakelen gaat nu op 12V en via de optocoupler wordt er op de z-uno geschakeld met 3.3V. (Ook niet gek dat ik met de 3.3V schakelen direct op de z-uno storing kreeg met tientallen meters signaalkabellengte waarbij het ook nog in de buurt van 230V aders loopt)

De optocouplers die ik eerder had geprobeerd waren minder geschikt en ik was zo slim alles op dezelfde voeding aan te sluiten waardoor er effectief niet echt iets werd gescheiden.

Deze heb ik nu gebruikt:
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Zou ik het opnieuw doen zou ik mogelijk voor de 24V versie kiezen, ik kwam er pas bij aankomst achter dat het 12V was. Ik had eerst namelijk de 24V naar 5V besteld maar toen ik daarmee aan de gang zou gaan kwam ik er achter dat de z-uno op 3.3V werkt. Had niet zin om nu nog een keer de 24V naar 3.3V versie te bestellen en daar weer op te moeten wachten. Tot zo ver werkt het iig prima op 12V, schakelen gaat mooi vlot en ik krijg het via de z-uno zonder vertraging binnen in home assistant. De grootste vertraging is het philips hue zelf. Duurt circa 1 seconde voordat mijn lampen reageren.

Mijn deurbel eraan is ook erg handig. Kan nu verschillende acties doen wanneer er iemand op drukt. (alle lampen in huis schakelen 2 keer achter elkaar en 'visite' van telekids klinkt door mijn google home speakers)

Overweeg nu wel een beetje een printplaat te ontwerpen met 8 of 16 binaire ingangen met optocouplers gescheiden en z-wave communicatie. Mijn huidige manier is een beetje omslachtig, als ik het zou kunnen inkopen had ik er wel 100 euro per 8 kanalen voor over terwijl de hardware maar enkele euro's hoeft te kosten.