Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:18
Hi,
Een IR Led strip heb ik via een Relay gekoppeld aan een Pi Zero WH op GPIO Pin 4,6,8 resp. 5V,Ground,GPIO14 die m.b.v. cron op gezette tijden aan en uitgezet moeten worden. Toch constateer ik dat hij "uit zichzelf" aan en uit gaat.

De jumper kabels zijn direct van de Pi naar de relay verbonden.

Wat kan de oorzaak zijn dat ze een eigen leven leiden?
Moet ik weerstanden er tussen zetten of is de voltage niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
wat pin 4,6 en 8 zijn weet ik zo even niet, maar verder klinkt het niet heel spannend. 5V+ en GND aansluiten en dan lekker schakelen met de GPIO. Van een dergelijke module zou ik verwachten dat deze wel een pull-down weerstand heeft. Overigens, indien de Rpi GPIO direct op de optocoupler zit is dat niet eens nodig.

Uit mij hoofd hebben de RPi's een 3v3 GPIO. HEt kan zijn dat deze module 5V moet hebben. Dat zou kunnen veroorzaken dat het relais soms uitschakelt terwijl de GPIO aanstuurt dat deze aan moet staan. Als jij spontaan aanschakelt is er denk ik iets anders aan de hand. Mogelijk is de relais module dan gewoon kapot.

Controleer eens met een multimeter wat de status van de GPIO is wanneer de relais iets anders doet dan de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 17:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

relay op low level trigger zetten met pullup resistors op de gpio (als die intern niet al aanstaan) en in de code LOW/HIGH omdraaien.

[ Voor 22% gewijzigd door -36- op 07-03-2019 19:29 ]