Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Dames, heren, en andere forumbezoekers die zich in deze nieuwe generatie, niet aan de zojuist genoemde geslachten wenst te koppelen.

over enkele maanden ben ik van plan van werkgever te wisselen. Ik weet vrij zeker bij welke werkgever ik wil (omdat ze bepaalde secundaire voorwaarden te bieden hebben waar ik erg veel waarde aan hecht). En die werkgever weet ook dat ze mij willen. Aardige zekerheid dus. Het officiële gesprek en onderhandeling moet echter nog gebeuren.
Het enige waar ik nu mee zit, is dat ik ongetwijfeld een stuk meer waard ben op dat moment (op dat moment heb ik een mbo4 op zak en een klein handvol waardevolle certificaten).
Nu wil ik mezelf niet tekort doen, en goed weten wat ik waard ben.
Ik ben op het idee gekomen eerst ook bij andere bedrijven te solliciteren. Daar op gesprek te komen. En daar er achter te komen wat ze mij te bieden hebben (primair en secundair).

Ik hoor wel vaker hier op het forum dat mensen zo nu en dan solliciteren om hun waarde te bepalen.
Daar ik dit nog nooit eerder gedaan heb, vraag ik aan jullie hoe jullie dit aanpakken.
Hoe moet je het gesprek ingaan (moet je doen alsof je de baan echt wilt, en bluffen)? Hoe kan je van ze horen wat ze je waard vinden, ipv dat ze eerst doorvragen naar je eigen salaris/wensen? En hoe zorg je daarna toch dat je op goede basis afwijst omdat het toch alleen een waardebepaling is? Het liefst hoor ik verhalen van begin tot einde.
Er is natuurlijk de mogelijkheid dat een andere werkgever waar ik dan dus solliciteer, mij ook de pakketen weet te bieden waardoor ik in den beginnen al over wilde. Dan heb ik natuurlijk de mogelijkheid om te kiezen. Maar daar ga ik nu niet vanuit.

Of kijk ik er compleet verkeerd naar, en moet ik mijn eigen waarde op een andere manier zien te bepalen?

[ Voor 13% gewijzigd door 7Sins op 07-03-2019 21:06 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 13:38
Redelijk asociaal om op gesprek te gaan als je toch al weet dat je daar niet gaat werken. Er is hier een topic met genoeg info over salarissen.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:04
Met alle respect, maar begin je niet naast je schoenen te lopen? Zo bijzonder is je "CV" eerlijk gezegd niet...

Ik ben ook wel heel benieuwd wat je zelf in gedachten hebt qua salaris.

[ Voor 25% gewijzigd door Danielson op 07-03-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
7Sins schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:00:
Nu 4 jaar vakgerichte werkervaring op 32u basis (geen stage)
Gast, kom met jouw aanpak over 'n jaar of 10 nog 'ns kijken. Dan heb je ervaring die verschil kan maken, nu mag je gewoon blij zijn met een goed betalende baan waar je je ervaring kunt uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
@Malt007 ik hoor genoeg mensen die dit doen, en vraag daarom ook hun ervaring ernaar. Om te zien of het iets is wat redelijk is.

@Danielson een cv waar geen diploma en geen certificaten op staat is wat ik nu heb. daar is mijn salaris nu ook naar (kan bijna net zo goed naar de mcdonalds.) met die papieren hoor ik genoeg nummers rondvliegen bij andere, en hoop ik ook voor mijzelf een verbetering te maken. al hoeft dat lang niet veel te zijn.
anboni schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:12:
[...]

nu mag je gewoon blij zijn met een goed betalende baan waar je je ervaring kunt uitbreiden.
@anboni dat is dus ook precies waar ik op uit ben. Iets wat redelijk betaalt. Iets wat nu niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:05
anboni schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:12:
[...]

Gast, kom met jouw aanpak over 'n jaar of 10 nog 'ns kijken. Dan heb je ervaring die verschil kan maken, nu mag je gewoon blij zijn met een goed betalende baan waar je je ervaring kunt uitbreiden.
Dan nog is het logisch te willen weten wat "goed betalend" is?

@7Sins Ik zou je vooral niet zo vast bijten op dat ene bedrijf. Als je toch ergens anders gaat soliciteren moet je die een eerlijke kans geven, als die dan minder bieden aan voorwaarden dan je bij dat ene bedrijf krijgt dan vallen ze vanzelf af. Bieden ze ineens betere voorwaarden dan ga je toch lekker daar werken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:04
7Sins schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:14:
@anboni dat is dus ook precies waar ik op uit ben. Iets wat redelijk betaalt. Iets wat nu niet het geval is.
Ik ben wel erg benieuwd wat je nu dan verdient en denkt te kunnen verdienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
Malt007 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:05:
Redelijk asociaal om op gesprek te gaan als je toch al weet dat je daar niet gaat werken. Er is hier een topic met genoeg info over salarissen.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik doe het ook af en toe, ook om te oefenen met sollicitatiebrieven en -gesprekken.

@TS je moet je niet blindstaren op je salaris, zeker met jouw leeftijd. Wat zijn die interessante secondaire arbeidsvoorwaarden? Laat me raden, een leaseauto?
Mijn advies: kies een bedrijf waar jij denkt dat je het meeste kunt leren en de meest uitdagende werkzaamheden verwacht, op de lange termijn betaald zich dat uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Vind de reacties nogal hard, ik begrijp TS ergens wel namelijk. Mocht je leuke vacatures tegenkomen zou ik zeker reageren, wellicht word je uitgenodigd voor een gesprek (of 2) en je hebt ineens een luxepositie.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 18-09 13:38
Abom schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:16:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik doe het ook af en toe, ook om te oefenen met sollicitatiebrieven en -gesprekken.
Dan vind ik jou ook asociaal. Je gaat toch niet iemands kostbare tijd verdoen door te liegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
@Danielson @Abom
De belangrijkste betere voorwaarden die dat bedrijf heeft te bieden is dat ze mij flinke opleidingsmogelijkheden geven. Veel interne trainingen. Toegang tot veel learning omgevingen. En ze bieden mij de mogelijkheid voor HBO te gaan.
Op mijn leeftijd zie ik die secundaire arbeidsvoorwaarde als iets wat enorm veel waarde heeft. En eigenlijk wil ik dat of iets soortgelijk wel als eis hebben voor mijn volgende werkgever.
Kwa salaris hoeft het voor mij echt niet bijzonder. Ik wil mezelf enkel niet tekort doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
7Sins schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:21:
@Danielson @Abom
De belangrijkste betere voorwaarden die dat bedrijf heeft te bieden is dat ze mij flinke opleidingsmogelijkheden geven. Veel interne trainingen. Toegang tot veel learning omgevingen. En ze bieden mij de mogelijkheid voor HBO te gaan.
Op mijn leeftijd zie ik die secundaire arbeidsvoorwaarde als iets wat enorm veel waarde heeft. En eigenlijk wil ik dat of iets soortgelijk wel als eis hebben voor mijn volgende werkgever.
Kwa salaris hoeft het voor mij echt niet bijzonder. Ik wil mezelf enkel niet tekort doen.
Dat zijn goede argumenten om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Qua salaris, bepaal wat jezelf wilt verdienen en vraag daarvoor (en mss een beetje meer). Salarisonderhandelingen moet je zakelijk bekijken; jij wilt zoveel mogelijk verdienen en jouw toekomstige baas wil zo min mogelijk betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
[...]
Ik doe het ook af en toe, ook om te oefenen met sollicitatiebrieven en -gesprekken.
Ben ook aan het solliciteren en merk dat de gesprekken in het begin soms wat stroef gaan. Je moet er eerst een paar hebben gedaan voordat je het 'spel' doorhebt en het goed mee kunt spelen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
7Sins schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:21:
@Danielson @Abom
Als zij jou een HBO opleiding aanbieden (misschien ook nog wel tijdens werktijd een dag onderwijs?) is dat natuurlijk ook onderdeel van de beloning.
Als een andere werkgever die opleiding niet biedt is het ook niet eerlijk om de geboden salarissen tegen elkaar te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Malt007 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:20:
[...]

Dan vind ik jou ook asociaal. Je gaat toch niet iemands kostbare tijd verdoen door te liegen.
Hoe kom je erbij dat ik lieg? Waarom mag ik niet solliciteren? Misschien doen ze mij wel een 'offer I cannot refuse' of blijkt tijdens het gesprek dat het een droomwerkgever is. Wanneer je in gesprek gaat met een bedrijf heb je toch ook geen garantie op een baan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
[...]
Ik vind het best asociaal om dat op die manier aan te pakken. als wilt oefenen met gesprekken en brieven moet je een sollicitatietraining boeken. Niet proberen gratis op de eerste rang te zitten.

Ben je oprecht in die functie geintresseerd maar heb je twijfel. Sure, go ahead. Dan is een sollicitatie voor beide partijen nuttig.

[ Voor 13% gewijzigd door Jwlb op 07-03-2019 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
@Malt007 @Jwlb
De vraag of solliciteren altijd mag als je nog niet zeker weet of je voor dat bedrijf wilt werken wordt niet gevraagd. Er wordt gevraagd naar ervaringen van mensen die dat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jwlb
daan! schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:27:
@Malt007 @Jwlb
De vraag of solliciteren altijd mag als je nog niet zeker weet of je voor dat bedrijf wilt werken wordt niet gevraagd. Er wordt gevraagd naar ervaringen van mensen die dat doen.
Die vraag wordt zeker ook gesteld: Ik quote:
Of kijk ik er compleet verkeerd naar, en moet ik mijn eigen waarde op een andere manier zien te bepalen?

En wij vinden beide dat hij er verkeerd naar kijkt.

P.s. voor moderatie heb je het handje bovenin, jou post is is met recht off-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Als je echt gewoon gaat liegen of geen enkele motivatie/match voor een bepaalde baan voelt, is het erg twijfelachtig of je veel hebt aan een sollicitatiegesprek.
Domweg omdat de kans erg groot is dat zoiets erdoorheen schijnt en je overkomen zal bepalen.

Het is best goed mogelijk afgewezen te worden ondanks dat je op papier heel goede pluspunten hebt en je initieel leek helemaal voor 100% te passen op de functiebeschrijving.
(Dat is ook een waarschuwing voor TS wat betreft het denken dat je die andere baan al in je zak zou hebben)

met alle respect, maar de manier waarop TS schrijft geeft mij rechtopstaande nekharen ...
hij komt ontzettend onsympathiek over en dat is wel degelijk iets dat bij een sollicitatieprocedure waarschijnlijk wel enigszins zal blijken/ kan meespelen in een oordeel een toekomstige collega aan te stellen (tenzij die hele procedure enkel bij HR verloopt en je weinig tot geen contact met je uiteindelijke werkvloer-colega's hebt dan, wat ook geen echt leuke of nuttige werkwijze is bij het aannemen van personeel).

Natuurlijk kan een sollicitatie doorlopen ook zonder zeker te weten dat je en baan werkelijk wil leerzaam zijn, maar dan moet je wel enigszins oprecht en serieus daar in door kunnen gaan.
echt gaan liegen is iets dat ik zou afraden,
Als je het doet, zoek iig in jezelf echt serieuze motivatie op basis waarvan je baan zou willen en wees oprecht.
Desnoods kun je best aangeven zelf bepaalde eisen te hebben en ook van de zijde van de potentiele werkgever 'overtuigd' wil worden (bv die secundaire voorwarden en garanties over verdere opleiding duidelijk als je eigen eisenpakket op tafel leggen).
Dat kan ook een grond zijn uiteindelijk ook als zij aangeven je te willen dat jij toch afzegt (dat heb ik zelf ook ooit gedaan omdat ik toen ik ergens op gesprek geweest was mij gebleken was dat de functie waarop ze mij graag wilden hebben eigenlijk best ver aflag van mn eigen ervaring en vooropleiding en ik vreesde dat ik er niet echt lang gelukkig zou blijven )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
7Sins schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:00:
Ik ben op het idee gekomen eerst ook bij andere bedrijven te solliciteren. Daar op gesprek te komen. En daar er achter te komen wat ze mij te bieden hebben (primair en secundair).

Ik hoor wel vaker hier op het forum dat mensen zo nu en dan solliciteren om hun waarde te bepalen.
Waarom niet gewoon solliciteren bij het bedrijf waar je denkt te willen werken, bij een aantal andere bedrijven en dan het beste aanbod kiezen?
Dan hoef je toch niet te liegen of bluffen, je bent gewoon op zoek naar het beste aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Jwlb schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:25:
[...]

Ik vind het best asociaal om dat op die manier aan te pakken.
En dat is de reden dat jij met 1-0 achterstaat bij een sollicitatiegesprek. Je vergeet dat de mensen die tegenover jou zitten heel veel van dergelijke gesprekken voeren.
Ben je oprecht in die functie geintresseerd maar heb je twijfel. Sure, go ahead. Dan is een sollicitatie voor beide partijen nuttig.
Ik ga uiteraard niet op functies solliciteren waar ik totaal geen interesse in heb. Daarbij wordt ik meestal gevraagd om 'een keer te komen praten'.
Daarbij hoort het voeren van gesprekken er gewoon bij voor een werkgever. Waarschijnlijk worden 99% van alle sollicitatiebrieven afgewezen en dat gaat ook vaak op een niet zo nette manier. Vervolgens is je eerste gesprek met een HR-medewerker, voor wie het voeren van dergelijke gesprekken gewoon bij zijn/haar functie hoort.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 07-03-2019 17:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jwlb
Abom schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:33:
[...]
En dat is de reden dat jij met 1-0 achterstaat bij een sollicitatiegesprek. Je vergeet dat de mensen die tegenover jou zitten heel veel van dergelijke gesprekken voeren.
Ik sta 1-0 achter, omdat?

Ik redeneer vanuit mijn positie als werkgever. En dan veranderd er niets aan het feit dat ik het asociaal vindt om "Sollicatiegesprekken te voeren enkel voor eigen waardebepaling". Je kiest er namelijks willens en wetens voor om de tijd te verdoen van een ander te verdoen.

Daar bovenop zijn er genoeg beroepen en posities waar je, voordat je je waardebepaling hebt, ook nog door business cases of andere kostbare testen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Jwlb schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:37:
[...]

Omdat er mensen zijn die hun sollicitatiegesprekken wel oefenen, die hebben een voordeel.
Ik redeneer vanuit mijn positie als werkgever. En dan veranderd er niets aan het feit dat ik het asociaal vindt om "Sollicatiegesprekken te voeren enkel voor eigen waardebepaling". Je kiest er namelijks willens en wetens voor om de tijd te verdoen van een ander.

Daar bovenop zijn er genoeg beroepen en posities waar je, voordat je je waardebepaling hebt, ook nog door business cases of andere kostbare testen moet.
Genoeg werkgevers die kandidaten uitnodigen met een matig CV, gewoon om te peilen of de persoon toch interessant is. Is dat ook asociaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Jwlb schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:37:
[...]

Ik redeneer vanuit mijn positie als werkgever. En dan veranderd er niets aan het feit dat ik het asociaal vindt om "Sollicatiegesprekken te voeren enkel voor eigen waardebepaling". Je kiest er namelijks willens en wetens voor om de tijd te verdoen.

Met ^^

Ik voer hier bij mijn werk regelmatig sollicitatieprocedures, bereid mij goed voor, steek er tijd en energie in. Ik pak gesprekken serieus en grondig aan, want ik vind dat getuigen van fatsoen.

Als de sollicitant tegenover mij alleen maar zit voor zichzelf en eigenlijk helemaal geen baan hier wil, is het gewoon een eikel die mijn tijd verdoet.
Abom schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:40:
[...]

Omdat er mensen zijn die hun sollicitatiegesprekken wel oefenen, die hebben een voordeel.

[...]

Genoeg werkgevers die kandidaten uitnodigen met een matig CV, gewoon om te peilen of de persoon toch interessant is. Is dat ook asociaal?
Je vergelijking klopt niet. Je nodigt iemand uit, uiteraard om te peilen of het was is met als doel hopelijk elkaar te vinden. In de situatie van de TS is dat niet.

[ Voor 22% gewijzigd door bonzz.netninja op 07-03-2019 21:38 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Houd er rekening mee dat salaris onderhandelingen meestal ná een eerste gesprek gedaan worden. Omgekeerd kan het jou dus ook een hoop tijd kosten als je niet door gaat naar ronde 2.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:50

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Toevallig zit ik als werkgever de laatste weken veel met sollicitanten omdat wij op zoek zijn naar een Service Desk Coördinator, nu is het zo dat je het echt wel merkt of iemand interesse heeft, of er voor spek en bonen zit.

Ik vind dat zelf enorm storend; ik neem de tijd voor jou, om jou een kans te geven - dan lijkt het mij alleen maar netjes als jij het bedrijf ook een echte kans geeft en niet er alleen maar zit om je eigen prijskaartje te bepalen. Het is soms een stevige investering qua tijd.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
Nee, want zoals eerder gezegd, als de interesse oprecht is, dan gebruik je het sollicitatiegesprek waar het voor bedoeld is. Dat zijn momenten waar de kwalificaties misschien niet volledig passend zijn, maar waar vanuit de brief toch interesse wordt gewekt (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 19-09 21:50
denk dat het punt van wel of niet solliciteren gemaakt is.

Als ik zelf solliciteer ben ik ook regelmatig begonnen met long-shots (functies waar ik niet serieus dacht voor in aanmerking te komen) (en ja gewoon om het te oefenen, kijken hoe ver ik kom). Waar je een beetje voor moet opletten is je timing. Als ik bij A soliciteer en een aanbod krijg dan heb je vaak ruwweg een lang weekend voordat toch enige reactie verwacht word. Als je dit zou doen alleen om te kijken wat je salaris gaat worden moet je dit waarschijnlijk doen voor het eerste gesprek bij B. (omdat als je wacht totdat je je eerste gesprek bij B hebt dan B dan al een antwoord verwacht voordat je je bod bij A hebt
Als ik jou was zou ik uitkijken niet de deksel op je neus te krijgen

Als je gewoon een salaris compas invult. Wat komt er dan uit en hoe ontevreden zou je zijn als je dat krijgt? Als je echt dit baan wilt waar ze je je HBO aanbieden gewoon kijken wat ze bieden, 100 euro meer vragen en dan tekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Batavia op 07-03-2019 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Je kan die ook oefenen zonder nep-sollicitaties te doen.
[...]

Dan is:
1. Die persoon degene die vraagt om langs te komen
2. Er een serieuse optie dat diegene toch een functie aangeboden krijgt.

Laten we realistisch het equivalent pakken van wat jij doet: Dat is een niet bestaande vacature uitzetten zonder ooit als doel te hebben iemand aan te nemen (al zou het theoretisch natuurlijk altijd kunnen als ze echt een geweldig iemand tegen komen, maar dat is zeker niet de insteek van het geheel). En ja, er zijn bedrijven die dat doen. En ja, dat is ook asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 18:59
Waardebepaling is leuk, maar dan moet je gewenste werkgever wel bereid zijn om dat te betalen. Volgens mij is je valkuil dat je je zinnen hebt gezet op één werkgever en dat je daardoor eigenlijk vast zit aan wat die je wil bieden. Dan kun je volhouden dat je perse €€€€ wil hebben maar wat als zij maar €€€ willen geven? Ik zou als werkgever ook zeggen "Je krijgt ergens anders meer? Dan ga je toch lekker daar werken."

Dus solliciteren is best, maar overweeg alle opties zodat je ook jezelf niet tekort doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Nu ben ik geen werkgever, maar ik heb wel wat sollicitatiegesprekken aan de andere kant van de tafel gevoerd.

Zou je dat bij mij doen en kom ik er achter dat het echt enkel voor spek en bonen was (het wereldje is héél klein) en ben ik in de positie een 2e keer met je in gesprek te raken, nodig ik je niet uit, hoe goed je CV ook is.

Natuurlijk hebben wij ook mensen uitgenodig om te kijken of het wat is, maar dat waren mensen bij wie ik wel degelijk dacht dat het een zinvolle kandidaat (m/v) zou kunnen zijn, ook al sloot het CV niet helemaal aan of was de schrijfstijl minder geweldig. Dat is een heel andere kwestie.

Ik ben zelf ook wel eens op gesprek geweest bij bedrijven terwijl ik nog niet écht open stond voor een nieuwe functie. Niet om te oefenen, maar omdat ik twijfelde over mijn baan en wilde kijken of het gras elders werkelijk groener was. In die gevallen stond ik wel met een half been buiten.

Wat jij wil doen is gewoon asociaal. Ga óf met die bedrijven in gesprek en geef ze een eerlijke kans óf ga gewoon met je toekomstige werkgever in gesprek en kijk of je er samen uit kunt komen.

Ik vraag me af waarom je denkt dat jouw CV zo veel bijzonderder is dan dat van alle andere MBO schoolverlaters. Waarom zou ik jou moeten aannemen en niet iemand die wellicht wat bescheidener is en de duimen wat minder achter de bretels heeft?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
Ik zit af en toe aan de rekruteringskant, en kan je het volgende advies geven.

Pin je aub niet vast op die ene werkgever. Jij bent niet uniek, werkgevers zijn dat ook niet.
Wat ga je trouwens doen als het daar mis loopt. Gemiddeld gezien start een jobopening met minstens 20 kandidaten, waarvan er meestal met een stuk of 5 gesproken wordt. Je kansen zijn voor elke sollicitatie relatief beperkt. Je kan een heel goede kandidaat zijn, maar misschien is er net een betere, en eindig je op plaats 2. Geen troostprijs, terug naar start.

Dus zoek een 3-5 bedrijven waar je denkt in te passen, en die een passende job hebben, en dan begin je er aan.
Bij elke sollicitatie moet je tonen dat je voor DIE job wil vechten, en dat je gemotiveerd bent voor DIE job bij DAT bedrijf.
Standaard vraag van mij: wat trekt je aan die job? Waarom kom je nu überhaupt bij ons solliciteren? Waarom denk je dat je bij ons past?

De motivatie van een persoon is bij mij het belangrijkste criterium, maar niet het makkelijkste om na te gaan. Als je bij een sollicitie te veel uit de hoogte doet, en mij laat weten dat je het eigenlijk allemaal nog niet weet, zal het gesprek vrij kort zijn.

Met jouw leeftijd, diploma en werkervaring ga je niet heel hard kunnen onderhandelen. Je valt in een salarisvork, en daar zal niet snel van afgeweken worden. Enkel bij uitzonderlijke talenten en competenties die heel erg gevraagd zijn op de markt kan daar echt wezenlijk over onderhandeld worden, anders gaat het over een paar tientjes per maand.

Kan arrogant overkomen wat ik hier schrijf, maar ik heb al vanalles meegemaakt.
Tot een kandidaat die het helemaal omdraaide, en probeerde om mij te laten solliciteren bij hem, terwij die nog helemaal niks bewezen had.

Ik hou van kandidaten die weten wat ze willen, en die tonen dat ze de job willen, en er iets voor over hebben. Daarvoor ga ik met plezier een budgetverhoging vragen.

Nog een heel praktische tip:
- neem je CV mee in een paar exemplaren op papier
- neem een afdruk van de jobbeschrijving/advertentie mee
- zorg voor een notablok en een pen, en gebruik dat ook
- zorg dat je voor je eerste gesprek minstens een 3-5 tal vragen hebt. (niks vragen is niet goed, dan stel je je te zwak op)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Er is mijns inziens niks mis met wat orienterende gesprekken; heb ik ook wel gedaan. Gewoon in een informele sfeer kennis maken en dan kun je prima vragen wat zo'n bedrijf vindt dat je waard bent. Ik heb vroeger ook wel eens 't hele traject doorlopen om echt een aanbod te krijgen, maar ik zou dat nu niet snel meer doen. Het kost zowel jou als het desbetreffende bedrijf gewoon erg veel tijd (en dus geld). En gewoon het "wat ben ik waard" plaatje kan je ook wel krijgen zonder een contract in handen te hebben. Sowieso is het wel een goeie oefening om af en toe dergelijke gesprekken te doen; maakt 'echte' sollicitatiegesprekken een stuk makkelijker.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
Hydra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:42:
Er is mijns inziens niks mis met wat orienterende gesprekken; heb ik ook wel gedaan. Gewoon in een informele sfeer kennis maken en dan kun je prima vragen wat zo'n bedrijf vindt dat je waard bent. Ik heb vroeger ook wel eens 't hele traject doorlopen om echt een aanbod te krijgen, maar ik zou dat nu niet snel meer doen. Het kost zowel jou als het desbetreffende bedrijf gewoon erg veel tijd (en dus geld). En gewoon het "wat ben ik waard" plaatje kan je ook wel krijgen zonder een contract in handen te hebben. Sowieso is het wel een goeie oefening om af en toe dergelijke gesprekken te doen; maakt 'echte' sollicitatiegesprekken een stuk makkelijker.
Klopt, principieel niks tegen een 'oefengesprek', zeker als starter.

Maar de TS wil absoluut bij die ene werkgever aan de slag, en dat is al niet heel realistisch.
Daarom, zoek minstens een 5-tal bedrijven die zijn profiel zoeken, en ga daar echt in gesprek en probeer de job gewoon te pakken.

Het ergste wat kan gebeuren is dat TS na een maand solliciteren met 2 of 3 concrete aanbiedingen zit, en dan moet kiezen.

Trouwens, het komt ook regelmatig voor dat een kandidaat tot het einde doorgaat, een aanbieding krijgt met een loon dat binnen zijn wensen ligt, en niet tekent en bij zijn werkgever blijft. Dat neem ik die persoon dan ook niet kwalijk, dan hebben wij als werkgever niet genoeg gedaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@Tommie12 Eens. Hoe ik het normaliter aanpak als ik 'echt' ga solliciteren is dat ik een 'funnel' opzet waar als 't goed is zo'n 3 bedrijven uitkomen waar ik een goeie kans maak en ook wil werken. Dan kom je hopelijk uiteindelijk in een goeie onderhandelingspositie terecht. Onderhandelen als je alleen kunt bluffen is een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 21:16
Ga serieus bij anderen in gesprek en hou vast aan je ideale eisenpakket en kijk wat er gebeurt.

Krijg je een aanbod heb je opeens keuze, krijg je geen aanbod ben je in ieder geval serieus met de kandidaat werkgever omgegaan en heb je hopelijk weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Omdat TS een sterke voorkeur voor een bepaald bedrijf heeft is het juist verstandig aan een plan B te werken en de markt te verkennen. Er kan immers een teleurstelling overwonnen moeten worden. Bedrijven laten ook rustig meerdere mensen komen terwijl ze op basis van brieven/CVs een voorkeur voor iemand hebben dus de markt verkennen is niet onfatsoenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mashell schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:40:
Omdat TS een sterke voorkeur voor een bepaald bedrijf heeft is het juist verstandig aan een plan B te werken en de markt te verkennen. Er kan immers een teleurstelling overwonnen moeten worden. Bedrijven laten ook rustig meerdere mensen komen terwijl ze op basis van brieven/CVs een voorkeur voor iemand hebben dus de markt verkennen is niet onfatsoenlijk.
De markt verkennen is héél wat anders dan wat TS voorspiegelt:

Voor spek en bonen bij andere werkgevers solliciteren, puur en alleen om een betere onderhandelingspositie bij zijn beoogd werkgever te krijgen.

Ik zou dat én als beoogd werkgever én als spek-en-bonen werkgever absoluut niet leuk vinden. TS loopt een risico met die houding en aanvliegroute zijn hand te overspelen en met lege handen achter te blijven.

Vind het ook wel knap dat je als 21 jarige, 4 jaar lang 32 uur per week relevant werk doet én een voltijdsopleiding volgt. TS zou dan gemiddeld bijna 12-15 uur per dag (60-75 uur per week), aan werk- en studie besteden. Dat houd lang niet iedereen 3 of 4 jaar aan één stuk door vol.

Ik heb zo het idee dat daar niet helemaal de waarheid word gesproken. :) Waarschijnlijk een BBL en geen BOL en dán telt die 32 uur niet als 32 uur regulier werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Met onderstaande ben ik het zeker eens maar voeg graag wat nuance toe, vind namelijk veel mensen te onderdanig in sollicitatiegesprekken (pas op, dat is ook persoonlijk, wat ik in sollicitanten zocht en hoe ik ze beoordeelden is niet noodzakelijk hoe anderen er naar kijken)
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:20:
Ik zit af en toe aan de rekruteringskant, en kan je het volgende advies geven.

Pin je aub niet vast op die ene werkgever. Jij bent niet uniek, werkgevers zijn dat ook niet.
Wat ga je trouwens doen als het daar mis loopt. Gemiddeld gezien start een jobopening met minstens 20 kandidaten, waarvan er meestal met een stuk of 5 gesproken wordt. Je kansen zijn voor elke sollicitatie relatief beperkt. Je kan een heel goede kandidaat zijn, maar misschien is er net een betere, en eindig je op plaats 2. Geen troostprijs, terug naar start.

Dus zoek een 3-5 bedrijven waar je denkt in te passen, en die een passende job hebben, en dan begin je er aan.
Bij elke sollicitatie moet je tonen dat je voor DIE job wil vechten, en dat je gemotiveerd bent voor DIE job bij DAT bedrijf.
Standaard vraag van mij: wat trekt je aan die job? Waarom kom je nu überhaupt bij ons solliciteren? Waarom denk je dat je bij ons past?
Dit, solliciteer gewoon op banen en bedrijven die je daadwerkelijk interessant lijken, worst case komt er uit dat dat bedrijf eigenlijk leuker lijkt en misschien wel beter betaald?

En ja soms lijkt de match perfect en is het het niet en soms doe je 'een long shot' en blijkt het een schot in de roos.
De motivatie van een persoon is bij mij het belangrijkste criterium, maar niet het makkelijkste om na te gaan. Als je bij een sollicitie te veel uit de hoogte doet, en mij laat weten dat je het eigenlijk allemaal nog niet weet, zal het gesprek vrij kort zijn.
Dit is wel een afschrikker voor werkgevers ja, het kan soms juist best wel eerlijk zijn van een kandidaat dan de interesse wat op te blazen maar ja zo werkt het (helaas) wel.
Met jouw leeftijd, diploma en werkervaring ga je niet heel hard kunnen onderhandelen. Je valt in een salarisvork, en daar zal niet snel van afgeweken worden. Enkel bij uitzonderlijke talenten en competenties die heel erg gevraagd zijn op de markt kan daar echt wezenlijk over onderhandeld worden, anders gaat het over een paar tientjes per maand.
Tientjes per maand is imho wat overdreven weinig, in mijn ervaring gaat het toch al snel om een procentje of 10, hoewel ik ook wel een uitschieter naar 30 heb gezien. Verder hangt het er ook nogal vanaf of het een functie is die (veel) vaker voortkomt in het bedrijf of niet. Maar inderdaad, hoe 'unieker' en gevraagder de Skill hoe betere kaarten je in de hand hebt, een niche markt leent zich daar ook een stuk beter voor dan een mainstreammarkt met een groot tekort.
Kan arrogant overkomen wat ik hier schrijf, maar ik heb al vanalles meegemaakt.
Tot een kandidaat die het helemaal omdraaide, en probeerde om mij te laten solliciteren bij hem, terwij die nog helemaal niks bewezen had.

Ik hou van kandidaten die weten wat ze willen, en die tonen dat ze de job willen, en er iets voor over hebben. Daarvoor ga ik met plezier een budgetverhoging vragen.
Ook hier met mate, zeker in de wat innovatievere hoek en met een wat unieker de niche/je profiel dan kan je redelijk wat omdraaien. Als je een radertje in een veel grotere machine wordt (en dat bedoel ik niet negatief) dan gaat dit niet echt werken. Hoewel je nooit moet vergeten om proberen uit te vinden of je überhaupt wel wilt werken voor het bedrijf in kwestie.
Nog een heel praktische tip:
- neem je CV mee in een paar exemplaren op papier
- neem een afdruk van de jobbeschrijving/advertentie mee
- zorg voor een notablok en een pen, en gebruik dat ook
- zorg dat je voor je eerste gesprek minstens een 3-5 tal vragen hebt. (niks vragen is niet goed, dan stel je je te zwak op)
Zeker doen dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 7Sins
@unezra bedankt voor je bericten hier en de visies die je op deze zaken hebt.
Het gaat hier inderdaad om een BBL opleiding. Alleen wel bij te noteren dat die 32 uur werkzaamheden geen stages of leertrajecten zijn. Ik heb mezelf gesolliciteerd als echte medewerker, en heb die 4 jaar ook gewoon gewerkt zonder een begeleider/leeraar, en heb me gemengd in de actuele processen en niet als aapje daar gezeten voor de simpele dingen.

@ de rest @Abom @Jwlb @daan! @Tommie12 @Hydra

Maargoed dat ter zeide, hebben jullie me veel duidelijk gemaakt. Jullie vertellen mij dingen waar ik niet aan gedacht heb, maar wel zou moeten. Ik moet het sollicitatiegesprek ook van de andere kant bekijken. En ook doorhebben dat het mijn, en het bedrijf zijn tijd is die ik aan het vergooien ben.
Ook zal ik inderdaad niet teveel de focus gaan leggen op die ene werkgever. Maar ook zeker open staan voor andere mogelijkheden. En het lijkt me het slimste om zoals jullie aangeven, enkel te solliciteren bij bedrijven waar je je echt zou kunnen zien en willen werken. En dan kan er alleen maar wat moois uit komen.

Het was niet mijn bedoeling om onsymphatiek over te komen of over te komen als iemand die er een spelletje van maakt. Ook moet het leven niet gaan over of je 300 euro bruto meer of minder verdiend in de huidige fase van mijn carriere. Zodra de tijd daar is dat ik een andere werkgever ga zoeken, zal ik dit ook een stuk meer volwassen aan gaan pakken dan mijn TS heeft laten blijken. En meer kijken wat het bedrijf mij als persoon kan bieden in plaats van wie het hoogste bedrag bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

7Sins schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:56:
@unezra bedankt voor je bericten hier en de visies die je op deze zaken hebt.
Het gaat hier inderdaad om een BBL opleiding. Alleen wel bij te noteren dat die 32 uur werkzaamheden geen stages of leertrajecten zijn. Ik heb mezelf gesolliciteerd als echte medewerker, en heb die 4 jaar ook gewoon gewerkt zonder een begeleider/leeraar, en heb me gemengd in de actuele processen en niet als aapje daar gezeten voor de simpele dingen.
Toch ben ik bang dat je van een koude kermis thuis komt als je denkt dat een toekomstig werkgever je nu aan gaat nemen als iemand met 4 jaar werkervaring.

Een werkgever ziet een MBO schoolverlater met 4 jaar BBL achter de kiezen.

Daar zullen je salaris en arbeidsvoorwaarden dus ook naar zijn. Je kunt geluk hebben, maar de kans dat je het salaris en arbeidsvoorwaarden gaat krijgen van iemand met wérkelijk 4 jaar werkervaring is vrij klein.

Het verhaal wil er bij mij ook niet helemaal in dat je volledig, zonder enige begeleiding en voltijd (32 uur per week) hebt gewerkt. Als dat zo is, heeft je BBL werkgever ook keihard gefaald. Het hele idee van BBL is dat je Begeleiding krijgt, niet dat je aan je lot word overgelaten.

Daarbij, als je huidige kennis enkel dat is wat je op school hebt geleerd en wat jij jezelf de afgelopen 4 jaar hebt aangeleerd, denk ik dat je een hoop af zult moeten leren bij een volgende werkgever. :)

Hoe zeker ben je ook van die volgende werkgever? Je hebt nog geen gesprekken gevoerd, als ze je graag willen hebben, waarom nemen ze je niet NU vast aan en bieden ze je aan de laatste maanden van je BBL bij hen door te brengen met een vooruitzicht op hoger salaris als je je diploma hebt?

Andere vraag, waarom wil je weg bij je huidige werkgever? Die heeft 4 jaar in je geïnvesteerd, wat is er mis met daar nog een tijdje te blijven?
@ de rest @Abom @Jwlb @daan! @Tommie12 @Hydra

Maargoed dat ter zeide, hebben jullie me veel duidelijk gemaakt. Jullie vertellen mij dingen waar ik niet aan gedacht heb, maar wel zou moeten. Ik moet het sollicitatiegesprek ook van de andere kant bekijken. En ook doorhebben dat het mijn, en het bedrijf zijn tijd is die ik aan het vergooien ben.
Ook zal ik inderdaad niet teveel de focus gaan leggen op die ene werkgever. Maar ook zeker open staan voor andere mogelijkheden. En het lijkt me het slimste om zoals jullie aangeven, enkel te solliciteren bij bedrijven waar je je echt zou kunnen zien en willen werken. En dan kan er alleen maar wat moois uit komen.

Het was niet mijn bedoeling om onsymphatiek over te komen of over te komen als iemand die er een spelletje van maakt. Ook moet het leven niet gaan over of je 300 euro bruto meer of minder verdiend in de huidige fase van mijn carriere. Zodra de tijd daar is dat ik een andere werkgever ga zoeken, zal ik dit ook een stuk meer volwassen aan gaan pakken dan mijn TS heeft laten blijken. En meer kijken wat het bedrijf mij als persoon kan bieden in plaats van wie het hoogste bedrag bied.
Bedenk ook wat jij het bedrijf kunt bieden. Het komt van 2 kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hmz... Salarisonderhandeling is echt het laatste stukje. Er hebben dan 4 mensen met je gesproken en HR is met je bezig geweest. Rondje over de afdeling. Jouw gesprek kost een bedrijf honderden euro's.

Stel je zelf voor dat je je huis verkoopt en en komt iemand langs en hij doet een bod, jij doet een tegenbod. Hij komt weer met een bod. Jij wil akkoord gaan en die andere persoon blaast af omdat hij aan het oefenen is met bieden. Dat is echt een WTF moment.

Ga dus alleen solliciteren als je de intentie hebt om daar te gaan werken. Als je wilt weten wat je waard bent: gooi je CV, leeftijd en ervaring in dit topic en je hebt een betere indicatie dan na een aantal sollicitatiegesprekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
iamcj schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:18:
Hmz... Salarisonderhandeling is echt het laatste stukje. Er hebben dan 4 mensen met je gesproken en HR is met je bezig geweest. Rondje over de afdeling. Jouw gesprek kost een bedrijf honderden euro's.
Ik heb met solliciteren de afgelopen maanden geprobeerd dat stadium juist naar voren te trekken. Leuk als wij een match zijn, maar voor 50 euro bruto verschil (netto -150) en 15 vakantiedagen minder stap ik niet over. En als de werkgever dan geen betere arbeidsvoorwaarden wil/kan scheppen, is het gesprek snel klaar. En ik heb geen zin om daar meerdere keren vrij voor te nemen en naar zo'n bedrijf toe te reizen als het niets wordt op voorwaarden. Daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen en ik neem aan dat het bedrijf ook wel wat beters te doen heeft.

Je vergelijking met het huis gaat ook mank, want daar weet je vooraf of je in dezelfde league zit. Het huis heeft een vraagprijs, dat weet je via Funda. Jij hebt een maximaal besteedbaar bedrag en als daar teveel tussen zit, dan ga je niet eens bieden.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-03-2019 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Mijn oude chef uit de jaren '90 was niet helemaal tevreden mijn zijn positie. Maar met een kind van enkele maanden oud en een werkplek naast de deur wilde hij er toch nog enkele jaren aan vast knopen.

Hij maakte van solliciteren een spel. Volgens mij heeft hij 2-3 jaar lang gemiddeld 2 sollicitatiegesprekken per maand gedaan. Hij heeft dus met grote regelmaat gelogen en zelf de stekker uit een sollicitatie getrokken, omdat hij er als enige overgebleven kandidaat aan de slag mocht.

Na drie jaar wilde hij echt weg, maar toen bleek wel dat een aantal bedrijven zijn naam had onthouden. Hierdoor werkt hij nu niet meer "naast de deur", maar 70 kilometer verderop.

In mijn ogen is het trouwens een beetje een misverstand dat je goed kan zien wat je waard bent. Er is geen verkapt lijstje wat tussen al jou sollicitatiebedrijven circuleert met wat je jou mogen bieden. Ik ben 15 jaar salarisadministrateur geweest voor externe verloning, en heb bij vele sollicitaties geholpen. Ik denk dat ik 200-300 gesprekken rondom het aannemen van personeel begeleid heb, met name rond de salariëring.

Er spelen daar een aantal factoren mee die uniek zijn voor elk bedrijf. Zaken als "de nieuwkomer moet met salaris tussen Jantje en Pietje inkomen, anders krijg ik ruzie in de toko", of een gigantische urgentie. Daarnaast ken ik ook werkgevers die blind vertrouwen op hun mensenkennis, en veelal proberen een team te versterken met een bepaald soort persoon of blind gaan op loyale mensen. Omdat die selectie lastiger is, wordt ook vaak (te) hoog geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmz... Salarisonderhandeling is echt het laatste stukje.
No way dat ik het in zo'n laat stadium pas over salaris ga hebben.
Stel je zelf voor dat je je huis verkoopt en en komt iemand langs en hij doet een bod, jij doet een tegenbod. Hij komt weer met een bod.
Da's sowieso niet te vergelijken. Een bod is een bod, en daar kom je niet zomaar onderuit.

[ Voor 42% gewijzigd door Hydra op 08-03-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
unezra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:07:
[...]
De markt verkennen is héél wat anders dan wat TS voorspiegelt:

Voor spek en bonen bij andere werkgevers solliciteren, puur en alleen om een betere onderhandelingspositie bij zijn beoogd werkgever te krijgen.
Zoals ik zeg laten werkgevers ook graag mensen voor spek en bonen langs komen. Dat kun je tegen elkaar wegestrepen. Zoals je ook ziet is het het verhaal en de beweringen van de TS niet helemaal realistisch of sluitend, de verwachting tegen het gedroomde salaris bij het droombedrijf aan de slag te kunnen ook erg klein dus is dit gewoon de markt verkennen. Ik ben namelijk bang dat de verwachtingen van TS onrealistisch zijn en de "oefen" solicitaties gewoon voor het echie gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mashell schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:44:
[...]
Zoals ik zeg laten werkgevers ook graag mensen voor spek en bonen langs komen. Dat kun je tegen elkaar wegestrepen.
Daar geloof ik niet in.

Iemand langs laten komen is hardstikke duur, niet zelden zit je met 2 man om tafel én heb je nog wat voorbereidingstijd. Dus je gooit zo 3 manuren weg, per sollicitatie. Dat doen bedrijven écht niet als ze niet op de eoa manier verwachten een zinvol gesprek te voeren.

Waarom zou je ook.

Als iemand volkomen niet aan sluit, stuur je een emailtje met "bedankt voor je sollicitatie, helaas zien wij onvoldoende aansluiting, we wensen je het allerbeste" en klaar.
Zoals je ook ziet is het het verhaal en de beweringen van de TS niet helemaal realistisch of sluitend, de verwachting tegen het gedroomde salaris bij het droombedrijf aan de slag te kunnen ook erg klein dus is dit gewoon de markt verkennen. Ik ben namelijk bang dat de verwachtingen van TS onrealistisch zijn en de "oefen" solicitaties gewoon voor het echie gaan zijn.
Ik heb nog niet echt de indruk dat TS die andere gesprekken een eerlijke kans gaat geven. Dan is het tijdverspilling. Óf TS moet gerichte solliciaties doen en die bedrijven een eerlijke kans geven óf TS moet vol inzetten op zijn beoogd werkgever en hopen dat het niet voor niets was. (Maar dan zou ik nu met die club om tafel gaan zitten en kijken of er al mogelijkheden zijn direct over te stappen. Niet wachten tot het eind van het jaar en pas met een diploma op zak daar gaan solliciteren. De kans op lege handen is dan best groot.)

Het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe serieus die werkgever is, als er nog geen gesprekken zijn gevoerd en op basis waarvan TS zekerheid te hebben werkelijk bij die werkgever aan de slag te mogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mashell
unezra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:55:
[...]
Daar geloof ik niet in.

Iemand langs laten komen is hardstikke duur, niet zelden zit je met 2 man om tafel én heb je nog wat voorbereidingstijd. Dus je gooit zo 3 manuren weg, per sollicitatie. Dat doen bedrijven écht niet als ze niet op de eoa manier verwachten een zinvol gesprek te voeren.
[...]
Als je één functie hebt dan worden er maar al te vaak iets van vijf gesprekken met kandidaten ingepland, en dan niet als er ééntje is afgewezen de volgende ingepland. Maar gewoon uit de solicitaties de vijf beste kandidaten laten komen en dan achteraf op basis van de gesprekken de meest geschikte kiezen, vier waren er dus bij voorbaat al spek en bonen kandidaten, op het eerste gezicht een "misschien" maar niet een "waarschijnlijk". Dat is normaal, volstrekt logisch ook voor een bedrijf. In een gesprek kan het er heel anders uitzien dan op papier. Er is dan ook niets onetisch aan als een kandidaat dezelfde strategie hanteert.
Vergis je ook niet dat dit soort gesprekken gewoon in het takenpakket van de managers en HR medewerkers zit. Hun taak is de beste kandidaat te vinden, als zij daar wat extra uren aan besteden dan is dat een kleine prijs tov het rendement dat het vinden van de juiste kandidaat zal brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:43

Grvy

Bot

En sowieso; ik heb sinds de jaarwisseling aardig wat gesprekken gehad en hoeveel mensen het zelf niet eens voorbereiden..

"En waar woon je precies?"
"Staat op het CV..."
"Ja, uh.. even kijken ooh daar!"

Dit is een account.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mashell
Grvy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:30:
En sowieso; ik heb sinds de jaarwisseling aardig wat gesprekken gehad en hoeveel mensen het zelf niet eens voorbereiden..
Interviewer: "En waar woon je precies?"
Kandidaat:"Staat op het CV..."
Interviewer: "Ja, uh.. even kijken ooh daar!"
Interviewer denkt "ohh shit het is een autist die niet normaal een smalltalk vraag kan beantwoorden, volgende!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
unezra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:55:
[...]

Daar geloof ik niet in.
Hangt dan misschien van het niveau af. Heb zeker meegemaakt, en van kennissen ook, dat je uitgenodigd wordt omdat $werkgever gewoon je brain even wil picken, of zelf ook (voor hun) nieuwe delen van de arbeidsmarkt aan het verkennen is.

Het sollicitatiegesprek is verkennend, wederzijds. Dan kan zijn om de vacature te vullen, maar ook gewoon de markt te leren kennen (zoals TS insteekt, maar dus ook als werkgever). Bovendien is niet elke sollicitatie n.a.v. een vacature.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mashell schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:27:
[...]
Als je één functie hebt dan worden er maar al te vaak iets van vijf gesprekken met kandidaten ingepland, en dan niet als er ééntje is afgewezen de volgende ingepland. Maar gewoon uit de solicitaties de vijf beste kandidaten laten komen en dan achteraf op basis van de gesprekken de meest geschikte kiezen, vier waren er dus bij voorbaat al spek en bonen kandidaten, op het eerste gezicht een "misschien" maar niet een "waarschijnlijk". Dat is normaal, volstrekt logisch ook voor een bedrijf. In een gesprek kan het er heel anders uitzien dan op papier. Er is dan ook niets onetisch aan als een kandidaat dezelfde strategie hanteert.
Er worden dus 5 mogelijk passende kandidaten uitgenodigd en de beste word uitgekozen.
Lijkt me logische gang van zaken.

Dat is heel wat anders dan dat er 4 voor spek en bonen worden uitgenodigd.
Vergis je ook niet dat dit soort gesprekken gewoon in het takenpakket van de managers en HR medewerkers zit. Hun taak is de beste kandidaat te vinden, als zij daar wat extra uren aan besteden dan is dat een kleine prijs tov het rendement dat het vinden van de juiste kandidaat zal brengen.
Ja, maar dan nóg gaan ze geen mensen uitnodigen die bij voorbaat als kansloos zijn. Je nodigt niet een stratenmaker uit voor een functie als breinchirurg, enkel om eens een keer koffie gedronken te hebben met een stratenmaker.
Grvy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:30:

"En waar woon je precies?"
"Staat op het CV..."
"Ja, uh.. even kijken ooh daar!"
mashell schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:32:
[...]

Interviewer denkt "ohh shit het is een autist die niet normaal een smalltalk vraag kan beantwoorden, volgende!".
Dat dus. :) Ik zou zo'n vraag gewoon beantwoorden en gebruiken om iets te vertellen over waar ik woon, hoe ik de reisafstand zie, etc. Best kans dat een interviewer dat ook wil.

"Waar woon je"
"$plaats"
"Oh, dat is lekker dicht bij. Bevalt het daar een beetje?"

En je hebt een gesprek.

Als jij dan nors antwoord "staat op mijn CV", sta je meteen 1-0 achter.
Brent schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:33:
[...]
Hangt dan misschien van het niveau af. Heb zeker meegemaakt, en van kennissen ook, dat je uitgenodigd wordt omdat $werkgever gewoon je brain even wil picken, of zelf ook (voor hun) nieuwe delen van de arbeidsmarkt aan het verkennen is.

Het sollicitatiegesprek is verkennend, wederzijds. Dan kan zijn om de vacature te vullen, maar ook gewoon de markt te leren kennen (zoals TS insteekt, maar dus ook als werkgever). Bovendien is niet elke sollicitatie n.a.v. een vacature.
Dat zijn geen sollicitatiegesprekken, dat noemen we "koffiedrinken". :)

Zulke gesprekken zijn inderdaad puur verkennend en komen vaak uit het informele cirquit. Via via raak je met een externe collega in gesprek, denkt "hee, leuk", komt eens op de koffie en dat kan opeens uitmonden in een sollicitatiegesprek maar de insteek van zulke gesprekken is compleet vrijblijvend.

Een sollicitatiegesprek is een veel formelere aangelegenheid.

Aan de andere kant heb ik in het verleden ook wel gesolliciteerd op functies waar ik nog lang niet geschikt voor was én ben ik uitgenodigd. De kans dat ik werd aangenomen was minder dan 10%, maar het waren wel heel waardevolle gesprekken en zeker niet bij voorbaat 100% kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
unezra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:49:
[...]

Dat zijn geen sollicitatiegesprekken, dat noemen we "koffiedrinken". :)
De scheiding hiertussen is niet zo scherp als jij voorstelt. Bovendien kan pas op het gesprek zelf duidelijk worden dat 1 van de partijen het als koffiedrinken zag, en de ander toch als echt sollicitatiegesprek.

Ik steek elke sollicitatie (als werkzoekende) in als iets ertussenin. Bij formele procedures haak ik sowieso snel af ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Brent op 08-03-2019 11:55 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:43

Grvy

Bot

mashell schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:32:
[...]

hahahahaha mooi he die conclusies? ;)

Het was een voorbeeld, ik ging dus niet een specifiek aan mijn vakgebied gerelateerd voorbeeld neerzetten.
Daarnaast ben ik tot nu toe nog nooit afgewezen en heb alleen maar aanbiedingen gehad.. dus het zal wel meevallen denk ik. :9

Je moet dus niet aan smalltalk voorbeelden denken maar aan "Heb je ervaring met VMware" terwijl ik VMware gecertificeerd ben bijvoorbeeld. :)

Het is gewoon een feit dat er genoeg werkgevers zijn die zich niet voorbereiden.

[ Voor 10% gewijzigd door Grvy op 08-03-2019 11:59 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
Grvy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:58:
[...]
Het is gewoon een feit dat er genoeg werkgevers zijn die zich niet voorbereiden.
Ik zag je voorbeeld ook meer als een leuke grap dan als iets wat je serieus zou doen. Inderdaad zijn er werkgevers die zich niet voorbereiden. Maar dat moet je als sollicitant natuurlijk ten volle uitbuiten. Heb je ervaring met VMware? Ja, ik heb veel met VMware gewerkt. Ik ben dan ook gecertficeerd "certified vmware master guru".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mashell schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:31:
[...]

Ik zag je voorbeeld ook meer als een leuke grap dan als iets wat je serieus zou doen. Inderdaad zijn er werkgevers die zich niet voorbereiden. Maar dat moet je als sollicitant natuurlijk ten volle uitbuiten. Heb je ervaring met VMware? Ja, ik heb veel met VMware gewerkt. Ik ben dan ook gecertficeerd "certified vmware master guru".
Plus, als de vraag is of je er *ervaring* mee hebt, is dat een andere vraag dan de vraag of je gecertificeerd bent. :) Certificaat zegt vaak weinig over of je er in de praktijk ook mee hebt gewerkt.

Hoe dan ook, ik zou zo'n vraag inderdaad ook gewoon gebruiken om er meer over te vertellen en het zou mij niets verbazen als dát dan ook de bedoeling is van de intervieuwer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:36

Nullifiel

╞═══════╡

Ga starten bij een detacheerder. Dan mag je voor (bijna) elke nieuwe opdracht een intakegesprek voeren. Kan je ook zien als een sollicitatietraining ;)

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nullifiel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:06:
Ga starten bij een detacheerder. Dan mag je voor (bijna) elke nieuwe opdracht een intakegesprek voeren. Kan je ook zien als een sollicitatietraining ;)
Sterker nog, bij een beetje detacheerder krijg je dáár training voor.
(Al doen sommigen heel geheimzinnig d'r over dat ze dat doen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Werkgevers zoeken personeel omdat ze een bepaalde nood hebben, schrijven een vacature uit en dan matcht de solicatant met de vacature. Tijdens de sollicitatie gaat de werkgever vooral zijn nood vergelijken met de sollicitant en niet zozeer met de vacature.

Voor mijn huidige job was ik alles behalve de perfecte kandidaat, de helft van de vacature/jobinhoud was ik van mijn leven nog niet mee in aanraking mee gekomen. Ik was zelf ook heel terughoudend om uberhaupt erop te solliciteren omdat ik het niet zag gebeuren. En toch ben ik aangenomen, waarom? Al hetgeen ik miste had de werkgever in overvloed, al hetgeen ik kon bieden had de werkgever een nood aan en dus werd de functie herschreven, intern wat geschoven en een contract op tafel gelegd.

Dat een bedrijf kandidaten laat langs komen die op papier niet in aanmerking komen wil meestal zeggen dat je ergens een voordeel hebt waar ze interesse in hebben.

Uitgezonderd zijn de recruitering/detacheerders/interims, daar zitten cowboys tussen die je voor niets durven laten komen, kortste gesprek was een dikke minuut, mijn scholing voldeet niet aan de vereisten dus ik kon weer gaan, was op zijn zachts gezegd not amused.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:36

Nullifiel

╞═══════╡

Naast de bekende vage 'onzin' als jong, dynamisch, geen 9 tot 5 mentaliteit, zelfstartende teamplayer en wat al niet meer, zie je ook heel veel copy-paste werk in vacatures. Moet je doorheen (leren) prikken.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 10:14
Er is hier op het forum een topic over wat de ICT'er verdient. Zoek een paar vergelijkbare situaties, match dit me eigen profiel en salaris en neem voor jezelf een bedrag wat je zou minimaal zou willen verdienen en een streefbedrag (wel redelijk).

Solliciteer alleen als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent, niet alleen voor wat je waard bent. Dat is de verkeerde insteek.

Vaak komt het salaris pas in het tweede gesprek aan de orde, dan ben je mensen dubbel hun tijd aan het verdoen en neem je kansen af van mensen die baan wel willen en misschien harder nodig hebben als jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:57
Hydra schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:29:
[...]

[...]

Da's sowieso niet te vergelijken. Een bod is een bod, en daar kom je niet zomaar onderuit.
Een bod op een huis is JUIST iets waar je zomaar onderuit komt. Er is niks dat je tegenhoudt om de stekker eruit te trekken na het doen van een bod of onderhandelen over prijs van een huis. Zelfs na opstellen koopcontract EN tweezijdig tekenen heb je als koper nog 72u bedenktijd en dan is het pas iets waar je niet zomaar meer onderuitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaumiy
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-03 12:24
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik wil je eraan herinneren dat wij in een klein wereld leven.
De kans dat jij achteraf tóch wéér in contact met dezelfde recruiter of recruitmentbureau komt blijft altijd groot. Je verpest je kans als uit de sollicitatiegesprekken blijkt dat er weinig waarheid besproken is. Een sollicitatieprocedure bestaat uit minimaal twee gesprekken en kan tot 3 of 4 toenemen, afhankelijk van de type werkgever. Bij de tweede of derde gesprek volgt de salarisonderhandeling.

Wanneer je denkt dat je goud waard bent, de benodigde skills en werkervaring hebt kan je ook een minimumeis aan je voorwaarden stellen. Bijvoorbeeld eisen dat een sollicitatiegesprek alleen mogelijk is wanneer je voor minimaal een X bedrag salaris wilt, lease auto, laptop of telefoon etc. Echter lijkt mij dit alleen realistisch als je op een professioneel of expert niveau denkt te kunnen handelen (advies geven, consultancy etc. )

Ik raad je aan om een sollicitatietraining te volgen, de benodigde papieren in orde te maken en beter je best doen om meer ervaring op te doen en dan je droombaan op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ewoudb schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:22:
Er is hier op het forum een topic over wat de ICT'er verdient. Zoek een paar vergelijkbare situaties, match dit me eigen profiel en salaris en neem voor jezelf een bedrag wat je zou minimaal zou willen verdienen en een streefbedrag (wel redelijk).

Solliciteer alleen als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent, niet alleen voor wat je waard bent. Dat is de verkeerde insteek.

Vaak komt het salaris pas in het tweede gesprek aan de orde, dan ben je mensen dubbel hun tijd aan het verdoen en neem je kansen af van mensen die baan wel willen en misschien harder nodig hebben als jou.
Yep. Het kan ook goed zijn dat op het moment dat er een aanbod word gedaan, alle andere kandidaten al zijn afgewezen.

Dus jij solliciteert voor spek en bonen, kandidaten zijn afgewezen die misschien prima hadden gepast maar zijn afgewezen omdat ze jou de meest geschikte kandidaat vinden en dan zeg je af want het was maar voor spek en bonen.

Bij díe werkgever hoef je nooit meer terug te komen en ook in andere relaties kan het nadelig werken. De kans dat je elkaar tegen komt is groot en dit soort dingen worden onthouden. (Ook in positieve zin, ik heb een aantal bedrijven op mijn lijstje staan bij wie het ooit niets geworden is, maar waarbij het gesprek wel dusdanig was dat ik niet uit sluit daar opnieuw te willen solliciteren.)

Zo'n sollicitatieprocedure kan met wat pech compleet overnieuw beginnen. Heb ik een keer gehad. Complete traject afgerond, persoon bod gedaan, bod geaccepteert. Ik blij op vakantie. In mijn vakantie telefoontje "hij heeft alsnog bedankt voor de baan". Hele procedure kon overnieuw, heeft een paar maanden vertraging opgeleverd. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 16:59

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Het meeste is hier al gezegd maar ik denk dat het belangrijk is om nadruk te leggen op twee punten.

Ik ben ook een recruiter en kan inderdaad bevestigen, recruiters hebben een goed geheugen en ze zijn goed in netwerken. Ik ken kandidaten die inderdaad nooit meer worden uitgenodigd voor een gesprek vanwege dit soort geintjes.

Overschat de waarde niet van een MBO4, het is meer dan ik ooit heb gehaald en het heeft mij ongeveer 15 jaar gekost om richting een HBO positie te klimmen, maar een MBO diploma stelt (helaas) niet heel veel voor en je zit daardoor nog steeds in de positie van 'voor jou zijn er nog tien anderen"...

Dus als ik eerlijk ben, je zit nog niet in een onderhandelingspositie. Dat kan verbeteren maar daarvoor heb je toch echt eerst veel meer ervaring nodig.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Laatst online: 18-09 22:37

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik heb zelf twee keer op een functie gesolliciteerd die te hoog gegrepen was en gevraagd wat ze mij zouden bieden mochten ze me aannemen.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik heb in de stoel vd werkgever redelijk veel sollicitatiegesprekken gevoerd. Kandidaten die zich niet goed verdiept hadden in wat het bedrijf deed en een goed gefundeerde reden hadden waarom ze hier wilde werken kon je er zo uitpikken. Zonder goede intrinsieke motivatie kwam je niet door de voorrondes heen waardoor je alsnog niet op het salaris gesprek uitkwam...

Een sollicitatieprocedure is meer dan 1 gesprek, het is een traject waar beide partijen kijken of ze samen verder willen en of ze elkaar kunnen vinden in werkinhoud en beloning.

Ik kan me niet voorstellen dat je dat traject ingaat en dan alles bij elkaar liegt om uiteindelijk een bedrag te horen wat onderdeel is van een veel groter geheel, waar je zonder dat grote geheel niks aan hebt. En als je niet zit te liegen en echt gemotiveerd bent om daar te gaan werken: waarom dan alles afblazen???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 08:41:
[...]

Yep. Het kan ook goed zijn dat op het moment dat er een aanbod word gedaan, alle andere kandidaten al zijn afgewezen.

Dus jij solliciteert voor spek en bonen, kandidaten zijn afgewezen die misschien prima hadden gepast maar zijn afgewezen omdat ze jou de meest geschikte kandidaat vinden en dan zeg je af want het was maar voor spek en bonen.
Dat zou een bijzonder domme en naïeve werkgever zijn dan! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
RoamingZombie schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:42:
recruiters hebben een goed geheugen
3/4 kan nog niet onthouden dat ze wel de goede naam moeten knippen en plakken in hun hagelschotmailtjes.
pirke schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:11:
Ik heb in de stoel vd werkgever redelijk veel sollicitatiegesprekken gevoerd. Kandidaten die zich niet goed verdiept hadden in wat het bedrijf deed en een goed gefundeerde reden hadden waarom ze hier wilde werken kon je er zo uitpikken. Zonder goede intrinsieke motivatie kwam je niet door de voorrondes heen waardoor je alsnog niet op het salaris gesprek uitkwam...
De basis is nog altijd jouw geld voor mijn tijd/inspanning. Mensen binnen een generiek bedrijf die op zoek zijn naar intrinsieke motivatie om voor hun bedrijf te werken lopen heel veel talent mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
De Rikster schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:33:

[...]

De basis is nog altijd jouw geld voor mijn tijd/inspanning. Mensen binnen een generiek bedrijf die op zoek zijn naar intrinsieke motivatie om voor hun bedrijf te werken lopen heel veel talent mis.
Voor een vakkenvuller heb je gelijk, maar generieke HBO/WO functies ben ik nog niet tegengekomen. Daartussen ken ik de markt niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
pirke schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:40:
[...]
Voor een vakkenvuller heb je gelijk, maar generieke HBO/WO functies ben ik nog niet tegengekomen.
De functies niet inderdaad, de bedrijven vaak wel.
Primaire en secundaire voorwaarden zijn de basis waarom iemand soliciteert. Niemand gaat daar concessies aan doen omdat opa Piet in 1922 de eerste volautomatische kippenplukker heeft ontwikkeld en je je hierdoor zo betrokken voelt met de geest van het bedrijf.

Het zijn vooral gesprekken waar de directie via HRM wil horen dat de missie aan de voorkant wordt uitgedragen en relateerbaar is.

Ben ooit bij een bedrijf op gesprek geweest waar in alle communicatie vooral moest blijken dat het zo’n platte organisatie (prima voor mij aangezien ik nogal autoriteitsaversie heb) is, kom ik daaraan hebben ze pal voor de deur parkeerplaatsen met bordjes: “parkeren alleen toegestaan voor directie en MT” en binnen een directietoiletgroep te hebben.
Beide uiteraard in het personeelshandboek nog even duidelijk toegelicht dat het klootjesvolk (hbo/wo-populatie) hier toch echt geen gebruik van mocht maken.
Hartelijk om gelachen en de groeten gedaan, wel nog even gebruik gemaakt van de zetel van de directie.

[ Voor 32% gewijzigd door De Rikster op 10-03-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
De Rikster schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:05:
[...]

De functies niet inderdaad, de bedrijven vaak wel.
Primaire en secundaire voorwaarden zijn de basis waarom iemand soliciteert. Niemand gaat daar concessies aan doen omdat opa Piet in 1922 de eerste volautomatische kippenplukker heeft ontwikkeld en je je hierdoor zo betrokken voelt met de geest van het bedrijf.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb dus inderdaad een keer gesolliciteerd bij een bedrijf dat, zo bleek, niet met een passende match kon komen. De directeur/eigenaar was des tijds opgeleid door mijn opa en heeft de zaak van mijn opa nog enkele jaren gedraaid met 2 compagnons.
Het zijn vooral gesprekken waar de directie via HRM wil horen dat de missie aan de voorkant wordt uitgedragen en relateerbaar is.

Ben ooit bij een bedrijf op gesprek geweest waar in alle communicatie vooral moest blijken dat het zo’n platte organisatie (prima voor mij aangezien ik nogal autoriteitsaversie heb) is, kom ik daaraan hebben ze pal voor de deur parkeerplaatsen met bordjes: “parkeren alleen toegestaan voor directie en MT” en binnen een directietoiletgroep te hebben.
Beide uiteraard in het personeelshandboek nog even duidelijk toegelicht dat het klootjesvolk (hbo/wo-populatie) hier toch echt geen gebruik van mocht maken.
Hartelijk om gelachen en de groeten gedaan, wel nog even gebruik gemaakt van de zetel van de directie.
Oh, verschrikkelijk. Mijn voormalig leidinggevende wilde ook alles exact volgens de hiërarchie. De directie had daar geen zin in en ik passeerde hem ook regelmatig. 't Was al een walgelijke vent, maar daardoor werd ie nog meer onuitstaanbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

DutchCommando schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:28:
[...]
Dat zou een bijzonder domme en naïeve werkgever zijn dan! ;)
Uh, nee. Dat is een heel normale gang van zaken juist.

Niets doms aan, op het moment dat je de 2e of 3e ronde in gaat is het exclusief en is de rest afgewezen.

Niet altijd, maar wel normaal. Onder andere bij de overheid. Salarisonderhandelingen beginnen ná het afwijzen van de rest van de kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
unezra schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:44:
[...]

Uh, nee. Dat is een heel normale gang van zaken juist.

Niets doms aan, op het moment dat je de 2e of 3e ronde in gaat is het exclusief en is de rest afgewezen.

Niet altijd, maar wel normaal. Onder andere bij de overheid. Salarisonderhandelingen beginnen ná het afwijzen van de rest van de kandidaten.
Heb je in de laatste ronde dan nog niet 2-3 kandidaten over? Ik zou de rest pas afbellen als je met de voorkeurskandidaat rond bent, inclusief salaris.

De kans dat diegene dan nog afzegd is nog steeds aanwezig, maar erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_vision schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:29:
[...]
Heb je in de laatste ronde dan nog niet 2-3 kandidaten over? Ik zou de rest pas afbellen als je met de voorkeurskandidaat rond bent, inclusief salaris.

De kans dat diegene dan nog afzegd is nog steeds aanwezig, maar erg klein.
Soms wel, soms niet.

Ik weet iig uit betrouwbare bron dat het niet ongewoon is dat bij de overheid de 2e ronde meteen exclusief is en daarna een aanbod word gedaan. Maar da's geen echte ronde meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hej,
Zonder direct te solliciteren kun je ook gewoon een keer bellen en vragen wat de salaris range en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn..

Ik wordt op LinkedIn ook redelijk veel aangesproken en stel vaak ook deze wedervragen, bevalt mij de salarisrange en sec arbeidsvoorwaarde dan is er een kleine mogelijkheid dat ik verder in ga op een sollicitatie procedure..

Zo weet ik redelijk wat mijn marktwaarde is voor welke functies men mij capabel acht..
Pagina: 1