Ok, ik heb hier een oude cooler, waar ik de draden vanaf heb gehaald. De draden daar ging het om. Een kant is gewoon zo'n "connector"
zoals ook in m'n HDD zit. De ander lijkt er erg op maar die stop je over dat ding heen .. een soort verlenging.. Uit een kant komen 2 draden, een rode en een zwarte. Ik neem aan dat de zwarte 0V heeft, en de rode 5V. Nu heb ik een lampje dat in een fiets heeft gezeten (en aangedreven werd door een dynamo), die is 6V/0,6W Ik heb helemaal niet veel verstand van elektronica, dus.. zou het veilig zijn om dat ding aan te sluiten op die draden die ik heb geknipt, en doet het 't dan ook? Ik heb geen zin om ook maar 1 ding te verkloten.. ik zit nogal krap bij kas.
Dat dacht ik al, omdat je anders constant redelijk hard moet trappen voordat je fietslamp aan gaat.
Maak ik hier echt niets mee kapot?
Verwijderd
zwart is 0 en rood is 5 inderdaat, die conectoren heten molex conectoren (male/female) en ja dat trekt je voeding makkelijk
edit:
te laat
te laat
neuhOp dinsdag 24 juli 2001 20:33 schreef surreal het volgende:
Dat dacht ik al, omdat je anders constant redelijk hard moet trappen voordat je fietslamp aan gaat.
They made me do it.
Wacht ff, je wilt dus dat lampje op die 5volt aansluiting frotten en doorlussen naar je hdd/cd/whatever.
Dat kan
Die aansluiting heet een molex
Dat kan
Die aansluiting heet een molex
Nee want dat lampje krijg dan gewoon 5v
Ehm...
Ho effe... ik heb ook een aantal van zulke koelers, maar die rode draad zit verbonden met de gele draad van de molex connector bij mij. En ik denk dat je fietslampje die 12 volt heus niet leuk gaat vinden. Wat je voeding dat doet weet ik niet, maar kijk wel ff heel goed waar die rode draad aanvast zit!!!
Die rode kleur zegt niet alles!!!
Ho effe... ik heb ook een aantal van zulke koelers, maar die rode draad zit verbonden met de gele draad van de molex connector bij mij. En ik denk dat je fietslampje die 12 volt heus niet leuk gaat vinden. Wat je voeding dat doet weet ik niet, maar kijk wel ff heel goed waar die rode draad aanvast zit!!!
Die rode kleur zegt niet alles!!!
Een leuke case-mod zou het ook wel zijn, denk ikOp dinsdag 24 juli 2001 21:12 schreef UDuckling5 het volgende:
[..]
leuk woord
Goed dat je 't zegt, ik nam aan dat ie in die rode zat. Shit, helemaal niet op gelet.
Naja, dan haal ik die gele, en 1 zwarte draad eraf, en sluit ik die rode en zwarte aan de lamp aan.
Verwijderd
mmm
ik ben altijd in voor het worst/kaas scenario
... zitter ook een drankje bij 
maaruh dat lampje moet gewoon kunnen lijkt me, alhoewel ik liever een ledje zou gebruiken, die gebruiken minder stroom.
maaruh dat lampje moet gewoon kunnen lijkt me, alhoewel ik liever een ledje zou gebruiken, die gebruiken minder stroom.
Verwijderd
Ja gebruik een ledje, die zijn ook niet zo lomp groot en geld kost het ook bijna niet...
en meet gewoon dat ding door, dan weet je zeker het het in mekaar zit.
en meet gewoon dat ding door, dan weet je zeker het het in mekaar zit.
voeding zegt "poef" deed de mijne ook en daarna deed ie het weer (dit geld alleen voor compaq voedingen)wat is 't ergste dat er _kan_ gebeuren?
Beetje zonde van de cooling, dat lampje...
Rookworst zonder R is ook worst.
Die cooler was oud, en deed geen ruk. Ik heb em een tijdje vlakbij m'n CPU gehad maar 't werd nog geen graad koeler door dat ding.
Maarre, een LED geeft niet voldoende licht. Dit lampje is redelijk klein en geeft voldoende licht - naja, gaf, ik ben er net achter gekomen dat ie kapot is.
Maja, morgen na m'n werk even naar de electronica boer en een klein 5v lampie kopen..
Ik heb trouwens per ongeluk (ja.. heel stom van me
) die draadjes tegen elkaar laten komen (ze waren een beetje gebogen). De voeding ging uit.. Stekker d'r uit, en weer d'r in, en alles deed het weer prima.
Maarre, een LED geeft niet voldoende licht. Dit lampje is redelijk klein en geeft voldoende licht - naja, gaf, ik ben er net achter gekomen dat ie kapot is.
Ik heb trouwens per ongeluk (ja.. heel stom van me
Verwijderd
Volgens mij staat er 12 volt op.. check die oude fan..
staat er iets als:
12V 0.xxA
of
12VDC?
Als je de molex erin drukt, zit het gele draadje dan aan de kant waar de rode (oude fan draad) eruit komt?
zo ja... dan is het 12 volt en fikt je lampje dus snel door
staat er iets als:
12V 0.xxA
of
12VDC?
Als je de molex erin drukt, zit het gele draadje dan aan de kant waar de rode (oude fan draad) eruit komt?
zo ja... dan is het 12 volt en fikt je lampje dus snel door
Mja.. Ik weet nu hoe het moet. Ik ga vanmiddag een ander lampje halen. Waarschijnlijk een 12V autolampje.
Verwijderd
Je moet wel opletten of de rode draad niet eerst is aangesloten op de gele, want die is 12V
Mijn worst-kaas scenario was toen ik een fan ging doorlussen en per ongeluk bij die stekkertjes aan een kant de pinnetjes had omgedraaid... toen kreeg mijn hdd zijn spanning verkeerd om... dat stonk
(letterlijk
)
Maareh... als je zo'n fietslampje opblaast, ze kosten ongeveer een piek bij de fietsenmaker hoor...
Maareh... als je zo'n fietslampje opblaast, ze kosten ongeveer een piek bij de fietsenmaker hoor...
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Niet dat ik m'n voeding opblaas ofzo, en die stuurt rare signalen naar m'n mobo, die ontploft, m'n kamer staat in brand.. hmm.. [/offtopic]
Magoed, ik ga vanmiddag langs de 'BEKU' en haal daar een 12v of 5v lampje. Ik denk wel 12v, een rooie ofzo, staat wel leuk.
Daarna dremel ik een biohazard logo in de zijkant van m'n case en gaat er een plexiglas window voor. Dan nog een blowhole aan de voorkant onderaan mijn case en 2 strepen ala adidas met spuitbus.
Magoed, ik ga vanmiddag langs de 'BEKU' en haal daar een 12v of 5v lampje. Ik denk wel 12v, een rooie ofzo, staat wel leuk.
Daarna dremel ik een biohazard logo in de zijkant van m'n case en gaat er een plexiglas window voor. Dan nog een blowhole aan de voorkant onderaan mijn case en 2 strepen ala adidas met spuitbus.
't Is geslaagd.. ik heb maar een 12v/20w halogeen lampie genomen. Hij gaat alleen soms aan, dus ff schakelaartje op zetten. Binnenkort nog ff een biohazard raam maken met zo'n fake-aldi-dremel.
Pagina: 1