Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:50
Een vraag;

Is snelladen slecht voor je telefoon/accu?

Gebruik snelladen nu niet en gebruik. Nu de standaard oplaad methode.
Als hij snellaad heb ik wel t idee dat de telefoon warmer wordt dan normaal

Is dit een feit of fabel ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Als je telefoon het ondersteunt is het niet slecht voor je telefoon/accu.
Daarbij zou hij best warmer kunnen worden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Oké en is t raadzaam dit alleen te gebruiken bij een accu percentage onder de 50 of maakt dat niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:34:
Oké en is t raadzaam dit alleen te gebruiken bij een accu percentage onder de 50 of maakt dat niet uit
Maakt niet uit.

Wat wel eens gezegd wordt is dat het goed voor je accu is om deze niet onder de 20% en niet boven de 80% te laten komen maar of dit bewezen is weet ik niet.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-07 23:59
Als de fabrikant iets aangeeft dan moet je dat aannemen. Als een 3e partij iets aangeeft dan hoef je dat niet zou nauw te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:59
MarioMark1541 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:30:
Een vraag;

Is snelladen slecht voor je telefoon/accu?

Gebruik snelladen nu niet en gebruik. Nu de standaard oplaad methode.
Als hij snellaad heb ik wel t idee dat de telefoon warmer wordt dan normaal

Is dit een feit of fabel ?
Niet per se. De feiten op een rij. Slijtage aan je lithium batterijen kan worden versneld door:
  • Hitte
  • Hitte
  • Hitte
  • Totale drainage 0%
Het beste is gewoon telefoon nooit tot 0% laten komen, rond de 10-20% en dan opladen zit je gewoon safe.

Daarom, gamen op je laptop is killer voor je batterijen vaak, daarom gelieve desktop gamen tenzij je de mobiliteit van je game-laptop nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Maar wordt door het snelladen je batterij niet juist warmer

Gebruiken jullie het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MarioMark1541 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:47:

Gebruiken jullie het ?
Klopt, het kan de accu sneller laten slijten. Ik zou me er niet te druk om maken, vaak worden telefoons vervangen ruim voordat de accu echt last heeft van slijtage.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt best even snelladen van 50% naar 70% oid.
Maar midden in de zomer je telefoon in de zon leggen en snelladen van 10% naar 80% is slecht voor de accu.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:20
snelladen, het kan ook kapot gaan.
mijn LG G6 is 2 weken geleden, semi-overleden, snelladen is kapot en van 5-95% laden duurt nu 6 uur en 40 minuten (met originele lader)

Volgende week komt mijn pocophone binnen, want ik ben nu wel klaar met die G6 ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-08 21:36
MarioMark1541 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:47:

Gebruiken jullie het ?
Dat ligt aan een aantal zaken:
1) de interne weerstand van je batterij
2) de warmte ontwikkeld door het laadcircuit
3) hoe goed je toestel de warmte af kan voeren

3) kun je zelf wat aan doen door je telefoon niet onder de dekens of tussen de bank te steken, maar gewoon op tafel te leggen of zo.
2) is afhankelijk van de implementatie. Sommige snelladers (Quickcharge <=2) hebben de regelaar in de telefoon zelf, waardoor die extra warm wordt. Andere snelladers (Dash charge, QuickCharge >=3) hebben de regelaar in de oplader, waardoor de opwarming van de telefoon wel meevalt. Draadloos laden verhoogt vaak ook de temperatuur van de telefoon en dus de accu
1) kun je niets aan doen, dit heb je altijd. Maar moderne accu's hebben een vrij lage weerstand, waardoor de interne opwarming best mee valt.

Daarnaast geldt dat snel laden ook betekent dat het laden sneller voorbij is, waardoor de slijtage over een kortere tijdspanne verhoogd is. Dit doet de nadelige effecten voor een deel weer te niet.
Ook vindt er door snelladen vaak een gedragsverandering plaats: in plaats van je telefoon een hele nacht aan de lader hangen waardoor deze lange tijd op 100% zit, leggen mensen hem af en toe een half uurtje aan de lader. Dat is ook weer gunstiger voor de accu.

Kortom er is een hoop ontwikkeling geweest op dit vlak. Over het algemeen kun je stellen dat snelladen met moderne technieken, niet of nauwelijks slechter voor je accu is dan langzaam opladen.
Daarnaast geldt dat het gewoon een stuk praktischer is, en dat maakt het voor de meeste mensen ook gewoon waard om concessies te doen. Slijtage heb je uiteindelijk altijd, en de manier van opladen beïnvloed maar een klein deel daarvan. Ik persoonlijk maak me er dus vooral niet te druk om, maar laad mijn devices gewoon zo op als ik het zelf het handigste vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@MarioMark1541 je openingspost voldoet momenteel niet aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen, voordat je een topic opent.

Inmiddels is je vraag al beantwoord, maar let hierop bij het aanmaken van een eventueel volgend topic.

Tevens heb ik je titel nog even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:33
Ik heb me eens bezig gehouden met de slijtage van batterijen bij Tesla te zoeken.
Je kan een pak artikels er over vinden, en het valt op dat mensen die vrijwel enkel de snelladers gebruiken een lagere slijtage (capaciteitsverlies) hebben dan degene die altijd thuis laden.

Omdat Tesla een goed koelsysteem heeft tijdens het laden, en de snelheid/laadvermogen ook beperkt als de temp te laag of te hoog is blijkt de factor snelladen vrijwel geen invloed te hebben.

De grootste invloed zou komen van het aantal keren dat je echt tot 100% laadt, of helemaal leeg rijdt. De invloed daarvan is moeilijker te onderzoeken, maar ik ben zeker dat Tesla het wel weet.

Mijn telefoon gaat in de week gewoon aan de autolader 's morgens en 's avonds tijdens mijn rit van en naar het werk, en meestal bereik ik dan de 100% niet. Enkel eens in het WE, of op reis gaat die 's nachts aan de lader, en gaat die tot 100%. Ik gebruik meestal goedkope laadkabels (koop net niet de goedkoopste rotzooi, maar de originele apple kabel zit nog in de doos)

Mijn iPhone is nu 13 maanden oud, en de capaciteit is nog 98%.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:56
Mijn snellader van 3 A bij de Moto G5s gebruik ik soms. Maar de accu wordt een stuk warmer tijdens het laden dan met een 1A of 2,1 A lader. En warmte is niet bevordelijk voor de levensduur. Verder probeer ik 20-80 aan te houden ivm levensduur van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Maat helemaal opladen tot 100% is dus ook niet goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:56
@MarioMark1541 Er gaan veel theorieën rond over dit soort dingen. Maar bij moderne accu's is het niet goed om hem ver leeg te laten lopen en hem volledig vol te laden, zegt een batterijgoeroe op mijn werk. Hij raad 20/80 aan. Dus niet onder de 20% laten komen en ook niet boven de 80%. Maar blijf realistisch, het is een gebruiksvoorwerp, als je hele tijd met een stopwatch er bij moet gaan zitten bij wijzen van spreken dan doet dat ook af van je gebruiksplezier.

[ Voor 14% gewijzigd door dennis_rsb op 07-03-2019 19:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-08 21:36
MarioMark1541 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:00:
Nee. En Eigenlijk is niets goed voor je accu. Behalve deze luchtdicht verpakt, 50% opgeladen in de koelkast leggen. Maar zelfs dan nog zal'ie langzaam achteruit gaan, en bovendien is dat niet heel praktisch in gebruik. Dus ik zou je nogmaals adviseren je gewoon niet druk te maken om die accu, en te doen wat je zelf het handigst vindt. Slijten gaat'ie toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:59
MarioMark1541 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:00:
Veel telefonisch, technische gezien, laden maar op tot 98% en dan zegt de software 100% tegen jou :) Daarnaast als de 98% (of 100%) wordt bereikt, dan stopt datgene met opladen (zit meestal ingebouwd). Dus heel veel harm heeft het niet als je je telefoon 's avonds oplaadt tot ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:01
Pagina: 1