Dat ligt aan een aantal zaken:
1) de interne weerstand van je batterij
2) de warmte ontwikkeld door het laadcircuit
3) hoe goed je toestel de warmte af kan voeren
3) kun je zelf wat aan doen door je telefoon niet onder de dekens of tussen de bank te steken, maar gewoon op tafel te leggen of zo.
2) is afhankelijk van de implementatie. Sommige snelladers (Quickcharge <=2) hebben de regelaar in de telefoon zelf, waardoor die extra warm wordt. Andere snelladers (Dash charge, QuickCharge >=3) hebben de regelaar in de oplader, waardoor de opwarming van de telefoon wel meevalt. Draadloos laden verhoogt vaak ook de temperatuur van de telefoon en dus de accu
1) kun je niets aan doen, dit heb je altijd. Maar moderne accu's hebben een vrij lage weerstand, waardoor de interne opwarming best mee valt.
Daarnaast geldt dat snel laden ook betekent dat het laden sneller voorbij is, waardoor de slijtage over een kortere tijdspanne verhoogd is. Dit doet de nadelige effecten voor een deel weer te niet.
Ook vindt er door snelladen vaak een gedragsverandering plaats: in plaats van je telefoon een hele nacht aan de lader hangen waardoor deze lange tijd op 100% zit, leggen mensen hem af en toe een half uurtje aan de lader. Dat is ook weer gunstiger voor de accu.
Kortom er is een hoop ontwikkeling geweest op dit vlak. Over het algemeen kun je stellen dat snelladen met moderne technieken, niet of nauwelijks slechter voor je accu is dan langzaam opladen.
Daarnaast geldt dat het gewoon een stuk praktischer is, en dat maakt het voor de meeste mensen ook gewoon waard om concessies te doen. Slijtage heb je uiteindelijk altijd, en de manier van opladen beïnvloed maar een klein deel daarvan. Ik persoonlijk maak me er dus vooral niet te druk om, maar laad mijn devices gewoon zo op als ik het zelf het handigste vind.