Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-11 20:31
Ik onderzoek om PV te plaatsen op ons dak. Ik geef alvast mee dat ik in België woon, het fiscaal kader is dus iets anders dan gebruikelijk hier :) Op basis van wat momenteel op tafel ligt (maar nog niet finaal) zou vanaf volgend jaar de netvergoeding komen te vervallen, blijft het salderen behouden voor de energiecomponent, maar zal wel een distributienetvergoeding betaald moeten worden op basis van het werkelijke verbruik. Dus een mix van salderen + een incentive om zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Daarom denk ik aan een oost-west opstelling.

Ons huis is een verbouwing, deels een plat dak in beton, en een houtskelet uitbouw. De houtskelet structuur is onvoldoende sterk om met ballast PV te plaatsen. Doorboren doe ik liever niet. Dan kan nog 14 panelen kwijt op het betonnen dak in O/W opstelling (of 12 in Z):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5cLbqzS/dak.png

We verbruiken momenteel circa 4400 kWh op jaarbasis, gezin met 3 kinderen, vloerverwarming en warm water op gas, elektrische keukenboiler.

De panelen zijn niet zichtbaar, dus ik zoek vooral de beste TVT.

Een snelle analyse van het aanbod via Winkelman leert hetvolgende (uitgaand van telkens het goedkoopste paneel en een goodwe omvormer):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qJfjvy9/dak.png

Dan zou ik geneigd zijn om voor de 375Wp panelen te gaan (JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial ). Productie zou zeker moeten volstaan voor onze noden, met marge voor later.

Volgen jullie dit? Maak ik verkeerde assumpties? Hebben jullie argumenten pro/contra "goedkope" panelen en omvormers? Welke draagstructuur raden jullie aan voor O/W? ...

PVOutput

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:41
Let wel op dat die "JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial" een paneel is van 2 meter lang en de andere panelen in je tabel zijn rond de 1.65 meter.
Wel goed dat je een overzicht hebt gemaakt inclusief installatiemateriaal.

Zonder de maten kan ik lastig inschatten of een 1.65 meter paneel of een 2 meter paneel handiger is.

Je hebt 7 panelen oost en 7 west gepland? Heb je een foto van het dak met de lichtkoepel en schoorsteen + dakdoorvoer?
Mocht je ooit nog weer een tekening van je dak maken, doe dan het noorden boven.

Is er verder geen schaduw? Je gaat het zelf installeren neem ik aan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• botn
panelen van 2m zullen inderdaad niet passen, ik heb maar circa 575 cm diepte. goed opgemerkt!
is winkelmans zowat de goedkoopste referentie voor panelen met een hoger wp, of zijn er andere tips?

ik dacht inderdaad 7/7 oost/west. ons huis staat op een helling met geen hoge bomen dichtbij, dus geen schaduw

een foto van het dak (de linkse pijp is ondertussen vervangen door deze van de cv ketel):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FxV9hkw/IMG-20171125-141603.jpg

ik denk inderdaad zelf te installeren, anders wordt het snel te duur (en de TVT te lang). indien nodig mijn elektricien nog de aansluiting aan de kast laten uitvoeren. ik vermoed dat dit wel nog in mijn installatiekost van 1500€ past, of is dat maar nipt?

PVOutput

• busscherski
Ik zie je bericht nu pas, tag me de volgende keer even

@botn

Een extra groep in de meterkast maken en de kabel aansluiten kost een electricien maximaal een uur als je de kabel zelf al hebt getrokken.
Benodigd materiaal verschilt maar het zou moeten lukken voor 300 euro als je de juiste electricien treft.

https://www.solar-bouwmar...ten-van-de-meterkast.html

Ik heb helaas niet zoveel verstand van goedkoop oost west montage materiaal. Kijk maar even rond, ook voor de panelen. Winkelman heeft concurrerende prijzen met veel panelen maar niet met allemaal. Heel duur zijn ze denk ik nooit.

Mocht je spoedig willen beginnen, ik hoor hier op het forum dat er momenteel nergens Qcells op voorraad zijn.

Zodra je je panelen gekozen hebt kan ik wel helpen met de omvormer selectie. Kan misschien nog wel een type kleiner voor België.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• botn
@busscherski
Ik zou dan opteren voor de 325wp panelen (JA Solar JAM60S-03-325-PR-BF https://www.winkelman-zon...frame-halve-cellen/51742/ lijken me momenteel het voordeligste). Welke omvormer kies ik dan best?

Nog andere tips/adviezen? (ik tag even de "usual suspects zoals @migjes @AUijtdehaag , aangezien mijn draadje precies weinig wordt opgepikt momenteel, hopelijk is dat ok)

Er is trouwens gisteren beslist dat salderen nog 15 jaar lang kan in België (weliswaar met behoud van "prosumentenvergoeding"), voor installaties geplaatst voor eind 2020. Indien de nieuwe werkwijze na 2020 (nog niet bekend) interessanter zou zijn voor je eigen casus, mag je ook overstappen. Dus de huidige werkwijze met een prosumentenvergoeding is de "worst case" voor de komende 15j! (De prosumentenvergoeding is voor mij momenteel 92,33€ per kW vermogen van de omvormer per jaar)

[ Voor 7% gewijzigd door botn op 14-03-2019 13:38 ]

PVOutput

• busscherski
Is het zuiver oost west?
Ik wil het vanavond wel even voor je invoeren in Sunnydesign.
Rekening houdend met de omvormer tax

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@botn
tja België en zijn regels, ik word er niet vrolijk van om eerlijk te zijn.

lastig een goede tip te geven, maar mijn recept:
neem 2x7x275Wp zoals b.v. deze panelen:
https://www.winkelman-zon...75wp/51516/?display=tiles
of te wel erg goedkope poly panelen. (merk maakt mij dan niet uit kies maar wat je leuk vind en te pakken kunt krijgen.)

die hang je dan 2x7 paralel op een omvormer met maar 1 mpp.
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...ifi/50777/?display=detail

probeer wel je oost-west zo stijl mogenlijk te maken.
normaal is platdak maar 10 tot 15 graden, maar elke graad extra is beter verdeling.
voorbeeld van een 45 +45 graden dak:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
45 graden dat red je vast niet, maar elke graad is mee genomen. ;)

klinkt gek, je hangt dan 2x7x275Wp = 3850Wp op een 1000W omvormer.
maar zo heel gek is het niet, je ontwijkt dan wel 2 tot 3x het prosumenten tarief.
en die hakt er hard in, je moet veel kWh opwekken om 1kW prosumenten tarief goed te maken.
(oke jullie krijgen wel meer geld per kWh. )

je zou nog wel kunnen kijken of een 1500W of 2000W omvormer beter is.
maar 3000W met 2 mpp's (wat je zou doen in Nederland) is dat in ieder geval niet. ;)

@busscherski
check dit ook even.
1kW prosumenten tarief heb je ongeveer 400kWh voor nodig om dat goed te maken.
(dat was de laatste keer wel zo, mischien veranderd. :? )
dus mischien lukt het net met een 1500W omvormer.

ga je voor de duurdere(mono) panelen, dan kan het mischien nog wel leuk zijn om een 2000W omvormer te pakken. :?
(is zeker een betere optie om mono te pakken als poly, gewoon de kost prijs per Wp, want plat dak montage is snel duurder als schuin dak.)

is lastig te schatten. ;)

gebruik voor de opbrengst pvgis of sunnydesign, maar tel er wel 10% boven op. ;)
(die schatten ruim 10% te laag.)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 14-03-2019 14:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
15 jaar omvormertax klinkt me juist heel goed in de oren. Ik zou er voor tekenen.

In Nederland zou je hier inderdaad een 3 kW omvormer pakken met 2 mppt`s.
Ik ken geen kleinere omvormer met 2 mppt`s.
Dus parallel schakelen is logisch.

Ik heb zowel de 275 als 320 Wp versie ingevoerd in Sunny met een 30 graden helling. (325 Wp kon ik niet vinden)

3 kW: 3,152.56 kWh om 3,712.81 kWh
2.5 kW: 3,122.60 kWh om 3,632.72 kWh
2 kW: 3,081.68 kWh om 3,507.43 kWh
1.5 kW: 2,877.73 kWh om 3,186.71 kWh

Bij 0.25 cent / kWh is dat:
3 kW: 788 om 928
2.5 kW: 781 om 908
2 kW: 755 om 877
1.5 kW: 720 om 797

Euro's winst min omvormertax:
3 kW: 512 om 652
2.5 kW: 551 om 678
2 kW: 571 om 693
1.5 kW: 582 om 659

De opbrengst is even bruto volgens Sunny. Als je helemaal geen schaduw hebt zou je dat inderdaad makkelijk kunnen halen.

Met de 275 Wp panelen zou ik denk ik een 2 kW omvormer ophangen.
Met de 325 Wp panelen kan dat ook, of toch een 2.5 kW.

• botn
@busscherski @migjes

ik maakte eens een simulatie in sunnydesign van een 4550 wp installatie (14x325wp, 10° op O/W) met een omvormer van 3,6 - 3,0 - 2,0 W om de productie in te schatten, en telde er 10% bij. Daarna maakte ik een simulatie op een tarievenvergelijker wat mijn elektriciteitsfactuur nog zou zijn met het restverbruik en het prosumententarief van de omvormer. Ik kom tot volgend resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k0VJrZ7/simulatie.png

Redelijk verrassend, afgaand op vorige posts!

Een 3,6W omvormer lijkt dus zeker de beste keuze. Is er een groot kwaliteitsverschil tussen een SMA, Goodwe, Omnik, ...? Of kan ik met een gerust hart de goedkoopste kiezen? (Op 20€ zal het nu ook niet komen, maar een SMA tov de rest is toch al een groot verschil)

Ik ga er van uit dat elke omvormer wel de mogelijkheid heeft om de productie eenvoudig online te loggen?

[ Voor 28% gewijzigd door botn op 14-03-2019 17:27 ]

PVOutput

• busscherski
Ik denk dat er ergens iets verkeerd gaat.

Heb je er wel 7 op oost en 7 op west gezet?

• botn
ok ik merkte al wat fout liep, blijkbaar werden bij de kleinere omvormers niet alle panelen meegenomen 8)7
(wellicht omdat die dan niet meer volledig compatibel blijkt, zie ook screenshots als ik ze alle 14 inzet):

3,6 W
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D81h6zD/36.png
3 W
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cbXtG3y/30.png
2,5 W (polystring)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xhG9fFj/25.png
2 W (polystring)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3yH0hfN/20.png

als ik dan mijn simulatie opnieuw maak, lijkt de 2,5W de 'sweet spot':
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m9QSDh8/simulatie.png

[ Voor 34% gewijzigd door botn op 14-03-2019 20:39 ]

PVOutput

• busscherski
Ja klopt, wel opletten dat alles aangesloten is.
Kies eens een 2 of een 2.5 kW en selecteer polystring.

Die beperkte compatibiliteit is marketingpraat als je het mij vraagt. De enige reden is yield verlies, maar dat compenseer je met minder omvormer tax.

• botn
@busscherski @migjes

Now we're talking :-) Ik paste mijn post hierboven aan, 2,5W omvormer lijkt nu het interessantste.

Werkt die polystring ook op een niet-SMA (ik rekende met Goodwe prijzen)?
Hoe gaat dit in zijn werk?

[ Voor 18% gewijzigd door botn op 14-03-2019 20:57 ]

PVOutput

• busscherski
Ja goed gedaan, die screenshots zien er nu correct uit. Nu kloppen de voltages ook.

Je hebt vrij korte strings (laag voltage), maar wel hoge stroom door polystring.
Min DC is 234 V.
Max DC spanning is 359 V (vrij laag, geen probleem)
Max ingangsstroom is 15.5 A (maar om die stroom te halen heb je minstens een 3.6 kW omvormer nodig, die doet er dus niet zoveel toe)
Max kortsluitstroom: 16.4 A (die doet er wel toe want als je die overschrijdt zou een omvormer in storing kunnen gaan)

Waar je nu, in jouw geval vooral op moet letten is dat het 'full power mppt voltage bereik ruim onder 234 V begint (liefst 200 V als het lukt).
Bij een 2.5 kW omvormer is 10A inputvermogen een beetje krap gezien je min DC van 234 V (0.97*10A*234V=2270 W). Voor een 2 kW omvormer is 10 A wel oke.
Met 2 strings parallel heb je een max kortsluitstroom van minstens 16.4 A nodig.

Een 2.5 kW SMA scoort op papier eigenlijk best slecht met een mpp spanningsbereik van 260 V – 500 V en 10 A stroom. Een omvormer met zo`n mpp bereik raad ik zeker niet aan, en de stroom is, met jouw vrij lage voltagen, ook krap voor een 2.5 kW omvormer.

Een 2.5 kW Goodwe scoort een stuk beter met een MPPT spanningsbereik vol vermogen van 180-450 V en 18 A stroom. (11 A was ook genoeg geweest voor een 2.5 kW in jouw geval, maar goed)

Een 2 kW Goodwe raad ik niet aan omdat de Max. kortsluitstroom (A) maar 12.5 A is.

https://static.webshopapp...heet-goodwe-1-fase-ns.pdf

Bij Growatt 2000-S zie ik zou snel de max kortsluitstroom niet apart vermeld, op zo`n omvormer kan 2 strings parallel mogelijk niet.
Maar het lijkt of Growatt, speciaal voor de Belgische markt, de Growatt 2500MTL-S heeft gemaakt. Dat is een 2.5 kW omvormer met 2 trackers. Precies wat je zoekt. Dus dan hoeft er niets parallel. Het is natuurlijk wel een paar tientjes duurder maar wel de elegantste oplossing. Mpp range is ook nog eens heel ruim.

Solis heeft ook een 2.5 kW omvormer met 2 mppt's, lijkt speciaal voor de Belgische markt.

De enige geschikte 2 kW omvormer die ik gevonden heb ik Solis-mini-2000-4G-WP en de Zeversolar Zeverlution 2000S, want die heeft als enige 2 kW omvormer de max kortsluitstroom hoog genoeg.
http://www.ginlong.com/en...olis_mini_2000_4G_WP.html
https://www.zeversolar.co...ters_zeverlution_s_en.pdf

Voor jouw situatie met 2 x 7 panelen en een laag vermogen omvormer raad ik geen Solax of Omniksol

• botn
Wow, bedankt voor al deze info!
Op wat voor zekering moet ik dit aansluiten op mijn kast (ik zal dit deeltje wellicht eerder door een vakman laten doen, maar toch)

PVOutput

• busscherski
In Nederland kies je voor alles kleiner of gelijk aan 3700 W voor een 16 A zekering met B karakteristiek. Aard lek verschilt per omvormer.

• botn
Na er nog een nachtje over te slapen denk ik om misschien toch voor de 3kW omvormer te gaan. Het verschil is TVT is verwaarloosbaar, en mocht ik het toch in mijn hoofd halen om nog wat panelen bij te leggen (blijkbaar een gekende ziekte hier), dan heb ik ook nog wat marge...

Weet iemand of sommige omvormers meer/minder compatibel zijn met pvoutput (als ik me niet vergis is @AUijtdehaag een pvoutput ambassadeur? 8))? Het lijkt me een mooie bonus (maar niet de meerprijs van een SMA waard). Ik heb een synology nas, als dit kan helpen

[ Voor 33% gewijzigd door botn op 15-03-2019 16:00 ]

PVOutput

• migjes
@botn
cool, je hebt het in ieder geval door hoe het werkt.
of je nu een 2 of 3 kW omvormer gebruikt, het maakt allemaal niet zo heel veel uit. ;)
sommige zaken worden meer door het budget bepaald, maar andere zaken meer door de emotionele wil.
(geld is nooit het belangrijkste in het leven, maar je wil er soms wel eens meer van hebben.)

je mag nog wel even kijken of je het mischien voor elkaar kunt krijgen om stringen te maken met iets meer panelen.
2x8 werkt op al die omvormers beter als 2x7.
dit komt doordat de Vmpp dan hoger is. ;)
(optimum is 2x12, maar daar heb je vast geen ruimte voor.)
word het te veel Wp, dan gewoon een +/-300Wp paneel pakken, die zijn wat goedkoper en word het project niet veel duurder.

@busscherski
netjes gedaan. ;)
sta er wel van te kijken, ik had de verschillen een stuk groter verwacht.
maar dat zal wel door de korte stringen komen, denk ik dan. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
@botn Meer bijleggen op dezelfde omvormer lukt alleen in specifieke gevallen. En dan verschillen de mogelijkheden per omvormer. Welke plek heb je in gedachten? Alsnog verschilt 2.5 of 3 kW in tvt inderdaad maar een paar weken.

@migjes
Ja ik had ook grotere verschillen verwacht. Blijkbaar zijn een 2.5 of 3 kW omvormer al vrij druk met deze 4550 Wp in platte oost-west.
En als je de panelen veel steiler legt verspreid je het wel beter over de dag maar in totaal vang je minder straling.

De omvormer tax leidt dus voor oostwest maar tot beperkte omvormer downsizing. Voor zuid zal het wel wat meer zijn.

• botn
@busscherski Misschien leg ik er ineens 16, vandaag eens op het dak gekropen en alles nagemeten, dit past zeker:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vknhfpH/dak2.png

Twee extra op het westen dus. Kan het kwaad dat het dan niet meer 50/50 is? Dit lijkt op sunnydesign nog prima te werken op een 3kW omvormer (bvb een Goodwe?)

[ Voor 9% gewijzigd door botn op 16-03-2019 22:13 ]

PVOutput

• busscherski
Ja als je toch bezig bent vind ik het jammer om er 14 te leggen waar er 16 passen. Doe het dan inderdaad meteen goed :). met 2/14 extra Wp vermogen mag je ook 1 stapje groter nemen dan in mijn post van donderdag 14 maart 2019 17:18.
2.5 kW zal financieel zo`n beetje optimaal zijn en met 3 kW doe je ook nog iets goeds voor het milieu en de staatskas terwijl het je weinig kost.
Daar komt bij dat er met 3 kW omvormers veel meer keuze is in modellen met 2 mppt's, dus het zou in aanschaf goedkoper kunnen zijn.

edit: kies wel een Goodwe met 2 mppt's, het kost iets van 60 euro extra maar dat vind ik het wel waard.

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 16-03-2019 23:25 ]

• botn
@busscherski @migjes
nog een vraagje omtrent de kabels:
- ik moet 4 kabels voorzien van mijn dak naar mijn omvormer (2 per string)
- ik heb verlengstukken nodig om de twee delen (links en rechts van de lichtkoepel) aan elkaar te koppelen, een per string
- zijn de kabels op de panelen zelf lang genoeg om te "verspringen" naar het volgende dakje? (bvb van oost naar oost linksboven?)

PVOutput

• migjes
een paar vragen zijn simpel, andere niet.
en check ook even goed waar je wil beginnen met de strings.
botn schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:53:
@busscherski @migjes
nog een vraagje omtrent de kabels:
- ik moet 4 kabels voorzien van mijn dak naar mijn omvormer (2 per string)
jep 2 stringen die ieder een + en - hebben.
dus 4 kabels naar omvormer.
- ik heb verlengstukken nodig om de twee delen (links en rechts van de lichtkoepel) aan elkaar te koppelen, een per string
jep, ook 2 stringen die ieder een + en - hebben.
met handig plannen zijn dit 2 kabels.
(je deelt met de kabels naar de omvormer. ;) )
- zijn de kabels op de panelen zelf lang genoeg om te "verspringen" naar het volgende dakje? (bvb van oost naar oost linksboven?)
dit is afhankelijk van het paneel of je het red of niet.
meest voorkomende situatie is dan elk paneel 1 meter kabel heeft per + of -.
die in het midden uit het paneel komt.
dan heb je 2x 50cm over en kun je vaak een paneel overslaan.
dus in theorie kun je 2x oost gewoon zonder verlenging doen.
maar praktijk kan tegen vallen, er is weinig ruimte voor marge, een lastig zittende stang of ballast en je red het niet.
(ik zou er geen rekening mee houden, kunt altijd nog kabel bij bestellen als je er achter komt dat het echt niet gaat.)

paar dingen: ik heb er zelf geen problemen mee als de kabel gewoon op het dak ligt.
dat kan die wel hebben.
maar de stekkers, die wil je niet op dak hebben willen.
er kan water op het dak blijven liggen, en dat kruipt vroeger of later toch de stekker in.
dus die droog hoger hangen.
stekkers niet op het dak laten liggen, dus.

sommige willen toch de kabel door een buis doen.
dat mag van mij gerust, maar zorg er dan wel voor dat die buis geen water reservoir word.
hij moet wel leeg kunnen lopen anders maak je eigenlijk het probleem groter als je oplost.

ga je zelf stekkers aan de kabels zetten?

• botn
ik heb voor de zekerheid 30m zwart en 20m rode kabel besteld, waarvan 2x20m naar de omvormer (die staat 7,5m lager) en 10m voor het doorlussen van de panelen. (aan 75cent per meter heb ik liever een metertje te veel dan te weinig)

ik bestelde daarnaast 2x10 connectoren (https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item) en een krimptang (https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item) om zelf de stekkers te zetten (incl. stekker krijg ik ze niet meer door mijn wachtbuizen denk ik)

PVOutput

• botn
@migjes @busscherski
nog een vraagje over de flatfix fusion profielen: hoe moeten die worden geaard? ik liet het pakket samenstellen door de configurator, waarbij aardingsringen voorzien zijn tussen het paneel en het profiel.

Moet ik dan naar iedere ring een aardingsdraad brengen? of naar 1 paneel per profiel?

PVOutput

• migjes
@botn
lol, nog nooit met flatfix gewerkt, vind het erg duur voor amper gemak.
(ik heb liever een moeilijk systeem wat goedkoop is, als een duur simpel systeem.
ik heb geen tijds druk zo als een installateur die voor een uurloon het moet doen.)

maar goed aarden, het is altijd lastig.
2 dingen die je uit elkaar moet houden.
aarden voor bliksem: hoe goed je ook aard, maar dat geeft zo een klap, ik betwijfel het of je daar tegen wel kunt aarden en zin vol zijn. ;)
en aarden voor lekstroom.
een paneel kan per ongeluk wat lek stroom op het frame zetten.
raak je dan het frame aan, dan kun je schrikken (niet dodelijk, maar je wil niet van dak vallen.)

het frame is soms zwart geschilderd, en dat is natuurlijk een slechte geleider om te aarden.
daar heb je die ringen voor, zodat die door de verf heen gaat.
(er is nog een 3de aardings-methode, maar die is bij speciale omvormer (geen TL maar juist trafo) en dat in combi met vaak dunne film panelen, maar dan aard je dus juist de + of de - van de panelen. dit kom je nog maar zeer zeldzaam tegen. dus vertel ik maar niks over.)

dus het is even wat je wil gaan doen.
ik heb gewoon elk frame van al mijn panelen geaard, precies op de plek die daar voor aangegeven is.
(het frame van de panelen, niet het frame op dak.)
waarom heb ik dit gedaan: die lekstroom kan met sommige panelen de cellen ook beschadigen.
en mijn vorige set had daar dus last van. :-(
aangezien ik laatst best dure panasonic heb op gehangen.
wou ik het goed hebben.
gewoon simpele bouten + moeren + klemringen (net zulke dingen als jij naar linkt) gehaald, maar dan bij de bouwmarkt.
en met een kabel alles aan elkaar vast gezet en geaard.
(klem ring met een kartel rand, zodat het diep het alu in boord, niet dat na een paar jaar er een oxidatie laag tussen komt en de aardig het niet doet.)

hoe belangrijk dit is?
geen idee om eerlijk te zijn, dit soort problemen krijg je meestal pas na een aantal jaar.
en zijn erg lastig op te sporen en aan te duiden dat het ook echt daar aan te wijten is.

ik hoop dat het je helpt. ;)

• botn
@migjes
De flatfix is inderdaad niet het goedkoopste systeem, maar de meerprijs is nu ook niet dramatisch, een goeie 200€ tov het goedkoopste alternatief wat ik vond, met allemaal losse houders. Voor die meerprijs heb ik een solider systeem met minder ballast. En om de meerprijs te kaderen: sinds mijn bestelling zijn de panelen al 8€ per stuk duurder geworden, dus door een weekje vroeger te bestellen heb ik al de helft van dat bedrag "bespaard". (ik hanteer even dezelfde logica als mijn vrouw wanneer ze iets in solden heeft gekocht 8) )

Vandaag worden mijn panelen geleverd, dus morgen kruip ik op het dak!
Mijn elektricien komt daarna de boel aansluiten.

Wat is de veiligste keuze zolang mijn omvormer nog niet aan de kast is aangesloten: alle kabels doorlussen maar nog niet aan omvormer hangen, of net wel al aan de omvormer hangen? @busscherski

PVOutput

• migjes
@botn
lol, mag je lekker zelf weten.
(vrouwen logica is ondoorgrondelijk voor mij, daar begin ik niet aan. ;) )

wij willen wel foto's zien van hoe het gelukt is he.

DC kabels zijn het veiligst en het gevaarlijkst te gelijk.
als je 1 kabel aan raakt is er niks aan de hand.
maar hou je de + en de - tegen elkaar maak je een vlam boog waar mee je kunt lassen.
metaal smelten is geen probleem met dit soort vermogens. >:)
dus gewoon zorgen dat dit niet gebeurd.
(stekkers er op zetten en het kan niet meer fout gaan.
wel pas na de stekkers er op gezet hebben, de laatste stekker op dak verbinden.
zolang de kring niet rond is, is het veilig.)

je kunt ze ook gewoon in de omvormer steken.
de omvormer zal toch niet starten, want die heeft nog geen AC.
pas als die AC en DC heeft zal die reageren. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 29-03-2019 10:15 ]

• botn
@migjes @busscherski

Vandaag mijn bestelling binnengekregen (moest normaal vrijdag geleverd worden maar er was iets mis gelopen bij de transporteur) en direct het dak op gekropen. Al mooie vooruitgang gemaakt, helaas moeten stoppen omdat ik niets meer zag - het zomeruur duurt toch nog niet lang genoeg :-)

De kabels van mijn panelen zijn wel heel nipt qua lengte; de + en - zit elk langs een andere kant van het paneel (zie http://www.jasolar.com/in...ndex&a=show&catid=83&id=4 ) en ik moet dus telkens het paneel kruisen om de kabels te verbinden. Daardoor hangen de connectoren nét ter hoogte van de spleet tussen de twee panelen.Kan dit kwaad (hangen niet droog)?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BGgkDkb/IMG-20190401-213717.jpg

Een oplossing zou kunnen zijn om het volgende paneel telkens in de omgekeerde richting te leggen als het vorige, maar ik heb me laten vertellen dat dit niet mag?

Voor de duidelijkheid: momenteel deed ik volgens het bovenste voorbeeld, maar is de onderste optie ook OK? (=mogen de panelen in een wisselende orientatie liggen)?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MCHqmxP/kabels.png

[ Voor 12% gewijzigd door botn op 02-04-2019 09:04 ]

PVOutput

• migjes
@botn
geen probleem, de stekkers mogen best nat worden daar kunnen ze wel tegen ;) ,
maar liever niet in een plas water hangen (kan aardings-fouten geven op de lange termijn.).
dan komt het wel goed.

verder lekker door leggen, ben benieuwd wat het word. ;)

• botn
Kleine update

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LxtgS9G/IMG-20190405-183817.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GHsyPPW/IMG-20190405-183757.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door botn op 06-04-2019 09:46 ]

PVOutput

• botn

PVOutput