Blauwe licht: LCD vs OLED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Douwe7
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-03-2019
Hi All,

Weet iemand of LCD of OLED meer blauw licht afgeeft? Ik was benieuwd, ook n.a.v. het nieuws van gisteren over dat blauw licht je slaap beinvloed. Ik heb gezocht op internet en ik vind alleen een onderzoek van een universiteit uit Taiwan maar voor mij is het niet echt duidelijk of nu LCD of OLED meer blauw licht genereert en dus de slaap negatief(ver) beinvloed. Hopelijk weet één van jullie wel het antwoord?

mvg,
douwe

Alle reacties

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Daarvoor hoef je niet te kiezen tussen LCD en OLED. Dat heeft helemaal te maken met de calibratie van het scherm en de invloed die je zelf kan uitoefenen.

Met Android kun je kiezen hoeveel blauw je in beeld wil hebben en 's avonds automatisch schakelen naar meer rood beeld.

Of Apple apparatuur dat kan weet ik niet, verwacht het eigenlijk wel.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Is het niet zo dat de backlight van LCD schermen veelal blauw(ig) licht geven en dat dus LCD in principe slechter is voor je nachtrust.

Niet dat OLED dan geen effecten heeft, het allerbeste is om een half uurtje voordat je gaat slapen geen TV/Mobiel te kijken en zeker niet als dat de enige lichtbron is in de ruimte

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:59
Fairy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:09:
Of Apple apparatuur dat kan weet ik niet, verwacht het eigenlijk wel.
Night Shift gebruiken op een iPhone, iPad en iPod touch

[ Voor 13% gewijzigd door Sinus_rhythm op 07-03-2019 12:19 ]

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-11 22:00
Bij iPhone en iPad kun je een kleurfilter toepassen en daarmee je beeld standaard een warmere toon af laten geven. Wil je puur voor je slaap blauw licht verminderen, dan kun je het best gewoon instellen dat je night shift automatisch aan gaat om bijvoorbeeld 20:00. Ken je het niet, night shift is een functie die je gehele beeldscherm een zeer warme zachte tint geeft en blauw licht elimineert.

• Douwe7
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-03-2019
Dankjewel iedereen.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24
Recrush schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:19:
Bij iPhone en iPad kun je een kleurfilter toepassen en daarmee je beeld standaard een warmere toon af laten geven. Wil je puur voor je slaap blauw licht verminderen, dan kun je het best gewoon instellen dat je night shift automatisch aan gaat om bijvoorbeeld 20:00. Ken je het niet, night shift is een functie die je gehele beeldscherm een zeer warme zachte tint geeft en blauw licht elimineert.
Je kan hem ook koppelen aan de ondergaande en opkomende zon. Dan hoef je niet continue te tijd iets te verplaatsen. Settings -> Display & brightness -> nightshift -> op de tijd klikken -> Sunset to sunrise
Pagina: 1