Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb een Lenovo USB-C Laptop Powerbank, waarmee ik m'n Dell Lattitude 5580 laptop kan opladen als ik even geen stopcontact bij de hand heb. Werkt prima.

Bij deze powerbank zit echter alleen een USB-C kabel. Ik zou deze kabel ook graag gebruiken om de powerbank weer op te laden als de laptop weer aan de puf hangt, maar ik kan nergens vinden hoe ik beide apparaten kan overtuigen dat de puf de andere kant op mag.

Google brengt me niet veel verder. Alles wat ik vind gaat over ondersteuning van power delivery (werkt, dus de laptop ondersteunt het iig in 1 richting :) ), en dat power direction onderhandeld wordt, maar niet hoe je die onderhandelingen kunt sturen als gebruiker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 12:17

ResuCigam

BOFH

Bij de powerbanks die ik heb liggen moet je het kabeltje er andersom in doen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Goede tip, maar helaas. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

powerbank laden vanaf de laptop?
Kan het mis hebben, maar als ik op de website kijk lijkt dat niet de bedoeling.
De 220V moet aan de powerbak zoals ik het lees.

aanvulling: de usb-c aansluiting op de powerbank is wel een input/output......
Kun je wel telefoon laden vanaf de usb-c op je laptop?

[ Voor 32% gewijzigd door Tens op 07-03-2019 10:18 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Als ik een USB-A naar USB-C kabeltje pak kan ik de powerbank opladen, dus dat werkt op zich. In de specs staat ook dat dat moet kunnen, dus de specs kloppen. :) Het duurt alleen ontzettend lang (werkdag) voordat hij vol is. :O

Dat laatste kan ik straks even proberen met de telefoon van m'n vrouw. Laat ik nog weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Parody Denk je dat je 14000mAh snel kunt laden met de spanning vanaf USB uitgang van je laptop, of wil je je laptop opladen met de Powerbank ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Parody schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:35:
Bij deze powerbank zit echter alleen een USB-C kabel. Ik zou deze kabel ook graag gebruiken om de powerbank weer op te laden als de laptop weer aan de puf hangt, maar ik kan nergens vinden hoe ik beide apparaten kan overtuigen dat de puf de andere kant op mag.
Ik kan het ook niet vinden in de handleiding. Wat wel kan is de powerbank gelijktijdig opladen met je laptop (blz.5). Dus je laptopvoeding in de powerbank en dan met USB-C naar je laptop :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Je wilt dat je vanaf usb je powerbank laden, dus dat er stroom geleverd wordt op 19V

Usb 3.1 moet dat kunnen; theoretisch 5 Amp bij 20 Volt, dus genoeg om je powerbank te laden, de vraag is:
Kan jouw laptop dat?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:47:
@Parody Denk je dat je 14000mAh snel kunt laden met de spanning vanaf USB uitgang van je laptop, of wil je je laptop opladen met de Powerbank ?
Ik kan m'n laptop laden met de powerbank, maar niet m'n powerbank laden met de laptop (met dezelfde kabel). De tweede optie zou ik ook graag willen. :) De input van de powerbank staat dat ook toe, dus als beide apparaten meewerken moet het ook kunnen.
Puch-Maxi schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:01:
[...]

Ik kan het ook niet vinden in de handleiding. Wat wel kan is de powerbank gelijktijdig opladen met je laptop (blz.5). Dus je laptopvoeding in de powerbank en dan met USB-C naar je laptop :).
Tens schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:42:
Je wilt dat je vanaf usb je powerbank laden, dus dat er stroom geleverd wordt op 19V

Usb 3.1 moet dat kunnen; theoretisch 5 Amp bij 20 Volt, dus genoeg om je powerbank te laden, de vraag is:
Kan jouw laptop dat?
Tens schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:58:
Kun je wel telefoon laden vanaf de usb-c op je laptop?
Helaas, het is een Dell voeding, en die stekker krijg ik alleen met een grote hamer in die powerbank gepropt. Werking is daarna niet meer gegarandeerd, gok ik. :+ Wat ik wel zie in de handleiding is dat het in principe wel moet kunnen: die USB-C aansluiting accepteert alles tussen de 5V en de 20V.
Maar je bracht me nog wel op een idee, want er zit een verloopstekker van USB-C female naar Lenovo platte-punt male in de verpakking. Helaas werkt dat ook niet: geen knipperende lampjes.
M'n vrouw's Samsung telefoon begint gelijk te laden via USB-C, dus de laptop kan het wel. Hij moet alleen overtuigd worden wat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

hm, usb 3.1 gen2 zou het moeten kunnen, die zie ik alleen niet op je laptop.

(of heb ik de verkeerde?) https://www.dell.com/nl-n...d/latitude-15-5580-laptop

wel een usb3.0 met powershare...... de usb poorten met een bliksem symbool'(niet de 'c'-poort), moet je wel wat voor instellen:

https://www.dell.com/supp...e-op-dell-laptops?lang=nl

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 08-03-2019 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:09:
hm, usb 3.1 gen2 zou het moeten kunnen, die zie ik alleen niet op je laptop.

(of heb ik de verkeerde?) https://www.dell.com/nl-n...d/latitude-15-5580-laptop

wel een usb3.0 met powershare...... de usb poorten met een bliksem symbool'(niet de 'c'-poort), moet je wel wat voor instellen:

https://www.dell.com/supp...e-op-dell-laptops?lang=nl
Die ziet er heel bekend uit, alles is dus USB 3.0 (ofwel USB3.1 gen 1). De powerbank laadt ook wel als ik 'm via USB-A aansluit, alleen gaat dat heel erg traag en ik moet altijd een tweede kabel meenemen. Laptop staat gewoon aan, dus powershare zou hier los van moeten staan. Als ik de powerbank via USB-A aansluit laadt hij altijd op, onafhankelijk van of de laptop aan de puf hangt. (Al is met een batterij de batterij opladen waarmee je batterij oplaadt wat contraproductief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Define 'traag'

de powerbank 'bijladen' als de laptop aanstaat zal altijd langzaam gaan; de capaciteit van de laptopadapter is vaak maar net genoeg om eigen accu langzaam te laden als de laptop aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Traag is dat na 6 uur laden het tweede lampje (van de vier) nog steeds knippert. Kortom, de powerbank zit (bij benadering) tussen de 25% en de 50% vol. Echt warm is hij niet (schat een graadje of 30).

Het laden van de laptop-accu gaat in een kleine 2 uur met een 90 watt voeding, vaak onder het genot van stevige compileer-sessies waar de processor de bottleneck is. Ik kan natuurlijk niet volledig uitsluiten dat de voeding het probleem is, maar het lijkt me niet heel waarschijnlijk.

De laptop ziet de powerbank wel als een Composite Device, maar daar kan ik verder niks aan instellen. Er zouden (her-)onderhandelingen plaats moeten vinden als de laptop puf krijgt van z'n eigen voeding, maar dat gebeurt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Als hij zo traag laadt zal hij niet warm zijn. Is er ook in het bios niks in te stellen/ af e lezen wat er gebeurt?
Heeft hij bv die bijna 50% niet al na een half uur bereikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Computer zowaar een keer gereboot (gebeurt niet vaak).

In het BIOS gedoken, maar er is niks dat ik mag wijzigen. Wel wat aanwijzingen zoals maximaal output vermogen (7,5W is gekozen maar 15W kan ook), powershare, etc, maar dat mag ik allemaal niet wijzigen omdat het achter een admin wachtwoord zit dat ik niet ken (bedrijfslaptop).

Verder heb ik alle drivers geupdate en een BIOS update uitgevoerd, maar helaas...

Ben bang dat het gewoon niet gaat lukken. Dan maar eens kijken naar een Lenovo adapter of zo...

Iig bedankt voor het meedenken: ik heb toch weer wat dingen geprobeerd waar ik anders niet op gekomen zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Parody schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:45:
Wel wat aanwijzingen zoals maximaal output vermogen (7,5W is gekozen maar 15W kan ook), powershare, etc, maar dat mag ik allemaal niet wijzigen omdat het achter een admin wachtwoord zit dat ik niet ken
tsja, max 7,5 W output, dan duurt laden lang idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 20:10

TheVMaster

Moderator WOS
Ik mis het woord Windows in de TS, dus dit lijkt mij meer iets voor een van de hardware fora. Heb hem een duwtje gegeven richting >> OH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 16:35

4POX

Everybody is wired

Tens schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:22:
[...]

tsja, max 7,5 W output, dan duurt laden lang idd.
Gaat de powerbank langer mee. En 's nachts slaap je toch.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Nog een laatste update. Een ander USB-A naar USB-C kabeltje (korter en USB3 aan beide uiteinden) helpt qua oplaadtijden in ieder geval. Nu is hij binnen een werkdag weer vol als ik 'm aan een USB3 poort hang. Blijkbaar worden er meer ampères aangeboden (wat niet geheel raar is gezien het verschil in specs tussen USB2 en USB3).
Pagina: 1