ventilatie type D koppelen met airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry_1989
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-12-2021
Hey iedereen,

Ik heb op het grote internet gelezen dat jeje ventielatie systeem (in mijn geval type D) Kan koppelen aan een airco systeem,

Wat zijn jullie ervaringen met dit systeem (aangezien er maar in 4 kamers lucht wordt geblazen) .

Of zeggen jullie van blijf er van af en plaats een warmtepomp.
Wat zijn de voor en nadelen,

Zelf vind ik de airco bakken nooit mooi of te groot, wat hebben jullie zelf staan en hoevaak gebruiken jullie "airco" ? en vooral wat zou mij dit kosten voor bvb airco in de living en 2 slaapkamers

De kost van een warmtepomp tegenover een airco unit dat ik koppel met het ventilatie systeem.

En welke "merken" raden jullie aan?

Our house in the middle of the street

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb er nog nooit van gehoord en zou het ook niet willen. Ik koel liever alleen de kamer waar het nodig is.
Een airco is een warmtepomp en veel airco's kunnen ook verwarmen.

Ik heb ook ventilatie D en een losse airco, en ik zou ze niet gecombineerd willen hebben aangezien ze verschillende doeleinden hebben (koelen/verwarmen en lucht verversen). Denk ook dat je betere prijs/kwaliteit krijgt door geen hybride te kopen maar gewoon 2 verschillende apparaten die dedicated zijn voor hun doeleinde.

Mijn airco kostte 1200 euro en ik koel én verwarm er mijn huis mee. Gas daardoor de deur uit kunnen doen.
Koelen kost tegenwoordig bijna niets meer. Moderne airco is zéér efficient. Een paar tientjes per jaar hooguit.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 07-03-2019 13:02 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Dan ga je praten over luchtbehandeling en dat zijn hele andere ordes van kosten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dread89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 15:49
de Peer schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:01:
Ik heb er nog nooit van gehoord en zou het ook niet willen. Ik koel liever alleen de kamer waar het nodig is.
Een airco is een warmtepomp en veel airco's kunnen ook verwarmen.

Ik heb ook ventilatie D en een losse airco, en ik zou ze niet gecombineerd willen hebben aangezien ze verschillende doeleinden hebben (koelen/verwarmen en lucht verversen). Denk ook dat je betere prijs/kwaliteit krijgt door geen hybride te kopen maar gewoon 2 verschillende apparaten die dedicated zijn voor hun doeleinde.

Mijn airco kostte 1200 euro en ik koel én verwarm er mijn huis mee. Gas daardoor de deur uit kunnen doen.
Koelen kost tegenwoordig bijna niets meer. Moderne airco is zéér efficient. Een paar tientjes per jaar hooguit.
Uit interesse: betekend dat dat je thuis voor elke aparte kamer een airco hebt geplaatst die deze specifieke ruimte kan verwarmen EN koelen? Is dit dan met 1 unit of heb je er meerdere (1 per verdieping bv)?

Waarschijnlijk betekend dit dat je dan geen vloerverwarming hebt. Ten overstaan van dat - wat betekend het voor je comfort binnenshuis als je alleen verwarmt/verkoeld met een airco (weinig massa, veel flow)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dread89 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:24:
[...]

Uit interesse: betekend dat dat je thuis voor elke aparte kamer een airco hebt geplaatst die deze specifieke ruimte kan verwarmen EN koelen? Is dit dan met 1 unit of heb je er meerdere (1 per verdieping bv)?

Waarschijnlijk betekend dit dat je dan geen vloerverwarming hebt. Ten overstaan van dat - wat betekend het voor je comfort binnenshuis als je alleen verwarmt/verkoeld met een airco (weinig massa, veel flow)?
In eerste instantie had ik alleen in de woonkamer 1 airco voor verwarmen en koelen. Daarmee kwamen we prima de winter door. Huis is uit 2008 en dus goed geisoleerd. Op de bovenverdieping werd/wordt het nooit kouder dan 16 graden (koudste dagen van het jaar) en dat vinden we acceptabel.

Ik had toen nog de naiviteit om te denken dat de woonkamer koelen ook de slaapkamers boven een beetje mee zou koelen maar dat effect was nul komma nul. Daarom besloten om ook op de slaapkamer nog een airco te plaatsen. Eigenlijk puur voor koelen bedoeld maar misschien een enkele keer verwarmen. Verwarmen vinden wij op de slaapkamer niet nodig.

Dus ja losse units met eigen buitenunits. We hebben geen vloerverwarming inderdaad. Als we die wel gehad zouden hebben zou ik een L/W warmtepomp met subsidie gekocht hebben. Maar nu konden we goedkoop met L/L warmtepomp van het gas af en zowel koelen als verwarmen gaat heel snel doordat je direct de lucht opwarmt en niet eerst het water dat de warmte vervolgens moet overdragen.

Comfort zal zeker ietsje minder zijn dan vloerverwarming. Er is iets geluid natuurlijk en ik heb ook wel gemerkt dat als je de airco in de winter maar 1 tot 3 uurtjes aan hebt, je de vloer niet warm krijgt. De vloer warmt pas op na langduring (24+ uur) verwarmen. Onder andere doordat de warme lucht iets meer boven blijft hangen. Daarom in hartje winter draait de airco 24/7.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
de Peer schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:19:
[...]
Huis is uit 2008 en dus goed geisoleerd.
Fabel.

Feit; tussen 1992 en 2012 zijn de minimale Rc waarden voor vloer, gevel en dak niet veranderd.

De EPC norm is wel aangescherpt en huizen uit 2008 zullen HR+(+) glas hebben in plaats van gewoon dubbelglas, maar het dak zit zeer waarschijnlijk gewoon dezelfde miezerige 2,5 m2K/W onder.

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-07-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

kabeltjekabel schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:29:
[...]

Fabel.

Feit; tussen 1992 en 2012 zijn de minimale Rc waarden voor vloer, gevel en dak niet veranderd.

De EPC norm is wel aangescherpt en huizen uit 2008 zullen HR+(+) glas hebben in plaats van gewoon dubbelglas, maar het dak zit zeer waarschijnlijk gewoon dezelfde miezerige 2,5 m2K/W onder.
Bedankt.
Het hangt van je definitie van goed af, maar mijn 'goed' is alles van na 1992. En in de praktijk merk ik gewoon dat ik niet noemenswaardig hoef te stoken, vandaar dat ik mijn huis (idd ramen HR++), vergeleken met de rest van Nederland 'goed' geïsoleerd noem. Vergeleken met een nieuwbouwwoning uit 2019 is er natuurlijk weer een wereld van verschil.

Milieucentraal noemt huizen van na 2000 ook huizen met 'goede tot zeer goede isolatie'

Dus in de context van mijn verhaal zie ik niet in waarom je zegt dat ik een fabel verspreid.

Maar nu ben ik wel benieuwd: zou jij zeggen dat bij een huis uit 2008 verdere isolatie nog kosteneffectief is?

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 15-07-2019 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
de Peer schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:50:
[...]

Bedankt.
Het hangt van je definitie van goed af, maar mijn 'goed' is alles van na 1992. En in de praktijk merk ik gewoon dat ik niet noemenswaardig hoef te stoken, vandaar dat ik mijn huis (idd ramen HR++), vergeleken met de rest van Nederland 'goed' geïsoleerd noem. Vergeleken met een nieuwbouwwoning uit 2019 is er natuurlijk weer een wereld van verschil.

Milieucentraal noemt huizen van na 2000 ook huizen met 'goede tot zeer goede isolatie'

Dus in de context van mijn verhaal zie ik niet in waarom je zegt dat ik een fabel verspreid.

Maar nu ben ik wel benieuwd: zou jij zeggen dat bij een huis uit 2008 verdere isolatie nog kosteneffectief is?
Ja, Milieucentraal verspreid wel meer fabels. Zie ook hier;
https://www.milieucentraa...ren/isolerende-raamfolie/
Pas op dat je geen zonwerende folie koopt. Daarmee houd je de zon buiten, waardoor je juist meer energie gaat verbruiken. Veel zonwerende folies worden ten onrechte als 'energiebesparend' verkocht. Zonwerende folie herken je aan een zontoetreding (g-factor) van 0,3 of lager. Deze folie wordt aan de buitenkant op het glas geplakt.
Dat is ook pure onzin. Dankzij mijn zonwerende folie draait mijn airco gedurende een half jaar minder en gedurende twee weken harder (in verwarmingsmode). Eenmaal raden wat hoe dat er op de meter uit ziet...

Die hele toko heeft nul aandacht voor koeling en is er alleen maar op gericht alles in een kas om te toveren. Daar heeft die hele "energiebespaar" sector wel een handje van. Ondertussen negeren ze keihard dat het energieverbruik voor koeling kneitershard groeit...

Maar tussen Rc 2,5 en Rc 6,0 (dak) zit nog een wereld van verschil.

Naisoleren is al snel niet kosteneffectief als je er speciaal bestaande aftimmering voor gaat slopen. En het is ook maar net met welke kapitaalkosten je rekent, of je het zelf doet en je uren niet meetelt, of laat doen.

Er zijn echter woning uit die tijd waar het binnenspouwblad een gipsplaatje is. Als de kozijnen dan toch ook al doorgerot zijn en je bent de ruimte binnen toch aan het opknappen staat er weinig in de weg om de "muur" wat dikker te maken.

Maar de grootste besparing zit in het dak. Zie ook;
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/
En tja.. een besparing van 100 kuub per jaar om bij een rijtjeshuis van Rc 2,5 naar Rc 6,0 te gaan voor het dak verdien je niet snel terug. Maar in die scenario's tellen ze comfort en koeling niet mee. Het is evident dat je 's zomers met Rc 6,0 nog het halve koelvermogen nodig hebt tov Rc 2,5 om de inkomende warmte door het dak weg te koelen.

En daarmee kom je dus op het punt uit dat als je een jaren '30 huis hebt waar je 14cm PIR tussen de balken stopt stopt het er veel comfortabeler is dan een huis uit '92 - '12.

Over het algemeen vind ik huizen van 1990-2006 toch uiterst flut vanwege de lage plafonds en vele platte daken. Allebei zijn van de Satan wat mij betreft... Veel van die wijken verloederen ook snel. Ik las laatst nog een stuk. De strekking was dat met dingen als lage plafonds, lelijke duren, en (waar het stuk vooral om ging) betonpannen de boel erg snel verouderd, bewoners niet trots zijn op hun woning en navenant er dan ook weinig aan gaan doen.

Een rijtjeshuis van 5m breed en 10m diep heeft iets van 55 m2 aan dak. Dat gaat je alleen al 900 euro aan B-Keus PIRplaat kosten om naar Rc 6,0 te krijgen. Als de zolder toch nog niet afgetimmerd is zou ik het wel doen. 100 kuub gas is 80 euro, maar als je er toch airco hebt kun je daar ook het verbruik van halveren. En is het ook gewoon een luxe dingetje (comfort).

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-07-2019 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:31
Je kan een WTW unit wel koppelen met een koeling unit, zoals: https://www.zehnder.nl/pr...ionsystem-extensionsystem

Het koelt enkele graden en kan ook ontvochtigen. Heb er echter geen ervaring mee. Is een prijzig apparaat maar omdat je het koppelt aan je bestaande leidingen best praktisch. Een airco aan de WTW zou wellicht leiden tot (nog meer) condens aan de ventilatiebuis, al ben ik zeker geen expert. Losse airco-units lijkt mij prijstechnisch het meest efficient.

[ Voor 7% gewijzigd door Mokum80 op 16-07-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 11:36
Installatie technische even goed opletten, een airco blaast 7-12 graden in, als je deze lucht in een niet-geïsoleerde buis inblaast bestaat er kans op condensvorming.
De inblaaskanalen moeten met dit soort temperaturen dus dampdicht geïsoleerd worden.
Met top-koeling zoals het Zehnder systeem heb je hier geen last van, maar verwacht er geen wonderen van, het is namelijk een zeer traag systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mokum80 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:53:
Je kan een WTW unit wel koppelen met een koeling unit, zoals: https://www.zehnder.nl/pr...ionsystem-extensionsystem

Het koelt enkele graden en kan ook ontvochtigen. Heb er echter geen ervaring mee. Is een prijzig apparaat maar omdat je het koppelt aan je bestaande leidingen best praktisch. Een airco aan de WTW zou wellicht leiden tot (nog meer) condens aan de ventilatiebuis, al ben ik zeker geen expert. Losse airco-units lijkt mij prijstechnisch het meest efficient.
Vaak wil je ook niet het hele huis koelen want dat zorgt voor extra kosten. In mijn huis bijvoorbeeld koel ik alleen slaapkamer (snachts) en woonkamer (overdag) maar de zolder is nog steeds loeiheet. De WTW unit staat op zolder dus als ik zou koelen via WTW en ik wil het hele huis koelen dan gaat dat behoorlijk in de papieren lopen.

Maar mocht je een huis hebben met een beperkte koel-vraag dan is het misschien een optie. Je bent wel mooi van de losse units af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

kabeltjekabel schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:58:
[...]

Ja, Milieucentraal verspreid wel meer fabels. Zie ook hier;
https://www.milieucentraa...ren/isolerende-raamfolie/

[...]

Dat is ook pure onzin. Dankzij mijn zonwerende folie draait mijn airco gedurende een half jaar minder en gedurende twee weken harder (in verwarmingsmode). Eenmaal raden wat hoe dat er op de meter uit ziet...

Die hele toko heeft nul aandacht voor koeling en is er alleen maar op gericht alles in een kas om te toveren. Daar heeft die hele "energiebespaar" sector wel een handje van. Ondertussen negeren ze keihard dat het energieverbruik voor koeling kneitershard groeit...

Maar tussen Rc 2,5 en Rc 6,0 (dak) zit nog een wereld van verschil.

Naisoleren is al snel niet kosteneffectief als je er speciaal bestaande aftimmering voor gaat slopen. En het is ook maar net met welke kapitaalkosten je rekent, of je het zelf doet en je uren niet meetelt, of laat doen.

Er zijn echter woning uit die tijd waar het binnenspouwblad een gipsplaatje is. Als de kozijnen dan toch ook al doorgerot zijn en je bent de ruimte binnen toch aan het opknappen staat er weinig in de weg om de "muur" wat dikker te maken.

Maar de grootste besparing zit in het dak. Zie ook;
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/
En tja.. een besparing van 100 kuub per jaar om bij een rijtjeshuis van Rc 2,5 naar Rc 6,0 te gaan voor het dak verdien je niet snel terug. Maar in die scenario's tellen ze comfort en koeling niet mee. Het is evident dat je 's zomers met Rc 6,0 nog het halve koelvermogen nodig hebt tov Rc 2,5 om de inkomende warmte door het dak weg te koelen.

En daarmee kom je dus op het punt uit dat als je een jaren '30 huis hebt waar je 14cm PIR tussen de balken stopt stopt het er veel comfortabeler is dan een huis uit '92 - '12.

Over het algemeen vind ik huizen van 1990-2006 toch uiterst flut vanwege de lage plafonds en vele platte daken. Allebei zijn van de Satan wat mij betreft... Veel van die wijken verloederen ook snel. Ik las laatst nog een stuk. De strekking was dat met dingen als lage plafonds, lelijke duren, en (waar het stuk vooral om ging) betonpannen de boel erg snel verouderd, bewoners niet trots zijn op hun woning en navenant er dan ook weinig aan gaan doen.

Een rijtjeshuis van 5m breed en 10m diep heeft iets van 55 m2 aan dak. Dat gaat je alleen al 900 euro aan B-Keus PIRplaat kosten om naar Rc 6,0 te krijgen. Als de zolder toch nog niet afgetimmerd is zou ik het wel doen. 100 kuub gas is 80 euro, maar als je er toch airco hebt kun je daar ook het verbruik van halveren. En is het ook gewoon een luxe dingetje (comfort).
toon volledige bericht
Poeh het gaat je wel aan het hart merk ik ;) .
Ben het met je eens dat de focus volledig op verwarmen ligt en op zoveel mogelijk licht vangen zoals een broeikast. Nu is het natuurlijk ook wel zo dat dit momenteel voor meer dan 80 of 90 procent van de huizen de juiste optimalisatiestrategie is.
Maar door de betere isolatie (en een stukje klimaatopwarming) zal koelen belangrijker gaan worden en daar hoor je inderdaad nog bijna iemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dread89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 15:49
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:52:
[...]

Maar door de betere isolatie (en een stukje klimaatopwarming) zal koelen belangrijker gaan worden en daar hoor je inderdaad nog bijna iemand over.
Wat mij betreft sla je met deze opmerking de spijker op z'n kop - dit vraag ik mezelf ook steeds af. Hoe kun je in die luchtdichte huizen van tegenwoordig nou optimaal verwarmen EN (met name ook) koelen (!).

Ten opzichte van buiten wil je geen 10 graden temperatuur verschil, je wilt "gewoon" comfort. Volstaat hierbij een goede balansventilatie, moeten er airco's geplaatst worden (op alle kamers) voor koeling en energie efficientie, of wil je juist een warmtepomp met gesloten systeem die via vloerverwarming op alle verdiepingen ook kan koelen?

De mogelijkheden zijn wel redelijk duidelijk/bekend. Het feitelijke effect hiervan in de praktijk wat minder, krijg ik het idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dread89 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Wat mij betreft sla je met deze opmerking de spijker op z'n kop - dit vraag ik mezelf ook steeds af. Hoe kun je in die luchtdichte huizen van tegenwoordig nou optimaal verwarmen EN (met name ook) koelen (!).

Ten opzichte van buiten wil je geen 10 graden temperatuur verschil, je wilt "gewoon" comfort. Volstaat hierbij een goede balansventilatie, moeten er airco's geplaatst worden (op alle kamers) voor koeling en energie efficientie, of wil je juist een warmtepomp met gesloten systeem die via vloerverwarming op alle verdiepingen ook kan koelen?

De mogelijkheden zijn wel redelijk duidelijk/bekend. Het feitelijke effect hiervan in de praktijk wat minder, krijg ik het idee...
Ik denk dat het begint bij de bouw. Kijk naar (goed gebouwde) passiefhuizen. Daar is geen airco of verwarming nodig.

Idealiter vang je in de winter zoveel mogelijk zon op door je ramen heen. Maar in de zomer wil je dat juist niet. Je kunt prutsen met zonneschermen en rolluiken, maar dat moet beter kunnen door de ramen optimaal te plaatsen en flexibiliteit/aanpassingsmogelijkheden in te bouwen.

Ook is er het principe van 'nachtkoeling' waarbij je eigenlijk zou willen dat in de (koele) zomernachten je de koude lucht door je huis kunt laten stromen met hoog debiet, waardoor je gratis natuurlijke koeling hebt.

Eigenlijk zou je de isolatie van je huis 'aan' en 'uit' moeten kunnen zetten, zodat je flexibel blijft.

Airco's etc. is eigenlijk een lapmiddel omdat er bij de bouw niet goed rekening is gehouden met de verwarming/koeling. Ik vind dat we anno 2019 meer mogen verwachten op gebied van huizenbouw.

Desalniettemin ben ik erg blij met mijn airco's :) , maar liever had ik ze in het geheel niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vorig jaar hadden we weken dat het 's nachts niet onder de 20 kwam. Tevens moet je alle warmtelast van apparaten als koelkast, TV, oven, PC (en voor veel Tweakers; PC, PC, PC, PC, server, server, server...) die in de thermische schil zitten ook nog kwijt zien te raken. Dat gaat echt niet met nachtventileren, al kun je daarmee inderdaad wel het aantal overschrijdingsdagen fors verminderen.

Ik heb een paar jaar geleden eens uitgerekend dat als je in een nieuwbouwrijtjeshuis de warmtecapaciteit verhoogd met het equivalent van een aquarium van 12 kuub, de ventilatie zo afsteld dat je 's nachts met 400 m3/h ventileerd en overdag als er niemand thuis is en het buiten op z'n warmst is de ventilatie uitzet, je een enkele top naar 27 had, terwijl zonder die maatregelen het veel vaker >27 zat met pieken naar 32.

Maar je doet dan alsnog niks aan ontvochtigen, dus het blijft vies plakkerig. Doe mij maar gewoon die airco dus. Al dan niet met een zak water / zoutoplossing in de kruipruimte als buffer.
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:52:
[...]

Poeh het gaat je wel aan het hart merk ik ;) .
Ben het met je eens dat de focus volledig op verwarmen ligt en op zoveel mogelijk licht vangen zoals een broeikast. Nu is het natuurlijk ook wel zo dat dit momenteel voor meer dan 80 of 90 procent van de huizen de juiste optimalisatiestrategie is.
Ja, ik kan mij enorm ergeren aan de totale idiotie en kortzichtigheid op dit terrein. Ik functioneer zelf namelijk totaal niet als het binnen te warm wordt of er te veel CO2 is. Maar je moet een potentiële werkgever eens zien kijken als je zegt dat je niet bij ze komt werken omdat ze het binnenklimaat niet op orde hebben...

In mijn sector ken ik een paar grote werkgevers in de buurt waar er eentje een pand heeft waar de airco naar de buitentemperatuur kijkt om te bepalen of en hoe hard 'ie moet draaien. (WTF... wie verzint zoiets???). Daar verga je dus in februari van de hitte als de zon vol op de ramen staat maar het buiten niet warm is. En als het zomers sniktheet is buiten maar het dan opeens bewolk is voor een tijd zit je daar te bibberen met je trui aan...

Een kilometer verderop zit er eentje met een kantoor van drie lagen; de airco wordt geregeld "op basis van de gemiddelde temperatuur"; dus op de begane grond is het 19 graden en zit het personeel in de zomer overdag met het raam open; op de 1e verdieping is het redelijk met 24 graden en op de 2e verdieping is het 30 graden.... daar negeren ze wat het facilitair beheer zegt en doet de laatste die de afdeling verlaat alle ramen vol open zodat het de hele nacht kan doorwaaien. Zodra het einde ochtend buiten warmer wordt dan binnen gaan de ramen weer dicht.

Het stomme is ook nog dat er daarmee dus gigantisch energie verspil wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 20:34
Voor de WTW kan je soms een 'bypass' krijgen om in de zomer als het 's binnen warmer is dan buiten de WTW uit te zetten en de koele lucht onopgewarmd binnen te halen.

Er bestaat ook een heel goedkope (Keek naar de verkeerde prijs, de afstandsbediening is al 160 Euro dus het is juist super duur) airco die op de oude manier werkt (de 'HomEvap WTW koeler'), koeling met water i.p.v. warmtepomp. Iets van Max. 20 Watt en 5 liter water per uur (max. 43 kWh en 10 kuub water in 3 maanden?).
Die airco zit aan de binnenkant van de WTW maar blaast naar buiten zodat de WTW de lucht naar binnen koelt dus water/condens in de leidingen zal geen probleem moeten zijn.

Mijn huis heeft al vloerkoeling maar dit lijkt me best wel handig om het op de heel warme dagen ook aangenaam te krijgen. De vloerkoeling kan namelijk niet al te koud gezet worden tegen natte vloeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaco69 op 25-06-2020 11:44 ]

Pagina: 1