[PC] Dawn of Man

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Van de makers van Planetbase (waarop Surviving Mars is gebaseerd) nu iets in de ouderheid; Dawn of Man.

Deze game lijkt nog het meeste op banished, alleen dan vele malen uitgebreider. Er is een tech tree met 6 ages en daarmee evolueer je van een groepje jagers naar 'beschaving' toe:
Palelotic:
Hier leer je o.a. betere wapens te maken van botten, honden te trainen die je dorp beschermen, voedsel te drogen zodat het langer mee gaat, leerlooien en spiritualiteit. Qua omgeving zie je hier beesten als de whooly rhino en de mammoth voorbij komen.

Mesolitic:
Begint met pottery, het vermogen om water te vervoeren in plaats van dagelijks individueel naar de rivier te lopen. Tevens wat techs als archery, slee bouw (voor vervoer), en het vermogen om wilde granen en bonen te oogsten.

Neolothic:
Begint met 'underground mining' . Draait vooral om thatching, wat betekent dat je stro gaat gebruiken om betere gebouwen neer te zetten. Tevens leer je granen, bonen en vlas zelf te verbouwen. Ook is dit het moment dat je geiten, schapen en varkens kunt gaan temmen.

Copper age:
Begint met copper smelting. Een aantal prehistorische dieren sterven hier uit. Naast coperen wapens/tools kun je nu ook leren om zelf fruit bomen te onderhouden. Daarnaast kun je koeien temmen en tot slot ezels. Deze ezels kunnen in combinatie met het wiel een kar trekken.

Bronze age:
Begint met bronze smelting; het combineren van copper en tin. Deze age geeft toegang tot masonary wat weer nieuwe gebouwen geeft. Tevens zwaarden, bier en paarden temmen.

Iron age:
Begint met iron smelting. Via steel de beste tools uit de game en wat geavanceerde technieken als de oven (brood bakken op grote schaal) en de water molen (meel stampen op grote schaal).
Gameplay:
Zoals gezegd lijkt deze game nog het meeste op banished. Basis idee van de game is dat er vreselijk veel te doen is, maar je niet genoeg mankracht hebt om alles voor elkaar te krijgen. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Ga je jagen of ga je vuursteen minen? Ga skins omzetten in warme kleding maken of in bogen? Zet je ruw huiden om in 'skins' of in 'leather'. Het gaat dus vooral om mensen, niet om gebouwen.

Maps/scenario's

Freeplay

Continental Dawn: Acessible
Introductie in het spel, volg je de 10 milestones dan kom je uiteindelijk door alle 'ages' heen en heb je 100 inwoners.

The Northlands: Challenging
Kouder gebied met langere winters, uiteindelijke doel is 150 inwoners

Ancient Warriors: difficult
Conflict gebied met extra veel raiders, milestones gericht op militaire doelen en uiteindelijk 150 inwoners.

Challenges:
Er zijn vier challenges welke zowel op normal als hardcore kunnen worden uitgespeeld. In de hardcore modus ontwikkelen de vijandelijke tribes zich op hun eigen tempo. Hierdoor komt er automatisch druk op jouw tempo te staan.

Creative mode:
Makkelijke modus zonder aanvallen, zonder rampen, korte winters en extra resources.

https://store.steampowered.com/app/858810/Dawn_of_Man/

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 08-03-2019 17:47 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 03:41
Ziet er behoorlijk indie uit, maar lijkt me wel een leuke simulatie. Thanks for sharing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-04 18:13
Gisteren gekocht en een paar uurtjes gespeeld. Als je PlanetBase hebt gespeeld is het spel zeer herkenbaar.

Indien je in bent voor een indie builder dan is de spel aan te raden. Zoek je een diepe complexe management game, dan zou ik verder zoeken.

Even wat over het spel:
spoiler:
Het spel gaat, net zoals in PlanetBase nogal wat traag en verloopt trager naar mate je dorpje groeit. Je begint met een paar tenten en moet gaan vissen, jagen en want basis grondstoffen gaan verzamelen. Dit is allemaal eenmalig op te zetten, of d.m.v. van het plaatsen van een vlag te automatiseren. Later wordt dit uitgebreid met het verbouwen van gewassen, mijnen van koper, ijzer etc en het verzamelen van megalieten om hunebedden van te kunnen bouwen.

Van het verzamelen is vooral het jagen belangrijk. Het jagen doe je uiteraard voor voedsel. Met jagen krijg je echter ook huiden welke essentieel zijn voor je dorpje. Hiermee maar je bijna alle van de eerste ages. Gebouwen, kleding en andere tools worden mede gemaakt door huiden. Tevens krijg je botten om je 2e tier tools/wapen van te maken. Dit alles is niet geheel verrassend. Wat echter wel verrassend is, is dat jagen, zoals bij bijna alle andere dingen in het spel, je verziet van "knowledge". Dit is nodig om je nieuwe technologieën te ontgrendelen. Vooral in het begin van het spel is jagen de grootste bron van knowledge. Tevens moet je voor het jagen letten op welk dier je gaat jagen. Grotere en sterkere dieren zoals Mammoeten, leeuwen, Bisons etc zijn te sterk om in het begin op te jagen. Naarmate je betere wapens ontwikkeld en meer mensen in je dorp hebt, kan je op de grotere prooi gaan jagen.

Verder kan je dorp ook aangevallen worden door grote prooidieren die te dicht bij je dorp komen of door plunderaars. Dit is te counteren door op een hoorn te blazen waardoor alle kinderen de tenten in gaan en iedereen met een wapen zich verzameld in het dorp. Later kan je ook muren en torens om je dorp bouwen maar deze zijn eerlijk gezegd gemaakt van papier. Een enkele plunderaar met een speer kan een muur al omver halen en twee plunderaars kunnen al een toren slopen waar twee van je boogschutters in zitten.

Al om al een leuk indie spel voor een zachte prijs. Verwacht er echter geen AAA city builder van.

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
@Joever
Gebruik anders even de spoiler tags [ spoiler] , de lol van dit soort games uit uitvinden hoe het werkt.

Het is zeker geen city builder zoals bijvoorbeeld City skylines. In dit soort spellen is het de balans vinden tussen risico en groei. De game straft de speler die 'over extend' hard af. In theorie worden te trage spelers ook afgestraft, eten en tools vergaan namelijk binnen enkele jaren. In de praktijk zijn er genoeg resources om die aan te vullen. Tenzij je op 'hardcore' modus speelt, in hardcore modus ontwikkelen de vijandelijke tribes zich op hun eigen tempo. Dus ga je dan te veel base builden dan staan er voor je het weet ijzeren zwaarden tegen je houten palen te rammelen.

Ik ben redelijk ver in de game en in mijn ervaring is vooral eerder in het begin traag. Wanneer je weet je wat je doet zit je eigenlijk binnen redelijke tijd op de 100 man. Wat dat betreft is het leuke dat elke stap wat nieuwe uitdagingen met zich mee brengt. Er zijn wat momenten waarbij de workload van je dorpje verandert, bijvoorbeeld na de introductie van het verbouwen van graan, nadat je dieren gaat temmen, wanneer je in de late ages 20+ vijanden op je dak krijgt, enz.

Momenteel ben ik bezig naar de 150 man te groeien in het 'medium' scenario. Tegelijkertijd bezig met 'ancient warriors' welke moeilijk zou moeten zijn. Dat valt me reuze mee omdat ik tot heden niet gedwongen wordt naar de volgende age te gaan en dus ruim de tijd heb om een enorm fort op te zetten.

[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 08-03-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 12:29

Aight!

'A toy robot...'

Heb een paar YouTube filmpjes gekeken, lijkt me best leuk!

Heb me ook erg vermaakt met Surviving Mars op de PS4. Nu dus even wachten tot deze uit komt op de PS4.

Hopelijk is dat wel een beetje te spelen met een controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Voorganger Planetbase is blijkbaar ook voor de PS4 uitgekomen, https://www.gamepitt.co.uk/planetbase-ps4-review/ . Wie weet komt deze er ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Ik heb hem ook en dikke lol met die luitjes. Zijn wel wat puntjes wat wat beter kan of getweaked kunnen worden maar al met al wel aardig. Ik zit nu net in bronze age. Lastigste blijft workload managen. Een boerenbestaan is hard werken :+

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Pagina: 1