Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Hoi medetweakers,
Ik heb sinds vandaag een Dell XPS15, aangezien mijn vorige laptop het bijna begeeft. Kleuren kloppen alleen voor geen meter jammer genoeg. Ik vroeg me af of er fotozaken zijn waar je je laptopscherm kan laten kalibreren. Iemand enig idee?

instagram - linkedin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
Er zijn vast zaken die dit doen, maar het is niet de juiste manier. Je moet het scherm namelijk kalibreren in de omgeving waar je je fotobewerking doet, zodat het kalibratie apparaat ook rekening kan houden met het aanwezige omgevingslicht. Dus als je thuis altijd achter hetzelfde bureau zit moet je hem daar kalibreren voor het beste resultaat.

Verder stelt kalibreren niet heel veel voor. Apparaatje kost tussen de 100 en 200 euro en je hangt hem elke maand even voor je scherm en draait de software. Simpel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
PdeBie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:03:
Er zijn vast zaken die dit doen, maar het is niet de juiste manier. Je moet het scherm namelijk kalibreren in de omgeving waar je je fotobewerking doet, zodat het kalibratie apparaat ook rekening kan houden met het aanwezige omgevingslicht. Dus als je thuis altijd achter hetzelfde bureau zit moet je hem daar kalibreren voor het beste resultaat.
Buiten dat ik je opmerking mbt omgevingslicht voor het eerst hoor mbt het kalibreren van een scherm, zo is het mij niet geleerd, betreft het een laptop en die zal normaal gesproken niet vaak op dezelfde plek gebruikt worden.

De kalibratieapparaten die ik ken hoef je daar geen rekening mee te houden, ik heb 'veel' ervaring met de x-rite i1 basic Pro2, want de plek waarop je kalibreert wordt door het apparaat juist geheel afgesloten van omgevingslicht om zo goed mogelijk te kunnen kalibreren.

Oftewel @M.E.Amrani ... wat mij betreft kan je een scherm prima bij een fotozaak laten kalibreren als ze dat voor je willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Om de helderheid van je monitor goed te kunnen bepalen wordt er wel degelijk omgevingslicht gemeten :)

En daarnaast zal je het scherm regelmatig moeten kalibreren, omdat je scherm na verloop van tijd veranderd. Stel dat kalibreren bij een fotozaak 30 tientjes kost, heb je al snel je kalibratietool terug verdiend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Zoals ik al aangaf heb ik dat nooit geleerd... ik heb 'opleiding' genoten om monitoren en printers te kalibreren en rekening houden met omgevingslicht is daar nooit ter sprake gekomen. Of laat ik het anders zeggen, het enige wat daar over gezegd is dat je juist zo neutraal mogelijk wil kalibreren, dus juist geen invloed van omgevingslicht en daarom het liefst in het donker kalibreren. De apparaten die ik daarvoor gebruik sluiten het te meten gebied geheel af van omgevingslicht, dus het is bij meten altijd donker.

Het nut om omgevingslicht te meten bij het scherm van een laptop ontgaat mij ook volledig aangezien een laptop normaal gesproken 'overal' wordt gebruikt en je dus telkens met ander omgevingslicht te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
MicGlou schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:32:
Zoals ik al aangaf heb ik dat nooit geleerd... ik heb 'opleiding' genoten om monitoren en printers te kalibreren en rekening houden met omgevingslicht is daar nooit ter sprake gekomen. Of laat ik het anders zeggen, het enige wat daar over gezegd is dat je juist zo neutraal mogelijk wil kalibreren, dus juist geen invloed van omgevingslicht en daarom het liefst in het donker kalibreren. De apparaten die ik daarvoor gebruik sluiten het te meten gebied geheel af van omgevingslicht, dus het is bij meten altijd donker.

Het nut om omgevingslicht te meten bij het scherm van een laptop ontgaat mij ook volledig aangezien een laptop normaal gesproken 'overal' wordt gebruikt en je dus telkens met ander omgevingslicht te maken hebt.
Met andere woorden: je snapt het rekening houden met omgevingslicht niet, want het is je niet zo geleerd omdat je altijd werkt met omstandigheden waarin het omgevingslicht toch geen rol speelt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
vegetoot schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:35:
[...]

Met andere woorden: je snapt het rekening houden met omgevingslicht niet, want het is je niet zo geleerd omdat je altijd werkt met omstandigheden waarin het omgevingslicht toch geen rol speelt? 8)7
Nee, jij moet beter lezen: heel kort, kalibreren doe je het beste in het donker, dus juist geen invloed van omgevingslicht... oftewel het hoort geen rol te spelen.

Iets langer antwoord... als je echt rekening wil houden met het omgevingslicht dan blijf je bezig, omgevingslicht veranderd namelijk constant door allerlei invloeden, tijd van het jaar, het weer, verlichting aan/uit etc. Het is daarom echt complete onzin om daar rekening mee te houden. Voor een goede kalibratie scherm je het apparaat dus juist (zoveel mogelijk) af van deze invloeden om juist zaken zoals helderheid zo exact mogelijk te kunnen meten.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 07-03-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
MicGlou schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:47:
[...]

Nee, jij moet beter lezen: heel kort, kalibreren doe je het beste in het donker, dus juist geen invloed van omgevingslicht... oftewel het hoort geen rol te spelen.

Iets langer antwoord... als je echt rekening wil houden met het omgevingslicht dan blijf je bezig, omgevingslicht veranderd namelijk constant door allerlei invloeden, tijd van het jaar, het weer, verlichting aan/uit etc. Het is daarom echt complete onzin om daar rekening mee te houden. Voor een goede kalibratie scherm je het apparaat dus juist (zoveel mogelijk) af van deze invloeden om juist zaken zoals helderheid zo exact mogelijk te kunnen meten.
Misschien moet jij duidelijker verwoorden wat je bedoelt, ik lees 't er nog steeds niet in.
Eens trouwens dat het omgevingslicht niet te managen is (zeker in geval van een laptop), en je het daarom buiten beschouwing moet laten. Dus inhoudelijk sluiten vgm wel op elkaar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wow, nog ff en we meppen de kalibreerder met de ColorMunki Display voor z'n scherm vandaan. ;)

Kalibratietooltje is niet zo duur. Voor minder dan 150 euro heb je er eentje. En her en der worden ze ook 2de hands aangeboden.

Je kunt tijdens kalibratie vaak kiezen of je al dan niet rekening wilt houden met omgevingslicht. M.a.w. da's een instelling.

Of je zet een fors scherm neer met zo'n grote afgeschermde kap eromheen en je werkt in een verduisterde ruimte.
Of je laat de kalibratie s/w periodiek checken of de omgevingslicht condities veranderen en navenant actie ondernemen.
Of je kalibreert gewoon één keer in de zoveel weken en werkt gewoon op een prima gekalibreerd scherm!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:50
Iets langer antwoord... als je echt rekening wil houden met het omgevingslicht dan blijf je bezig, omgevingslicht veranderd namelijk constant door allerlei invloeden, tijd van het jaar, het weer, verlichting aan/uit etc.
Ik bestrijd niet dat het je zo geleerd is, maar aangezien calibratie bedoeld is om dat wat je ziet zo veel mogelijk met 'de werkelijkheid' overeen te laten komen heeft lijkt het mij dat omgevingslicht juist heel veel invloed heeft. Tenzij je niet alleen je calibratie, maar ook je werkzaamheden in een verduisterde ruimte doet?

Als ik in het donker kalibreer en dan de gordijnen open doe en het licht aan zet, dan ziet het er echt anders uit, dus wat heb je dan nog aan de calibratie? Wat ik nu zie is nu niet meer wat het apparaat net zag, en dus hebben we beiden een ander beeld bij wat bijvoorbeeld rood is. Laat het nou net het doel van kalibratie zijn om het samen eens te worden wat precies rood is?

Iets wat overigens vooral van belang is als je het af laat drukken; als het bedoeld is voor andere mensen om het ook op hun beeldscherm te bekijken dan wordt het wat lastiger, want je hebt geen invloed op hun beeldschermen of calibratie. Ik kan me indenken dat voor beeldschermwerk kalibreren in het donker wel toegevoegde waarde kan hebben.

Re: dat de kalibratietool zelf licht afsluit: daarvoor is de (licht)sensor op de kant die niet tegen het scherm zit :)

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 07-03-2019 10:47 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 16:57
PdeBie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:03:
Zoals jij het beschrijft kalibreer je vooral voor één specifieke ruimte, waarbij de bewerkte foto in een andere ruimte, met andere lichtcondities af kan wijken van wat de fotobewerker bedoelt heeft.
Ik heb éénmaal een kalibratie in zijn werk gezien. Daarbij werd een sensor op het scherm geplaatst, waardoor automatisch het schermgedeelte waarvan de kleuren werden gemeten werd afgeschermd van het omgevingslicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@CivLord Zoals eerder aangegeven; al dan niet omgevingslicht betrekken in de kalibratie c.q. de continue bijstelling op basis van de omgevingscondities hangt af van de instellingen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/atKxz1OlDfzfXirkpC78tq6N/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nhaN04633nnWWd59oA1ipnKL/full.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:27

bobcom

Dedicated dabbler

Ik werk al jaren ongecalibreerd en ben best tevreden - maar ik ben dan ook een luie dilettant die niet veel eisen stelt. Af en toe vraag ik windows om er even naar te kijken: dan typ ik "calibrate" in het run-paneeltje en doe wat me verteld wordt.

Natuurlijk stelt dat niks voor en wil een echte fotofanaat een stap verder gaan - bijvoorbeeld met zo'n Datacolor-spin of zo. Alleszins te billijken, maar om nu van calibratie een soort heilige graal te maken (waar ook de nodige slachtoffers voor gevallen zijn ;) ) lijkt me weer het andere uiterste..

Omgevingslicht zal er vast het nodige toe doen, maar zelfs dan nog: je print je foto's toch ook niet uit met de oekaze dat ze alleen alleen bij 500 lux en 3500° K bekeken mogen worden?

Voor wat ik weet calibreer je je scherm vooral om te voorkomen dat je kleurtemperatuur alle kanten opschiet, en is de perceptie van kleur afhankelijk van de verlichtingssterkte in de omgeving. Maar dat is afaik, en ik geef mijn kennis graag voor een betere. Leer ik ook weer wat.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Callibratie heeft mi vooral zin bij een gecallibreerde workflow, dus tem de print/eindscherm en dit om in te schatten of je kleuren niet net te gesatureerd zijn en de look van je foto niet kouder is dan bedoeld of om te beoordelen of een *moeilijke* kleur eigenlijk wel zichtbaar is. Om die beoordeling correct te maken, is ook een gecontroleerde omgeving nodig. Hercallibratie is af en toe nodig wegens veroudering v je scherm.

Dat gezegd hebbende, lijkt me callibratie op een laptopscherm leuk, maar niet zo nuttig. Wellicht wél interessant om de extreme fouten eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
[...]

Wanneer metamerie niet in een opleiding/cursus zit voor het calibreren van zowel schermen maar met name met printers, dan zou ik echt serieus mijn geld terug vragen! Dat is zo ongeveer het enige heikele punt in een color managed workflow.

Plaatsen waar gecalibreerd gewerkt wordt, hebben ze vaak het omgevingslicht juist in de hand, door afgesloten ruimtes met een vast licht (bijv. D50 licht) te voorzien. Of een semi-gesloten observatiebak voor het beoordelen van prints/drukwerk met een bepaalde lamp erin.

Meer on-topic: wanneer de laptop van de TS vaak op een andere plek gebruikt wordt, danwel een beroerd scherm (TN scherm of zo) heeft, dan zou ik helemaal niks calibreren. Zonde van de tijd.

Misschien dat je met zo'n Adobe Gamma achtig tooltje in elk geval het contrast optimaal kunt zetten en de kleurzweem kunt minimaliseren, maar veel verder dan dat zou ik dan niet gaan.

Heeft de TS een aparte ruimte waar hij meestal het serieuzere kleurwerk doet, dan zou ik gewoon een calibrator aanschaffen. Dat colorimeters zijn zo duur nog niet. Qua je aan de spectraalmeter, dan wordt het een ander verhaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Mijn Spyder had een ambient light sensor voor tijdens en na de calibrator :?

@PdeBie Ik heb ook altijd 'geleerd' dat je regelmatig je monitor moet hercalibreren. Na 5 jaar dat regelmatig met een Spyder gedaan te hebben heb ik het een lange tijd niet gedaan (jaar ofzo) en het verschil was voor mij iig niet zichtbaar.
Wat ik later begreep is dat dit meer uit de tijd van de CRT's was/is maar dat het bij moderne LCD panelen amper verschil maakt in de loop van de tijd.
Zal vast vloeken in de kerk zijn maar bij mijn huidige scherm heb ik het na de eerste keer niet eens meer gedaan. Verschil met de calibratie vanuit de fabriek was ook minimaal wat opzich een goed teken is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@CivLord Ik bewerk mijn foto's altijd in dezelfde kamer in hetzelfde licht inderdaad. Door dit regelmatig opnieuw te doen zorg ik ervoor dat ik consistente resultaten behaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
moozzuzz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:25:
Callibratie heeft mi vooral zin bij een gecallibreerde workflow, dus tem de print/eindscherm en dit om in te schatten of je kleuren niet net te gesatureerd zijn en de look van je foto niet kouder is dan bedoeld of om te beoordelen of een *moeilijke* kleur eigenlijk wel zichtbaar is. Om die beoordeling correct te maken, is ook een gecontroleerde omgeving nodig. Hercallibratie is af en toe nodig wegens veroudering v je scherm.

Dat gezegd hebbende, lijkt me callibratie op een laptopscherm leuk, maar niet zo nuttig. Wellicht wél interessant om de extreme fouten eruit te halen?
Daarom lijkt mij ook dat er niks mis mee is als TS een keertje hem laat kalibreren als hij zijn twijfels heeft over de kleuren. Maar als je hier leest denk je dat de opties zijn of niks doen, of regelmatig opnieuw kalibreren en dan alleen in een speciale ruimte werken zodat je kleuren perfect zijn. Ik kan me zelf overigens ook niet voorstellen dat een LCD scherm zo hard degradeert dat maandelijks kalibreren zinvol is.
Pagina: 1