MicGlou schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:47:
[...]
Nee, jij moet beter lezen: heel kort, kalibreren doe je het beste in het donker, dus juist geen invloed van omgevingslicht... oftewel het hoort geen rol te spelen.
Iets langer antwoord... als je echt rekening wil houden met het omgevingslicht dan blijf je bezig, omgevingslicht veranderd namelijk constant door allerlei invloeden, tijd van het jaar, het weer, verlichting aan/uit etc. Het is daarom echt complete onzin om daar rekening mee te houden. Voor een goede kalibratie scherm je het apparaat dus juist (zoveel mogelijk) af van deze invloeden om juist zaken zoals helderheid zo exact mogelijk te kunnen meten.
Wanneer metamerie niet in een opleiding/cursus zit voor het calibreren van zowel schermen maar met name met printers, dan zou ik echt serieus mijn geld terug vragen! Dat is zo ongeveer het enige heikele punt in een color managed workflow.
Plaatsen waar gecalibreerd gewerkt wordt, hebben ze vaak het omgevingslicht juist in de hand, door afgesloten ruimtes met een vast licht (bijv. D50 licht) te voorzien. Of een semi-gesloten observatiebak voor het beoordelen van prints/drukwerk met een bepaalde lamp erin.
Meer on-topic: wanneer de laptop van de TS vaak op een andere plek gebruikt wordt, danwel een beroerd scherm (TN scherm of zo) heeft, dan zou ik helemaal niks calibreren. Zonde van de tijd.
Misschien dat je met zo'n Adobe Gamma achtig tooltje in elk geval het contrast optimaal kunt zetten en de kleurzweem kunt minimaliseren, maar veel verder dan dat zou ik dan niet gaan.
Heeft de TS een aparte ruimte waar hij meestal het serieuzere kleurwerk doet, dan zou ik gewoon een calibrator aanschaffen. Dat colorimeters zijn zo duur nog niet. Qua je aan de spectraalmeter, dan wordt het een ander verhaal....