Wie heeft er verstand van de MSX?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Hoe kan ik een spel dat ik met BLOAD"spel"
heb ingeladen naar bandje saven zodat ik hem met BLOAD"CAS:",R kan runnen?
BSAVE"cas:spel",nogwat maar nogwat weet ik niet...

• Mastermind
Ik heb hem dus van diskette geladen en ik wil hem op bandje zetten.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 19:32
pff... da is lang geleden.

CAS > CAS deed ik altijd met een dubbel casettedeck :)

Maar je zit dus in BASIC begrijp ik en het spel staat in het geheugen?

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik weet nog wel het een en ander van MSX, maar nix van bandjes, want die heb ik nooit gebruikt :) Waarom wil je dat ook in hemelsnaam :?

Verwijderd

volgens mij kan je dat nogwat gewoon weglaten hoor...

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
Volgens mij kan je die ,R ook inderdaad laten zitten hoor...

in Bload "cas:" ,r
Houdt volgens mij in, dat je het in het geheugen wilt laden (bload), vanaf je cassette("cas:"), en daarna gelijk runnen (,r)

Dus het lijkt mij dat het bsave "cas:spel" moet zijn..

edit:

Wou ik nog ff zeggen... wel gaaf dat er nog steeds mensen bezig zijn met die dingen...
Dacht dat ze al bijna uitgestorven waren, op brazilie en rusland na dan...
Er is ooit toch nog eentje gemaakt ergens in 92 ofzo ?? schijnt een mega gaaf ding te zijn... vooral qua video en geluid...
Achja.. hadden die dingen allemaal toen.. kijk maar naar een amiga....
Maar ik ben nu allang blij dat ik met emulators al die oude spelletjes weer kan doen...

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Je moet na bsave ook nog het begin-, eind- en startadres opgeven. En die moet je dan natuurlijk wel weten, maar dat is niet eenvoudig te achterhalen. Probeer eens het boek 'MSX voor gevorderden' te krijgen, bij de antiekwinkel of zo (als in: ik heb het geweten, maar nu niet meer). Of probeer het eens op usenet, comp.sys.msx, daar weten ze alles (en dat zullen ze laten weten ook).

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Vroeger was daar het programma tapdir.
daarmee kon je een uitdraai maken op de printer van wat er allemaal op de tape stond en als het "bload"-files waren wat de begin- eind- en startadressen waren.
Voor konami spellen waren die allemaal gelijk trouwens, maar dan had je vaak wel een aparte loader, waar je als gebruiker niets van merkte.
Dus er stonden meer dan een file op tape.
Dat tapdir heb ik toendertijd nog over lopen typen uit de MCN (dus nog van voor dat het MCCN werd.)
Moet je maar iemand vragen die bij het laatste nummer die 2 verzamel CD's heeft gekregen. Daar staan ze wel op (tussen al die disk-images met daarop een kleine 100'000 files)
Verder waren er ook warez-tools te krijgen toendertijd waarmee je dergelijke spellen con converteren zodat ze ofwel vanaf diskette konden werken danwel tape (de loader moest wat in aangepast worden)
Die tool werkte alleen maar op de MSX-2 met 128 kB of meer en ik heb me toch....... <cencuur>...

Dat was nog eens een tijd <zucht zwijmel>
Ik denk trouwens dat e die tools wel hier gewoon mag posten, aangezien sommigen de software-copyright-termijn al voorbij zijn.
Op die CD's stond ook in de inleiding dat ze eigenlijk alles wat erop stond vrij mochten kopieren.
Ik zal ook ff kijken of ik die CD's nog kan vinden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Hulde aan de mooiste computer ooit!!!! :9~
Dit doet mij weer verlangen naar nightmare, dat waren nog eens games. b-)

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 19:02

boesOne

meuh

dat was dus Knightmare !
Konami roelde toen echt..hoewel compile [zanac enzow] ook erg goed was..
Ja had volgens mij ook wel progjes die zulke kopieer acties konden doen. Helaas mijn geheugen laat me in de steek. :-(

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Sorry, vergeef mij deze ondragelijke fout.
Je hebt helemaal gelijk.
Het is inderdaad KNIGHTMARE, maar ja ik type nou eenmaal niet zo goed.
Mijn toetsen zijn nog versleten van Hyper olympics. >:)

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Het spel dat toen rulede was een spel met een penquin (weet naam niet) en ik had een striptease op diskette ;) zag er zeker cool ut om dat groene scherm van me MSX2 8-)

Eppie

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 19:02

boesOne

meuh

Penguin Adventure !
Zelf vond ik Nemesis2 en salamander met de SCC muziek chip helemaal geweldig..uren en uren gespeeld :)
Laatst die fmsx emu gedownd + een *kuch* nemesis rom , jahoor .... lachu

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Uhm je moet even uitzoeken waar de bload het proggie neer zet:

meestal is dit iets in de richting van &hc000 tot &he000... maar als je het echt zeker wil weten dan moet je de eerste 7 bytes van de file ff inlezen... de eerste byte is dan &hfe en de volgende 2 het start ades b.v. &hc000 (Dat staat dan als &h00 &hc0 in de file) dan het eind adres... en dan het run adres, en dan save je dus:

bsave "cas:myfile",startadr,eindadr,runadr

beetje complex... als je zegt welk spel het is dan heb ik hem misschien nog wel op disk staan (heb 1500+ msx diskettes) en anders kijk eens op msx.org... daar hebben ze veel FTP sites met spellen voor MSX 1 en 2

LOL my MSXje (msx 2+):

Afbeeldingslocatie: http://www.mgfun.com/pages_old/images/profile/msx.jpg

• Mastermind
Er is dus een startadres waar hij heen roept, en een begin en eind adres waar hij hem heenlaadt. Hmmmm.......
Trouwens, gewoon BLOAD en dan RUN werkt niet omdat er geen basic-stukje in staat zoals op de commodore64 SYS 23299 stond.
Maar ik heb al gezocht naar een dergelijk programmaatje om een rom filetje als 9600bps geluid op bandje te zetten maar onsuccesvol... :'(

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

het enige wat ik nog weet is dat er in een ouwe MSX gids (ja ja nostalgie), een proogie stond van disk naar cas en van rom naar disk e. d. zal ff kijken of t'ie nog ergens ligt
(trouwens voor knightmare bestaat ook een standalone emu) ;)

Oh ja joh!!!

• Mastermind
Op woensdag 25 juli 2001 01:09 schreef raw meat het volgende:
het enige wat ik nog weet is dat er in een ouwe MSX gids (ja ja nostalgie), een proogie stond van disk naar cas en van rom naar disk e. d. zal ff kijken of t'ie nog ergens ligt
(trouwens voor knightmare bestaat ook een standalone emu) ;)
JAH!! ROM2DSK en DSK2CAS moet ik hebben! CAS2WAV heb ik al! :)
Ik ga ze op audio-cd branden, dan kan ik ze via de discman inladen zonder geklooi met een tellertje! :D

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

Kijk ff of je ze hier niet kan vinden http://msx.pagina.nl/
of de MSX FAQ
http://www.faq.msxnet.org/

je weet het nooit

Oh ja joh!!!

• Mastermind
'k Heb de converters al gevonden! :D
http://www.dlcsistemas.com/msx/html/utilities.html

• white_rabbit
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02-2022

white_rabbit

Follow the White Rabbit!

Op dinsdag 24 juli 2001 22:41 schreef Mark_H.M._Steverink het volgende:
Je moet na bsave ook nog het begin-, eind- en startadres opgeven. En die moet je dan natuurlijk wel weten, maar dat is niet eenvoudig te achterhalen. Probeer eens het boek 'MSX voor gevorderden' te krijgen, bij de antiekwinkel of zo (als in: ik heb het geweten, maar nu niet meer). Of probeer het eens op usenet, comp.sys.msx, daar weten ze alles (en dat zullen ze laten weten ook).
Voor die Konami cartridges was het iets van &h87d2, &hc800, &h87d2 (dit komt ergens diep uit mijn msx geheugen ;))

Life is what happens while your making other plans..

Pagina: 1