Scooter importeren uit Duitsland (ervaringen?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJB87
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-06-2024
Beste Tweakers,

Ik loop al een tijdje met het idee om een 2-takt Piaggio NRG 50 Power DD Euro 4 te gaan kopen/importeren uit Duitsland. Ben er nog niet uit of het de moeite waard is want dit model is niet in NL te koop. Daarom vraag ik hier om advies en/of ervaringen van mensen die dit al eens gedaan hebben.

Heb al aardig wat telefoontjes gepleegd met o.a. het RDW en de Belastingdienst(waar ik niks wijzer van ben geworden) en natuurlijk het internet lopen afstruinen voor informatie.

Een nieuwe scooter bij een dealer kopen valt denk ik af. Reden hiervoor is dat de garantie niet gedekt word in NL volgens een nederlandse Piaggio Dealer, dit omdat het om een buitenlands voertuig gaat en die niet in hun systeem voorkomt. Terwijl Piaggio toch echt beweert dat je in de hele EU dekking hebt... Heel apart. Ga hier nog over bellen hoe dit nou werkelijk zit.

Toen maar eens wezen kijken naar een 2dehands scooter op verschillende duitse websites. Daar heb ik een aantal leuke opties gezien. Maar ook hier hangt weer een maar aan... 8)7

Informatie die ik heb gevonden :

RDW kenteken aanvragen

Belastingdienst :

- Over nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen die u uit een EU-land in Nederland importeert, betaalt u altijd btw in Nederland.
- Met vervoermiddelen bedoelen we: landvoertuigen met een motor van meer dan 48 cc cilinderinhoud of met een vermogen van meer dan 7,2 kW (bijvoorbeeld auto's, motoren, tractoren)
- Met nieuw of bijna nieuw bedoelen we: landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden

De 2dehands scooters uit 2018 die worden aangeboden vallen dus onder de 'bijna nieuwe vervoermiddelen' deze zijn meestal wel al ouder dan 6 maanden maar hebben vaak nog geen 1000km gelopen |:( of zie ik dit helemaal verkeerd en moet ik dan kunnen aantonen dat de scooter 2dehands gekocht is ? Ik zit er natuurlijk niet op te wachten om nog eens +- 535 eu aan btw te moeten gaan betalen.

Ik wil dus het liefst geen btw betalen voor de invoer en dus in principe alleen de aanschaf, transport en keuring willen betalen.

Welke opties heb ik dan ?

Alvast bedankt

Mvg

AJB87

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Even voor de goede orde:

"Ik wil dus het liefst geen btw betalen voor de invoer en dus in principe alleen de aanschaf, transport en keuring willen betalen"

Da's prima, mochten hiervoor mogelijkheden zijn binnen de huidige regelgeving. Het is niet de bedoeling dat hier tips geplaatst worden van minder kosher manieren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJB87
PWM schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:45:
[mbr]Even voor de goede orde:

"Ik wil dus het liefst geen btw betalen voor de invoer en dus in principe alleen de aanschaf, transport en keuring willen betalen"

Da's prima, mochten hiervoor mogelijkheden zijn binnen de huidige regelgeving. Het is niet de bedoeling dat hier tips geplaatst worden van minder kosher manieren[/]
Hoi PWM,

Het is niet mijn opzet om iets illegaals te gaan doen ! Dat duidelijk te hebben gemaakt het moet natuurlijk wel binnen de regelgeving vallen. Ik word bij de belastingdienst alleen maar 10x doorverbonden met verschillende afdelingen maar veel wijzer word ik er niet van. Maar er bestaat wel iets van vrijstelling van btw maar in welke situatie(s) probeer ik via deze weg achter te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

Mx. Alba

hen/die/zij

Dan moet je er dus een vinden met een cilinderinhoud van 48cc of minder. Want inderdaad, een brommer met een cilinderinhoud van 49cc met 1000km op de teller is een "bijna nieuw voertuig" waarover je dus btw zult moeten gaan betalen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Los van het feit of je BTW-vrij zo'n ding kan importeren (nee), laat zo'n barrel toch staan joh.

Een 2-Takt benzineslurper die enorm slecht voor het milieu is en toch maar 45 mag rijden. 11/10 keer dat iemand zo'n brommer koopt is om hem op te voeren, waarvan ik je het ook ten zeerste kan afraden gezien de aanscherping van regels omtrent opgevoerde brommers sinds een paar jaar. Als je een scooter wil, ga gewoon voor een 4-takt. Er zijn ook 4-takt brommers die er sportief uitzien. Wil je wat harder rijden? ga vanaf je 18e voor een 11kW motorbewijs of vanaf 20 voor een 35 kW motorbewijs. Een 125cc 11kW motorscooter is veel fijner (en zuiniger) dan een 50cc scooter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sinds wanneer moet je BPM betalen bij aankoop van een bromscooter uit Duitsland ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 20:44
BPM hoef je niet te betalen. Niet van toepassing op brommertje
BTW ook niet; dat is al betaald en de scooter valt verder onder vrij verkeer van goederen indien gekocht binnen de EU.

Als jij in Duitsland een nieuwe scooter koopt en Piaggio geeft Europese fabrieksgarantie, dan kun je met jouw in Duitsland aangeschafte scooter gewoon hier bij een dealer aankloppen voor garantie. Alleen zal de Nederlandse dealer daar niet zo blij mee zijn, omdat ze jouw liever zelf een nieuwe scooter verkopen.

Ergo: alleen de kosten voor de keuring en het op naam zetten komen er nog bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJB87
Bedankt voor de reacties allen.

Ik ben vandaag wel weer iets wijzer geworden was maar weer aan het bellen geslagen.

Wanneer je als particulier een voertuig koopt in het buitenland kun je deze vrijwel altijd het beste incl. BTW kopen binnen de EU. Behalve als het voertuig als nieuw of bijna nieuw gezien word dan dien je hem excl. BTW te kopen. Je kunt in sommige gevallen bij een verkoper in Duitsland dan het voertuig kopen incl. BTW en dat betaal je dan als borg. Zodra jij een bewijs van registratie in NL overlegt krijg je die borg weer terug en betaal je zodoende alleen de BTW in NL.

In dit geval is het toch de moeite waard om hem nieuw te kopen, mits de garantie in NL erkend word maar daar ben ik nog mee bezig. Wat koektrommeltje ook aan geeft is welke dealer zit er te wachten op iemand die elders een scooter koopt en daar garantie komt claimen.
Pagina: 1