Laptop upgraden het nog waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zoek een?
Ik heb nu een 7-jaar oude laptop thuisliggen, een pricewatch: Acer Aspire 5349-B803G32MI om precies te zijn. Nu wordt deze laptop door het gezin, vooral mijn jongere zusje weer wat meer gebruikt om filmpjes op te kijken op YouTube. Alleen dat ding is tergend langzaam, en ik denk dat ik weet waarom: de harde schijf zit met 2MB/s al op 100% verbruik, dus eigenlijk zit hij altijd op 100% verbruik. Heeeel soms springt hij voor een seconde naar 40MB/s, maar wat vaker dropt hij naar minder dan 500KB/s (en nog steeds 100% usage), waardoor alles, van het laden van een webpagina tot het installeren van een app enorm langzaam gaat. Ik heb dus even CristalDiskInfo geïnstalleerd, maar die geeft aan dat de schijf in goede staat is.

Maar dan: Is het het überhaupt nog wel waard om te upgraden? Kan die Celeron B800 überhaupt moderne YouTube-filmpjes en Netflix afspelen op 720p? We hebben al twee laptops in huis, maar die zijn van mijn ouders voor hun werk, dus mijn zusje kan die bijna nooit gebruiken, vandaar dat ze iets voor haar zelf wilt. Overigens is ze aan het sparen voor een nieuwe laptop, dus het is ook maar tijdelijk. Het hoeft echt geen snelheidsmonster te worden, want dat is ie nooit geweest en zal hij ook niet meer worden, zolang hij de YouTube filmpjes maar respectabel af kan spelen :). Ze is een hele oude iMac qua snelheid gewend. En geloof me, die iMac was echt enorm langzaam.

Nu wil ik deze laptop misschien upgraden, met een nieuwe schijf en 4GB RAM. Ik dacht eraan om een tweedehands 120GB SSD te kopen voor €20, en ook nog upgraden naar 4GB RAM. Er zit nu een stickje van 1GB en een stickje van 2GB in. Ik dacht gewoon één of twee sticks van bij elkaar 4GB te kopen (1333MHz oid) en de oude te verkopen. Zoiets als dit:

V&A aangeboden: Omni's SSD Spektakel™: 128GB SSD's Samsung, Crucial & A... met V&A aangeboden: Samsung 4GB • DDR3 (SODIMM) • 1.600Mhz

Maar gaat dit wel werken met elkaar?

Wat is je budget?
Een max. van 40 euro, als het het nog waard is in ieder geval.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
pricewatch: Acer Aspire 5349-B803G32MI

Alvast bedankt!

:)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat je allicht eerst kan proberen (ja, vloeken in de kerk misschien); boot die laptop eens van USB met een Linux live distro. Dan ben je even niet afhankelijk van de HDD en andere vervuiling van het bestaande OS. Kan je in ieder geval even testen of je via YT of internet een "acceptabele" performance krijgt van de CPU & IGP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Grijs
MAX3400 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:08:
Wat je allicht eerst kan proberen (ja, vloeken in de kerk misschien); boot die laptop eens van USB met een Linux live distro. Dan ben je even niet afhankelijk van de HDD en andere vervuiling van het bestaande OS. Kan je in ieder geval even testen of je via YT of internet een "acceptabele" performance krijgt van de CPU & IGP.
Dat is inderdaad een goede, dat ga ik morgen even doen. Als het niet goed werkt, denk ik dat ik het beter maar gewoon kan laten.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoezo is een Linux live dvd vloeken in de kerk hey? Slim advies, ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik zie wel vaker van die goedkopere laptops die tergend traag zijn, ik vraag me altijd af of dat dan alleen door de hdd komt.

[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 06-03-2019 22:48 ]

🌞🍃

• Grijs
Nog een vraagje: Als ik die USB op mijn main PC maak, en dan installeer op de laptop, word het dan een dualboot systeem? Er staan namelijk nog wel belangrijke bestanden op de laptop.

EDIT: Ik lees net dat je een partition op de C: drive moet maken, en daar Linux installeren. Klopt dit?
En uiteraard een back-up maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Grijs op 06-03-2019 23:04 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-01 10:21

-36-

Trust me. I'm an amateur

de meeste linux distro's ondersteunen live boot van usb, dus inpluggen zonder te installeren en gaan.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-02 23:04

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ssd en ram upgrade. upgrade het ram naar 8GB en een goede ssd (250GB) als de cpu onder druk staat en je bent bereid om te klooien: een Cpu upgrade is relatief goedkoop (op ebay zoeken)
het is mogelijk https://community.acer.co...r-aspire-5349-cpu-upgrade

[ Voor 116% gewijzigd door Ludwig005 op 07-03-2019 08:51 ]

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-01 23:36
PC draait zo te zien op Windows 7. Hou er dus rekening mee dat Microsoft nog maar support levert tot het einde van het jaar.

HDD vervangen voor SSD zou ik het meeste van verwachten. Hoe vol zit het RAM nu en wordt er geswapt? Dit kan je in de performance monitor zien aan het aantal faults/sec .

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:39

Umbrah

The Incredible MapMan

@Christiaan676 geeft een goede tip: de ondersteuning valt binnenkort weg.

Het gedrag van 100% disk load (bij weinig througput) is typisch voor HDD's, zelfs de snelste enterprise schijven zullen bij véél kleine transacties "vol" aan de performance zitten bij weinig acties puur door seek times. De schijf moet z'n arm bewegen terwijl de schijf draait. Dat zal op zo'n laptop (met een lager toerental) alleen erger zijn. Juist daarom is een SSD een must, zéker bij een wat ouder laptopje. Bovendien zul je (moderne sites/browsers vreten het als koek) doordat je wat weinig RAM hebt, waarschijnlijk erg veel swappen. Tel daarbij dat de CPU waarschijnlijk ook vrij druk is met video decoden (want het lijkt me sterk dat je iGPU dat kan gezien de leeftijd), en het probleem kan duidelijk zijn.

720P moet overigens wel mogelijk zijn, maar een SSD + wát meer RAM kan de laptop een (kort) tweede leven geven.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:25

MsG

Forumzwerver

Vaak genoeg zijn er goede aanbiedingen waardoor je 128-256GB SSD's voor 17-30 euro hebt. En zo'n SSD kan je altijd weer hergebruiken voor een eventueel ander systeem, dus het is niet per se een investering die per se alleen in deze laptop zit.

En naar 4GB gaan kan ook voor iets in de orde van 10-15 euro, dus nog een prima optie. Het is inderdaad wel een licht systeem, dus met een SSD gaat de volgende bottleneck die je gaat voelen denk ik de processor zijn.

Weet niet of een Linux Live CD volledige hardwareversnelling heeft qua video? Kan dus in potentie zijn dat het slechter werkt dan dat het op Windows zou doen.

Met de Windows 7 key kan je trouwens prima gratis naar Windows 10. Gewoon met de Microsoft Media Creation Tool een Windows 10 USB-stick maken en bij installatie de key inkloppen. Is alleen wel even de vraag of alles lekker ondersteund wordt op 10. Ik krijg regelmatig afdanklaptops en ik loop toch regelmatig aan tegen het feit dat er alleen een basis-videodriver werkt (zeker bij netbookjes met Intel GMA) die een vrij slechte hardwareversnelling heeft en daarmee een zichtbaar trage beeldopbouw. Dan is het voor mij soms een betere optie het systeem gewoon op Windows 7 te laten waar zo'n laptop dan nog wel prima werkt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 19:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb een vergelijkbaar systeem van mijn zusje vorige maand een kleine upgrade gegeven. Betreft een Extensa 5235 met ongeveer dezelfde specs. Door een RAM-upgrade naar 4Gb (had ik nog liggen) + een SSD (Crucial van €25 op Bol.com) voelt het systeem echt lekker soepel aan.

Youtube op 720P gaat prima, maar soms moet het filmpje even 3 seconden bufferen bij het opstarten. Het is immers geen i7 ;)

Netflix en de Ziggo/Canal digitaal app werken ook prima, maar hebben (net als youtube) zo`'n 7 seconden nodig om de stream in te bufferen en vervolgens soepel te spelen.

Tip: wel even schone installatie doen :) opstarten vanaf bios post duurt 12 seconden.. zusje was stomverbaasd :D

Kortom: wil je nog 40 euro investeren, dan is het weinig geld voor een perfect Office-/videosysteempje. Verwacht echter geen topprestaties voor games enzo..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Grijs
Ludwig005 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:43:
ssd en ram upgrade. upgrade het ram naar 8GB en een goede ssd (250GB) als de cpu onder druk staat en je bent bereid om te klooien: een Cpu upgrade is relatief goedkoop (op ebay zoeken)
het is mogelijk https://community.acer.co...r-aspire-5349-cpu-upgrade
Hmm, denk dat 4GB in principe wel genoeg is, er wordt niet veel op gedaan. CPU-upgrade is misschien ook een goede als hij echt langzaam blijkt te zijn. Zo'n i3-2310M gaat voor ongeveer 12 dollar, ook geen slecht idee.
Christiaan676 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:03:
PC draait zo te zien op Windows 7. Hou er dus rekening mee dat Microsoft nog maar support levert tot het einde van het jaar.

HDD vervangen voor SSD zou ik het meeste van verwachten. Hoe vol zit het RAM nu en wordt er geswapt? Dit kan je in de performance monitor zien aan het aantal faults/sec .
PC heeft al een update gehad naar Windows 10, dit had ik moeten zeggen, mijn excuus.
PC zit op idle al aan het randje van de geheugencapaciteit (zo'n 2GB), en ik denk dat een upgrade echt geen kwaad kan.

Bedankt voor de hulp iedereen, ik ga nu even op Linux wat browsen en zo uittesten, ik kom bij jullie terug. Van wat ik lees is een SSD-upgrade, RAM-upgrade en misschien zelfs nog een processor upgrade helemaal niet zo'n slecht idee, ipv een nieuwe laptop te kopen.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Grijs schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:48:

PC heeft al een update gehad naar Windows 10, dit had ik moeten zeggen, mijn excuus.
Ah, dat is de hele boosdoener. Windows 10 KAN gewoon niet op een HDD draaien. Er zijn nog manieren om de harde schijf minder te belasten, maar die schijnen maar kort te helpen.

Ik zou een SSD kopen. RAM zou ik lekker laten. 3GB is niet veel, maar wel voldoende. Ik heb een laptop waar ik 2GB in had zitten, werkte redelijk. De SSD kun je meenemen naar een nieuw systeem RAM waarschijnlijk niet. Upgraden naar een i3 is zeer zeker een optie. Z'n celeron is gewoon traag, terwijl een i3 het nog prima zal doen. Misschien helpt een schone installatie van Windows 10 (32bit) nog om de computer wat minder ram te laten gebruiken.

• Grijs
Bedankt iedereen!

@hoi1234 Ik dacht idd al dat het aan W10 op de HDD lag. Het is ook zeker geen snelle harde schijf. Ik heb even Linux gedraaid, en ben erachter gekomen dat de PC het eigenlijk best goed doet qua YouTube en webbrowsing, het is veel sneller dan ik dacht, en meeeeeer dan bruikbaar.

Ik denk dat ik dan voor een nieuwe SSD ga en een schone installatie van Windows 10. RAM en CPU laat ik nog even voor wat het is.

PS. Als ik de harde schijf leeghaal en eruit haal, en de nieuwe SSD erin, kan ik dan gewoon Windows 10 installeren en gaan? Of moet ik een nieuwe licentie kopen oid?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Grijs SSD heb je nieuw al voor 2 tientjes pricewatch: Crucial BX500 120GB
Sata600, sneller heb je niet nodig, want jij hebt maar 300 of 150. 4GB RAM is zat totaal, dus de 1gb vervangen voor 2gb stickje. de iGPU is niet je van het, dus dat wordt niet beter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Grijs
Hackus schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:52:
@Grijs SSD heb je nieuw al voor 2 tientjes pricewatch: Crucial BX500 120GB
Sata600, sneller heb je niet nodig, want jij hebt maar 300 of 150. 4GB RAM is zat totaal, dus de 1gb vervangen voor 2gb stickje. de iGPU is niet je van het, dus dat wordt niet beter.
Kan ik gewoon een willekeurig 2GB stickje erbij zetten? Kan namelijk een mooie combo op V&A krijgen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Grijs schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:58:
[...]

Kan ik gewoon een willekeurig 2GB stickje erbij zetten? Kan namelijk een mooie combo op V&A krijgen.
dezelfde die je nu hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hoi1234
Grijs schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:39:
Bedankt iedereen!

@hoi1234 Ik dacht idd al dat het aan W10 op de HDD lag. Het is ook zeker geen snelle harde schijf. Ik heb even Linux gedraaid, en ben erachter gekomen dat de PC het eigenlijk best goed doet qua YouTube en webbrowsing, het is veel sneller dan ik dacht, en meeeeeer dan bruikbaar.

Ik denk dat ik dan voor een nieuwe SSD ga en een schone installatie van Windows 10. RAM en CPU laat ik nog even voor wat het is.

PS. Als ik de harde schijf leeghaal en eruit haal, en de nieuwe SSD erin, kan ik dan gewoon Windows 10 installeren en gaan? Of moet ik een nieuwe licentie kopen oid?
Windows 10 activeert vanzelf weer. Tijdens de installatie wordt er wel om een key gevraagd. Dan moet je aangeven dat je er geen hebt. Vervolgens zal Windows automatisch geactiveerd worden als je internet hebt.

Ik zou voor een 250GB MX500 gaan overigens. 120GB is echt heel beperkt en de mx500 heeft 5 jaar garantie ipv 3 jaar die bij de bx500 zit.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoi1234 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 01:22:
[...]

Windows 10 activeert vanzelf weer. Tijdens de installatie wordt er wel om een key gevraagd. Dan moet je aangeven dat je er geen hebt. Vervolgens zal Windows automatisch geactiveerd worden als je internet hebt.

Ik zou voor een 250GB MX500 gaan overigens. 120GB is echt heel beperkt en de mx500 heeft 5 jaar garantie ipv 3 jaar die bij de bx500 zit.
Ik denk niet dat deze laptop nog zolang wordt gebruikt. verder is het vrij nutteloos om een duurdere SSD te kopen. 128GB is zat voor het beoogde gebruik. 'zoveel' geld uitgeven aan deze laptop lijkt me het niet waard.

@Grijs oa V&A aangeboden: 1x2GB DDR3 Kingston KVR13S9S6/2 SODIMM
(even kijken wat er nu in zit) anders ben je voor +- €35,- klaar

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 09-03-2019 12:12 ]

• hoi1234
Hackus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 08:55:
[...]

Ik denk niet dat deze laptop nog zolang wordt gebruikt. verder is het vrij nutteloos om een duurdere SSD te kopen. 128GB is zat voor het beoogde gebruik. 'zoveel' geld uitgeven aan deze laptop lijkt me het niet waard.
Voor een paar euro krijg je gewoon net iets meer. En 250 GB is 2 tientjes duurder of zo. Door een iets duurdere SSD te kopen die ook wat meer opslag heeft, kun je hem langer gebruiken. Een 2.5inch schijf past ook nog wel in een volgende PC.
Pagina: 1